Redningsudstyr
Fra : Christian Stidsen

Dato : 07-08-11 22:05

En hurtig lille lokal-undersøgelse

Hvor har du/I rednings- og sikkerhedsudstyret placeret i båden ?
- redningsveste, brandslukker, nødblus o.s.v.

M.v.h.

Christian

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 07-08-11 22:51

Redningsvesten er altid monteret på kroppen af skipper og besætning - uanset
vejret.
Brandslukkerne er placeret såvel i agterkahyt som i kahyt og ved
motorrummet.
Nødblus i et skot tæt ved rorpinden, hvorfra også gps sammenkoblet
elektronisk med vhf-radioen er til at nå, sådan at man ved et enkelt tryk
kan sende den aktuelle nød-position til Lyngby Radio.

Tænker i forhold til dit spørgsmål på de to sejlere, der forliste i går og
som måtte forlade båden uden at være iført en redningsvest.
Den ene er vist ikke fundet endnu, så det er jo en reminder til os alle, at
man for en sikkerheds skyld bør have redningsvesten på sig, og at den ikke
skal ligge et eller andet sted i båden, som jo i værste fald kan synke i
løbet af meget få minutter, hvis der er noget der går helt galt af en eller
anden uforudset grund.

Allans tråd om en gammel redningsvest med overskredet dato på 10 år eller
der omkring er således alligevel en trøst for de mange, der ikke udskifter
delene i disse veste:

http://www.sejlnet.dk/video/allan-lavridsen/i-vandet-med-10-%C3%A5r-gammel-redningsvest

Mvh
Torben

Fra : Jakob_K

Dato : 10-08-11 01:59

Redningsvest og sikkerhedsline på kroppen. Jeg synes den klassiske orange med faste flydeelementer er så dejlig varm at have på. Det er jo tit lidt småkoldt på vandet. Den nye moderne oppustelige låner jeg så til min kæreste.
Brandslukkeren sidder ved nedgangen til kahyt over motorrummet. Så kan den både nås oppe fra cockpittet og nede fra pantry.
Nødblus ligger tørt og godt nede ved søkortene.

mvh
JAKOB

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-08-11 09:22

On Sun, 07 Aug 2011 23:05:25 +0200, Christian Stidsen wrote:

> Hvor har du/I rednings- og sikkerhedsudstyret placeret i båden ? -

Øh, godt spørgsmål! Det skal da ikke være gemt væk i en kasse der er
besværlig at komme til. Det skal jeg da lige have kigget på.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : HKN

Dato : 10-08-11 14:09

"Christian Stidsen" skrev i meddelelsen

En hurtig lille lokal-undersøgelse

Hvor har du/I rednings- og sikkerhedsudstyret placeret i båden ?
- redningsveste, brandslukker, nødblus o.s.v.

Alle bærer redningsvest inden vi er ude af havnen - kun i tilfælde af helt
vindstille (spejlblankt hav) og høj sol, er det tilladt at ligge på dækket
uden vest (den er dog inden for rækkevidde). Livliner bæres kun i høj sø.
Nødblus er i rebposen under sejlads. Vhf er placeret ved kortbordet - der
skal anskaffes en remote control til denne, da det ikke er optimalt at
skulle under dæk for et nødkald. Brandslukker er ligeledes placeret under
kortbord, samt i kistebænk. Redningskrans, samt kasteline på pulpit under
sejlads.

Dbh
Henrik

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 12-08-11 09:03

Redningsveste findes i kistebænk i forkahytten, men lægges frem ved sejlads.
De bæres altid på dæk. Brandslukker ved pantry og nedgang til kahytten.
Brandtæppe ved pantry. Redningsflåde på ruffet, kan løsnes på få sekunder.
Ved nedgang til kahytten findes vandtæt "grab-bag" med nødraketter, vand,
nødproviant, toiletpapir, plasticposer, håndholdt VHF og hvad der ellers kan
gøre livet behageligt ved et ophold i redningsflåden. Om natten ligger
kraftig håndprojektør samt signalraketter klar på ruffet under sprayhooden.
I skab ved nedgang desuden en evakueringsdragt, nem at komme til i en fart.
I samme skab findes livliner som ALTID bæres på dæk (og i hårdt vejr også i
cockpit).

Jeg sejler meget om natten og alene. I disse tilfælde sover jeg (i 15
minutters intervaller mellem udkig) i flydedragt og redningsvest med
påmonteret stroboskob-lys og EPIRB. Er med andre ord så godt polstret, at
jeg ikke behøver madras! Målet er, at jeg skal kunne forlade båden på 10
sekunder, og stadig have god mulighed for overlevelse.

--
Mads Bo Falk
S/Y Sindbad, Pd26

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-11 11:08

Inden sejladsen påbegyndes monteres nysbøje, redningskrans og
kasteline i deres holdere på agterpulpittet.
Redningsveste tager personerne på inden afgang.

Er vejret dårligt monteres sikkerhedsliner på dæk og harness på
personerne, foruden personlige sikkerhedsliner.
På masten er der monteret tre stk. øjer for fastgørelse af
sikkerhedsliner.
På ankerspiller på fordækket også et øje for fastgørelse af
sikkerhedsliner.

Nødudstyr og sikkerhedsharness opbevares i skab ved navigationsbordet
der er placeret op til nedgangen.
Brandslukningsmateriel er placeret ved nedgangen.
Det er nødsende/modtage udstyr og VHF-knoglen også.
VHF antenne i hhv mast og på stang på agterpulpittet.
Bærbar VHF ved navigationsbordet.

Automatisk lænsepumpe er tilsluttet og den manuelle sidder ved
rorsmandens side.

Badestigen er forlænget (klapbar) med to trin og der er en lille
platform hvor badestigen har sit omdrejningspunkt. Ekstra trin derover
plus lav indstigning til cockpittet(øverste rør fjernet og erstattet
med kæde). Kæden sidder fast i den ene ende og har en udløserhage i
den anden ende. Udløseren har en line med abehånd der går næsten ned
til vandlinien.
Kæden går bag om badestigen.
Falder en person i vandet kan han udløse basestigen i vandet og komme
op i båden igen.

Mvh/Harding

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 13-08-11 15:02

> [...]
>
> Hvor har du/I rednings- og sikkerhedsudstyret placeret i båden ?
> - redningsveste, brandslukker, nødblus o.s.v.

Hej Christian

Undskyld jeg spørger: Hvorfor vil du gerne vide det?
OK, jeg sejler kun ca. 500 sm +/- ?, dagture i Køge Bugt. Min foretrukne
beklædning er shorts, men vejret kan jo være til lidt mere.
Jeg har 4 sejlerveste (model: Elvstrøm) i forkahytten, de bliver aldrig
brugt. 2 seler i kahytten, jeg tager en på, hvis jeg får lyst til at gå på
fordækket i høj sø = sø vind.
Det var vist det, hvis ikke et par spande skal tælles med.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Christian Stidsen

Dato : 13-08-11 15:43

> Undskyld jeg spørger: Hvorfor vil du gerne vide det?
Ren interesse for at se hvordan indstillingen er til sikkerhedsudstyr blandt
fritidssejlerne.
Det springende punkt ligger vel i om man tænker over hvilket udstyr man har
og hvordan man bruger det
- om udstyret er ved hånden når man skal bruge det eller om man skal hele
vejen ned gennem kahytten o.s.v. for at finde vestene mens båden ligger med
masten pegende ned mod havets bund.

M.v.h.

Christian

Fra : blueocean

Dato : 13-08-11 09:18

On 13 Aug., 16:43, "Christian Stidsen" <csn...@stidsen.dk> wrote:

> [...]
> vejen ned gennem kahytten o.s.v. for at finde vestene mens båden ligger med

Det er vel så vigtigt at man husker at fortælle gaster,
(familiemedlemme) etc. at hvor de ting er, og ikke mindst hvordan VHF
betjenes, det kunne jo være at det var den sejlkyndige der gik
overbord eller kom slemt tilskade. Så vigtigheder at vide hvor ting er
og betjenes skal huskes.
Hvor mange af jeres respektive kan ex. lave en MOB manøvre ??.
Og hvad med MOB udstyr har i det ??, det er jo ikke nok med en
redningsvest.

Gert
PS. Vores båd er udstyret Solas og GMDSS udstyr og kan betjenes af
flere ombord incl min datter på 14.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-08-11 10:15

Måske er det her godt at tilføje oplysningerne i dette link fra
SejlSikkert.dk:

http://www.sejlsikkert.dk/SikkerhedTilSoes.aspx

samt at se på checklisterne her:

http://wk.bakuri.dk/filarkiv/f-a.dk/file/Publikationer/Tjeklister.pdf

Vi har kun et liv til forskel fra katten, så forhåndsinformation til
de gæster man tager ombord er ikke at foragte.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-08-11 10:08

I forlængelse af overstående så se: