oppustelig redningsvest - 10 år over dato
Fra : Allan

Dato : 07-08-11 12:36

Jeg tester en oppustelig redningsvest, der er overskredet
holdbarhedsdatoen med hele 10 år. Se om den virker

http://www.sejlnet.dk/video/allan-lavridsen/i-vandet-med-10-%C3%A5r-gammel-redningsvest

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-08-11 07:21

Ikke overraskende når det er en Secumar. Vesten over alle veste. Gud ved
hvordan en fra Aldi vill klare testen ?

Iøvrigt er det ikke en 'test' at den kan puste sig op. Det tror jeg den kan
efter 50 år. Det springende punkt er jo om den er tæt nok til at holde en
flydende i mindst 24 timer. det er jo det der testes, når den sendes tiul
service.

Bjarke

Fra : Christian Stidsen

Dato : 10-08-11 21:04

Umidelbart er jeg ikke imponeret, og jeg vil ikke sætte min lid til
redningsmateriel dr er langt over dato.
Der er også en grund til holdbarhedsdatoen på mælk - selvom den sikkert
virker udemærket selvom den er gået lidt over...

Christian

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 10-08-11 21:08

Det sjove er, at brugsanvisningen ofte angiver, at man skal afprøve
redningsvesten.
Så langt så godt, men hvad så, når patronen er udskiftet
Usikkerheden vil vel altid være tilstede?

Mvh
Torben

Fra : Christian Stidsen

Dato : 11-08-11 12:34

"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i meddelelsen
> Det sjove er, at brugsanvisningen ofte angiver, at man skal afprøve
> redningsvesten.
> Så langt så godt, men hvad så, når patronen er udskiftet
> Usikkerheden vil vel altid være tilstede?

Det du tester når du afprøver vesten er om luftblæren holder tæt - ikke om
patronen eller automatikken virker.

Christian

Fra : Jan

Dato : 10-08-11 15:24

Sidste år var jeg til et brandkursus - der trak vi en redningsflåde
fra midt i halvfjerserne... Den var ikke serviceret og den virkede
også fint.

Men derfor er det jo ikke sikkert at det altid vil være tilfældet - så
det er nok en god ide at få tingende serviceret som producenten
anbefaler.

Fra : blueocean

Dato : 11-08-11 00:49

On 10 Aug., 23:24, Jan <balslev...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Men derfor er det jo ikke sikkert at det altid vil være tilfældet - så
> det er nok en god ide at få tingende serviceret som producenten

selv der er usikkerheden jo tilstede, virker automatiken nu som den
skal.!!!!!!!!!!!!!!

Sæt nu der kun er tom luft i patronen, hvad så kan du puste den op med
munden tilstrækkeligt hurtigt og under de forhold som måske er heftige
bølger , meget vind og koldt. ????

Selvom det lyder som om det sker tit er det jo heldigvis ikke sådan
det er.
Gert

Fra : Trine Søe

Dato : 11-08-11 05:38

Er der nogen der ved, hvordan man får luften ud af vesten igen, efter
den har været pustet op? Den skal ha' ny patron og eftersyn, men det
er da lidt upraktisk, hvis man ikke kan få luften ud igen. Det er en
secumar vest.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 11-08-11 13:04

> [...]
>den har været pustet op? Den skal ha' ny patron og eftersyn, men det
>er da lidt upraktisk, hvis man ikke kan få luften ud igen. Det er en

Som oftes sidder der en overtryksventil som du kan tvinge åben eller også
kan man stikke en tynd pind op i blæseslangen og derved åbne ventilen så du
kan få luften ud.
Hvilken af secumars modeller har du ?

Christian

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-11 08:33

Ja du er heldig at den virker detkunne tyde på at den er opbevaret på
betryggende vis, som fabrikanten foreskriver.

Der fremhæves fra Unisafe at vesten har en levetid på 10 år under
forskellige forudsætninger se:

http://www.unisafe.dk/default.asp?mode=cmsview&page=734&page2=870

desuden mulighed for forlængelse af levetiden, se:

http://www.unisafe.dk/default.asp?mode=cmsview&page=734&page2=948

Her er også linket til en Secumar vest:

http://www.unisafe.dk/dynamicinn/files/32581615/Redningsveste/Veste%20m%204001S%20udløser.pdf

med ret så vigtige oplysninger.

Det er også værd at bemærke at vesten bliver efterset på autoriseret
værksted. Et sådant værksted er godkendt af fabrikanten og de krav han
stiller er langt ud over hvad en privatperson normalt vil være i stand
til at imødekomme.

I det nys udkomne Bådnyt nr 449/2011 er der nogle artikler om emnet
med kommentarer.
Især artiklen "Let it rain..." på side 4, her er det værd at bemærke
at der i bådudstyrsforretningerne bliver solgt veste der er tæt på
udløbsdatoen, som forbruger skal man selv tage hånd om problemet og
ikke tro at man har købt en ny vest, man skal sikre sig en aftale når
man køber vesten om at der skal foretages et gratis eftersyn, eller at
prisen skal reduceret med værdien af et autoriseret eftersyn.

Mvh/Harding

Fra : Cupido

Dato : 14-08-11 07:45

Bemærk loven siger en vest der ikke er serviceret efter udløbende dato,
betragtes som ikke værene tilstede.
Loven siger at der skal være en vest pr person
bare en lille oplysning

Fra : Trine Søe

Dato : 14-08-11 04:38

Jeg var lige nede i båden i går, og luften er gået ud af vesten, så
jeg kan sende den til eftersyn

Jeg kender desværre ikke modelnummeret, der står blot secumar og så er
den rød. Alle vores oppustelige veste (vi har 4 styks) er dog fra
Secumar. Her går vi ikke på kompromis med kvaliteten eller
sikkerheden. Så skal man jo bare huske at tage vesten på - også når
det er godt vejr