Transportdokumenter
Fra : Stork

Dato : 07-08-11 15:14

Dette er lidt OT, men da der er professionelle ratholdere prøver jeg.

Hvilke dokumenter skal er der krav om i forbindelse med transport af
ting og sager i DK?

Skal man have nogen speciel tilladelse for at starte som
(fragt)vognmand?

Når jeg spørger er det fordi man her i Portugal hvor jeg bor har et
imponerende papirvælde på det område. I pricippet, hvis man
transporterer noget som helst der kunne antages at kunne videresælges
skal man udfylde en formular i tre eksemplarer der siger hvem godset
tilhører, hvorfra og hvortil, samt forventet ankonsttidspunkt. For
private accepteres normalt en bon, men køber jeg en bøtte maling til
mit firma skal jeg have sådan en lap med mig.

Det administreres så hårdt at vores håndværkere ikke kører rundt med
ekstra kontakter, beslag osv i bilen, fordi de hele tiden skal holde
tal på hvad der er og opdatere listerne. Hvis ikke de stemmer og de
bliver stoppet i en razzia kan de risikere at spilde en time og få en
bøde.

Ligeledes skal man registreres og have licens for at udføre transport
for andre. Det er ikke lovligt at jeg låner min kammerats kassevogn
til at køre i IKEA - han har en anlægsgartnerlicens, ikke en
transportlicens.

Jeg har arbejdet i DK, UK og DE og er ikke stødt på noget lignende.
Men en hollænder jeg mødte i sommers mente at det var EU-krav - er der
nogen som kan oplyse mig?

mvh

Martin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-08-11 02:36

Den 07-08-2011 23:14, Stork skrev:
> Dette er lidt OT, men da der er professionelle ratholdere prøver jeg.
> Hvilke dokumenter skal er der krav om i forbindelse med transport af
> ting og sager i DK?

Hvis det er en national transport, fra et sted til et andet sted i
Danmark, er der ingen krav om transportdokument.

> Skal man have nogen speciel tilladelse for at starte som
> (fragt)vognmand?

Hvis man vil køre erhvervsmæssigt med et køretøj der er større end 7
tons (3,5 tons?) skal man have en tilladelse.

Der er to måder at få den på.

Enten til transport af egne varer (firmatransport), hvor man så skal
have et firma der producerer eller handler med godset.

Eller en vognmandstilladelse til "transport for fremmed regning", hvor
man skal bestå et kursus og stille nogle (økonomiske) garantier for at
bevise at man er istand til at drive en vognmandsforretning.

Blot man har de nødvendige kørekort, og indsigt i brug af
kontrolapparat, kan man uden anden papirarbejde, leje en lastbil til
transport af egne varer, f.eks. en flytning.

Det vil være en privat transport, og derfor ikke omfattet af
Godskørselsloven.

> [...]
> for andre. Det er ikke lovligt at jeg låner min kammerats kassevogn
> til at køre i IKEA - han har en anlægsgartnerlicens, ikke en

Her i Danmark vil det være et afgiftsspørgsmål.

Hvis din kammerat har sin kassevogn indregistreret til privat kørsel vil
der ikke være noget problem i at du låner den til din tur til IKEA.

Har han derimod et firma der har kassevognen registreret til
firmatransport må hverken han eller du køre til IKEA og hente møbler til
hjemmet. Han må køre til IKEA og hente møbler til sit firma, da det vil
være en erhvervstransport og ikke en privat transport.

Har du også et firma kan du uden problemer låne hans kassevogn til at
transportere dit firmas ting og sager.

> Jeg har arbejdet i DK, UK og DE og er ikke stødt på noget lignende.
> Men en hollænder jeg mødte i sommers mente at det var EU-krav - er der
> nogen som kan oplyse mig?

Jeg ved ikke af at der skulle være EU krav på det område. Og havde der
været EU regler med så strenge krav som du beskriver, havde jeg nok hørt
om det.

Det kunne være interessant at se hvad der skete hvis en dansk montør kom
til Portugal med sin varevogn fyldt med reservedele til den (de) port
(porte) han skulle ned og reparere.

Der er ikke noget nyt i at det enkelte land stiller finurlige krav på
transportområdet.

Men grundet EU kan de ikke gøre dem gældende for køretøjer fra andre lande.

Et eksempel er at de i Frankrig stiller krav om at der holdes en times
pause mellem to køreperioder. Og ikke kun de 45 minutter er er nævnt i
EU-reglerne.

Men det krav kan de kun gøre gældende overfor nationale transporter.

En dansk lastbil der kører cabotage (national) kørsel i Frankrig vil
være underlagt den regel. Mens en fransk lastbil der kører en
international transport ikke vil være det. Heller ikke for den del af
transporten der foregår i Frankrig.

Selvom de er ret langsomme i optrækket forsøger EU faktisk at gøre noget
overfor særreglerne.

Indtil for nogle år siden havde Italien et krav om at alle lastbiler,
uanset hvad land de kom fra, skulle have nogle hastigheds mærkater
klistret bag på.

Det blev til sidst for meget for EU-trafikkommissæren der gik ind og
afgjorde at det var et spørgsmål om køretøjets indretning, at det ikke
var op til Italien at stille krav til indretning af køretøjer fra andre
lande, og at så længe at køretøjet overholdt de internationalt aftalte
regler kunne Italien ikke stille krav om at det skulle overholde
nationale regler på det område.

Og Italien måtte frafalde kravet for udenlandske lastbiler.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 08-08-11 09:21

On 08/08/2011 2:35, Finn Guldmann wrote:

> [...]
> nationale regler på det område.
>
> Og Italien måtte frafalde kravet for udenlandske lastbiler.

Tak for det udførlige svar, meget oplysende.

Mvh

Martin