Dieselmotorolie på Benziner?
Fra : Per

Dato : 07-08-11 13:22

Hej NG !

Kan der ske noget ved at hælde motorolie udviklet til en Dieselmotor på en
Benzinmotor hvis kvalitet og viskositet iøvrigt passer ?

Jeg ser at der på moderne motorolier står skrevet at de er beregnet til
Diesel fx. på Shell Helix hx7

http://www.pricerunner.dk/sp/shell-helix-hx7-10w40-biludstyr.html

Jeg vil umiddelbart selv tro at motorolien er "bedre" til en Diesel.

Jeg har toppet op med1 liter hx7 til Diesel på en Fiat Punto benziner - er
der nogen grund til panik og udskifte olie og filter ?+

MVh. Per

Fra : Henrik B.

Dato : 07-08-11 16:18

Per<mesked@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Jeg har toppet op med1 liter hx7 til Diesel på en Fiat Punto benziner - er
> der nogen grund til panik og udskifte olie og filter ?+

Det sker der intet ved. Dieselmotorolie er ofte blot mindre sodende, end olie til benzinmotorer. det skyldes det stigende brug af partikelfiltre.

M.v.h.

Fra : Per

Dato : 07-08-11 18:38

Henrik B. wrote:

> Det sker der intet ved. Dieselmotorolie er ofte blot mindre sodende,
> end olie til benzinmotorer. det skyldes det stigende brug af
> partikelfiltre.

Tak for det Henrik

Mvh. Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-08-11 01:23

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Det var en overraskelse for mig at det var olien der sodede :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 08-08-11 07:50

> "Per Henneberg Kristensen" skrev i meddelelsen
>
> Det var en overraskelse for mig at det var olien der sodede :)

Det er heller ikke sod, men derimod askeindholdet, som er problemet....

"For at kunne holde dieselmotorens partikelfilter vedligeholdelsesfrit,
forudsætter det netop en motorolie af typen med lavt askeindhold som Mobil 1
ESP Formula 5W-30. "

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/