Motoren døde i høj sø
Fra : Skipper

Dato : 05-08-11 14:54

Hej alle sejlere,

Forleden var jeg på vej hjem fra en fin ferie rundt i landet.

Men men - i 13 sec/m med høj sø døde motoren lige pludselig.

Selvom jeg skiftede diesel for filteret (i et hot hot motorrum og høj
søgang) ville den ikke give diesel til pumpen.

Enden på feriens sidste tur blev en tur hjem på sejl helt ind på min
egen plads - lækkert at den var fri.

Men men - har jeg fået dieselpest ??? og/eller er der nogen som kan give
mig nogle gode fif????

Skal slangen fra tanken til filteret skiftes eller blæses igennem ???

Glæder mig til at få nogel gode forslag.

Fra : Roderiet

Dato : 06-08-11 08:37

O´høj Et lille punkt som ofte overses i fejlfinding. stoprælæet, som
afbryder dieselen når du slukker for motoren. Hvis det "hænger" eller ikke
trækker så får du lige akkurat ingen disel i højtrykspumpen. Det andet
punkr er, at der er kommet luft i systemet fordi du har brugt af
tankindholdet og ved høj søgang har pumpen så suget luft når det skvulper i
tanken. I så fald har du et lidt kedeligt arbejde foran dig, nemlig
udluftning . mvh Niels F.

Fra : Skipper

Dato : 06-08-11 17:59

Den 06-08-2011 09:36, Roderiet skrev:
> [...]
> tankindholdet og ved høj søgang har pumpen så suget luft når det
> skvulper i tanken. I så fald har du et lidt kedeligt arbejde foran dig,

Tak for TIP.

Har lige tjekket slangerne i dag - og ohh ve - røret der går ned i
tanken er totalt tilstoppet - kan hverken puste eller suge diesel op.

Så, det er vel den hårde metode at få hele tanken tømt og gjort rent -
øv

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 06-08-11 18:11

On Sat, 06 Aug 2011 18:58:30 +0200, Skipper <dsn@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>tanken er totalt tilstoppet - kan hverken puste eller suge diesel op.
>
>Så, det er vel den hårde metode at få hele tanken tømt og gjort rent -
Nej ikke øv, det er dejligt når man finder en hel klar og tydelig
årsag til et problem, fix det og du er kørende.

/Hans

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 06-08-11 18:16

"Skipper" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Den 06-08-2011 09:36, Roderiet skrev:
Klip

> Har lige tjekket slangerne i dag - og ohh ve - røret der går ned i tanken
> er totalt tilstoppet - kan hverken puste eller suge diesel op.
>
> Så, det er vel den hårde metode at få hele tanken tømt og gjort rent - øv

Hej Skipper
Øv er når man mister tilliden til sin gamle motor, så hvis du kan klare
problemerne med rengøring af tank og div. forbindelse, så er det da langt
billigere end at udskifte motoren til en sprit ny, selvom sidstnævnte er en
*meget* god fornemmelse til trods for en reducering af madrassens indhold af
likvide midler

Mvh
Torben

Fra : Skipper

Dato : 07-08-11 13:43

Den 06-08-2011 19:16, Torben Skovgaard Bach skrev:

> [...]
> langt billigere end at udskifte motoren til en sprit ny, selvom
> sidstnævnte er en *meget* god fornemmelse til trods for en reducering af

Tror at jeg skal have tømt tanken helt for sort "snask" og skiftet
slangerne ved samme lejlighed.

På et eller andet tidspunkt var der i et af sejlbladene en beskrivelse
af et firma som tager ud og renser tank og diesel - er der nogen herinde
der har erfaring med dem - og hvor finder jeg dem evt.

Fra : HKN

Dato : 07-08-11 16:04

Det er et stort arbejde at gå igang med, men det tager dig max en dag at
gøre det - jeg har selv været samme tur igennem for et par år siden.
Vi var lige akkurat kommet ind i Femø havn, da motoren gik ud! Den havde
igennem lang tid kørt med svingende omdrejningstal, men var aldrig gået ud
før.

Ud med tanken, vask den godt af med sulfo/salmiak, skyl den grundigt igennem
og slut af med at skylle den i sprit. Afmonter føde- og returslange på
motoren og sæt en kompressor på, mens du får konen eller en anden til at
holde en klud i den anden ende - så kan du se når der ikke længere kommer
skidt med ud. Rens grovfilter/vandudskiller evt ligesom med tanken, slut af
med sprit. Køb 2 nye brændstoffiltre og skift det ene når du har kørt nogle
timer efter at du har startet motoren op 1. gang.

Jeg fyldte tanken op med brændstof fra en alm. tankstation - ikke fra
havnens - og tilsatte anti-bakteriemiddel (og det har jeg gjort siden hver
gang jeg fylder på).

Min motor har kørt upåklageligt siden.

OBS! Lad være med at starte dit fyr, hvis du har et sådant monteret - mit
gamle Ardic fyr havde også virket upåklageligt, men måtte lade livet pga
dieselpest i forstøveren og man kan ikke længere få reservedele

Dbh
Henrik

Fra : blueocean

Dato : 10-08-11 00:22

On 5 Aug., 15:54, Skipper <d...@tdcadsl.dk> wrote:
> Hej alle sejlere,
>
> Forleden var jeg p vej hjem fra en fin ferie rundt i landet.
>
> Men men - i 13 sec/m med h j s d de motoren lige pludselig.
>
> Selvom jeg skiftede diesel for filteret (i et hot hot motorrum og h j
> s gang) ville den ikke give diesel til pumpen.
>
> Enden p feriens sidste tur blev en tur hjem p sejl helt ind p min
> egen plads - l kkert at den var fri.
>
> Men men - har jeg f et dieselpest ??? og/eller er der nogen som kan give
> mig nogle gode fif????
>
> Skal slangen fra tanken til filteret skiftes eller bl ses igennem ???

> [...]

Når en disel motor ikke vil starte, er det som regel fordi den ikke
for føde, og noget tyder på at din slange fra tanken er stoppet, jeg
ville nok afmontere den og enten blæse den igennem eller skifte den.
Tjek også din udluftning for forstoppelse er den stoppet til kommer
der undertryk i tanken og den vil ikke få disel.
Tjek alle slanger og efterspænd alle spændebånd, skift også gerne
filterene med det samme, også det som sidder på motoren.

hvis du ser noget sort slimmede stads som lugter fælt af råd, kan det
godt tyde på diselpest, isåfald skal det hele skilles ad og motoren
renses i dyser m.m.og tanken renses helt.

Gert

Fra : Skipper

Dato : 11-08-11 21:43

Den 10-08-2011 08:21, blueocean skrev:

> [...]
> godt tyde på diselpest, isåfald skal det hele skilles ad og motoren
> renses i dyser m.m.og tanken renses helt.

Så er tanken og dieselolien renset. Alt snask er væk og motoren kan igen
tage fulde omdrejninger.

Jeg har fået lavet et "mandehul" så det fremover er muligt at få renset
tanken helt i bund.

Det endte med at jeg fik Dansk Olie Service til at hjælpe mig med det
hele - super fin service fra Morten som jeg på det varmeste kan anbefale
alle med lignede problemer.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-11 14:21

Her er linket til en god side der redegør for problemets opståen og
udbedring af problemerne omkring installationen:

http://www.danskebaadejere.dk/Rundt%20om%20baaden/Under%20daek/~/media/Baseline_site/Rundt%20om%20baaden/under%20daek/mini_motorkursus_01%20pdf.ashx

Mvh/Harding