Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er foto på tilbagetog som hobby?
Fra : Ukendt

Dato : 05-08-11 13:23

Man kan ikke undgå at notere sig nedgangen i trafikken i fotogrupperne her,
men også Photosig, der i hvert fald har været verdens størte kritiksite er
svundet voldsomt ind i trafikmængden.
Tidligere har ingen af mine billeder, der har nået forsiden haft mindre end
800 besøgende. Min rekord er 2700 besøgende på et enkelt billede og flere på
mellem 1300 og 1800 besøgende. I dag har ingen af billederne på forsiden
haft mere end 400 besøgende
På et døgn er der postet mindre end 108 billeder på sitet. Noget der
tidligere om sommeren kun tog to - tre timer.

Noget er der sket!

Tager I færre billeder?
Eller har I bare fundet andre kanaler at poste billeder i?
Eller gemmer I bare billederne derhjemme?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-08-11 22:19

Den 05-08-2011 14:22, Frodo Nifinger skrev:
> [...]
>
> Tager I færre billeder?
> Eller har I bare fundet andre kanaler at poste billeder i?
> Eller gemmer I bare billederne derhjemme?

Usenet er en ældre ting, det stort set kun kendes af den modne del af
befolkningen. Photosig virker uinteressant og for international. Dvs. at
kun billeder uden noget budskab honoreres, som landskab og fugle.

fotostart oplever mig bekendt fremgang med mere end 20000 brugere. FB er
så vidt vides verdens største billeddatabase, hvor nogle af mine
billeder er vist mere end 10000 gange, mens billeder med "få" visninger
er ned på omkring 4000. 1x oplever vist kundetilgang og udtrykker
utvivlsomt også international kvalitet, det vil i mine øjne også sige
for pænt og dermed faktisk lidt uinteressant. Formodentlig
internationaliseres kunst også - som så meget andet - hvilket næppe
gavner de nationale særpræg.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-11 22:42

Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> wrote:

> [...]
> for pænt og dermed faktisk lidt uinteressant. Formodentlig
> internationaliseres kunst også - som så meget andet - hvilket næppe

Prøv at se på <http://500px.com/>

/thomas

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-08-11 08:08

Den 05-08-2011 23:18, Soeren Friberg skrev:

> [...]
> for pænt og dermed faktisk lidt uinteressant. Formodentlig
> internationaliseres kunst også - som så meget andet - hvilket næppe

Glemte konklusionen:
Der er bestemt ikke mindre interesse for fotografering, men der er en
anden interesse end tidligere. Desuden vil firmaer/kunder nu også
videodokumenteres til YouTube m.m. hvilket vi også må forholde os til.

I dag gider færre have "kritik" på deres billeder, men gerne positive
udtalelser. Det skyldes desværre, at skoler og samfundet har lavet en
generation, hvor alt "er godt nok" o.s.v; men tro mig, den er ved at
vende. Nu får vi "japanere"- hvor indlæringen (og kritikken) starter i
børnehaven.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-08-11 12:16

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> faktisk lidt uinteressant. Formodentlig internationaliseres kunst også -
> som så meget andet - hvilket næppe gavner de nationale særpræg.

Egentligt tror jeg aldrig nogen sinde, jeg har set Søren Friberg ramme så
meget ved siden af, som han gør her... Og det ser da egentligt også ud til,
at alle egentligt deler min opfattelse med, at fotointeressen langtfra er
aftagende... Jeg har faktisk også prøvet at slå lidt på tromme for det
herinde... Nemlig at denne gruppe jo hedder DK.FRITID.FOTO... Hvilket vel i
grove træk betyder, at alle dem som føler sig Proff, eller SemiProff... Lige
skulle tage en slapper, og nyde fritiden, sammen med ganske almindelig
klappekage fotografer, som F.eks mig... Så kan det være, nogle af alle disse
røvkedelige fotografer, der fister rundt med deres billige skrammel af
kameraer, måske kunne finde på at vende tilbage.... Hverken Proffer eller
SemiProffer skal forlade området, men de skal snarere vokse op, til vi
andres niveau, hvor vi tager billeder, for sjov, og af lutter interesse, og
egentligt er hamrende ligeglad med, om vi imponerer den halve verden...

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-08-11 12:22

On 2011-08-06 11:16:15 +0000, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> said:

> [...]
> egentligt er hamrende ligeglad med, om vi imponerer den halve verden...

Meget enig og et fint indlæg. Når jeg skriver her er det som
privatperson og fotointereseret.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-08-11 12:23

Den 06-08-2011 13:16, Benny Mortensen skrev:
> [...]
> at alle egentligt deler min opfattelse med, at fotointeressen langtfra er
Mig du citerer? Hvor skriver jeg at fotointeressen er aftagende? Prøver
faktisk at udtrykke det modsatte.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-08-11 07:51

> Mig du citerer? Hvor skriver jeg at fotointeressen er aftagende? Prøver
> [...]

Hej Søren...

Tja, jeg må konstatere, at du læste mit indlæg... Men du kunne vist lige så
godt have ladet være, for du forstod ikke en brik af, hvad der stod i det...
Så jeg tror jeg vil undlade at forklare dig det... Jeg tror Hans forstod det
bedre, og det kan være, han snakker dit sprog...

M.V.H....Benny..

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-08-11 08:06

Den 07-08-2011 08:51, Benny Mortensen skrev:
> [...]
> Så jeg tror jeg vil undlade at forklare dig det... Jeg tror Hans forstod det
> bedre, og det kan være, han snakker dit sprog...

Jo Benny. Jeg forstod godt dit indlæg, men har ikke kommenteret det, da
det er indlysende fornuftigt, men jeg forstår stadig ikke, hvad du er
uenig i i mit indlæg. Du indleder med: "Egentligt tror jeg aldrig nogen
sinde, jeg har set Søren Friberg ramme så meget ved siden af, som han
gør her"...

Har du læst indlægget eller forstået en brik af det. Og kan du pege på,
hvad du konkret er uenig i. Selvfølgelig kan man lave noget
mudderkastning i stedet for at forholde sig til hinanden indlæg, men det
fører vel ikke til så meget forståelse for hinanden.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-08-11 11:03

> [...]
> i stedet for at forholde sig til hinanden indlæg, men det fører vel ikke

Hej Søren

Prøv selv at kigge på alt hvad du egentligt selv henviser til.... Prøv så at
bedømme dig selv, ud fra, dine egne beskrivelser... Hvad ser du ? Hvad får
du at vide om Søren Friberg ? At han sigter utrobart højt... Hans Priser har
han ikke glemt..

Men der hvor Søren Friberg skulle pryde hele siden, med alle sine
fortræffeligheder, og med alt det, der skulle berettige ham til disse
priser... Hvad ser vi der, Kronprinsen & Kronprinsessen.... Hvem af dem, er
du ?????

Hvad fortæller dine billeder... Nå ja, OK, at hvis der er Kongelige
tilstede, så retter du al din focus på dem, alt andet er uinteressant...
Havde du nu været til samme, uden det fremgik så tydeligt, at det lige
præcis var disse, der var din grund til at være der... Så havde dine
billeder været interessante... Nu var de bare som alle andre
sensationshungrende fotografers... Altså lige som til boksekampe... En
fotograf, der kommer hjem uden billedet af en træffer, hvor vandet står ud
fra hovedet, vil hulke sig selv i søvn den nat... Selve kampen, er ham så
inderligt ligegyldig... Sådan helt ærligt, er det ikke bare FLADT...
Så skulle du da have været der, da Dronningen tog den hurtige vej ned af
trapperne i Rebild... Men altså ikke for at fotografere faldet... Men for at
se, når hun skulle op i CF's ambulance... Den tur, var sgu farligere, end
turen ned af trapperne )

Om jeg har postet billeder, Orv manner, ja.. Vistnok hele 1 Stk... Vist mest
til Max... Nogle fugleunger, der havde forvildet sig ud på cyklestien, og
det uden cykelhjelm... Ellers ikke... Men det er vist efterhånden mange år
siden. Grunden er sådan set indlysende... I hvert fald ifølge dine
forklaringer, der ville du i hvert fald selv betragte 99% af alle mine
billeder, som indholdsløse... Men husk, jeg er jo også klappe kage
fotograf... Jeg er hamrende ligeglad, om mit billede imponerer den halve
verden... For den eneste der reelt skal være tilfreds med det, er mig... Du
stiller dine billeder op, for at vise, du har styr på teknikken... Jeg viser
det på den stik modsatte måde, ved at tage billedet, der hvor billedet er...
Jeg leder ikke efter en dramatisk vinkel... Snarere bare efter en vinkel...
Mit billede, skal ikke fortælle verden, at jeg er en lille selvfed fotograf,
men mere minde mig om den dag, jeg tog billedet... Ved siden af dine
vindmøller, ser indersiden af et udruget småfugleæg ikke ud af ret meget...
Men det er langt mere interessant for mig, end dine vindmøller. Engang
ville Kommunen vide, hvor der voksede Nikkende Kobjælde... Så det fortalte
jeg dem, og medsendte billeddokumentation, så de kunne se, jeg ikke
forvekslede den med andre... Det kan jo så fortælle dig, at mine billeder,
hverken er vindmøller, lokomotiver, eller andre store ting... Men det, som
figurerer i den modsatte ende af skalaen... Det folk træder på, fordi de
slet ikke opdager, at det er der... Så jeg tror faktisk, at det vil være
komplet umuligt for os to, at blive enige om ret meget, hvad foto angår...
Dertil er vi alt for forskellige....

M.V.H....Benny..

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-08-11 13:55

Den 09-08-2011 12:03, Benny Mortensen skrev:
> [...]
> komplet umuligt for os to, at blive enige om ret meget, hvad foto angår...

Ja, nu forstår jeg det hele
Kan du have en god dag, Benny.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-08-11 14:54

>>> http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com
> [...]

Jo Tak da, selv om jeg er lidt Muggi lige nu....
Mikkel Ræv har ædt min kanin, og slået 3 af mine ænder ihjel...
Så han er lige blevet udnævnt til lovligt bytte...

Og jeg havde nær glemt det... I Lige Måde

M.V.H....Benny..

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-08-11 14:59

Den 09-08-2011 15:53, Benny Mortensen skrev:
> [...]
> Så han er lige blevet udnævnt til lovligt bytte...
>
> Og jeg havde nær glemt det... I Lige Måde

Det har vi også prøvet, næsten.
Kanin blev godt nok spist af af en løssluppen mink og så var det ikke
ænder, men gæs, som ræven fik ram på.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-11 08:35

> Det har vi også prøvet, næsten.
> Kanin blev godt nok spist af af en løssluppen mink og så var det ikke
> ænder, men gæs, som ræven fik ram på.
>
> --
> Kh. Søren

Sådan så har jeg vist klippet nok, til at tilfredsstille, selv de stiveste
... Ja jeg troede sgu ellers de var sikre nok, så det var nok mere
underligt, at den sidste største og tungeste ( Og fedeste ) and, slap uskadt
fra det... Det var nok ikke så sørgeligt med Kaninen, der efterhånden var på
sine lidt ældre dage, og selv havde valgt, at den ville ( ganske vist, knapt
lovligt ) bo udenfor stalden... Men den nåede da 2 gode år, uden bur... Og
den blive jo trods alt, spist... Det var lidt mere træls med ænderne, der
bare var bidt ihjel.... Så lige nu er jeg ved at lægge de sidste hænder på
det nye Fort Knox, så de nye ænder, ikke lider samme skæbne.
For Mikkel slipper vi vel aldrig helt af med... Men han nu ellers været sød
i et par år, og kun tage hvad han fik lov til....

Men det kan jo have været en strejfer... Det kan næsten kun være Mikkel, da
en mink ikke ville kunne slæbe afsted med kaninen, der var pænt stor.

M.V.H....Benny...

Fra : michael

Dato : 11-08-11 16:18

Den 11-08-2011 09:34, Benny Mortensen skrev:
> [...]
>
> Men det kan jo have været en strejfer... Det kan næsten kun være Mikkel, da
> en mink ikke ville kunne slæbe afsted med kaninen, der var pænt stor.

Bare lige en venlig servicemeddelelse. Jeg tror du har et defekt
keyboard, Benny. Hver gang du trykker på punktum, gentager den sig selv
et par gange ekstra.

/michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-08-11 16:29

On 11-08-2011 17:18, michael wrote:

> Bare lige en venlig servicemeddelelse. Jeg tror du har et defekt
> keyboard, Benny. Hver gang du trykker på punktum, gentager den sig selv
> et par gange ekstra.

eet punktum, kort pause
to punktummer, lidt længere pause
tre punktummer, laaannnggg pause
fire punktummer, Anden er død

Bo //

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-08-11 05:29

"michael" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Benny. Hver gang du trykker på punktum, gentager den sig selv et par gange

Hej Michael

Tja, det har det lige som meste her i huset... Det er også blevet voldsomt
præget af slidtage, men det har også efterhånden, slidt et par computere op
Det er nu ikke kun punktummer, det er mere træls med M'erne. Dem er man jo
nødt til at rette...

M.V.H....Benny..

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-08-11 14:39

> [...]
> komplet umuligt for os to, at blive enige om ret meget, hvad foto angår...

Når jeg lige ser bort fra ordsalaten, er det fint nok, at du minder mig
om den side, som jeg ikke lige har set på i et stykke tid. Siden er nu
nedlagt!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-08-11 14:55

> [...]
>>

> Når jeg lige ser bort fra ordsalaten, er det fint nok, at du minder mig om
> den side, som jeg ikke lige har set på i et stykke tid. Siden er nu

He He....

Det var nu ikke meningen... Det var sjovere du fortalte os.. Hvem du var...
Laver du gode billeder, er der vel ingen grund til at gemme sig... Vel ?

M.V.H....Benny..

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-08-11 15:01

Den 09-08-2011 15:55, Benny Mortensen skrev:
> [...]
> Laver du gode billeder, er der vel ingen grund til at gemme sig... Vel ?

Gemme mig. Den har jeg aldrig hørt før..

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-08-11 07:59

> [...]
> egentligt er hamrende ligeglad med, om vi imponerer den halve verden...

Jeg ved ikke rigtig om der er proffer i grupperne. Så vidt vides i hvert
fald ikke som hovederhverv. Nu interesserer denne gruppe mig mindre end
billedsnak-gruppen. Det er billederne, der interesserer mig. Kendskab
til teknik er et nødvendigt onde for at opnå gode billeder. Så vidt jeg
husker, har du ikke postet billeder. I billedsnakgruppen er jeg ellers
overbevist om, at det respekteres, hvis man skriver, at man ikke er
interesseret i ærlig kritik. Eller beder folk KUN kommentere, hvis det
er positivt. Men ellers må man jo regne med at folk udtrykker deres mening.

Jeg har fortsat ikke helt forstået hvilke dele af mit indlæg, som du er
enig eller uenig i. Men det er måske heller ikke meningen?

Fra : Max

Dato : 06-08-11 08:17

Hej

> Eller gemmer I bare billederne derhjemme?

Jeg tror faktisk at hobbyen er lidt i fremskridt,
jeg kender ihvertfald en del yngre mennesker
der er begyndt at købe bedre udstyr og ligeledes
begyndt at tage undervisning i at bruge det.

Men lysten til at udstille det hele på nettet er måske
faldet gennem årene.

Max

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 06-08-11 10:39

> Hej

> Men lysten til at udstille det hele på nettet er måske
> [...]

Det kan måske skyldes større selvkritik hos fotograferne.
-- og det er da en god ting.

Hans-Jørgen
www.sarastro.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-08-11 11:17

On 2011-08-06 07:16:53 +0000, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> said:

> Men lysten til at udstille det hele på nettet er måske
> faldet gennem årene.

På ingen måde og det ses tydeligt af Facebook og Flickr. Jeg vil tro at
folk der tidlgiere har vist billeder på f.eks. Photosig og som ikke
følte det passede for dem hellere vil føre sig frem på uforpligtende
sites som netop Facebook og Flickr. Det er der sådan set ikke noget i
vejen med, men det har intet at gøre med et site som Photosig. Man ser
mange der er inde og vende på Photosig og som forsvinder igen og måske
fordi de ikke er intereseret i kritk og kun intereserer sig for antal
visninger og likes :)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-08-11 11:43

Den 06-08-2011 12:16, Hans Kruse skrev:

> [...]
> mange der er inde og vende på Photosig og som forsvinder igen og måske
> fordi de ikke er intereseret i kritk og kun intereserer sig for antal

Ja, tyve tror jo, at alle stjæler.. Intet overraskende i din "analyse"
ud over, at du næppe er tyveknægt

Personligt orker jeg ikke at bruge mit liv på fotosites og kan kun
overskue et enkelt ad gangen. For tiden fotostart, der er bedre end
photosig og også på dansk Men jo Max¨s billeder fik forbløffende
lave score ift. næsten ens fugle- eller landskabsbilleder på Photosig.
Jeg var udmærket tilfreds med mine karakterer på psig. Nogle forsøger
sig med FB sider, men kan ikke engang trække 1000 interesserede. Så skal
de selvfølgelig finde en "undskyldning" for det osv. Vi kan altid
tillægge hinanden dårlige motiver.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-08-11 12:20

On 2011-08-06 10:42:37 +0000, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Ja, tyve tror jo, at alle stjæler.. Intet overraskende i din "analyse"
> ud over, at du næppe er tyveknægt

Det er ikke an analyse, men en observation. Jeg ved ikke hvad du mener
med tyveknægt i den sammenhæng.

> [...]
> sig med FB sider, men kan ikke engang trække 1000 interesserede. Så
> skal de selvfølgelig finde en "undskyldning" for det osv. Vi kan altid

Jeg har ca. 700 på min FB side og det er fint for mig og det vokser
stille og roligt, men jeg har ikke set nogen sammenhæng mellem det
antal og hvor mange der signer op til mine workshops. Hvis du vil kalde
det en undskyldning så fint med mig. Jeg har flere der finder mig via
en Google søgning end via FB :)

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-08-11 12:25

Den 06-08-2011 13:19, Hans Kruse skrev:
> Jeg har ca. 700 på min FB side og det er fint for mig og det vokser
> stille og roligt, men jeg har ikke set nogen sammenhæng mellem det antal
> og hvor mange der signer op til mine workshops.

Ja, du har en fin side der og ville gerne på din workshop. Har desværre
et lidt fjumset ben. Går ud fra at man skal bevæge sig en del op og ned
- uden firehjulstrækker

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-08-11 12:40

On 2011-08-06 11:25:26 +0000, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Ja, du har en fin side der og ville gerne på din workshop. Har desværre
> et lidt fjumset ben. Går ud fra at man skal bevæge sig en del op og ned
> - uden firehjulstrækker

Jeg har såmænd haft en del med, som heller ikke er bjerggeder :) Vi
kører rundt til stort set alle steder og på mine workshops kræves det
ikke at man går meget selvom nogen gør det. Før og efter den formelle
workshop kommer der en del og så tager vi ud, hvor der også skal gås
noget mere. Jeg er faltisk blevet noget overrasket over hvor mange
uanset alder, som ikke er i stand til at gå i bjerge, men selvfølgelig
med en alderssammenhæng.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-08-11 19:25

Den 06-08-2011 13:40, Hans Kruse skrev:

> [...]
> noget mere. Jeg er faltisk blevet noget overrasket over hvor mange
> uanset alder, som ikke er i stand til at gå i bjerge, men selvfølgelig

Hmh, vil overveje. Ser spændende ud. Men nu har jeg netop reserveret i
San Marino.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-08-11 12:10

On 2011-08-05 12:22:46 +0000, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> said:

> [...]
>
> Tager I færre billeder?
> Eller har I bare fundet andre kanaler at poste billeder i?
> Eller gemmer I bare billederne derhjemme?

Ja, spørgsmålet er vel hvordan man måler det. Antal visninger er svært
at måle på da du jo ikke kan se det over tid. Jeg kommer på sitet sådan
i perioder og det sidste højest ratede billede er fra februar i år
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=2467096&forward=user og vist
1404 gange, men hvis du tager det frem om 4 år så er tallet nok noget
højrere. Jeg har noteret mig at grænsen for at komme på forsiden har
ændret sig markant, hvor det tidligere ofte lå på 10-12 ligger det nu
på det halve. Der bliver klart postet færre billeder. Der er stadig en
del af den gamle garde, der rater hinandens billeder og det kan man
godt blive lidt træt af. Det er lidt som denne gruppe, hvor der mangler
fornyelse :)

Hvis man går ind på Flickr, så får man hurtigt brækfornemmelser af de
mange plakater der uddeles til ringe billeder. Det er mange gange værre
selvom der er lukkede grupper, som falder udenfor det mønster. Facebook
har sit eget liv og nu kommer Google+ og det blive sikkert det samme.
Ingen af de to steder har noget med billedkritik eller kvalitet at gøre
(selvom der er undtagelser naturligvis). Der er dygtige og kendte
fotografer, der har deres sider og det er udelukkende for at
markedsføre deres arbejde. Det er selvfølgelig lige efter bogen.

Det ser for mig ud som at der er sket en klarerede opdeling i at vise
billeder og det sociale aspekt i det og så at lægge billeder frem til
kritik. Det sidste er nok marginelt ift. det første. Det er svært at
give god kritik, det er tidskrævende og det er også ofte problematisk,
da modtageren af kritikken ikke altid er modtagelig for kritik/dialog.
Iøvrigt Jesper, så fik du også en kommentar om ikke at skrive nok
kritik på Photosig ;) Folk vil hellere modtage end give kritik og helst
mange thumbs up og 6 cifrede visningstal :)

På dpreview er der i en del grupper et mindre antal postinger, men om
der er mindre traffik som sådan kan jo ikke ses. Det ser ud til at
følge hvor meget nyt isenkram der kommer og om der kan findes problemer
ved det.

Jeg ser ikke disse tinge som udtryk for at interessen for fotografi er
blevet mindre. Jeg har været gæst hos en del fotoklubber og det myldrer
med interesserede medlemmer.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-08-11 12:21

Den 06-08-2011 13:09, Hans Kruse skrev:

> [...]
>
> Jeg ser ikke disse tinge som udtryk for at interessen for fotografi er
> blevet mindre. Jeg har været gæst hos en del fotoklubber og det myldrer

Dine vurderinger her er sikkert fornuftige. Det er jo altid
omkostningsfrit at udtale sig om andres motiver for deres valg. Ja, men
gamle mænd på 50+ har så nogle andre valg og beskrivelser af kvalitet
end yngre på 50- Mine 3 - i øvrigt velfungerende og veluddannede børn,
hvoraf den ene direkte studerer medier - aner ikke, hvad usenet er osv.
Er det ikke bare som det altid har været. Noget dør ud sammen med deres
brugere. Nyt opstår. Jeg tror ikke, at der sælges færre kameraer nu end
i min ungdom.

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-08-11 12:34

On 2011-08-06 11:20:39 +0000, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]
> Er det ikke bare som det altid har været. Noget dør ud sammen med deres
> brugere. Nyt opstår. Jeg tror ikke, at der sælges færre kameraer nu end

Jeg ved ikke hvorfor du lige dropper ordet omkostningsfrit midt i det
hele. Hvad har det med mit indlæg at gøre?

Usenet er på mange måder forældet men vil sikkert bestå lang tid
fremover indtil vi alle er uddøde…. Der sælges kameraer og specielt
digital spejlrefleks som aldrig nogensinde før. Så Jespers sprøgsmål er
jo ikke grebet ud af luften. Men som jeg skrev er nedgangen i andre
diskussionsgrupper som ikke er usenet også set.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-08-11 21:38

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> kritik på Photosig ;) Folk vil hellere modtage end give kritik og helst
> mange thumbs up og 6 cifrede visningstal :)

Jeg har skam skrevet mine tre kritikker på Photosig for at opfylde kravet
til tre kritikker per postet billede.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : ;o)-max-

Dato : 07-08-11 12:51

On 05-08-2011 14:22, Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> På et døgn er der postet mindre end 108 billeder på sitet. Noget der
> tidligere om sommeren kun tog to - tre timer.

Photosig fungerer ikke efter hensigten. Du kan evt. kigge
i deres fora og fornemme frustrationerne, fra de mere seriøse
brugere og desperationen fra admin for at finde løsninger
der kan mindske fluff kritik.

Det var 2tu klubben der gjorde at jeg ikke gad hænge ud
på psig - Admin formåede ikke at gøre noget i mod dem
der på sin vis havde hijacked sitet, og problemet er
bare blevet større. Jeg tror det er grunden til at sitet
mister medlemmer.

Der er folk der skriver velgennemtænkte anmeldelser -
men langt de fleste skriver bare "at de kan li dof,
at farverne er nice og at billedet er firkantet -
tusinde tak fordi du postede, kig på mit billede
og skriv hvad du syns".. Med den slags vås, som
for øvrigt ikke kommer fra novicer men fra folk med
stor erfaring, kan et KRITIK site ikke overleve.

Jeg tror Max og Hans-Jørgen har ret, her i tråden,
folk kan ikke blive ved med at lave det samme, og
de nye der kommer til er interesserede i at lære
noget, og specielt det sidste burde psig kunne være
en del af. Men de folk der KAN skrive tror jeg ikke
har noget incitament til at være mere aktive.

Friberg langer ud efter 1x for at internationalisere
"kunsten".. Uhmm kunstnere har til alle tider rejst,
de har uddannet sig og søgt inspiration i udlandet,
de fleste store danske kunstnere har fået deres
gennembrud i udlandet.

Jeg tror man kan sammenligne 1x med fordums tiders
saloner og de internationale fotokonkurrencer. Den
levende kunst finder man på ledende gallerier, museer
og i græsrods miljøer. Jeg vil ikke hakke på saloner
og de censurerede udstillinger, men det er nok ikke
der man ser de mest spændende ting. Og alligevel kommer
der mange spændende kunstnere med en baggrund i salonerne.

Og siden du langer ud after mine billeder at de får lav
score - det skal ses i sammenhæng med at jeg ikke
skrev venlige fluff anmeldelser. Jeg fik til gengæld
masser af hate mail, og brugte en del tid med admin.
Det var sku sjovt.

Benny - du har en pointe. Og alligevel køber jeg ikke
præmisen, måske fordi man nok ikke kan blive mere amatør
end mig selv. Det rager mig en høstblomst hvilket niveau
du befinder dig på. MEN poster du et billede og forventer
at folk bruger tid på at give dig en kritik, så er du et
fjols hvis du ikke kan bruge den erfaring andre har, til
noget positivt. Hvis du vil ha ros, så find et socialt
netværk, ikke et kritik forum.

Det er egentligt sjovt i de tidlige dage, når der var
diskussioner om billedkritik og foto sites og usenet.
Niels var ofte ude med at man burde inddele det i
niveauer. Jeg var modstander af den tanke den gang.
Jeg havde nok mere tillid til at folk havde større
personlige ambitioner og at de erfarne ville inspirere
begynderne.

Det var klart det potentiale jeg så på psig. Men det
har vist sig at det fungerer lige omvendt, de talentløse
knipsere er simpelthen i overtal og insisterer på at
talentløshed er en kvalitet i sig selv, som man bør
opmuntre. Jeg har skrevet nogle gange at man faktisk
blir en dårligere knipser af at poste på psig, fordi
det er middelmådigheden der belønnes.

Jeg tror nu jeg er klar til at adoptere Niels' filosofi
ikke kun fordi jeg syns diverse sites fejler, ved at
appellere til den laveste fællesnævner. Men også fordi
jeg tror der står en yngre generation på spring, der er
meget bevidst om at middelmådighed er fantastisk - kedelig
og ikke en option i deres liv. Det er vidst ikke noget nyt
Og for dem der mener man kan gemme middelmådighed bag en
teknisk perfektionalisme, de har en halv 1000 kronseddel.

Jeg kan se et site der er mere uddannelses orienteret blive
en stor succes, Det vil stadig have sjov og ballade, men
incitamentet er ikke meningsløse points og hits, det vil
handle om kompetence og udvikling. Og ligsom andre læreanstalter
vil der være et hiraki hvor man kan stige i graderne. Det burde
få 2tu klubberne til at søge andre græsgange, det burde også
opmuntre til at eksperimentere mere og ikke belønne salon kunst.

Der findes utallige fremragende fotografiske akademier og skoler,
med hver deres tilgang til mediet. På de højere trin burde der
være et samarbejde med disse institutioner, så dem der har de
ambitioner kan ende op med en reel uddannelse. Det der er mit
hjertebarn er ikke at folk blir fantastiske fotografer, men at
dem der hygge knipser lærer historien, sproget og mekanismerne
bag de forskellige retninger og hvorfor man ikke bare kan mene
at et billede burde være skarpt for at være godt. Det handler
om at respektere de folk der har brugt et liv på at udvikle et
billed sprog, forstå det og komme videre.

Den akademiske tilgang vil ikke appellere til alle, men et site
der formår at tilgodese folks forskellige behov og måske opmuntre
til at tage skridtet videre. Det ville jeg ikke være ked af at se
bliv en realitet. I et land med stor tradition for højskoler, aften-
skoler og kurser i alle regnbuens farver, ville jeg mene at et site
som dette, burde have sin base her, eller i hvert fald Skandinavien.
Vi kan noget, som japanerne ikke kan (Friberg).. Nej tak til tiger
børn.
-max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-08-11 16:54

Den 07-08-2011 13:51, -max- skrev:
> [...]
> skrev venlige fluff anmeldelser. Jeg fik til gengæld
> masser af hate mail, og brugte en del tid med admin.

Tak for et godt indlæg, som jeg dog ikke gentager her. Det satte tanker
i gang. Jeg vil nødig misforstås omkring min omtale af dine billeder.
Jeg skrev: "jo Max¨s billeder fik forbløffende lave score ift. næsten
ens fugle- eller landskabsbilleder på Photosig." Et synspunkt jeg jo har
fremført før. Nemlig at gruppen af landskabs/naturfotografen giver
hinanden mange point. Eller med andre ord, at din type billeder fik for
få. Jeg håber, at du læste det sådan.

Ikke at man skal være enig i alt, men det er da åndssvagt at lege
uenige, hvis man ikke er det

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-08-11 16:08

Frodo Nifinger sendte dette med sin computer:

> Noget er der sket!
>
> Tager I færre billeder?

Ja, men der tages stadigvæk billeder.

> Eller har I bare fundet andre kanaler at poste billeder i?
> Eller gemmer I bare billederne derhjemme?

Nej, de printes ud eller nydes bare af den nære kreds.
Jeg har ikke kunnet finde et netsite, der passer til mit temperement.
I stedet er jeg begyndt at frekventere en lokal fotogruppe der et
stykke hen ad vejen dækker mit behov.
D.f.f.b tenderer til at nogle få har besat gruppen og bruger den til
selvpromovering i kvalmende grad. Jeg er personligt hamrende ligeglad
med hvor mange thumbs ups, likes eller whatever eller for den sags
skyld visninger, der er knyttet til et billede. Jeg vil langt hellere
læse, skrive eller modtage kritik over teknikken eller reflektioner
over indholdet af billederne. Men billedsnak forekommer svjks. stort
set ikke mere. Jeg kigger i usenetgrupperne vel nogenlunde hver anden
uge, og jeg synes ikke der er den store fremgang at spore.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Soeren Friberg

Dato : 08-08-11 18:29

Den 08-08-2011 17:07, Jan Bøgh skrev:
> Jeg er personligt hamrende ligeglad med hvor mange thumbs ups, likes
> eller whatever eller for den sags skyld visninger, der er knyttet til et
> billede.
Ude på landet har vi altid gjort en dyd ud af nødvendigheden. I
gymnasiet "interesserede" jeg mig ikke for høje sprogkarakterer. 30 år
senere fandt jeg ud at problemet var, at jeg var en tumle til det. Ingen
forhindrer dig eller andre i at komme med den "rigtige" billedsnak.

Fra : ;o)-max-

Dato : 09-08-11 16:23

On 08-08-2011 17:07, Jan Bøgh wrote:
> [...]
> Jeg har ikke kunnet finde et netsite, der passer til mit temperement.
> I stedet er jeg begyndt at frekventere en lokal fotogruppe der et stykke

Det lyder da som en glimrende ide - for den del år siden
blev der organiseret udflugter gennem dffb, som jeg tror
folk havde glæde af.

> [...]
> mere. Jeg kigger i usenetgrupperne vel nogenlunde hver anden uge, og jeg
> synes ikke der er den store fremgang at spore.

Uhm - jeg læser en masse brok og ser ingen indsats fra din side.
Det her jeg ikke den store respekt for. Jeg syns faktisk du har
fået en rimelig nuanceret respons de gange du har postet i dffb.
-max-

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-08-11 19:08

Den 09-08-2011 17:22, -max- skrev:
> Det lyder da som en glimrende ide - for den del år siden
> blev der organiseret udflugter gennem dffb, som jeg tror
> folk havde glæde af.

Ganske fornuftigt indspark. Det er da ikke længe siden at vores klub var
i Ribe, så geografien behøver jo ikke være en hindring.
(Vi er næppe så tossede IRL, som det sommetider kan lyde her )

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-11 19:31

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det lyder da som en glimrende ide - for den del år siden
> blev der organiseret udflugter gennem dffb, som jeg tror
> folk havde glæde af.

Det var faktisk rigtigt hyggeligt.
Jeg husker specielt turen på Kalvø og ved Haderslev dam og så den gang, jeg
skulle købe min 500 mm Sigma.
Johnny, som skulle sælge mig telen, var nærmest ved at falde bagover, da der
istedet for at komme en enkelt fyr for at se nærmere på det, så dukkede der
13 voksne mænd på i haven med masser af udstyr over skulderen
Det at jeg skulle have en ny brugt tele blev lige til en fototur til
Nordsjælland for en hel flok.
Det var altså ret sjovt.

> Uhm - jeg læser en masse brok og ser ingen indsats fra din side.
> Det her jeg ikke den store respekt for. Jeg syns faktisk du har
> fået en rimelig nuanceret respons de gange du har postet i dffb.

Hvis man ikke kan lide et forum, så må man jo gøre det bedre.
Et forum er kun så godt som de tekster, der bliver skrevet i dem.
Så kan man altid bedre det ved selv at skrive lidt meningsfuldt.

Personligt satte jeg mig for at løfte stemningen og kvaliteten af indholdet
i D.f.f.b siden ultimo maj ved konsekvent at poste nye billeder, skrive en
blog om et makroprojekt, skrive kritikker, der giver noget med til stort set
alle postede billeder i gruppen, hjælpe folk med tips og råd. Jeg har sogar
foræret en gammel bracket til en dame, for at hun kunne få adgang til at
lave bedre makrobilleder.
Jeg synes, det har hjulpet gevaldigt på stemningen derinde. Men jeg savner,
at der bliver skrevet nogle flere kritikker derinde.

Et forum er, hvad man gør det til.
Jeg betragter det som hjælp til selvhjælp. Et sted hvor man deler noget
viden, viser, hvad man kan og får gode råd om, hvad man burde havde taget
højde for. og meget meget mere.

Jeg synes det er en fornøjelse at se, hvis en noob tager et pra gode råd til
sig og vedkommende så poster billeder, der så bærer præg af det.
Og jeg kan allerbedst lide, hvis folk kommer med en konstruktiv kritik til
mine billeder frem for blot ros. Det er da rart at blive strøget emd hårene,
men jeg vil egenligt hellere høre folks kritiske syn på billedet.

Det prøver jeg så selv at efterleve. Roser, hvad der er godt og kritiserer,
hvad der kan forbedres, men altid med en positiv indgangsvinkel.

Ture kunne man sagtens arrangere, hvis der var opbakning til det.

Modelfoto kunne man også arrangere. Det har vi faktisk gjort en gang.
Erik Wildau og jeg satte gang i en noget, vi oprindeligt regnede med skulle
være en photoshop session, men vi endte op med photoshop i et lokale og
modelfoto med model og proff. lysanlæg, fordi Jens Bruun skaffede lokalerne,
og Michaek steensen, hed han vist tilbød at udlåne sit dyre lysanlæg.
Pludselig var vi 22 mand høj.
Vældigt hyggeligt!

Så et forum er, hvad man gør det til!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-08-11 19:51

Den 09-08-2011 20:31, Frodo Nifinger skrev:

> Så et forum er, hvad man gør det til!

Ja, og den eneste man kan forlange noget af, er nu en gang en selv.
Ingen kan stille et eneste krav til nogen anden i et fuldstændigt
frivilligt forum uden nogen kontrol. SÃ¥dan er det jo bare. Det bedste er
jo nok, hvad du selv beskriver; at være et eksempel. Der er i hvert fald
en håndfuld dygtige fotografer (og nu snakker jeg altså ikke om mig
selv, hvis nogen er i tvivl). Noget tyder på at andre en gang - for mere
end 4 år siden - har ydet noget fotografisk også. De kan vel bringes ud
af grædekoneriet og ordsalaten.

Ja, men jeg er da med på et eller andet. Nu har jeg f.eks. af flere
forskellige grunde inde og rode i Hans´s SmugMug-side, hvor jeg genså
Råbjerg Mile, hvor jeg aldrig har været.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 09-08-11 22:44

Frodo Nifinger skrev:

>Jeg har sogar
>foræret en gammel bracket til en dame, for at hun kunne få adgang til at
>lave bedre makrobilleder.

....og den er jeg rigtig glad for )

Hilsen emj

Fra : ;o)-max-

Dato : 10-08-11 15:03

On 09-08-2011 20:31, Frodo Nifinger wrote:

> Pludselig var vi 22 mand høj.

Det var en stor dag i Sækkedyb
-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-08-11 06:32

Den 09-08-2011 17:22, -max- skrev:
> [...]

> Det her jeg ikke den store respekt for. Jeg syns faktisk du har
> fået en rimelig nuanceret respons de gange du har postet i dffb.

Du er ikke helt fair mod JB, max.
JB er en af de få, der tidligere har argumenteret
grundigt og let forståeligt i sine kritikker.
At man så ikke altid er enig, er sagen uvedkommende.

Fra : ;o)-max-

Dato : 12-08-11 09:41

On 10-08-2011 07:32, Ole Larsen wrote:

> Du er ikke helt fair mod JB, max.
> JB er en af de få, der tidligere har argumenteret
> grundigt og let forståeligt i sine kritikker.
> At man så ikke altid er enig, er sagen uvedkommende.

Hvis du nu ikke havde redigeret indlægget, ville du se
at mit indlæg er svar på Jan's indlæg. Og ikke en kommentar
til hans virke i dffb.

Mht at være enig - den er lidt kringlet.

Måske handler det mere om at blive udfordret på det
man tror man mener. Det fascinerende er at folk så
let som ingenting kan flyttes og hvor hurtigt man
glemmer at man tidligere argumenterede for noget
man ikke længere er enig i.
-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-08-11 12:41

Den 12-08-2011 10:40, -max- skrev:

> Hvis du nu ikke havde redigeret indlægget, ville du se
> at mit indlæg er svar på Jan's indlæg. Og ikke en kommentar
> til hans virke i dffb.

Hvis ikke

"Uhm - jeg læser en masse brok og ser ingen indsats fra din side.
Det her jeg ikke den store respekt for. Jeg syns faktisk du har
fået en rimelig nuanceret respons de gange du har postet i dffb."

ikke er en kommentar til hans virke på dffb, ved jeg ikke hvad det er!

Fra : KsK

Dato : 13-08-11 17:09

"Ole Larsen" skrev i meddelelsen

Den 12-08-2011 10:40, -max- skrev:

> Hvis du nu ikke havde redigeret indlægget, ville du se
> at mit indlæg er svar på Jan's indlæg. Og ikke en kommentar
> til hans virke i dffb.

Hvis ikke

[...]

Ja jeg kan nu også godt savne Jan Bøgh og hans upartiske kommetar

KsK

Fra : Preben

Dato : 09-08-11 14:48

Den 09.08.2011 kl. 15:39 skrev Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com>:

> Når jeg lige ser bort fra ordsalaten, er det fint nok, at du minder mig
> om den side, som jeg ikke lige har set på i et stykke tid. Siden er nu
> nedlagt!

Er det virkelig nødvendigt at citere 7 tidligere indlæg for at skrive 2
linier?

--
mvh/Preben

Fra : ab©

Dato : 09-08-11 15:07

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
news.vzx8lhkrqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> Er det virkelig nødvendigt at citere 7 tidligere indlæg for at skrive 2
> linier?

Du er ikke ene om at undres ...

ab©

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-08-11 15:24

Den 09-08-2011 15:47, Preben skrev:

> Er det virkelig nødvendigt at citere 7 tidligere indlæg for at skrive 2
> linier?

Nej, det var vist dovenskab, men sommetider - især i fotogrupperne -
beskyldes folk også for at klippe for meget væk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-11 15:46

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vzx8lhkrqz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> Er det virkelig nødvendigt at citere 7 tidligere indlæg for at skrive
> 2 linier?

Søren Friberg får seksuel tilfredsstillelse af at læse sine egne indlæg.
Desto flere indlæg og desto længere indlæg, desto større bliver hans
tilfredsstillelse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o)-max-

Dato : 09-08-11 16:18

On 09-08-2011 16:46, Jens Bruun wrote:

> Søren Friberg får seksuel tilfredsstillelse af at læse sine egne indlæg.
> Desto flere indlæg og desto længere indlæg, desto større bliver hans
> tilfredsstillelse.

Jeg føler mig misbrugt

Bruun - det er jo princippet bag sociale netværk !
Så det er nok ikke fair gøre Friberg til en posterboy.

Ahh det føles godt at skrive dette indlæg
-max-

Fra : Preben

Dato : 09-08-11 20:13

Den 09.08.2011 kl. 16:23 skrev Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com>:

> Nej, det var vist dovenskab, men sommetider - især i fotogrupperne -
> beskyldes folk også for at klippe for meget væk

Det har jeg endnu til gode at se

--
mvh/Preben

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-08-11 08:53

Frodo Nifinger skrev den 05-08-2011 14:22:
> Tager I færre billeder?

Næh.

> Eller har I bare fundet andre kanaler at poste billeder i?

Ja, jeg er mere målrettet i hvem der kunne have interesse i at se
billederne.

fx mine 4500 feriebilleder fra USA sidste år....det har nok ikke den
store interesse for andre end mig.
men jeg har da vist forskellige udvalg af billederne til forskellige
mennesker afhængig af, hvad jeg formoder de mener er interessante.

Eller min netop overståede alanya-tur, hvor jeg tror, at jeg ikke fik
taget nogen helt vildt interessante billeder for andre end familien.

> Eller gemmer I bare billederne derhjemme?

ja, for langt de flestes vedkommende.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til