Bøde for at holde stille og tale i mobil
Fra : Steen F.

Dato : 05-08-11 10:18

Sakset fra FDM og til orientering for alle:

Selvom du gør „det rigtige” og holder ind til siden for at tale i
mobil­telefon, risikerer du en bøde. Du må nemlig ikke være en del af
trafikbilledet, forklarer politiet.

Først da bilen holdt helt stille i siden af en mindre vej, greb et
FDM-medlem sin mobiltelefon for at ringe op. Det er fast rutine, at hun
ikke taler i håndholdt mobil, når hun kører bil, og hun har altid fulgt
reglerne. Troede hun.

For da hun ringer op, banker politiet pludselig på ruden og giver hende
en bøde for at „benytte håndholdt mobiltelefon under kørsel”. Lettere
forbløffet må hun konstatere, at hun er blevet 500 kr. fattigere.

Københavns Vestegns Politi, der har udskrevet bøden, ønsker ikke at
kommentere den konkrete sag, men forklarer, at bilister ifølge loven
skal have det nødvendige overskud til at føre bil på betryggende måde.

– Man må ikke benytte håndholdt mobiltelefon, når man er en del af
trafikbilledet. Holder man f.eks. for rødt lys, må man ikke tale i
håndholdt mobiltelefon, selvom bilen holder stille. Holder man derimod
stille på en parkeringsplads, hvor man i øvrigt også må køre uden sele,
og taler i håndholdt mobiltelefon, så vil man formentlig ikke få en
bøde, forklarer Claus Bardeleben, der er sekretariatsleder hos
Københavns Vestegns Politi.

Han understreger, at det er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde.

– Bilisten må stille sig selv det spørgsmål, om vedkommende er en del af
trafikbilledet eller ej. Det samme gør betjentene, der udskriver bøder
for at tale håndholdt under kørslen.

FDM: Forkert fokus

Hos FDM mener juridisk chef Per Alkestrup, at politiet skal passe på
med ikke at gå i for små sko.

– Vores medlem har jo haft den rigtige intention om at overholde loven
og ikke være til fare for sig selv og andre bilister ved at køre ind til
siden, inden hun brugte sin mobiltelefon. Hensynet bag forbuddet mod at
tale håndholdt under kørslen er hensynet til at sikre opmærksomheden på
trafikken, når man laver flere ting på en gang. Så hvis man standser et
sted, hvor det i øvrigt er lovligt at standse, og taler der, er man uden
for formålet med forbuddet. Politiet burde i stedet gå efter alle dem,
der bevidst taler i håndholdt mobiltelefon, mens de kører bil, og dermed
ikke er opmærksomme på trafikken. De er meget farligere end de bilister,
der holder stille i siden af vejen.

Bøderne for at tale i håndholdt mobiltelefon stiger i øvrigt fra 500 kr.
til 1.500 kr. 1. januar 2012.

Link: http://www.fdm.dk/motor/boede-tale-vejsiden

Mvh
Steen

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-08-11 11:47

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> trafikbilledet, forklarer politiet.

> Bøderne for at tale i håndholdt mobiltelefon stiger i øvrigt fra 500 kr.

Sådan går det når man støder på en Betjent der skal have opfyldt sin
kvote......

--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Klaus G.

Dato : 05-08-11 11:49

> Sådan går det når man støder på en Betjent der skal have opfyldt sin
> kvote......
Ikke forstået...

Er det i orden er folk holder i vejsiden, så lastbiler og andet større
trafik er nød til at køre over midterlinien for ikke at køre ind i den
holdende bil?

--
Klaus G.

Fra : Steen F.

Dato : 05-08-11 12:01

Den 05-08-2011 12:49, Klaus G. skrev:
> Ikke forstået...
>
> Er det i orden er folk holder i vejsiden, så lastbiler og andet større
> trafik er nød til at køre over midterlinien for ikke at køre ind i den
> holdende bil?

Der står ikke noget om, at hun holder ulovligt. Gør hun det, får hun vel
også en bøde for det.
Det der skriger i mine ører, er "en del af trafikbilledet". Dvs hvis hun
var stået ud af bilen og talt i mobil fra vejsiden/fortovet, så var det
lovligt?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-11 15:11

Den 05-08-2011 13:00, Steen F. skrev:
> [...]
> Det der skriger i mine ører, er "en del af trafikbilledet". Dvs hvis hun
> var stået ud af bilen og talt i mobil fra vejsiden/fortovet, så var det

Nu skriver du ikke noget om hvad FDM har tænkt sig at gøre ved den sag.

Men jeg mener den er lige til højrebenet at gå i retten på.

At få;
"§ 55 a. Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af
håndholdte mobiltelefoner."
til at passe med det du beskriver er vist en fortolkning der bør for en
dommer.

Som skrevet handler det her nok mere om at skulle opfylde en kvote.

Betjenten kan jo være ligeglad. Han får skrevet en bøde mere ud. At den
efterfølgende tabes i retten trækker ikke fra i kvoten.

Fra : Armand

Dato : 05-08-11 21:55

Den 05-08-2011 13:00, Steen F. skrev:

> Det der skriger i mine ører, er "en del af trafikbilledet". Dvs hvis hun
> var stået ud af bilen og talt i mobil fra vejsiden/fortovet, så var det
> lovligt?

Er man som fodgænger da ikke en del af trafikbilledet?

--
Armand.

Fra : Steen F.

Dato : 06-08-11 23:28

Den 05-08-2011 22:54, Armand skrev:

> Er man som fodgænger da ikke en del af trafikbilledet?

Det ved jeg ikke? Fodgængere må normalt gerne snakke i mobiltelefon hehe

Fra : Armand

Dato : 07-08-11 21:08

Den 07-08-2011 00:27, Steen F. skrev:

> Det ved jeg ikke? Fodgængere må normalt gerne snakke i mobiltelefon hehe

Jamen hvad så hvis vi vender billedet og antager at en fodgænger sætter
sig ind i en lovligt parkeret bil og taler i mobiltelefon !?

Omtalte bøde ér lidt langt ude i min optik!
Nogle gange kan man kun ændre på sådanne løse lovgivninger ved at trække
dem for retten og dét kan man ikke uden at have en bødesag.
Efter at færdselsstyrelse havde syltet at skulle beslutte om det nye
transportmiddel, Segway'en hørte til på fortov eller cykelsti, fik
Segway-udlejerne i KBH pludseligt en bøde for at bruge de uautoriserede
transportmiddel på offentlig vej, og dén bøde førte til at der blev
klare regler for brugen af Segway'en - Monstro ikke at man ligefrem
havde bedt om at få dén bøde for at kunne få sagen afklaret ???
Og de der kan følge min tanke derom, kan vel også transformere den til
nærværende mobiltelefoni-bøde :-/

--
Armand.

Fra : jan.froerup@gmail.co~

Dato : 05-08-11 18:54

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev :

>Er det i orden er folk holder i vejsiden, så lastbiler og andet større
>trafik er nød til at køre over midterlinien for ikke at køre ind i den
>holdende bil?

Ja - hvis der ikke er standsningsforbud, eller parkeringsforbud, så må
de magelige skidderikker der ikke kan betjene et rat, vel bare holde
stille og vente :)

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Mikael L

Dato : 10-08-11 14:46

Den fredag den 5. august 2011 13.00.52 UTC+2 skrev Steen F.:

> Det der skriger i mine ører, er "en del af trafikbilledet". Dvs hvis hun
> var stået ud af bilen og talt i mobil fra vejsiden/fortovet, så var det
> lovligt?

Ja det er lovligt, du må gerne tale i telefon som fodgænger.

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 05-08-11 16:35

"Steen F." skrev

> Selvom du gør „det rigtige” og holder ind til siden for at tale i
> mobil­telefon, risikerer du en bøde. Du må nemlig ikke være en del af
> trafikbilledet, forklarer politiet.

Det er vel ikke anderledes end at bilen skal være i lovlig stand og føreren
ædru også når bilen holder i vejkanten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-08-11 19:53

> "Steen F." skrev

> Det er vel ikke anderledes end at bilen skal være i lovlig stand og
> føreren ædru også når bilen holder i vejkanten.

Halvdelen af det der er avisænder. Jeg har selv været med til at henlede
politiets opmærksomhed på en bilist som holdt og sov i bilen - de kunne ikke
gøre noget fordi ingen havde set ham køre.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : jan.froerup@gmail.co~

Dato : 07-08-11 11:16

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev :

>Halvdelen af det der er avisænder. Jeg har selv været med til at henlede
>politiets opmærksomhed på en bilist som holdt og sov i bilen - de kunne ikke
>gøre noget fordi ingen havde set ham køre.

Hvad var der galt i at tage et nap i bilen ?

Fra : Mikael L

Dato : 10-08-11 14:49

Den søndag den 7. august 2011 12.15.33 UTC+2 skrev jan_stevns:

> Hvad var der galt i at tage et nap i bilen ?

Tænkte præcist det samme. Det gør jeg godt nok tit og svinger man ind på en motorvejsrasteplads midt om natten er man sjældent den eneste med den idé.

Mikael

Fra : Martin Sorensen

Dato : 13-08-11 18:54

On 05/08/2011 16:34, alexbo wrote:
> [...]
>
> Det er vel ikke anderledes end at bilen skal være i lovlig stand og
> føreren ædru også når bilen holder i vejkanten.

Jo, det vil jeg mene det er. Loven går jo netop på at man ikke må tale
under kørslen. Hvis bilen er lovligt standset/parkeret (og det er nok en
anden lovgivning) er det vel ikke under kørslen.

Bilens stand er anderledes, da den skal være lovlig på offentlig vej
(svjh), og en parkeringsplads er også inkluderet.

Ædruelighed er også anderledes, da det i modsætning til mobiltlefonering
ikke bevidst kan ændres fra det ene sekund til det andet - jeg minder
der har været diskussioner om det emne før.

HÃ¥ber sagen ender i retten - son FDM skrev, jeg tror ikke det var
hensigten med lovgivningen.

/Martin