Helsingørmotorvejen - hvad er det ?
Fra : Per

Dato : 04-08-11 20:35

Hej !

Kørte på Helsingørmotorvejen her til aften så nogle nye "Stillads lignende"
henover motorvejen flere steder.

Det er sådan en her jeg mener:
http://dl.dropbox.com/u/35279484/%28IMG_4803%29%201600x1200.JPG

Er der nogen, der ved hvad det er ?

De virker for "avancerede" til blot at være fremtidige skilteholdere.

Mvh. Per

Fra : Ivan Madsen

Dato : 04-08-11 20:49

On Thu, 4 Aug 2011 21:35:01 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen, der ved hvad det er ?
>
>De virker for "avancerede" til blot at være fremtidige skilteholdere.

De skal i hvert fald holde de berømte "Lyngby 22 min" og "H. Knudsens
Plads 48 min" informationstavler Så rummer de formodentlig også
nogle kameraer til nummerpladegenkendelse.
Det er ifølge VD formålet med dem ifølge hjemmesiden, da de blev sat
op.

Fra : Per

Dato : 04-08-11 20:55

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> nogle kameraer til nummerpladegenkendelse.
> Det er ifølge VD formålet med dem ifølge hjemmesiden, da de blev sat

Tak for det Ivan

Der var iøvrigt en del af dem (5-8 stk) fra omkring Hørsholm mod Kbh. og de
stod med relativ kort afstand.

Mvh. Per

Fra : Klaus G.

Dato : 04-08-11 22:08

> De skal i hvert fald holde de berømte "Lyngby 22 min" og "H. Knudsens
> Plads 48 min" informationstavler
De minut tavler, hvad er det lige de skal gøre godt for? Jeg har set dem
flere steder, men kan ikke gennemskue dem... Er det bare hvor mange min. man
har til det der nu står på tavler?

--
Klaus G.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-08-11 23:38

Den 04-08-2011 23:07, Klaus G. skrev:
> De minut tavler, hvad er det lige de skal gøre godt for? Jeg har set dem
> flere steder, men kan ikke gennemskue dem... Er det bare hvor mange min.
> man har til det der nu står på tavler?

Jeg har klaget min nød til VD, men det hjalp intet.

De fortæller dig hvor lang tid det vil tage at komme dertil hvor der står.

Men værdien af den oplysning er minimal for andre end dem der kører der
dagligt.

For dem der ikke kommer der dagligt, og derfor ikke ved hvad den
'normale' tid er, kan oplysningerne ikke bruges til reg meget.

Derimod ville alle kunne drage nytte af en information om hvor mange
ekstra minutter der skal påregnes for at nå til den eller den afkørsel.

Fra : Klaus G.

Dato : 05-08-11 06:40

> De fortæller dig hvor lang tid det vil tage at komme dertil hvor der står.
Jamen så havde jeg jo gennemskuet det...Bare uden at vide det :)

> [...]
> For dem der ikke kommer der dagligt, og derfor ikke ved hvad den
> 'normale' tid er, kan oplysningerne ikke bruges til reg meget.
Helt enig.

> Derimod ville alle kunne drage nytte af en information om hvor mange
> ekstra minutter der skal påregnes for at nå til den eller den afkørsel.
Ja, det havde nok været bedre.

Jeg var selv et smut på fyn for et par uger siden og lagde igen mærke til
skiltene. Men de gav mig ikke indtryk af at der var kø på
motorvejen(sammenstød + alt for meget trafik). Jeg blev 20min forsinket...

--
Klaus G.

Fra : KASO

Dato : 05-08-11 10:23

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Derimod ville alle kunne drage nytte af en information om hvor mange
> ekstra minutter der skal påregnes for at nå til den eller den afkørsel.

Hvis du ikke kører der dagligt - og dermed ikke ved, hvor lang tid det skal
tage - så er glæden af at vide, at det nu tager 4 minutter mere ret
begrænset. Du får selvfølgelig at vide, at du kan lægge 4 minutter til din
samlede køretid, og på den måde er det mere informativt. Hvis du er kørende
i lastbilen er det vel begrænset, hvad du kan bruge oplysningen til, hvis
forsinkelsen er beregnet udfra at "normal" hastigheden er 110km/t og den nu
er nedsat til 90km/t, da du alligevel ikke kan køre hurtigere? Så måske
ville en indikation af gennemsnitshastigheden på strækningen være mere
informativ for alle....? (Blot løse tanker.....)
Ofte viser de aktive tavler også en reduceret hastighedsgrænse, men jeg ved
ikke, om den har sammenhæng med ovenstående.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-11 14:45

Den 05-08-2011 11:23, KASO skrev:
> [...]
> Ofte viser de aktive tavler også en reduceret hastighedsgrænse, men jeg
> ved ikke, om den har sammenhæng med ovenstående.....

Særligt for lastbilerne er den nuværende oplysning ikke meget værd, da
den jo er baseret på personbilernes hastighed.

Men en oplysning om at det vil tage 6 minutter længere end normalt at
komme til pågældende afkørsel vil kunne tolkes som at det nok også tager
6 minutter mere for lastbilerne.

Fra : KASO

Dato : 05-08-11 16:17

> Særligt for lastbilerne er den nuværende oplysning ikke meget værd, da den
> jo er baseret på personbilernes hastighed.

Enig!

> Men en oplysning om at det vil tage 6 minutter længere end normalt at
> komme til pågældende afkørsel vil kunne tolkes som at det nok også tager 6
> minutter mere for lastbilerne.

Vel ikke nødvendigvis. Hvis en forsinkelse skyldes, at
gennemsnitshastigheden er nedsat fra 130 til 90 km/t, vil det jo være uden
betydning (i teorien) for lastbilerne. Er gennemsnitshastigheden sænket til
70km/t, vil det også betyde en forsinkelse for lastbilerne - men mindre end
for personbilerne. En oplysning om gennemsnitshastigheden er vel mest
interessant for alle (selv om man så selv skal beregne sin forsinkelse)...?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-11 16:35

Den 05-08-2011 17:16, KASO skrev:
> [...]
> men mindre end for personbilerne. En oplysning om gennemsnitshastigheden
> er vel mest interessant for alle (selv om man så selv skal beregne sin

Hvis der nu stod "Greve Nord +6" i stedet for "Greve Nord 14" ville det
være en oplysning også til lastbilerne om at der er/kan være problemer.

At problemet så er i et tempo over hvad lastbilerne kommer vil jeg
betragte som noget positivt.

Jeg vil tro at lastbilerne hurtig vil lære at de første 3-5 minutter nok
ikke berører dem. Uanset hvor det er.

Fra : KASO

Dato : 05-08-11 17:22

> [...]
> betragte som noget positivt.
>
> Jeg vil tro at lastbilerne hurtig vil lære at de første 3-5 minutter nok

Tjah - det er nok en smagssag. Grunden til det nuværende system er, som det
er, er nok, at det er det nemmeste at måle.

Fra : Klaus G.

Dato : 05-08-11 18:19

> Tjah - det er nok en smagssag. Grunden til det nuværende system er, som
> det er, er nok, at det er det nemmeste at måle.
Eller fordi en eller anden kontor-abe har taget en forkert beslutning og så
tør personen ikke indrømme det :)

--
Klaus G.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-11 19:25

Den 05-08-2011 18:22, KASO skrev:
> Tjah - det er nok en smagssag. Grunden til det nuværende system er, som
> det er, er nok, at det er det nemmeste at måle.

Det er ikke et spørgsmål om hvad der er nemmest at måle, for målingen
vil være den samme.

Derimod er det et spørgsmål om hvordan man udtrykker resultatet at målingen.

Om man udtrykker det, som nu, som noget kun de lokalkendte kan bruge til
noget. Eller om man vil udtrykke som noget alle kan bruge til noget.

Fra : KASO

Dato : 05-08-11 21:22

> [...]
>
> Om man udtrykker det, som nu, som noget kun de lokalkendte kan bruge til
> noget. Eller om man vil udtrykke som noget alle kan bruge til noget.

Nej - køretiden kan måles uden at forholde sig til, hvad den kunne/burde
være - så det er nemmest blot at videregive målingen. Vi kan så hurtigt
blive enige om, at det ikke kræver meget at lave ændringen - man skal blot
beslutte sig for, hvor lang tid det "normalt" skulle tage...

Fra : Thl

Dato : 04-08-11 23:24

Den 04-08-2011 21:35, Per skrev:
> [...]
>
> Er der nogen, der ved hvad det er ?
>
> De virker for "avancerede" til blot at være fremtidige skilteholdere.

Her er en lille fortælling om sagen

http://www.youtube.com/watch?v=S37s8MuH9sI

mvh
Thorbjørn

Fra : Nicolai Lang

Dato : 06-08-11 21:17

On Thu, 4 Aug 2011 21:35:01 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Kørte på Helsingørmotorvejen her til aften så nogle nye "Stillads lignende"
>henover motorvejen flere steder.

Blev selv nysgerrig da det startede, læs mere om det på
http://www.vejdirektoratet.dk/dokumentniveau.asp?page=document&objno=91134

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Henning

Dato : 06-08-11 23:42

> [...]

>Er der nogen, der ved hvad det er ?
>
>De virker for "avancerede" til blot at være fremtidige skilteholdere.

Klippet fra http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=288524

"Gitterportalerne er en del af Vejdirektoratets nye ITS-system på Helsingørmotorvejen, som via en
række variable tavler skal fortælle bilisterne om uheld, kø og rejsetid på strækningen og gøre det
muligt at ændre på den tilladte hastighed for at skabe et bedre flow i trafikken. På strækningerne
Kokkedal – Hørsholm S og Lundtofte - Gl. Holte – bliver der henover sommeren sat standere/galger op
i midterrabatten og i vejsiden. Et arbejde der kun vil påvirke trafikken i mindre omfang."