En (VGA) skærm,
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-08-11 22:47

Hvis man skal styre 2 computer fra den sammme skærm, tastatur og mus
bruges traditionelt en KVM (Keyboard, Video, Mouse) Switch.

Når man vil blande PC og Mac, kunne det nok lade sig gøre med en USB KVM
Switch, og så et USB tastatur og mus.

Der findes flere af disse switches på markedet.

Men hvad med et trådløs Bluetooth tastatur og mus - f.eks suppleret med
en (ældre) KVM Switch, som så kun benyttes til Video - altså hvor kun
VGA videokablerne samles i en traditionel KVM switch?

Kan man skiftevis forbinde et Bluetooth tastatur og mus til PC'en og
Mac'en, efter behov?

Så kunne jeg spare (en ny) USB KVM Switch. Den ældre (til VGA, og PS/2
tastatur og mus) KVM Switch har jeg liggende.

Jeg har kun erfaring med at forbinde mobiltelefon via Bluetooth. Så
hvordan virker det med trådløs tastatur og mus?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-11 22:53

> [...]
>
> Jeg har kun erfaring med at forbinde mobiltelefon via Bluetooth. Så
> hvordan virker det med trådløs tastatur og mus?

Det kan du godt, men det er godt nok bøvlet at re-parre hvor gang du vil
skifte.

Jeg vil bide i det sure æble og få fat i en USB/DVI KVM en gang for
alle.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-08-11 23:17

<snip>

> Det kan du godt, men det er godt nok bøvlet at re-parre hvor gang du vil
> skifte.

Det er ikke noget der kommer til at ske ofte. Måske een eller to gange
om dagen. Så hvor besværligt er det?

Jeg har luftet ideen med en medarbejder fra Epplehuset her i Slagelse,
men han mente det slet ikke kunne lade sig gøre, med f.eks et Apple
trådløs tastatur - som skulle være PC compatiblet.

Det vil sige, det er ikke helt umuligt?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-11 23:23

> <snip>

> Det er ikke noget der kommer til at ske ofte. Måske een eller to gange
> om dagen. Så hvor besværligt er det?

besværligt nok til at jeg vil blive træt af det i løbet af meget kort
tid ..

> [...]
> men han mente det slet ikke kunne lade sig gøre, med f.eks et Apple
> trådløs tastatur - som skulle være PC compatiblet.

_har_ du allerede et bluetooth tastatur ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-08-11 23:35

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> _har_ du allerede et bluetooth tastatur ?

Nej. Tastaturet mv skal anskaffes. Jeg har et billigt USB tastatur - der
ikke er værd at bruge til andet end forsøg.

Normalt benytter jeg et IBM PS/2 tastatur fra 1984 med PC'en.

Findes der mon en Bluetooth KVM Switch?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-11 23:40

> <snip>

> Nej. Tastaturet mv skal anskaffes. Jeg har et billigt USB tastatur - der
> ikke er værd at bruge til andet end forsøg.
>
> Normalt benytter jeg et IBM PS/2 tastatur fra 1984 med PC'en.

Jeg vil nok bare tage et USB tastatur eller et RF trådløst som har en
USB dongle der kan sættes i KVM'en.

> Findes der mon en Bluetooth KVM Switch?

jeg har aldrig set en ....

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-08-11 23:53

<snip>

> Jeg vil nok bare tage et USB tastatur eller et RF trådløst som har en
> USB dongle der kan sættes i KVM'en.

Det var da noget at undersøge!

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-11 23:43

> [...]
> men han mente det slet ikke kunne lade sig gøre, med f.eks et Apple
> trådløs tastatur - som skulle være PC compatiblet.

Jeg spekulerer bare på, hvordan du vil reparre, når du har afparret
tastatur og mus. Så har du jo ingen mulighed for at betjene computeren,
og så kan du jo ikke reparre. Så vidt jeg kan se, bliver du jo nødt til
at sætte et USB-tastatur og -mus til computeren for at kunne parre med
det trådløse tastatur og mus igen. Og så har du jo alligevel gang i to
sæt tastatur og mus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-08-11 23:53

> [...]
> at sætte et USB-tastatur og -mus til computeren for at kunne parre med
> det trådløse tastatur og mus igen. Og så har du jo alligevel gang i to

Slukke for den sidstbrugte computer og så Tænde for den anden.

Kan man ikke re-boote - slukke og tænde - det trådløs tastatur og mus?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-11 23:55

> Slukke for den sidstbrugte computer og så Tænde for den anden.

Hele fidusen er jo at kunne skifte maskine på millisekunder ... :)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-08-11 00:12

> Hele fidusen er jo at kunne skifte maskine på millisekunder ... :)

Men fidusen her er, at slippe for kabler.

Men en anden løsning kunne være at beholde PS/2 IBM tastaturer og mus,
og så benytte trådløs Apple tastatur og mus til Mac mini'en, og ellers
anskaffe et nyt bord.

Det vil min kone sikkert syntes om

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-11 00:30

> Men fidusen her er, at slippe for kabler.

Jeg vil nok leve med kabler og så kun have ét tastatus+mus :)

> Men en anden løsning kunne være at beholde PS/2 IBM tastaturer og mus,
> og så benytte trådløs Apple tastatur og mus til Mac mini'en, og ellers
> anskaffe et nyt bord.
>
> Det vil min kone sikkert syntes om

garanteret :) ... du kan jo overveje om PC'en ikke skal dø og du kan
nøjes med virtualisering ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-08-11 00:42

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> garanteret :) ... du kan jo overveje om PC'en ikke skal dø og du kan
> nøjes med virtualisering ?

Det hjælper ikke mht tastaturet - der er det bedste, der nogensinde er
lavet.

Men en anden ide med mini'en er, at kunne sikkerhedskopiere vores
Macbooks.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-11 04:53

Hej,

> Det hjælper ikke mht tastaturet - der er det bedste, der nogensinde er
> lavet.

Jeg gætter på, at det er et Model M tastatur, du snakker om?

Har du overvejet simpelthen bare at købe en PS/2 til USB adapter?

Så vil du kunne bruge dit gamle tastatur sammen med en Mac. Selvfølgelig
med den ulempe, at du kun vil have de taster som er på dit tastatur, og
ikke alle de ekstra taster, som er på et nyt tastatur.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-08-11 16:45

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg gætter på, at det er et Model M tastatur, du snakker om?

Undskyld! Tastaturet er fra 1990 - 101/102 taster og med numerisk
tastatur.

> Har du overvejet simpelthen bare at købe en PS/2 til USB adapter?

Jeg har en USB til PS/2 adapter til en (USB) mus. Jeg vidste ikke man
kunne få en adapter "den anden vej" til tastauret.

> Så vil du kunne bruge dit gamle tastatur sammen med en Mac. Selvfølgelig
> med den ulempe, at du kun vil have de taster som er på dit tastatur, og
> ikke alle de ekstra taster, som er på et nyt tastatur.

Kan man ikke få dem frem med Alt+numerisk?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-08-11 07:22

> garanteret :) ... du kan jo overveje om PC'en ikke skal dø og du kan
> nøjes med virtualisering ?

Eller køre RDP til PC'en fra Mac'en.
http://www.microsoft.com/mac/downloads

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-11 07:27

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Det hjælper ikke mht tastaturet - der er det bedste, der nogensinde er
> lavet.

Du kommer nok til at mangle Æble-tasten hvis det er et 102-tasters
tastatur. Du kan selv overveje hvor vigtigt dét er for dig :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-11 07:28

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Eller køre RDP til PC'en fra Mac'en.
> http://www.microsoft.com/mac/downloads

RDP kræver mindst en Pro-version af Windows. Det er sjældent tilfældet
på hjemmemaskiner.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-08-11 16:45

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110805 <nospam0002+20110805@gmail.com> wrote:

> RDP kræver mindst en Pro-version af Windows. Det er sjældent tilfældet
> på hjemmemaskiner.

Mine (4 XP licenser) er Pro.

Men den eneste RDP til Mac, hvor (Mac) tastaturet oversættes korrekt er
version 1.2 fra Office 2004 til Mac. Den version 2 man kan hente fra MS
virker kun med USA tastatur.

Er det blevet rettet i den RDP, der følger med Office 2011 for Mac?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-08-11 18:07

> [...]

> Men den eneste RDP til Mac, hvor (Mac) tastaturet oversættes korrekt er
> version 1.2 fra Office 2004 til Mac. Den version 2 man kan hente fra MS

Prøv CoRD.

http://cord.sourceforge.net/

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-08-11 22:13

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man skal styre 2 computer fra den sammme skærm, tastatur og mus
> bruges traditionelt en KVM (Keyboard, Video, Mouse) Switch.

Der har været en masse indlæg om, hvordan og hvorfor ...

Bluetooth osv. på begge computere. -Men er det ikke nødvendigt at have
tastaturet
igennen KVM´en for at skifte(skærmbillede) enhed?
Dem jeg har haft fat i har det været Alt+F1, F2,F3 eller lign. for at skifte
enhed.

-Det er ikke så fedt at kunne skifte tastatur og mus, uden at kunne se
skærmbilledet..

//Henrik

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-08-11 23:46

Henrik Nielsen <henrik@configdata.danmark> wrote:

<snip>

> Bluetooth osv. på begge computere. -Men er det ikke nødvendigt at have
> tastaturet igennen KVM´en for at skifte(skærmbillede) enhed?

Nej. Ikke i det her tilfælde. Tanken var at benytte den ældre KVM switch
(der kun understøtter PS/2 tastatur og - mus) alene til skærmen, og
skifte skærm manuelt fra en knap på switchen.

> Dem jeg har haft fat i har det været Alt+F1, F2,F3 eller lign. for at
> skifte enhed.

Den her har som sagt en knap og kan står så tæt, at det ikke er nogen
problem at benytte den i stedet for en hot key på tastaturet.

> -Det er ikke så fedt at kunne skifte tastatur og mus, uden at kunne se
> skærmbilledet..

Man vil kunne se skærmbilledet for den tændte PC/Mac. Der bliver kun
tændt een ad gangen.

Ideen med trådløs tastatur og mus er, at kunne skifte mellem PC og Mac
uden om KVM switchen. Altså, kun benytte benytte switchen til VGA
forbindelsen.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 06-08-11 05:50

> <snip>
>

> Den her har som sagt en knap og kan står så tæt, at det ikke er nogen
> problem at benytte den i stedet for en hot key på tastaturet.

Okay, Det giver mening.
Dem jeg har haft har været uden knap, og man har derfor været
tvunget til at have et tastatur tilsluttet switchen.

//Henrik