PC genstarter uhæmmet.
Fra : Allan

Dato : 04-08-11 08:00

Har en stationær der nogle gange genstarter uden grund.

Har haft den til rep. og de har målt den igennem uden at finde fejl, de
mener det kan være et defekt bundkort, eller cpu sokkel.

Da pc'en er 3½ år gammel kan det dårligt svare sig at prøve at smide nyt
bundkort i mv. men hvad gør man så

Det er en intel quad, med 4 gb ram og g-force grafik kort med 1 gb dedikeret
grafik, så jeg er ikke så glad for bare at smide den ud.
Men den er samtidig for dyr at reparere , hvis det nye bundkort ny ikke
virker.

En tilsvarende kan fås for ca. 4.500 idag.

Men hvad ville I gøre med en sådan PC ?

Mvh
Ego.

Krydspostet i hardware og hardware.bundkort

Fra : Ole C

Dato : 04-08-11 08:38

Allan skrev blandt andet:

> [...]
> Men den er samtidig for dyr at reparere , hvis det nye bundkort ny
> ikke virker.
>
> En tilsvarende kan fås for ca. 4.500 idag.

I første omgang fjerne fluebenet ved "Genstart automatisk" i Egenskaber for
System>Avanceret. Så skulle du få en fejlkode der kan oplyse nærmere om hvad
der sker.
Men umiddelbart kunne der være tale om en varmefejl. Man må vel formode at
du eller værkstedet har gjort ordentligt rent? - og tjekket at køleprofilen
har ordentlig kontakt med processoren?
RAM kan også tjekkes med forskellige testprogrammer der kan hentes på
nettet.

--
vh
Ole C

Fra : Aksel

Dato : 04-08-11 09:00

Hvilken model er det?

Genstarter den flere gange under opstart?

Jeg har haft lignende problemer med en Medion 8833, jeg skiftede bundkortet,
et nyt AOpen kostede 299 kr. i PC Lageret. Fungerer fint, men uden TV tuner
installeret. Der er færre USB porte.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 04-08-11 09:27

Allan wrote:
> [...]
> virker.
>
> En tilsvarende kan fås for ca. 4.500 idag.

Dumpe den på min trappesten og købe en ny - Spøg til side.

Det kan være så meget - Varme eller fejl på bundkortet som nogle har
været inde på, RAM-fejl eller fnidder fra strømforsyningen fordi der er
fejl i den.

Elektrolyt-kondensatorer der bliver dårlige efter ganske få år er et
stort problem indenfor konsum-elektronik, derfor peger jeg på
strømforsyning og bundkort. Se evt http://www.badcaps.net/
Eksemplerne i højre side viser kondensatorer der hvælver let opad i toppen.

Hvis den mangler køling fordi den er møgbeskidt af støv eller endnu
værre støv der er klistret ind i tobaksrøg indvendig, navnlig blæserne
på CPU, grafikkort og strømforsyning er udsatte, så prøv om du
forsigtigt kan fjerne det med en lille pensel og en støvsuger

Hvis du har mulighed for det så prøv om du kan sætte en anden
strømforsyning i den eller prøve at fjerne RAM-modulerne et for et i håb
om at det er det defekte der tages ud, så prøv det inden du går til
udskiftning af bundkorret.

/Lars

Fra : Allan

Dato : 04-08-11 09:46

"Allan" <familienpoulsen@famypolysen.com> skrev i en meddelelse

Tak for input.
De har renset pc'en og målt den igennem og skiftet strømforsyning. Så
firmaets bud var at skifte bundkort og cpu en reperation til ca. 3.000 med
arbejdsløn og moms, men ifht. til den var 3½ år gammel og en ny koster ca.
4.500 så mente firmaet det nok var bedre at købe en ny.

Men jeg kan jo selv prøve at smide et nyt bundkort i.

Mvh Allan

Fra : Henning

Dato : 04-08-11 14:10

>De har renset pc'en og målt den igennem og skiftet strømforsyning. Så

Vil du ikke lige fortælle hvilket firma der er tale om, som bilder dig
ind de "har målt den igennem", og samtidig fortælle hvad de præcist
har "målt igennem"?

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-11 17:49

Har du tjekket temp i bios ?
Tjekket for dårlige kondensatorer ?
Hvis flere ram, prøv een efter een.
Fjerne gfx-kort og brug onboard alene hvis findes ?
Lade den stå i BIOS længe for at se om den genstarter ?
Lade den stå tændt længe i fejlsikret tilstand ?
Prøvet en ominstallation ?
Fjern alle indstikskort ?

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 15-08-11 08:18

Det er i alt sandsynligt at din maskine er i stykker på et ret lavt elektrisk plan; især hvis du har skiftet fx. strømforsyning og det ikke hjalp.
[Hvis det er en XP-maskine] får du noget ud af at se i eventloggen i SYSTEM-folderen?

Man kan let udskifte bundkort og strømforsyning og få en relativ ny maskine ud af det; men det koster næsten lige så meget som en ny pc.

I dit sted købte jeg en ny maskine og sparede mange ærgrelser. En ting er penge en anden ting er tid og liv.

Hvis du har nogle fede dele, fx et grfx-kort som du gerne vil have med over, så køb fx. en "barebone" og sæt dit kort i.