SQL Man.Studio og automatisk query export ~
Fra : Crazy

Dato : 04-08-11 05:00

Jeg kan se, at MS SQL Management Studio kan tage nogle input som
henter en query frem på skærmen. Men kan man ikke få den til at udføre
denne query automatisk (istedet for at man skal trykke Execute), og så
gemme outputtet i en fil?

Det skal bruges til en natlig schedule.

Fra : JBA

Dato : 04-08-11 17:34

On Thu, 4 Aug 2011 03:59:50 -0700 (PDT), Crazy
<crazynowhere@googlemail.com> wrote:

> [...]
>henter en query frem på skærmen. Men kan man ikke få den til at udføre
>denne query automatisk (istedet for at man skal trykke Execute), og så

Hvis du anvender den "rigtige" MSSQL server - og ikke den gratis
Express-udgave, så har du adgang til SQL Server Agent. Den optræder
nederst i træstrukturen, når du logger på serveren med Management
Studio. Agenten bruges til at skedulere diverse jobs, der skal køre
automatisk.

Din query kan du gemme som en stored procedure, som kan kaldes fra
agenten.

Med hensyn til at gemme output i en fil, så har jeg ikke erfaring med
det. Jeg antager at det kan lade sig gøre at gemme data lokalt på
serveren i en fil via SQL-serverens egne indbyggede stored procedures
(betragt disse som hjælpeværktøjer). Googles emnet så nævnes disse to
stored procedures: sp_OACreate, sp_OAMethod.

Du kunne alternativt overveje om dit job skulle gemme output i en
tabel i stedet for en fil.

/Jan

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-08-11 10:54

JBA wrote:

> Med hensyn til at gemme output i en fil, så har jeg ikke erfaring med
> det.

Man kan sagtens læse og gemme i en output 'fil'.

Jeg lavede et projekt engang, hvor jeg oprettede en Excel fil som linked
server, hvor MS SQLServer agent kørte hver nat, og tjekkede denne fil.

Hvis den eksisterede, blev den opdateret (og renamed).

Det var en slags data import, hvor brugeren (økonomichefeer) rundt omkring
blot skulle gemme deres Excel fil et bestemt sted - så skete resten
'automagisk'.

På samme måde kan man blot starte med en SP a la:
1) Delete * from <Excelfil>
2) Insert into <Excelfil> select ......

Nu nævnte jeg Excelfiler, men det kan også gøres med f.eks. csv-filer med
videre.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-08-11 09:19

Stig Johansen wrote:

Hov, beklager 'timestampet', da jeg lige glemte at justere tiden i min
VMWare

Stig Johansen