Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
farvestyring igen igen
Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-08-11 17:21

Egentlig troede jeg, at der var så godt med Firfox (min i version 5.0)
Det viser sig bare, at den ikke klarer sig så godt her:
http://www.color.org/version4html.xalter

Den klarer situation 2: "The system supports ICC version 2 profiles
only" mens min IE i version 9 klarer sig bedst:
"The system supports these ICC version 4 and version 2 profiles"

Hvad har jeg misforstået eller gjort galt?

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-11 17:51

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> "The system supports these ICC version 4 and version 2 profiles"
>
> Hvad har jeg misforstået eller gjort galt?

Sådan ser det også ud hos mig, når jeg kikker i Firefox.

Bruger jeg deres pdf - viser den at den støtter version 4 ??!?

vh Palle

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-08-11 18:27

Den 03-08-2011 18:51, Palle Johansen skrev:

> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen

> Sådan ser det også ud hos mig, når jeg kikker i Firefox.
>
> Bruger jeg deres pdf - viser den at den støtter version 4 ??!?
>
> vh Palle

Noget netsøgning tyder på, at IE og Safari er de eneste, der klarer sig
her pt.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 03-08-11 19:15

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> Noget netsøgning tyder på, at IE og Safari er de eneste, der klarer sig
> her pt.

Jeg ved ikke om ICC 4 er nødvendig.
Den meget store forskel på IE9 og Safari er, at Safari tager hensyn til en
eventuel farvekalibrering af skærmen.
Det gør IE9 ikke!
Derfor med bedre skærme er IE9 langt fra Safari. Safari er lig lightroom.
Gert

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-08-11 20:00

Den 03-08-2011 20:15, Gert Nielsen skrev:
> Den meget store forskel på IE9 og Safari er, at Safari tager hensyn til en
> eventuel farvekalibrering af skærmen.

Interessant. Er Safari til Windows også sådan?

Fra : Gert Nielsen

Dato : 03-08-11 20:18

> Interessant. Er Safari til Windows også sådan?

Ikke forstået
Kører IE9 på andet end Windows?

Jeg kører WinXP, IE8 og Safari på min bærbare.
Begge virker. Farvestyring kun på Safari.
Har prøvet - forgæves med Firefox.
På min stationære er det Win7/64.
Her er IE9 ikke velfungerende - shit Farvestyring virker ikke med min
Dell 27xx.
Der gør Safari.
Gert

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-08-11 20:44

Den 03-08-2011 21:17, Gert Nielsen skrev:
> [...]
> Har prøvet - forgæves med Firefox.
> På min stationære er det Win7/64.
> Her er IE9 ikke velfungerende - shit Farvestyring virker ikke med min

Jeg er skiftet til Safari! Skal så lige finde frem til at få overført
mine bogmærker fra Firefox

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-08-11 22:03

File | Import/Export.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-08-11 23:19

On 2011-08-03 18:15:14 +0000, "Gert Nielsen" <gert.nielsen@nospam.dk> said:

> [...]
> Det gør IE9 ikke!
> Derfor med bedre skærme er IE9 langt fra Safari. Safari er lig lightroom.

Firefox og Safari er ens mht. at de begge korrigerer for den aktive
monitorprofil for aktive skærme. At Firefox så ikke supporterer alle
ICC profiler, som hentes op fra billedfiler er nok af mindre betydning
da langt de fleste billeder vi ser på er i sRGB under alle
omstændigheder og derfor ikke skal konverteres. Det har ikke noget at
gøre med support for monitorprofilen. Der kan sagtens være en
monitorprofil for en skærm selvom den ikke er kalibreret. Med mange
skærme følger der en standard monitorprofil med, som installeres hvis
man altså husker at gøre det.

Firefox og Safari er ens på det punkt under både Windows og Mac.

Det er selvfølgelig forvirrende at IE9 supporter ICC profiler men ikke
tager hensyn til monitorprofilen. Man må undre sig over hvad Microsoft
har tænkt i den sammenhæng.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Gert Nielsen

Dato : 04-08-11 08:22

> [...]
>

> Det er selvfølgelig forvirrende at IE9 supporter ICC profiler men ikke
> tager hensyn til monitorprofilen. Man må undre sig over hvad Microsoft har

Specielt da MS har vist, at de kan og har teknikken med deres pictureviewer.
Gert

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-08-11 10:50

Den 04-08-2011 00:18, Hans Kruse skrev:

> [...]
>
> Det er selvfølgelig forvirrende at IE9 supporter ICC profiler men ikke
> tager hensyn til monitorprofilen. Man må undre sig over hvad Microsoft

Det er spændende, at det ser ud til at Chrome kan sættes til
farvestyring. Spændende fordi Chrome er så meget hurtigere end alle
andre browsere.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-08-11 14:41

On 2011-08-04 09:49:47 +0000, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Det er spændende, at det ser ud til at Chrome kan sættes til
> farvestyring. Spændende fordi Chrome er så meget hurtigere end alle
> andre browsere.

Chrome er ikke farvestyret hverken under Windows eller på Mac. Men der
er mange der beder om det, så mon ikke det kommer på et tidspunkt.
Indtil er Safari en hurtig browser. Jeg mærker ikke nogen forskel ift.
Chrome på min Mac.

Fra : .J.S...

Dato : 04-08-11 16:22

"Hans Kruse" wrote in message

[...]

Hvorfor er det at individuelle programmer skal kende til monitor profilen,
hvis jeg kalibrerer min skærm med f.eks en spyder så får jeg en profil, men
den bliver vel læst ind i lut'en i grafikkortet, så hvad bruger andre
programmer den til ?

Efter kalibrering så matcher skærmen vel enten sRGB eller adobe, og så burde
det vel være nok at vælge dette som output, men det er måske netop det som
profilen gør ?

Eller roder jeg to ting sammen her, er der forskel på en monitor profil og
en kalibrerings fil ?

Nogle af de mere avancerede skærme kan hardware kalibreres og så har man vel
ikke en profil på computeren ?

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-08-11 18:01

On 2011-08-04 15:21:46 +0000, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> said:

> [...]
> profilen, hvis jeg kalibrerer min skærm med f.eks en spyder så får jeg
> en profil, men den bliver vel læst ind i lut'en i grafikkortet, så hvad

Ved en kalibrering med en hardware måleenhed som f.eks. Spyder 3 skabes
der en LUT tabel og en ICC korrektionsprofil. LUT tabellen
repræsenterer en gråskalakalibrering så gråskalaen bliver korrekt.
Farvekorrektionen gemmes i en ICC profil som beskriver korrektion af
farvekanalerne så resultatet bliver korrekt. Her ses farverummet for
min MacBook Pro skærm og min eksterne HP monitor
http://www.pbase.com/hkruse/image/135056285/original og here er
farvekorrektionen for hver skærm
http://www.pbase.com/hkruse/image/135071731/original og
http://www.pbase.com/hkruse/image/135071732

LUT tabelkorrektioner virker for alle programmer, men farveskorrektion
fungerer kun med farvestyrede programmer som f.eks. Photoshop,
Lightroom og visse browsere som Safari og Firefox.

> Eller roder jeg to ting sammen her, er der forskel på en monitor profil
> og en kalibrerings fil ?

En monitorprofil indeholder både LUT tabellen og farvekorrektionen.

> Nogle af de mere avancerede skærme kan hardware kalibreres og så har
> man vel ikke en profil på computeren ?

Jeg har aldrig haft en sådan skærm så kender det ikke i detaljer.

Fra : .J.S...

Dato : 04-08-11 20:53

On 2011-08-04 15:21:46 +0000, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> said:

> [...]

fungerer kun med farvestyrede programmer som f.eks. Photoshop,
Lightroom og visse browsere som Safari og Firefox.

Lavede et par forsøg :
Sammenligner et .jpg billede jeg har generet via Capture One (C1) med
visning af raw inde i C1.
Alt er sat til sRGB.
Har for nyligt købt en NEC skærm som har sRGB og adobe farverum man kan
skifte i mellem og den er også sat til sRGB.

Uden profil :
Billedet i Iron (chrome) er lig med IE9, C1 en anelse mere satureret.

Med profil :
Iron og C1 er nu ens men mere satureret end før, IE9 mindre satureret tror
det er det samme som uden profil.

Windows photo viewer er magen til C1 i begge tilfælde.

Farvebalancen er ok i alle tilfælde det er kun saturation som synes at ændre
sig.

Synes egentligt farverne virker lidt overdrevet med profilen generet af
spyder3, så jeg er i tvivl om den magter at kalibrere min skærm. Har læst at
det kan give problemer med wide-gamut skærme, men den er jo sat til sRGB.
Noget andet er om en trods alt relativ billig kalibrator overhovedet kan
forventes at være mere præcis end noget en fabrik bruger til kvalitets
skærme.

mvh/JS

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-08-11 21:35

On 2011-08-04 19:53:10 +0000, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> said:

> [...]
> Noget andet er om en trods alt relativ billig kalibrator overhovedet
> kan forventes at være mere præcis end noget en fabrik bruger til

Problemet med wide gamut skræme er Spyder 2 og ikke 3. Fabrikken
kalibrerer ikke din skærm specifikt med mindre det er en high-end
skærm. Men det er svært at kommentere uden at kende modellen af din
skærm.

Som sagt Chrome er ikke farvestyret og C1 er. IE9 er ikke. Windows
Photo Viewer er fra og med Vista.

Fra : .J.S...

Dato : 04-08-11 21:47

On 2011-08-04 19:53:10 +0000, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> said:

> [...]

skærm.

Som sagt Chrome er ikke farvestyret og C1 er. IE9 er ikke. Windows

Skærmen er en NEC PA241W.

Her virker det som om Chrome bruger skærm profilen, men ikke indlæser
profiler fra billed filer, altså nærmest det modsatte af IE9.

mvh/JS

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-08-11 22:16

Den 04-08-2011 22:47, .J.S... skrev:

> [...]
>
> Her virker det som om Chrome bruger skærm profilen, men ikke indlæser
> profiler fra billed filer, altså nærmest det modsatte af IE9.

Det er også præcis, hvad Chrome gør.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-08-11 22:54

On 2011-08-04 21:15:43 +0000, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Det er også præcis, hvad Chrome gør.

Nej

Fra : Soeren Friberg

Dato : 04-08-11 23:27

Den 04-08-2011 23:54, Hans Kruse skrev:

> Nej

Her ser det sådan ud:
http://klyment.com/serendipity/archives/386-2010.05.17-Activating-Colour-Management-in-Google-Chrome.html

Men andre - og flest - kilder giver dig ret.

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-08-11 10:58

On 2011-08-04 22:27:08 +0000, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> [...]

Men

> andre - og flest - kilder giver dig ret.

Da jeg var nysgerrig startede jeg min Windows 7 maskine op og checkede
og det virker ikke. Jeg er velsignet med en skærm hvor forskellen
mellem korrekt styring og ikke er slående så det er endda meget nemt at
checke. Det samme gælder Mac.

Havde du checket det?

Fra : .J.S...

Dato : 05-08-11 16:50

"Soeren Friberg" wrote in message

Den 04-08-2011 23:54, Hans Kruse skrev:

> Nej

Her ser det sådan ud:
http://klyment.com/serendipity/archives/386-2010.05.17-Activating-Colour-Management-in-Google-Chrome.html

Havde glemt at jeg faktisk kører med den parameter, og det er lige præcis
det som giver forskellen.
(Srware Iron 12.0.750)
Uden den parameter i shortcut virke den som IE9, altså ingen forskel om der
er loaded en monitor profil eller ej.
(Windows 7 Ultima)

mvh/JS