Tjære på bil
Fra : MVJ

Dato : 03-08-11 08:33

Hej alle !
På en lille vej i mit lokalområde var der asfaltarbejde og det kørte jeg
lige igenem. Føj hvor kom bilen til at se ud !!! Tror jeg fik en gratis
undervognsbehandling, men hele siden og bagenden er svinet meget til.
Hvad fjerner jeg det med - mest skånsomt for lakken og hvad skal absolut
ikke bruges ?
På forhånd tak.

Mogens

Fra : KASO

Dato : 03-08-11 09:27

"MVJ" <mogens.amd64@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> undervognsbehandling, men hele siden og bagenden er svinet meget til.
> Hvad fjerner jeg det med - mest skånsomt for lakken og hvad skal absolut

Petroleum - evt. i form af lampeolie - opløser det det uden at skade lakken.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-08-11 13:47

> [...]
> undervognsbehandling, men hele siden og bagenden er svinet meget til.
> Hvad fjerner jeg det med - mest skånsomt for lakken og hvad skal absolut

Lugtfri lampeolie - så er du fri for at hele bilen stinker af petroleum
bagefter!

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Leif

Dato : 03-08-11 15:09

> [...]
> svinet meget til.
> Hvad fjerner jeg det med - mest skånsomt for lakken og hvad skal absolut ikke bruges ?

Margarine har altid været godt til at fjerne tjære med...

/Leif

Fra : Armand

Dato : 03-08-11 18:19

Den 03-08-2011 16:08, Leif skrev:

> "MVJ" <mogens.amd64@gmail.com> skrev i meddelelsen
>>
> Margarine har altid været godt til at fjerne tjære med...

Ikke mindst fordi den kan efterlades på fladen p.g.a. konsistensen og
således kan få lov til at opløse pletten bedre.

De samme egenskaber har de grønne Svarfega/Plum håndrens der er uden
slibemiddel!

--
Armand.

Fra : MVJ

Dato : 03-08-11 19:26

..

> [...]
> således kan få lov til at opløse pletten bedre.
>
> De samme egenskaber har de grønne Svarfega/Plum håndrens der er uden
-------------------

Endnu et godt råd - tak - den ser forfærdelig ud ! Så det skal nok også
prøves .

Mogens

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 03-08-11 17:19

Den 03-08-2011 09:33, MVJ skrev:

> Hvad fjerner jeg det med - mest skånsomt for lakken og hvad skal absolut
> ikke bruges ?

Vinkelsliber bør ikke bruges.
Skånsom? - De andres forslag er ganske udmærkede
Hilsen Matthias

Fra : MVJ

Dato : 03-08-11 18:19

> Vinkelsliber bør ikke bruges.
> Skånsom? - De andres forslag er ganske udmærkede
> Hilsen Matthias
------------

1000 tak - river stikket ud af vinkelsliberen
Kan se at et produkt som petroleum/lampeolie/margarine kan gøre det - så nu
må jeg nok tillægge lidt knofedt hvis det ikke skader
Tak til alle !

Mogens

Fra : oz3bto

Dato : 03-08-11 20:46

"MVJ" <mogens.amd64@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> undervognsbehandling, men hele siden og bagenden er svinet meget til.
> Hvad fjerner jeg det med - mest skånsomt for lakken og hvad skal absolut

Ved ikke om det forhandles i DK men på div shell stationer her i Norge kan
vi købe asfalt affedtning... Virker super godt på tjære og en masse andet..
f.x. salt

Sprøjt på .. vent et par min og spul det af

Fra : Henrik B.

Dato : 04-08-11 09:01

> [...]
> andet.. f.x. salt
>
> Sprøjt på .. vent et par min og spul det af

Lyder som et lampeolie-lignende produkt - men til overpris!

Fra : oz3bto

Dato : 04-08-11 23:57

> Lyder som et lampeolie-lignende produkt - men til overpris!
>
> -- Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Det kan ikke brænde så lampeolie tror jeg ikke det er.. Hos chefen får vi
det hjem i 200L tromler med sammme navn

Fra : KASO

Dato : 05-08-11 10:26

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan ikke brænde så lampeolie tror jeg ikke det er.. Hos chefen får vi
> det hjem i 200L tromler med sammme navn

Mon ikke det - ligesom motorvask - er tilsat en eller anden form for
emulgator, der gør at det kan skylles af med vand?

Fra : Henrik W

Dato : 03-08-11 21:09

Den 03-08-2011 09:33, MVJ skrev:
> [...]
> undervognsbehandling, men hele siden og bagenden er svinet meget til.
> Hvad fjerner jeg det med - mest skånsomt for lakken og hvad skal absolut

Jeg var selv udsat for noget lignende for et par måneder siden, da jeg
kørte 100m. (2 kantpæle) bag en lastbil med en tjærekedel på ladet, hvor
jeg kunne se, der dryppede fra.

Hele fronten var sortplettet, så den ellers så fine røde C4 lignede en
mariehøne.

En af mine kolleger anbefalede mig at gå til en undervognshal, og det
råd fulgte jeg. I undervognshallen kunne de sagtens klare problemet. De
havde diesel på en tønde til at fjerne evt. uheldige sprøjt, når de
behandler bilerne.

C4eren kom ind i hallen, blev overspøjtet med diesel og til min store
overraskelse nærmest løb tjæren af så snart dieselen ramte. En
afskylning, håndvask og 10 minutter senere, holdte C4eren udenfor - helt
fri for sorte pletter.

Betalingen? Tja, den gik vist i kategorien "symbolsk".

--
Henrik W

Fra : Henrik B.

Dato : 04-08-11 09:02

> [...]
> håndvask og 10 minutter senere, holdte C4eren udenfor - helt fri for sorte

Samme effekt med petroleum og lampeolie - sidstnævnte dog uden STANKEN af
diesel.

Fra : Armand

Dato : 04-08-11 12:31

Den 03-08-2011 22:09, Henrik W skrev:

> [...]
> overraskelse nærmest løb tjæren af så snart dieselen ramte. En
> afskylning, håndvask og 10 minutter senere, holdte C4eren udenfor - helt

I modsætning til petroleum er diesel et absolut NO GO!
Diesel skader nok ikke lakken men derimod alt gummi den kommer i
nærheden af og med en sådan overpøsning med diesel er man ikke sikker på
ikke at komme i kontakt med gummi på bilen :-|

--
Armand.