hvad skal man satse på Android eller ???
Fra : pm

Dato : 02-08-11 18:30

Har netop indleveret LG Optimus 2x for reparation.....for 2den gang
Det er blevet stillet mig i udsigt, at man vil bytte men ikke udbetale
pengene retur...... det vil jeg forholde mig tiæl ved en mere konktret
udtalelse...end en forhandlers fornemmelse.

Men.. skal den byttes....skal man holde fast i det androide styresystem,
eller
er det Aaaples der skal satses på ??? Jeg føler mest for det androide, idet
jeg der fornemmer udviklingen vil ske fremover
Nogen med en viden eller fornemmelse om fremtidens systemer ??

PM

Fra : Steen Suder

Dato : 02-08-11 19:53

Den 02-08-2011 19:30, pm skrev:
> [...]
> jeg der fornemmer udviklingen vil ske fremover
> Nogen med en viden eller fornemmelse om fremtidens systemer ??

Hmm... det er vel mest et spørgsmål om valg.
Jeg holder selv meget af min Android-telefon (Galaxy S), men Apple vs.
Android er pest vs. kolera, hvis man ser på privatliv og frihed.

Heldigvis findes der sådan noget som Cyanogenmod i Androidverdenen.
Det - mener jeg - kan bløde lidt op på tingene på Android-siden.

Om du har en tilsvarende mulighed med en Apple - det må andre svare på.

--
Steen Suder

Fra : KE Kofod / 7100 Vejl~

Dato : 02-08-11 19:56

Den 02-08-2011 19:30, pm skrev:
> [...]
> jeg der fornemmer udviklingen vil ske fremover
> Nogen med en viden eller fornemmelse om fremtidens systemer ??

Da Google er med i dette så tvivler jeg på at Android er dømt ude! .
/KE.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-11 23:29

pm skrev:

> [...]
> pengene retur...... det vil jeg forholde mig tiæl ved en mere konktret
> udtalelse...end en forhandlers fornemmelse.

Hvis mobilen skal repareres for tredje gang, så har forhandleren
udtømt sin mulighed for at ordne problemet uden væsentlig ulempe
for dig, og det betyder at *du* og ikke sælger kan vælge frit
mellem de fire muligheder hvoraf hævet handel (= alle penge
retur) er en.

Hvis man med "bytte" mener "bytte til anden vare mod udligning af
prisforskellen", er det noget du kan vælge at acceptere, men du
er ikke forpligtet til det.

--
Bertel

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-08-11 00:01

"pm" <pz98@teliamail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> idet
> jeg der fornemmer udviklingen vil ske fremover
> Nogen med en viden eller fornemmelse om fremtidens systemer ??

Indden for de næste år eller to vil det være iPhone og Android.
Men Men jeg har en tro på, at især Android vil tabe terræn til Windows
mobile 7 i løbet af 2013.
Det begrunder jeg med, at Iphone er helt protrietært, og Microsoft har meget
stramme regelsæt for hardwaren og efterfølgende software.
Det har Google dforsømt ved Android. Det gør at android oplevelsen er
voldsomt svingende afhængig af hardware og GUI lagt ovenpå styresystemet.

Det betyder,a t har man købt en billig android, så kan den ikke håndtere
mange App's, fordi de kræver for meget af hardwaren. Det at
hardwareleverandøren laver andre GUI til telefonerne betder, at man ikke kan
opdatere sin telefon, når Google kommer med et nyt styresystem, men må vente
til leverandøren ahr fået tilpasset sit GUI til det nye OS. Endnu værre, går
det, hvis teleudbyderen har lagt sit eget skrammel ind ovenpå.

Min søn kører stadig Android 2.1 på sin Samsung Galaxy S, fordi han ikke kan
få Kees til at fungere med hans TDCbranded telefon.
Derfor er oplevelsen af Android alt andet end konstant. Og det vil få
negativ betydning, når nu Nokia og Microsoft får samarbejdet op at køre. For
Nokia kan designe telefoner, og noget tyder på, at MS vil få succes med Win
7 mobile.
Og en Win mobile 7 telefon vil være en win mobile 7 telefon. Oplevelsen vil
være ensartet nøjagtigt som med iPhone.

Men inden for de næste 2 år er det mest dine egne præferencer, der må tælle.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jakob Griffel

Dato : 03-08-11 09:40

> Det betyder,a t har man købt en billig android, så kan den ikke håndtere
> mange App's, fordi de kræver for meget af hardwaren.

Kan det være det jeg oplever med min HTC Legend...?
Den kører meget ustabilt indimellem, somom den har (for) meget at tygge på.
Er den ved at være for 'lille'?

--
Hilsen Jakob

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-08-11 16:26

Den 03-08-2011 01:01, Frodo Nifinger skrev:
> Nokia kan designe telefoner, og noget tyder på, at MS vil få succes med
> Win 7 mobile.

Det betyder ikke Win Phone 7 er et godt system. Jeg har haft lejlighed
til at lege med en i en uges tid, og det var ALT andet end en positiv
oplevelse. Brugerfladen er simpelthen elendig i forhold til hvad både
Apple og HTC har præsteret, selv en klam standard Android brugerflade,
er bedre end Win Phone 7

> Og en Win mobile 7 telefon vil være en win mobile 7 telefon. Oplevelsen
> vil være ensartet nøjagtigt som med iPhone.

Hvorfor så overhovedet tilbyde andre at bruge systemet, hvis de ikke må
ændre brugerflade eller hardware specifikationer?

- Chano Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-11 20:51

"Chano Andersen" <sunsite012011@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> oplevelse. Brugerfladen er simpelthen elendig i forhold til hvad både
> Apple og HTC har præsteret, selv en klam standard Android brugerflade, er

Jeg har ikke selv haft fornøjelsen af en Windows mobile 7 phone, men har
læst mange rosende ord om brugeroplevelsen.
På mig virker det forvirrende ud fra de demoer, jeg har set på nettet, men
jeg har heller aldrig rodet med M$ Zune heller.

> Hvorfor så overhovedet tilbyde andre at bruge systemet, hvis de ikke må
> ændre brugerflade eller hardware specifikationer?

Der er vel stadig konkurrrenceparametre som skærmstørrelse hukommelse,
CPU-clock, design, tilbehør mm.
Fabrikanterne må jo bare ikke gå under hardwarekravene, og de er ret høje!
Og derudover må de ikke fucke med andre GUI, hvad der er godt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-08-11 22:05

Den 04-08-2011 21:50, Frodo Nifinger skrev:
> Der er vel stadig konkurrrenceparametre som skærmstørrelse hukommelse,
> CPU-clock, design, tilbehør mm.
> Fabrikanterne må jo bare ikke gå under hardwarekravene, og de er ret høje!

Korrekt, men hvis man ikke må tilpasse systemet til sin hardware, så kan
det jo være lige meget med at tilføje større skærm, eller et par ekstra
sensorer...

> Og derudover må de ikke fucke med andre GUI, hvad der er godt.

Hvad er det gode ved det? Hvis man vil have ensartethed, så er det vel
bedre at smutte over til Apple, hvor iPhone interfacet har indtaget en
hel del forskellige apperarter, det gælder iPods, iPads og selv OS X er
begyndt at opføre sig som en iPhone i forhold til start af programmer.
(Det vælger man dog helt selv om man vil bruge, i hvert fald lidt endnu.)

Jeg kan godt lide, at man kan vælge hvilket bruger interface man synes
bedst om, jeg har intet imod Apples iOS, men det er for låst for en
pilfinger som mig, android i google versionen er et noget klamt syn, den
er blevet noget pænere i HTC's sense, som jeg er væsentligt gladere for.

Hvis man som producent ikke må ændre på OSets udseende, så er der
grænser for, hvor meget man kan gøre ved brugeroplevelsen, hvilket er
skidt som producent, da du skal til at sælge din telefon på nogle
tekniske parametre som 99% af dine kunder ikke fatter noget som helst af.

Som det er nu, så kan man sælge android på bruger oplevelsen, og
udseendet af OS'et, hvilket naturligvis er en klar fordel, da de fleste
mennesker alligevel blot kigger efter hvad der ser pænest ud.

Tager man den frihed fra producenterne, så bliver det svært for dem at
overbevise kunderne om hvorfor de skal vælge det ene mærke frem for det
andet.

Kan du f.eks. forklare mig, i lægmands termer, hvorfor jeg skal vælge en
Windows Phone 7 telefon fra HTC, frem for en fra Nokia eller Samsung?
Det er jo alligevel det samme, hvis du spøger brugeren.

- Chano Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-11 23:21

> Korrekt, men hvis man ikke må tilpasse systemet til sin hardware, så kan
> det jo være lige meget med at tilføje større skærm, eller et par ekstra
> sensorer...

Skærm kvalitet, størrelse og form være vægtige salgsargumenter.

> [...]
> begyndt at opføre sig som en iPhone i forhold til start af programmer.
> (Det vælger man dog helt selv om man vil bruge, i hvert fald lidt endnu.)

Det kommer også til window i form af win 8, der får et zune interface, man
dog kan vælge fra.

> [...]
> producent, da du skal til at sælge din telefon på nogle tekniske parametre
> som 99% af dine kunder ikke fatter noget som helst af.

Problemet er så bare, at i dag sælger producenterne telefoner for at være
Android, når Android så ikke bare er Android., men så meget andet.
HTC har så vidt jeg kan gennemskue den bedste GUI af de tillægsGUI'er, der
er lavet. Samsungs er elendig - i hvert fald på Galaxy S 9000i.
Min søn fik telefonen, fordi den skulle være dne fedeste Android på markedet
i december, men helt ærligt, så er den elendig pga sit interface, Kees og
TDC-branding.
Jeg er sikker på, at det blir den sidste Android, han køber.
Han snakker varmt om at opgradere til iPhone 5, når den kommer.
Datteren har lige købt en iPhone 4, hvor hun er gået fra en HTC Legend.
hvorfor lige nu, må du ikke spørge om. Jeg havde ventet til iPhone5.
Svigersøn har skiftet sin Legend ud med min gamle iPhone3G. Han har stadig
HTC'en, men bruger iPhonen.
Jeg har ingen aktier haft i deres skifter ud over at jeg har en iPhone 4,
svigersøn har lånt min gamle 3G, og konen også har købt en iPhone4.

> [...]
>
> Tager man den frihed fra producenterne, så bliver det svært for dem at
> overbevise kunderne om hvorfor de skal vælge det ene mærke frem for det

Til gengæld virker lortet, og platformen bliver ikke kompromitteret af
halvhjertet og fantasiløs software.
Som tilfældet er med Samsung. Og jeg har ikke fantasi til tro, at LG er
væsentligt bedre.
HTC ser bedst ud, men i mine øjne virker det langt mere kompliceret og
forvirrende end iOS 4.3
Google eget kender jeg slet ikke.

> Kan du f.eks. forklare mig, i lægmands termer, hvorfor jeg skal vælge en
> Windows Phone 7 telefon fra HTC, frem for en fra Nokia eller Samsung? Det
> er jo alligevel det samme, hvis du spøger brugeren.

Næh, jeg ville nok vælge Nokia, hvis jeg skulle springe på Win 7 mobile.
De er langt de bedste til at designe telefonerne. Samsung henter bare
kalkérpapiret frem, hver gang de skal ha noget designet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 05-08-11 00:13

Den 05-08-2011 00:20, Frodo Nifinger skrev:

> "Chano Andersen" <sunsite012011@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> Skærm kvalitet, størrelse og form være vægtige salgsargumenter.

Men samsungs markedsføring med "SUPER AMOLED SKÆRM" er jo bestemt ikke
et argument som hr. og fru. Jensen forstår betydningen af, og personligt
kan jeg ikke se den store forskel på samsung telefoner med den skærm, og
på andre telefoner uden. Heller ikke side om side i butikkerne.

> Det kommer også til window i form af win 8, der får et zune interface,
> man dog kan vælge fra.

Jeps, noget af det er genialt, andet er noget skrammel. Muligheden for
at smide f.eks. messenger og en facebook app i hver sin side af skærmen,
mens man har browser eller andet i midten, virker genialt, men
brugerfladen på Win Phone 7, og den udgave de vil have i win 8, er noget
af det mest utiltalende jeg har set.

Men jeg kan sagtens se fornuften i at udvikle enkle brugerflader til
computeren, da flere og flere brugere er almindelige mennesker, der har
svært ved de mange funktioner der befinder sig i moderne OSer.

> Problemet er så bare, at i dag sælger producenterne telefoner for at
> være Android, når Android så ikke bare er Android., men så meget andet.

Enig, den markedsføring er HELT forkert. De burde have gjort tydeligt
opmærksomme på, at de har lagt egen brugerflade på systemet, men det har
de nu aldrig gjort, heller ikke med deres Windows Mobile mobiler.

> HTC har så vidt jeg kan gennemskue den bedste GUI af de tillægsGUI'er,
> der er lavet. Samsungs er elendig - i hvert fald på Galaxy S 9000i.

HTCs brugerflade er også KLART den mest brugervenlige og mest tiltalende
jeg har set. Har dog også hørt mange bande sense langt væk.

> Min søn fik telefonen, fordi den skulle være dne fedeste Android på
> markedet i december, men helt ærligt, så er den elendig pga sit
> interface, Kees og TDC-branding.

Kender ikke "Kees", men branding af telefoner er generelt pisse
irriterende.

> Jeg er sikker på, at det blir den sidste Android, han køber.

Hvem ved, måske får han lov at lege med en HTC mobil en dag, og ser at
Android ikke er så slem endda. Men primært handler valget for mig,
personligt, om friheden i systemet. Både Apple og MS vil have 99$ om
året for at jeg kan lege med at lave programmer til deres mobiler, altså
hvis jeg vil ud af emulatoren med programmet, mens jeg med Android blot
skal hente 250mb software, så er jeg klar til at teste på min mobil.

> Han snakker varmt om at opgradere til iPhone 5, når den kommer.

Mig bekendt er den endnu ikke anonnceret, så han kommer sikkert til at
vente længe. Jeg gætter på sommer/efterår 2012.

> Datteren har lige købt en iPhone 4, hvor hun er gået fra en HTC Legend.
> hvorfor lige nu, må du ikke spørge om. Jeg havde ventet til iPhone5.

Legend er ikke en af de smarteste smartphones. Den har sense, det er et
plus, men ellers er den ret så forældet, hard- og softwaremæssigt.
iPhone 5 er endnu ikke anonnceret, så valget er vel HTC Sensation eller
iPhone 4, og mode dyrene vælger som oftest iPhonen mens de
praktiske-/tekniskegrise, som mig, vælger HTCen.

> Jeg har ingen aktier haft i deres skifter ud over at jeg har en iPhone
> 4, svigersøn har lånt min gamle 3G, og konen også har købt en iPhone4.

Næ, du har måske ikke blandet dig, men det har reklamer, og kammerarter.
Men god fordøjelse med at styre deres App Store forbrug. ;) (Tip brug
kun gavekort, så kan de ikke trække løs på betalingskortet. :) )

> Til gengæld virker lortet, og platformen bliver ikke kompromitteret af
> halvhjertet og fantasiløs software.

Jeg betragter ikke Apples produkter som lort, men dig om det. :P

Men ja, generelt virker det bare, hvilket er årsagen til at jeg lige har
anbefalet kæresten en MAC frem for en ny windows PC, og ligeledes
anbefalede, og gav hende, en iPhone for et års tid siden. Tingene virker
bare, og det er ret begrænset hvad jeg er nødt til at yde support på,
hvilket er rart.

At platformen ikke bliver kompromitteret, kommer an på definitionen af
at det er kompromitteret. BÅDE Apples Appstore og Android Market, er
fuld af programmer som på ingen måde giver dig megen ret til privatliv,
de færreste ligefrem stjæler oplysninger fra din enhed, men de skal nok
forstå at udnytte dem til f.eks. markedsføring i applikationerne, eller
lignende. Jeg mindes en sag om en iPhone applikation der sendte dine
kontakters oplysninger direkte til firmaet, den var sluppet igennem
Apples kontrol.

En anden ting ved iPhone var/er, at en række af software versionerne
kunne jailbreakes via webbrowseren, og kan man lave sådan et indgreb via
browseren, hvad skulle så forhindre, at man installere noget malware?
Procedure: Jailbreak telefonen, smid en ond ROM på, og voila, har du en
iPhone zombie.

MAC maskiner har pt. ikke mange vira, men jo mere udbredt platformen
bliver, jo større bliver risikoen for angreb.

> HTC ser bedst ud, men i mine øjne virker det langt mere kompliceret og
> forvirrende end iOS 4.3

Det er som man tager det. Der er faktisk ikke den store forskel, ud over
indstillingerne ikke på samme måde er samlet.

Men en klar fordel ved Android, er at CORE programmer som Google maps,
kan opdateres UDEN HTC skal frigive en ny opdatering til systemet. Det
er ikke muligt med iPhone.

> Google eget kender jeg slet ikke.

http://matcheck.cz/androidguipsd/img/phone.png
http://kreuzer33.files.wordpress.com/2008/08/androidshots.png (Nederst
til højre, er blot streetview i google maps.)

> Næh, jeg ville nok vælge Nokia, hvis jeg skulle springe på Win 7 mobile.
> De er langt de bedste til at designe telefonerne. Samsung henter bare
> kalkérpapiret frem, hver gang de skal ha noget designet.

Men at sælge en telefon alene pga. visuelt design, er ikke nemt.
Specielt ikke hvis prisen er over konkurrenterne.

- Chano Andersen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-08-11 02:57

> [...]
> jeg ikke se den store forskel på samsung telefoner med den skærm, og på
> andre telefoner uden. Heller ikke side om side i butikkerne.

Folk køber heller ikke skærmen pga teknikken,m en fordi der er masser af
skrald på farverne.
Og det er da på Samsungs Galaxy s modeller.
Jeg har nu ikke kigget ret meget på Galaxy S2, men den anprises da voldsomt
for sin skærm.

> [...]
> opmærksomme på, at de har lagt egen brugerflade på systemet, men det har
> de nu aldrig gjort, heller ikke med deres Windows Mobile mobiler.

Det der går galt er, at hver producent slynger smartphones ud i et rasende
tempo til voldsomt forskellige priser.

> [...]
> jeg vil ud af emulatoren med programmet, mens jeg med Android blot skal
> hente 250mb software, så er jeg klar til at teste på min mobil.

Men det er jo det med oplevelsen!
Han har fået en mobil, der ikke kan opdateres, i hvert fald ikke uden en
masse bøvl.
Samtidigt kan han se på 3 stk. iPhone 4, der kører uden bøvl og som har en
langt bedre Mp3afspiller, noget han bruger meget.
Så jeg forstår ham da godt. med den oplevelse som Samsungen har givet ham,
villle jeg nok heller ikke kigge mig over skulderen.

> Mig bekendt er den endnu ikke anonnceret, så han kommer sikkert til at
> vente længe. Jeg gætter på sommer/efterår 2012.

Nah, Apple har præsenteret iOS 5 og varslet nyheder i september. Plus at
produktionen skulle være i fulde omdrejninger iflg rygtemøllen.

> [...]
> og mode dyrene vælger som oftest iPhonen mens de praktiske-/tekniskegrise,

Jeg må indrømme, at hos mig skal det bare fungere, og App'sene skal være af
god kvalitet.
Jeg lukker med jævne mellemrum aktive app's. I løbet af en 14 dages periode
har jeg typisk haft fat i mere end 30 forskellige Apps.

> Næ, du har måske ikke blandet dig, men det har reklamer, og kammerarter.
> Men god fordøjelse med at styre deres App Store forbrug. ;) (Tip brug kun
> gavekort, så kan de ikke trække løs på betalingskortet. :) )

De to ældste er fyldt 18. De må selv rode med regningen. Den dyreste her i
familien er konen, der deler min iTunes Account og mit kreditkort

> Jeg betragter ikke Apples produkter som lort, men dig om det. :P

Du ved, hvad jeg mener.
Opdateringer er klar, når Apple lover det! de kører uden problemer.
Apps får ikke telefonen til at crashe eller noget andet.

> [...]
> anbefalede, og gav hende, en iPhone for et års tid siden. Tingene virker
> bare, og det er ret begrænset hvad jeg er nødt til at yde support på,

Jeg fik også konen til at købe en Mac for et par år siden. Den har hun
heller ikke kunnet fucke up til trods for, at hun er regulær it analfabet.
Jeg er næsten sluppet helt for skulle yde support.

> [...]
> lignende. Jeg mindes en sag om en iPhone applikation der sendte dine
> kontakters oplysninger direkte til firmaet, den var sluppet igennem Apples

Det var så ikke det jeg mente med kompromitteret.
Det var dårligt skrevne GUI's uden ret meget tanke på brugervenligheden.

> [...]
> browseren, hvad skulle så forhindre, at man installere noget malware?
> Procedure: Jailbreak telefonen, smid en ond ROM på, og voila, har du en
Jo, men man skulle ville løbe den risiko. Der skal trods alt en række
bevidste handlinger til, førend man står med en virusinficeret telefon.

> MAC maskiner har pt. ikke mange vira, men jo mere udbredt platformen
> bliver, jo større bliver risikoen for angreb.

Det er rigtigt. Tiden, hvor man bliver nødt til at have antivirus software
på Mac'en er nært forestående.

> [...]
>
> Men at sælge en telefon alene pga. visuelt design, er ikke nemt. Specielt
> ikke hvis prisen er over konkurrenterne.

Det blir de parametre, der kommer til at gælde i fremtiden.
Det er de unge,d er trækker salget, og for dem er sex og popularitet vigtige
parametre.
Så de telefoner, der bedst associeres med de to parametre er dem, der sælger
bedst.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-08-11 01:14

> [...]

> browseren, hvad skulle så forhindre, at man installere noget malware?
> Procedure: Jailbreak telefonen, smid en ond ROM på, og voila, har du en

Jeg faldt lige over disse links:
http://www.version2.dk/artikel/se-de-8-mest-berygtede-android-angreb-30126

http://elektronik.guide.dk/Smartphone/Android/Brancheinfo/Sikkerhed/Underholdning/Stort_angreb_p%C3%A5_Android_2360535

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/ondsindet-it-angreb-mod-android-mobiler,lid.12269/

Noget tyder på, at Android ejere snart må til at købe Antivirus programmer
til deres telefoner.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : jk

Dato : 03-08-11 07:32

On Tue, 2 Aug 2011 19:30:15 +0200, "pm" <pz98@teliamail.dk> wrote:

> [...]
>jeg der fornemmer udviklingen vil ske fremover
>Nogen med en viden eller fornemmelse om fremtidens systemer ??

Du kan få pengene tilbage:
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/overblik-lg-optimus-2x-ejere-kan-fa-pengene-tilbage-motorola-xoom-en-android-tablet-med-power-og-de-seneste-iphone-5-rygter,lid.16419/

Du har været meget uheldig ! Køb en HTC næste gang.

mvh

John