Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teknisk spørgsmå?
Fra : Lars

Dato : 01-08-11 01:48

Hej NG

Jeg vil gerne høre om der er nogen der kan fortælle mig hvordan
man gør et billede mindre i PS CS5 og beholder kvaliteten.?

Uddybning.:
Jeg tager f.eks et billede i 20 Mpix. - Det fylder en del Mega Bytes.
Jeg ønsker, at gøre det mindre så det er nemmere at bruge til f.eks
e-mail og FaceBook - MEN jeg øsnker også at beholde skaphed og pixles.

Hvad er den rigtige måde at håndtere den sag?

mvh
Lars

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-08-11 09:22

Den 01-08-2011 09:48, Lars skrev:
> [...]
> e-mail og FaceBook - MEN jeg øsnker også at beholde skaphed og pixles.
>
> Hvad er den rigtige måde at håndtere den sag?

Jeg tror du forventer det umulige. Du kan ikke reducere til web brug
uden at reducere antal pix og uden at miste lidt skarphed (og andet),
som du så må søge genetablere bedst muligt i CS efter konvertering til
web brug. Og konverteringen har du fået svar på

Fra : Preben

Dato : 01-08-11 09:29

Den 01.08.2011 kl. 10:22 skrev Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>:

> [...]
> som du så må søge genetablere bedst muligt i CS efter konvertering til
> web brug. Og konverteringen har du fået svar på

Mon ikke han mener, at han vil bevare originalen? Sådan læser jeg det, og
det er jo ikke så svært, bare tag en kopi og bearbejd den.

--
mvh/Preben

Fra : Soeren Friberg

Dato : 01-08-11 09:38

Den 01-08-2011 10:28, Preben skrev:

> Mon ikke han mener, at han vil bevare originalen? Sådan læser jeg det,
> og det er jo ikke så svært, bare tag en kopi og bearbejd den.

Jeg læser som Ole, og er også enig i Oles vurdering. Men ellers må Lars
jo forklare sig nærmere.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : ab©

Dato : 02-08-11 13:06

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg læser som Ole, og er også enig i Oles vurdering. Men ellers må Lars jo
> forklare sig nærmere.

Mener du ikke "yderligere" - eller vil du virkelig have ham på besøg ?

ab©

Fra : Kent Hald

Dato : 03-08-11 14:33

"ab©" <ingen-mail@c.dk> skrev i meddelelsen

> "Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> Mener du ikke "yderligere" - eller vil du virkelig have ham på besøg ?
>
> ab©
>Det er utroligt så mange, der skal komme med dumsmarte bemærkninger
>herimde. Har man ikke et relevant svar til tråden, så lad være med at
>skrive indlæg.

Mvh. KH

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-08-11 15:31

Den 03-08-2011 15:33, Kent Hald skrev:

> "ab©" <ingen-mail@c.dk> skrev i meddelelsen

> Mvh. KH
men du vælger at skrive..

Fra : Soeren Friberg

Dato : 03-08-11 15:33

Den 02-08-2011 14:05, ab© skrev:
> "Soeren Friberg"<hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> Mener du ikke "yderligere" - eller vil du virkelig have ham på besøg ?
>
> ab©

Jeg er ikke fejlfri, men læser nu ikke nogen formuleringsfejl i mit
indlæg her

Fra : Kent Hald

Dato : 05-08-11 11:56

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i meddelelsen

> Jeg er ikke fejlfri, men læser nu ikke nogen formuleringsfejl i mit indlæg
> her
>
> --
> Kh. Søren

Det er der heller ikke!- En nærmere forklaring, kan godt være på skrift og
behøver ikke at være under fire øjne.
Og dette er et forum til fotografiske spørgsmål, og ikke en skoleklasse for
dansk retskrivning. Skal det være det, så hedder det hilsen og ikke regards,
det ord er ikke dansk.
Det er ret irriterende, at mange har mere travlt med at rette fejl, end at
svare på det der spørges om.

Vh. Kent

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-08-11 12:05

On 2011-08-05 10:55:49 +0000, "Kent Hald" <kent@finheat.dk> said:

> Det er ret irriterende, at mange har mere travlt med at rette fejl, end
> at svare på det der spørges om.

En gang imellem er vi for meget en nation af fejlfindere ;)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-08-11 12:20

> Mon ikke han mener, at han vil bevare originalen? Sådan læser jeg det,
> og det er jo ikke så svært, bare tag en kopi og bearbejd den.

Ofte er det ikke svaret, men spml der er det sværeste

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-08-11 14:07

Lars wrote:
> [...]
> e-mail og FaceBook - MEN jeg øsnker også at beholde skaphed og pixles.
>
> Hvad er den rigtige måde at håndtere den sag?

Nu bruger jeg stadig kun CS2, men mon ikke det er samme metode...

- Marker billede (Vælg alt / Select All)
- Brug COM+ALT+i (Mac) kan ikke huske Win-kommandoen
- Reducer str. til ønsket str., skriv kun i enten 'Width' eller
'Heigth', vær sikker på, at størrelsesforhold er låst, så
forhold mellem højde og bredde bibeholdes.
- Forøg antal af pixels i feltet 'Resolution' fra fx. 96ppi til 300ppi

Kontroller at 'Scale Styles', 'Constrain Properties' og 'Resample Image'
er markeret, og at 'Resample Image' står til 'Bicubic (standard).

- Tryk 'OK' og gem ændringer - eller bedre - brug 'Save As' og
giv billedet nyt navn/nummer, så har du stadig originalbilledet
bevaret urørt.

Processen kan også automatiseres, så man kan vælge hele indholdet fra en
mappe, åbne dem ved at markere alle og trække dem til Photoshops ikon og
så vælge COM+ALT+i (igen Mac) og bruge 'Auto' til højre i vinduet efter
at have sat 'Auto' til ønsket funktionalitet. Bruger du auto-funktionen
kan man ihvertfald ikke uden videre på Mac bruge 'Save As', men er
tvunget til at gemme ændringerne på alle billeder på én gang, hvorved
man mister originalerne.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-08-11 16:27

On 2011-08-01 07:48:25 +0000, Lars <lkj002@hotmail.com> said:

> [...]
> e-mail og FaceBook - MEN jeg øsnker også at beholde skaphed og pixles.
>
> Hvad er den rigtige måde at håndtere den sag?

Det tager ca. 2 minutter at finde på nettet
http://www.quickshotartist.com/Resizing/
og til forskel fra de andre råd du har fået så er der nævnt sharpening
som er helt afgørende for at få den rigtige skarphed i resultatet.

Alternativt så gør dig selv den tjeneste og anskaf Adobe Lightroom, som
gør sådanne ting legende let og hurtigt. Når du uploader til Facebook
så sætter du en publish service op som angiver størrelse på dine
billeder (Facebook 700 pixles i bredden og 700 i højden) og angiv
output sharpening for screen. Når det er sat op én gang så kan du
trække billeder fra dine billedsamligner over i Facebook publish
service og tryk Publish, så behandles de automatisk og uplaodes på
Facebook uden at du skal logge på Facebook og uploade manuelt. Det
samme gælder foldere på din harddisk og gallerier på nettet som f.eks.
Smugmug, Zenfolio, Flickr. Fra Lightroom kan du aktiverer CS5 når du
har brug for funktioner som ikke findes i Lightroom og den resulterende
fil kan håndteres på samme måde, som lige beskrevet. Dvs. du behøver
aldrig resize og lave sharpening i Photoshop med mindre det er ønsket
af specielle grunde. Husk også at dine 5D mkII RAW filer har brug for
capture sharpening (findes under detail), hvor du kan anvende omkring
amount 50-60, radius 0,7 (for høj frekvens detaljer), detail omrking 40
og masking 10-50 (bla. for at undgå at lave sharpening i en himmel).
For høj ISO bør capture sharpening trækkes noget ned. Det samme gælder
i ACR til CS5.

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-08-11 07:15

Den 01-08-2011 17:27, Hans Kruse skrev:

> og til forskel fra de andre råd du har fået så er der nævnt sharpening
> som er helt afgørende for at få den rigtige skarphed i resultatet.

Nååh....