Skrotte sendmail
Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 12:41

Jeg har en oldgammel sendmail kørende, som jeg gerne vil af med. Mit
mailprogram snakker direkte med Telenors SMTP-server, og mail hentes
via fetchmail+procmail. Sendmail laver altså ikke andet end at
håndtere lokale mails fra cron og lignende, som den leverer til procmail,
der sorterer dem på samme måde som de mail der kommer fra fetchmail.

Nu vil jeg så gerne af med sendmail, der må findes en erstatning der
kan håndtere lokale mails, uden at være en komplet SMTP+UUCP mailserver.
Altså ikke Postfix eller Qmail, og heller ikke fx Ssmtp.

Man kan vel ikke bare "ln -s procmail sendmail"?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-08-11 13:01

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Nu vil jeg så gerne af med sendmail, der må findes en erstatning der
> kan håndtere lokale mails, uden at være en komplet SMTP+UUCP mailserver.
> Altså ikke Postfix eller Qmail, og heller ikke fx Ssmtp.

Nogen speciel grund til du ikke kan leve med Postfix hvis den får besked
på at den ikke skal lytte på port 25?

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 13:24

Den Mon, 01 Aug 2011 14:01:12 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110801:

> Nogen speciel grund til du ikke kan leve med Postfix hvis den får besked
> på at den ikke skal lytte på port 25?

Det er jo samme setup som jeg har nu, bare med postfix i stedet for
sendmail. Så kan jeg lige så godt fortsætte med det jeg har.

Grunden til at jeg gerne vil af med sendmail er at det er overkill at
have en hel mailserver, reelt bare for at kalde procmail.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Frank Damgaard

Dato : 01-08-11 14:58

On 2011-08-01 14:24, Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Grunden til at jeg gerne vil af med sendmail er at det er overkill at
> have en hel mailserver, reelt bare for at kalde procmail.

har du set på "exim" ?
den er med i debian, ubuntu mv.
Exim er dog også en "mailserver" (MTA) men lettere at sætte op og med
færre funktioner end de stor som postfix , sendmail, qmail,....
Den kan også kalde procmail, det virker hos mig :)

Som lokal mailserver hjemme er den ok. Se mere på http://www.exim.org/

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 15:50

Den Mon, 01 Aug 2011 15:58:00 +0200 skrev Frank Damgaard:

> har du set på "exim" ?
> den er med i debian, ubuntu mv.
> Exim er dog også en "mailserver" (MTA) men lettere at sætte op og med
> færre funktioner end de stor som postfix , sendmail, qmail,....

Også lettere end ikke at røre ved min 10 år gamle sendmail installation?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Frank Damgaard

Dato : 01-08-11 16:47

On 2011-08-01 16:49, Kent Friis wrote:

> Også lettere end ikke at røre ved min 10 år gamle sendmail installation?

i debian kan man ved at svare få spørgsmål ved exim installation
få en simpel opsætning til lokal MTA.
ellers er hele config i en enkelt text-fil, ingen m4 compiler mv. som i sendmail.

men læs lidt om exit først (find nogle ekspempler på opsætning)

ellers fortsæt med sendmail, hvis det fungerer så hvorfor ændre på det?

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 17:02

Den Mon, 01 Aug 2011 17:46:37 +0200 skrev Frank Damgaard:

> i debian

Bruger jeg ikke.

> ellers er hele config i en enkelt text-fil,

Ah, ligesom sendmail.cf

> ingen m4 compiler mv. som i sendmail.

Har jeg aldrig brugt.

> men læs lidt om exit først (find nogle ekspempler på opsætning)
>
> ellers fortsæt med sendmail, hvis det fungerer så hvorfor ændre på det?

Fordi jeg ikke ønsker en mailserver.

Hvis jeg ville have en mailserver, havde jeg slet ikke spurgt. Så havde
jeg bare installeret postfix, da jeg allerede har erfaring med den.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-08-11 13:35

> [...]

> Grunden til at jeg gerne vil af med sendmail er at det er overkill at
> have en hel mailserver, reelt bare for at kalde procmail.

Tjoh. Spørgsmålet er jo hvor meget arbejde du gider lægge i sagen.

Jeg troede bare du ville af med den oldgamle sendmail og i øvrigt ikke
gad gøre mere ved sagen.

Hvad siger procmail dokumentationen om at bruge det som en
sendmail-erstatning?

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 15:43

Den Mon, 01 Aug 2011 14:34:47 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110801:

> [...]
> gad gøre mere ved sagen.
>
> Hvad siger procmail dokumentationen om at bruge det som en

Jeg kan ikke finde noget. Men så vidt jeg kan se, så kender procmail
ikke de parametre cron kalder sendmail med, så det er ikke bare
"ln -s". Der skal nok en eller anden wrapper til.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 15:48

> Tjoh. Spørgsmålet er jo hvor meget arbejde du gider lægge i sagen.
>
> Jeg troede bare du ville af med den oldgamle sendmail og i øvrigt ikke
> gad gøre mere ved sagen.

Lige præcis. Jeg vil gerne af med sendmail, og have noget der ikke skal
konfigureres overhovedet.

Jeg har arbejdet med postfix, og foretrækker klart dens konfiguration
frem for sendmail.cf - men det er stadig at skyde langt over målet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-08-11 16:53

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg har arbejdet med postfix, og foretrækker klart dens konfiguration
> frem for sendmail.cf - men det er stadig at skyde langt over målet.

Hvad forventer procmail og hvor meget skal der til for at de mails der
kommer ind i systemet (til /usr/bin/mail formentlig) havner der hvor
procmail kan tage over?

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 17:05

Den Mon, 01 Aug 2011 17:52:48 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110801:

> Hvad forventer procmail og hvor meget skal der til for at de mails der
> kommer ind i systemet (til /usr/bin/mail formentlig) havner der hvor
> procmail kan tage over?

Jeg har checket cron, den kalder sendmail direkte. Så det der skal til
er en wrapper der kan forstå alle de options som diverse daemons kan
finde på at kalde sendmail med, og oversætte dem til procmail options.

En løsning er at lave det selv, men det kan ikke passe der ikke allerede
er nogen der har lavet det.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-08-11 16:54

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Også lettere end ikke at røre ved min 10 år gamle sendmail installation?

Du har nu brugt længere tid på at skrive mails om det end det ville tage
at rette i Postfix-konfigurationsfilen...

NÃ¥ja, det er jo din tid :)

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 17:08

Den Mon, 01 Aug 2011 17:54:28 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110801:

> Du har nu brugt længere tid på at skrive mails om det end det ville tage
> at rette i Postfix-konfigurationsfilen...
>
> Nåja, det er jo din tid :)

Det er jo netop det det er. At skrive på usenet er en fritids-
fornøjelse, at sætte postfix op er som at være på arbejde.

Derudover er det irrelevant, da Postfix aldrig vil blive en løsning
på hvordan man undgår at installere en mailserver. Jeg HAR en mailserver
(sendmail), den vil jeg gerne af med.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Frank Damgaard

Dato : 01-08-11 17:24

On 2011-08-01 18:07, Kent Friis wrote:
> Derudover er det irrelevant, da Postfix aldrig vil blive en løsning
> på hvordan man undgår at installere en mailserver. Jeg HAR en mailserver
> (sendmail), den vil jeg gerne af med.

MTA = mail transport agent (mailserver)

De fleste programmer der bruger mail (MUA) i "unix" forventer at der er en
sådan installeret (en del større GUI-MUA som thunderbird mfl. kan undvære det,
de sættes så op til at snakke med en ekstern MTA og pop3/imap-server)

Så på en lokal "unix/linux/*BSD" installation er det så blot spørgsmålet om
man vil have en simpel eller mere avanceret MTA installeret.....

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 17:35

Den Mon, 01 Aug 2011 18:24:15 +0200 skrev Frank Damgaard:

> [...]
>
> Så på en lokal "unix/linux/*BSD" installation er det så blot spørgsmålet om
> man vil have en simpel eller mere avanceret MTA installeret.....

Mail'en skal ikke transporteres. Den skal bare leveres, og det er
MDA'ens (= mail delivery agent) opgave. Det eneste jeg mangler er en
lille bitte wrapper, der kan få de to programmer til at snakke
sammen.

Jeg ved der findes den modsatte udgave - et program der kan tage imod
mail'en fra fx cron, og aflevere den direkte til udbyderens mailserver,
så man ikke selv behøver en mailserver (jeg mener Ssmtp kan netop det),
men her skal det netop ikke ud på nogen mailserver. Procmail skal bare
hælde det ned i indbakken.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-08-11 17:17

> [...]

> Derudover er det irrelevant, da Postfix aldrig vil blive en løsning
> på hvordan man undgår at installere en mailserver. Jeg HAR en mailserver

Jeg mener Debian har mulighed for at sætte op så man bare kan sende post
lokalt - om det er med Exim kan jeg ikke huske - det kan du jo
installere og se hvordan de gør.

Herudover lyder det som om der er gået princip i sagen ;)

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 17:28

Den Mon, 01 Aug 2011 18:17:16 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110801:

> Jeg mener Debian har mulighed for at sætte op så man bare kan sende post
> lokalt - om det er med Exim kan jeg ikke huske - det kan du jo
> installere og se hvordan de gør.

Min sendmail er allerede sat op så man kan sende lokalt.

> Herudover lyder det som om der er gået princip i sagen ;)

Nej, det lyder som om du ikke har forstået hvad jeg vil.

Lad os prøve et lille tankeeksperiment: Forestil dig at jeg har
installeret Postfix. Nu lyder spøgsmålet så: Jeg har en Postfix
installation jeg gerne vil af med...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-11 18:44

On 01 Aug 2011 16:35:12 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> MDA'ens (= mail delivery agent) opgave. Det eneste jeg mangler er en
> lille bitte wrapper, der kan få de to programmer til at snakke

Måske er det denne, du søger?
http://esmtp.sourceforge.net/index.html

"esmtp is a user configurable relay-only Mail Transfer Agent (MTA) with
a sendmail compatible syntax. It's based on libESMTP supporting the
AUTH (including the CRAM-MD5 and NTLM SASL mechanisms) and the StartTLS
SMTP extensions."

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 19:58

Den Mon, 1 Aug 2011 19:44:28 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> [...]
> a sendmail compatible syntax. It's based on libESMTP supporting the
> AUTH (including the CRAM-MD5 and NTLM SASL mechanisms) and the StartTLS

Ved første øjekast ligner det ikke hvad jeg har brug for - jeg har ikke
behov for SMTP. Men du har muligvis fat i noget alligevel, det ser
faktisk ud til at den også kan levere lokalt. Det er bare en feature
man skal lede lidt efter.

Den vil jeg arbejde videre med, og se om jeg kan få den til at gøre
det jeg gerne vil.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 20:16

Den 01 Aug 2011 18:57:32 GMT skrev Kent Friis:

> [...]
> man skal lede lidt efter.
>
> Den vil jeg arbejde videre med, og se om jeg kan få den til at gøre

Det virker sg*. Takker mange gange.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 01-08-11 19:32

> Min sendmail er allerede sat op så man kan sende lokalt.

Det har jeg forstået. Jeg gik ud fra at der var en grund andet end den
principielle til du ville lave det om? En opgradering af distributionen
eller lignende.

> [...]
>
> Lad os prøve et lille tankeeksperiment: Forestil dig at jeg har
> installeret Postfix. Nu lyder spøgsmålet så: Jeg har en Postfix

Du skal stadig have noget klister et sted.

Måske busybox kan gøre det? Den har sendmail funktionalitet.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 20:22

Den Mon, 01 Aug 2011 20:31:46 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110801:

> Det har jeg forstået. Jeg gik ud fra at der var en grund andet end den
> principielle til du ville lave det om? En opgradering af distributionen
> eller lignende.

Jeg har ikke brug for en mailserver. Hvorfor så spilde RAM, CPU-tid,
boot-tid, diskplads osv på at have en kørende?

En ikke-opdateret mailserver bliver også til et sikkerhedshul den dag
der ved en fejl bliver åbnet for den.

Den har før irriteret mig, hvor jeg ikke har fået gjort noget ved den,
men denne gang startede det egentlig med at efter en opgradering
begyndte sendmail at give en fejl ved boot. Det var så en passende
reminder om at gøre noget ved sagen.

> Du skal stadig have noget klister et sted.
>
> Måske busybox kan gøre det? Den har sendmail funktionalitet.

Esmtp som Michael foreslog ser ud til at virke.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-11 20:25

On 01 Aug 2011 18:57:32 GMT
> [...]

> behov for SMTP. Men du har muligvis fat i noget alligevel, det ser
> faktisk ud til at den også kan levere lokalt. Det er bare en feature

SMTP forstået som at den forstår SMTP protokollen. Som eksplicit er
nævnt under feature, kan den ikke agere MTA, men kun virke som MDA.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 01-08-11 21:07

Den Mon, 1 Aug 2011 21:25:22 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> SMTP forstået som at den forstår SMTP protokollen. Som eksplicit er
> nævnt under feature, kan den ikke agere MTA, men kun virke som MDA.

Den bliver præsenteret som et program til udgående SMTP, præcis som
andre programmer jeg allerede har kigget på - Ssmtp og Msmtp. Men den
kan også lige præcis det jeg har brug for. Det skulle jeg dog lige ned
under "dokumentation" for at finde.

Den virker, det er det vigtigste. Og sendmail er slettet.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 22-08-11 11:11

On 01 Aug 2011 11:40:34 GMT
> [...]

> Altså ikke Postfix eller Qmail, og heller ikke fx Ssmtp.
>
> Man kan vel ikke bare "ln -s procmail sendmail"?

dma :

jag-tp# lsof -w -n -i | egrep 'smtp|mail|\:25\ '
jag-tp# dpkg -S $(which sendmail)
dma: /usr/sbin/sendmail
jag-tp# apt-cache show dma
Package: dma

Provides: mail-transport-agent
Depends: libc6 (>= 2.11), liblockfile1 (>= 1.0), libssl1.0.0 (>=
1.0.0), debconf (>= 0.5) | debconf-2.0 Recommends: dma-migrate, safecat
Conflicts: mail-transport-agent
The DragonFly Mail Agent is a small Mail Transport Agent (MTA),
designed for home and office use. It accepts mails from local Mail
User Agents (MUA) and delivers them either to local mailboxes or
remote SMTP servers. Remote delivery includes support for features
such as TLS/SSL and SMTP authentication.
.
dma is not intended as a replacement for full-featured MTAs like
Sendmail, Postfix, or Exim. Consequently, dma does not listen on
port 25 for incoming connections.
Multi-Arch: foreign
Homepage: http://devel.ringlet.net/mail/dma/
Tag: implemented-in::c, interface::daemon, mail::smtp,
mail::transport-agent, protocol::smtp, protocol::ssl, role::program,
works-with::mail Section: mail Priority: optional
Filename: pool/main/d/dma/dma_0.0.2010.06.17-11_i386.deb
Size: 54616
MD5sum: d58480e1079864521162056312463267
SHA1: 575e01db69496adff52f90152ab9c35470a42813
SHA256: eec01ae97d5d02a4b9e674bb086aa148b2abb0afc8d7baf6096514b329b1ce2e

//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (apparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : jgaarde <at> gmail <dot> com
<http://www.linkedin.com/in/jacobgaarde>

Fra : Kent Friis

Dato : 22-08-11 16:20

Den Mon, 22 Aug 2011 12:10:48 +0200 skrev Jacob Gaarde:

> [...]
> remote SMTP servers. Remote delivery includes support for features
> such as TLS/SSL and SMTP authentication.

Ikke helt hvad jeg var ude efter, men ville da have været oplagt hvis
ikke det var for at Esmtp ramte plet.

Bookmarket i fald jeg skulle få brug for noget mere avanceret senere.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"