Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tekninsk hjælp !!!
Fra : Lars

Dato : 31-07-11 09:24

Hej

Jeg vil gerne have lidt teknisk/faglig viden ang. klarhed/skarphed og
pixles...
For lige at slå en ting fast, så bruger jeg Photoshop CS5 og ikke
andet.

Men!
Hvis jeg nu tager et billede på 20 Mpix. med mit Canon 5D Mark II som
et jpg-billede
arbejder med det i Photoshop. Selv om det er RAW eller JPG - Så er det
jo et ganske
stort billede (MB) når det er taget med højeste opløsning.

Jeg ønsker, at gøre billedet mindre til brug for email, FaceBook osv.

Hvordan gør jeg billederne mindre og bevare mest mulig pixles og mest
mulig skarphed.
Hvad er den "rigtige" måde at gøre det på

mvh
Lars

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-07-11 16:34

Den 31-07-2011 17:24, Lars skrev:
> [...]
> mulig skarphed.
> Hvad er den "rigtige" måde at gøre det på

I CS5: Gem til web og enheder og juster herunder efter ønske

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-11 17:51

"Lars" <lkj002@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Først reducerer du størrelsen af billedet.
Dvs. aller først laver du billedet som du gerne vil have det.
Dernæst reducerer du størrelsen.
Det gør du ved at vælge fanebladet "Image" og i den menu "Image Size"

En god tommelfingerregel er, at til Web og mail at nøjes med en
billedstørrelse på 1000 pixels i bredden ved bredformat billeder og
800 Pixels i højden ved højformatbilleder.

Nederst er der tre boxe, der alle skal være "checked" og en dropdown menu
med 5 muligheder.
Her vælger du Bicubic sharper (best for reduction) kklik ok og billledet er
reduceret i størrelse.

Nu kan du vælge at gennem som Jpeg og reducere kvaliteten til 10. Så har du
filstørrelser på omkring 350 til 500 kb.

Eller du kan bruge Save for Web & Devices og justere så langt ned som du
ønsker. Så kommer du snildt ned på omkring de 100 kb. med samme størrelse
billede.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-08-11 13:58

On 2011-07-31 16:51:04 +0000, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> said:

> [...]

> Eller du kan bruge Save for Web & Devices og justere så langt ned som
> du ønsker. Så kommer du snildt ned på omkring de 100 kb. med samme

Og så lige huske at lave sharpening efter resizing.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse