Internet igen
Fra : Roderiet

Dato : 31-07-11 12:07

Hej der alle tursejlere Netop hjemvendt efter den vådeste Juli i
årevis, har jeg gjort op at det er så som så med internetdækningen på de små
øer hist og pist. Jovist kan man mod fra 25,- / time og opad købe netdækning
visse steder, men dækning som kendt i hverdagen hjemme er sjældent. Den
medbragte usb-stick-modtager fra CCB- mobil er nærmest uanvendelig. Derfor
spørger jeg så hvad der virker ude på de små øer og da også gerne ude på
søen, til en "mindre" penge. Der har været nogle tråde om emnet tidligere,
men der var jeg ikke bekendt med problematikken og derfor ikke opmærksom.
De dækningskort som nogle udbydere har er vanskelige at tyde , især i
randområder. Der må være et stort erfaringsmateriale hos jer andre.
mvh Niels F.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-07-11 17:17

On Sun, 31 Jul 2011 13:06:56 +0200, Roderiet wrote:

> [...]
> uanvendelig. Derfor spørger jeg så hvad der virker ude på de små øer og
> da også gerne ude på søen, til en "mindre" penge.

Mon ikke TDC har den bedste dækning? Jeg ved det ikke, men det ville være
mit gæt. http://kundeservice.tdc.dk/privat/publish.php?id=11015

Om de så har den bedste (på papiret) hastighed og de bedste priser er en
anden snak. Det med hastigheden er i praksis afhængig af hvor god
dækningen er, så det ville jeg ikke spekulere på. Det med prisen - TDC
har haft noget hvor man betalte et beløb pr dag/uge man brugte data-
trafik, men jeg kan ikke lige finde det på deres hjemmeside. Hvis man kun
har brug for mobilt internet nogle få uger om året, så er det i hvert
fald billigere end et månedligt abonnement.

Og et alternativ til sådan en usb-stick er at købe et usb-kabel til sin
mobil-telefon. Herefter sætter man blot computeren op til at bruge
telefonen til at få adgang til internettet, hvilket har været ligetil de
gange jeg har prøvet. Ulempen er selvfølgelig, at man ikke kan ringe fra
den samtidig - men det kan jo være man har en aflagt telefon i skuffen
man kan bruge.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-11 15:32

Thomas Jensen <lianergoist@sejlgarnet.dk> skrev i meddelelsen
pan.2011.07.31.16.17.13@sejlgarnet.dk:

> [...]
> de gange jeg har prøvet. Ulempen er selvfølgelig, at man ikke kan
> ringe fra den samtidig - men det kan jo være man har en aflagt

Og hvad skulle forskellen på at bruge en USB-nøgle og så telefonen via
USB-kabel så være - altså anden, end at man pludselig er begrænset af
USB-kablingens båndbredde?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 01-08-11 21:21

Ja, men det er jo fordi i ikke vil betale et fast månedlig gebyr til Net 1.
Jeg har med Net 1 og en 450 Mhz antenne i masten forbindelse i 99% af alle
danske havne og 95% af danske farvande. Inkl Korshavn, hvor jeg var for
nogle uger siden. Anhlot kniber lidt, men i rundt om hele sjælland og Fyn
har jeg forbindelse.

Bjarke

Fra : HO

Dato : 01-08-11 22:33

"Bjarke@Escape" skrev i meddelelsen
<<Ja, men det er jo fordi i ikke vil betale et fast månedlig gebyr til Net
1.
<<Jeg har med Net 1 og en 450 Mhz antenne i masten forbindelse i 99% af alle
Hej
Du har da sandelig ret Bjarke, men jeg har ikke lyst til at betale kr.
3.961,00 det første år.
Man skal jo gøre op med hvor meget det skal bruges.
Jeg kan klare mig med CBB det koster mig kr. 150,- for de 3 mdr. jeg sejler,
så må man jo leve med nedsat forbindelse og hastighed.
Men jeg har da kunnet komme "på" alle de steder vi har været i år, langsom
men billig.
Man kan jo ikke få det hele for det halve
Jeg mener nu Net1 er blevet lidt for dyrt, har selv haft Net1 - men jeg
mener stadigvæk de tog fusen på alle på et tidspunkt.
mvh
HO

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-08-11 09:42

On Mon, 01 Aug 2011 16:32:19 +0200, Jens Bruun wrote:

> Og hvad skulle forskellen på at bruge en USB-nøgle og så telefonen via
> USB-kabel så være

At man sparer udgiften til en usb-nøgle.

- altså anden, end at man pludselig er begrænset af
> USB-kablingens båndbredde?

Jeg prøvede lige for sjov at tjekke hastigheden, når jeg overfører noget
musik til SD-kortet i min telefon, og her lå hastigheden på ca. 950 KB,
altså lidt under 8 Mbit. Det kunne være værre.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 02-08-11 08:28

Hej
Jeg har et abonnement ved Telmore, som jeg bruger i båden. Jeg har i
år oplevet, at der var god forbindelse på Avernakø, Drejø, Thurø og
Tåsinge. Derimod var der absolut ingen forbindelse i Ballen (Sydfyn)
og dårlig forbindelse på Baagø.
Min datters mobiltelefon havde abonnement ved CBB og havde problemer
med forbindelsen på flere af de nævnte øer. Hun har nu skiftet til
Telmore. Telmore bruger TDC nettet.
Der var lidt problemer med forbindelsen i flere af de havne, som
reklamerer med gratis netværk, men i Rudkøbing fungerer det fint.
Det er forresten fuldstændigt vildt at nogle havne opkræver op til
50,00 i timen for en opkopling til deres kommercielle netværk.
Internettet og en internetforbindelse er en væsentlig del af
sikkerheden for os sejlere, som der kan tjekke den seneste vejrudsigt
på en let forståelig måde uden at skulle sidde vagt ved dampradioen på
bestemte tidspunkter.
Hurra for de havne, som gør denne service let tilgængelig og gratis.

Hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 Søfie
Hejlsminde

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-08-11 18:14

On Tue, 02 Aug 2011 17:01:37 +0200, Mads Madsen wrote:

> Nej, Thomas giver en generel information som måske kan være til glæde
> for andre. Det er der vist ikke noget forgjort i vel :)

Jeps, lige præcis. Det er sikkert ikke den bedste løsning, men det kan jo
være rart at vide der er den mulighed. I øvrigt kan man jo også komme på
nettet via bluetooth - en lille usb-bluetooth-nøgle kan fås i
supermarkedet for 50-150 kr. Hastigheden tillader dog nok ikke meget
andet end at hente mail og lige tjekke vejret på dmi.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-11 21:00

[...]

*****************

Der er kun een løsning på dette problem.
Et massivt pres på henholdsvis havne og udbydere.
det kan jo ikike være rigtigt, at vi et såkaladt liberalt samfund, med
påstået konkurrence som animation, ikke kan presse de grådige udbyderevtil
at opfylde det opreklamerede krav om at væpre "bedst og først".

Sejl dog udenom de havne, der endnu ikke har fattet galoppen.
De fornuftige havnebestyrelser har jo indført gratis internet.
Beløn disse, og straf de andre.

MVH

Egon

Fra : Preben

Dato : 03-08-11 21:08

Den 03.08.2011 kl. 22:00 skrev news tele dk <egon-stich snabela
<"mail.dk>">:

> Sejl dog udenom de havne, der endnu ikke har fattet galoppen.

Og hvor finder vi disse havne?

--
mvh/Preben

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-11 21:28

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vznl8d15qz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> Og hvor finder vi disse havne?

Samtlige kommunalt ejede havne på Bornholm, for bare at starte ét sted...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 03-08-11 22:10

Rørvig havn har haft mindst et par år, men næste år har også i Nykøbing Sj.
lystbådehavn internetadgang.

Mvh

Torben

Fra : Preben

Dato : 04-08-11 06:07

Den 03.08.2011 kl. 22:28 skrev Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>:

> Samtlige kommunalt ejede havne på Bornholm, for bare at starte ét sted...

Det jeg mente var, om man kunne se det i f.eks. en Havnelods?

--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-11 21:31

"Preben" skrev i meddelelsen
news.vzoa5hemqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

> [...]

> Samtlige kommunalt ejede havne på Bornholm, for bare at starte ét sted...

Det jeg mente var, om man kunne se det i f.eks. en Havnelods?

Hej.
I Kommas kan du se, om der er internet.
Om det er et betalingsnet eller ej, derimod ikke.
Her fungerer vidst kun Jungletrommerne.

MVH

Egon

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-08-11 08:22

On Thu, 04 Aug 2011 22:31:27 +0200, news tele dk wrote:

> I Kommas kan du se, om der er internet. Om det er et betalingsnet eller
> ej, derimod ikke. Her fungerer vidst kun Jungletrommerne.

Selv om wi-fi er en god service at udbyde, så er min erfaring med det, at
det ikke fungerer så godt i praksis når der er lidt afstande. Det er
sikkert fint på en cafe eller i en lufthavn, men jeg har ikke oplevet at
det fungerede okay ude i det fri - primært baseret på oplevelser fra
campingpladser. Her i sommers lå vi på en plads 10 m fra en antenne, og
havde kun 65% signal... Det er noget med at wifi-signalet let bliver
forstyrret/bremset af ting i omgivelserne. Og selv når der er hul igennem,
så kan det nemt være overbelastet/underdimensioneret.

Derfor tror jeg faktisk man er bedre tjent med at have en mobil-
forbindelse. Jeg vil gerne understrege, at det er noget jeg TROR. Men
baseret på mine erfaringer, er wi-fi ikke lykken. Hvis man kan finde et
abonnement der passer til ens forbrugsmønster, så er man nok bedre tjent
med at bruge de penge det koster, frem for at satse på man kan bruge
havnens net.

Og iøvrigt, så har folketinget jo heller ikke gjort det nemmere og
billigere at udbyde wi-fi. Man er jo forpligtet til at registrere og
gemme traffikken i et år, hvilket for de fleste betyder en ekstra udgift,
som kun kan tages et sted fra, nemlig kunderne. Enten i form af
brugerbetaling, eller ved at skære ned på servicen et andet sted.

Wi-fi en en god service, der sender et godt signal (selvom det kan have
svært ved at nå frem...), men jeg synes ikke man skal undgå havne der
vælger at prioritere rene toiletter istedet.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Preben

Dato : 05-08-11 09:05

Den 05.08.2011 kl. 09:21 skrev Thomas Jensen <lianergoist@sejlgarnet.dk>:

> Wi-fi en en god service, der sender et godt signal (selvom det kan have
> svært ved at nå frem...), men jeg synes ikke man skal undgå havne der
> vælger at prioritere rene toiletter istedet.

Det er måske sådan, at det enten er Wi-Fi eller rene toiletter

--
mvh/Preben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-08-11 10:29

On Fri, 05 Aug 2011 10:05:12 +0200, Preben wrote:

> Det er måske sådan, at det enten er Wi-Fi eller rene toiletter

Okay, måske er det ikke lige toiletterne man vælger at spare på , men
et eller andet skal investeringen jo financieres af.

Jeg kom lige til at tænke på Endelave, her udenfor Horsens fjord. De har
lige fået lavet nye bygninger, og er blevet en rigtig god havn. Men hvis
de skulle bruge i nærheden af et sekscifferet beløb på wi-fi, så ville
det måske være billigere at sende havnefogeden rundt med gratis kaffe og
rundsstykker til alle gæster hver morgen i et par år.

Der er sikkert nogen der vil mene at det kan gøres billigere. Det kan det
også, men hvis signalet skal nå ud til dem der ikke ikke ligger nærmest,
så er det ikke nok med et lille hjemme-accesspoint på havnekontoret. Så
skal der nogle antenner op ude på broerne, og så har vi lige pludselig
udgifter til kabler, udstyr, elektrikkere, ...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Roderiet

Dato : 07-08-11 10:08

Fra : blueocean

Dato : 14-08-11 06:54

On 2 Aug., 16:28, Ole Jeppesen <o...@profibermail.dk> wrote:
> [...]
> øs bestemte tidspunkter.
> Hurra for de havne, som gør denne service let tilgængelig og gratis.

Til Ole jeppesen

Jeg kan ikke se at internettet har noget med sikkeheden til søs at
gøre, og at det er vejrudsigten der skulle være det altafgørende.

Som jeg ser det er det kun en følgevirkning af udviklingen, du har
altid kunne få en vejrudsigt på radionen eller via opka´ld til DMI
´sservice telefon.

Men jeg giver dig ret i at det er for meget at opkræve 50 i timen for
en opkobling, men her skal man igen tænke over de udgifter som havnen
har på denne service.

Det kan godt væreat net1 synes som en dyr løsning, me jeg har det
sådan at det fungere stort set over alt også til søs, fornylig havde
jeg e bekendt som sejlede til skotland, og han havde næsten internet
hele vejen over nordsøen gennem Net1.
Jeg selv havde hele vejen til Gotland denne sommer internet og det
koster jo ikke noget.

Gert

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-11 02:02

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse

SNIP ...

<Det kan godt være at net1 synes som en dyr løsning, men jeg har det
<sådan at det fungerer stort set over alt også til søs, fornylig havde
<jeg en bekendt som sejlede til skotland, og han havde næsten internet
<hele vejen over nordsøen gennem Net1.
<Jeg selv havde hele vejen til Gotland denne sommer internet og det
<koster jo ikke noget.

<Gert

Blot et lille supplement til emnet med mine praktiske erfaringer med
Net-1's internetopkobling med en masteantenne og Net-1's router, der
muliggør trådløs opkobling med flere PC'er:

Jeg er lige hjemkommet fra en længere (godt 1.850 sm) sejlferie i
Norge op langs Vestlandet til Kristiansund og hjem via den Svenske
skærgård til hjemhavnen i Helsingør. På denne ti ugers tur var jeg
uden internetforbindelse på - siger og skriver 3 - tre forskellige
positioner:

(1) "Midt" ude i Kattegat omkring Anholt,
(2) Inde i bunden af Lysefjorden omgivet af 500 - 1000 m høje - næsten
lodrette - klipper og
(3) "Midt" ude i Skagerak imellem Skagen og Mandal og mellem Arendal
og Lysekil ...

På en del af turen var to af mine store drenge - med hver sin PC - med
.... Vi kunne alle tre surfe på nettet uden at "routeren blev lagt ned"
.... Løsningen fungerer i Norge, Sverige og Danmark uden ekstra
udgifter til roaming osv.

Da vi sandsynligvis har forskellige "smertetærskler", hvad angår
priser, osv., er det op til den enkelte at afgøre, om de 199 kr./md.
som Net-1's internetabonnement koster, er pengene værd ...

Personligt lægger jeg stor vægt på fleksibiliteten og
driftssikkerheden.

Jeg har været meget tilfreds med den nævnte løsning og jeg synes den
er pengene værd, selv om det langt fra er billigt.

Andre sejlere har naturligvis andre behov, vurderinger og
prioriteringer ... ...

Flemming Torp

Fra : blueocean

Dato : 14-08-11 06:59

On 2 Aug., 10:41, Thomas Jensen <lianergo...@sejlgarnet.dk> wrote:

> [...]
> musik til SD-kortet i min telefon, og her lå hastigheden på ca. 950 KB,
> altså lidt under 8 Mbit. Det kunne være værre.

Hvordan kan du få en DL rate på 950 KB til at være lidt under 8 Mbit ,
den forstod jeg ikke.

Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-08-11 07:33

De forskellige selskabers dækningskort viser, måske lidt optemistisk,
hvad de dækker.
TDC har den bedste dækning generelt.
Selvfølgelig er der ikke forbindelse langt ude på vandet hverken med
internet eller mobiltelefon over dette net; som eksempel er det kun
midt i smålandshavet omkring Kirkegrundene og Venegrundene
forbindelsen mangler. Det primære er jo ikke, når man sejler, at være
på internettet og på e-mail 100% af tiden når man sejler i indre
danske farvande.
Vejrmeldingerne kan downloades fra FRV, op til 48 timer frem og på
ZYgrib er det 7 døgn frem.
Man kan downloade informationerne i havn og så anvende dem undervejs
uden opkobling til nettet.
Her i sommer har der været det problem at NoPayNet´tet pludselig
lukkede og de mange havne der havde tilsluttet sig dette firmas
ydelser var unden forbindelse. I de havne hvor havnen ejer det
trådløse net blev der igen hurtigt oprettet forbindelse til
internettet.
Jeg har købt en internetforbindelse med en USBdongle og det virker
fortræffeligt og så koster det kun 49 kr om måneden.
Jeg har hørt at flere har fået TDC til at tilbyde tjenesten gratis til
sommerhuset, hvis de også har en fast forbindelse, da de jo ikke kan
være to steder samtidig. PC´en kan da også være installeret i en båd
på samme betingelser. Trusler om opsigelse af den faste forbindelse
har sin virkning.

Mvh/Harding