Yelefonsvarer
Fra : Jørgen

Dato : 30-07-11 16:52

I min mobiltelefon, Nokia C5, og også i andre, jeg har leget med, omtaler
man noget med en TELEFONSVARER. Hvad er en telefonsvarer for noget?
I min ungdom, længe for der fandtes mobiltelefoner, kunne man bruge en
telefonsvarer. Det var en lille enhed, man havde i lommen lige som en mobil.
Den brummede, og så kunne man aflæse et telefonnummer. Det var så meningen,
at man skulle gå til en telefon og ringe op til dette nummer. Mere kunne den
ikke, men det var meget smart. Den kræver åbenbart et separat telefonnummer.
Telefonmanualen er som sædvanlig lavet af ingeniører til ingeniører, der
formodes at vide den slags i forvejen. Ordet "Telefonsvarer" er ikke en gang
i stikordslisten.
Hilsen Jørgen

Fra : Mogens

Dato : 30-07-11 17:11

Den 30-07-2011 17:52, Jørgen skrev:
> I min mobiltelefon, Nokia C5, og også i andre, jeg har leget med, omtaler
> man noget med en TELEFONSVARER. Hvad er en telefonsvarer for noget?

Den er noget der kan svarer for dig når du ikke har mulighed for at
tage telefonen.

> I min ungdom, længe for der fandtes mobiltelefoner, kunne man bruge en
> telefonsvarer. Det var en lille enhed, man havde i lommen lige som en mobil.
> Den brummede, og så kunne man aflæse et telefonnummer.

Den hed ikke en telefonsvarer da den ikke svarer. Men en personsøger.

Mogens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-11 17:13

Jørgen skrev:

> I min mobiltelefon, Nokia C5, og også i andre, jeg har leget
> med, omtaler man noget med en TELEFONSVARER. Hvad er en
> telefonsvarer for noget?

Enhver indretning der automatisk kan starte en optagelse af en
kort besked hvis der bliver ringet og ingen tager telefonen.

> [...]
> bruge en telefonsvarer. Det var en lille enhed, man havde i
> lommen lige som en mobil. Den brummede, og så kunne man aflæse

Det er ikke en telefonsvarer. Det er en pager (på engelsk. Jeg
har glemt det danske navn).

> Ordet "Telefonsvarer" er ikke en gang i stikordslisten.

Før mobilen var en telefonsvarer et separat apparat som man kunne
købe. Det virkede med et lille bånd hvor der typisk var plads til
10 minutters optagelse. Når apparatet gik igang, afspillede det
en forudindspillet besked og gik derefter over til at optage hvad
der blev sagt.

I dag er det en service som mobiloperatøren sætter op så man kan
ruinge til et nummer og høre hvilke beskeder der er kommet mens
mobilen har været slukket.

Selv slår jeg al viderestilling fra, og det fjerner
telefonsvaremuligheden. Så får jeg en sms i stedet, og det er
meget nemmere.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-08-11 17:40

> Selv slår jeg al viderestilling fra, og det fjerner
> telefonsvaremuligheden. Så får jeg en sms i stedet, og det er
> meget nemmere.

Det er ikke alle steder man får en SMS, det er udbyder afhængigt.
Specielt mange af de mindre, som har egen infrastruktur, og ikke bare er
resellers, har ikke den facilitet.

Jeg har selv den holdning, at med mindre jeg venter et vigtigt opkald,
så må folk bare ringe igen, hvis jeg ikke tager telefonen. Det er trods
alt DEM der vil snakke med MIG. :P

- Chano Andersen

Fra : Hauge

Dato : 30-07-11 17:14

Den 30-07-2011 17:52, Jørgen skrev:
> Hvad er en telefonsvarer for noget?

Hehe, kom til at tænke på ét af de første afsnit med Columbo, hvor han
fascineres af en telefonsvarer

Undskyld, var ikke for at drille, håber det går, nu da du har fået et svar.

Mvh Hauge

Fra : Jørgen

Dato : 30-07-11 17:34

Ja. Det kan jeg da godt huske nu. Det var en personsøger.

En telefonsvarer med to små bånd i har jeg selv haft. Jeg brugte den aldrig.
Man ser ellers i amerikanske film, hvor bekvemme, de var. Jeg synes ikke de
var spor bekvemme. Da den havde stået i vejen længe nok, smed jeg den ud.

Nå, mobilens telefonsvarer-funktion svarer til den type.
Nej. Det er jeg ikke ked af at gå glip af.
Tak for hjælpen alle sammen.

Jørgen

Fra : Pico

Dato : 30-07-11 18:36

Den 30-07-2011 18:34, Jørgen skrev:
> [...]
>
> Nå, mobilens telefonsvarer-funktion svarer til den type.
> Nej. Det er jeg ikke ked af at gå glip af.

Nu skal du passe lidt på På de abonnementer jeg har kenskab til er
telefonsvaren automatisk slået til. Man skal aktivt slå dem fra, hvad
mange desværre ikke gør.

--
MVH
Pico

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 30-07-11 19:16

Pico frembragte:

> Nu skal du passe lidt på På de abonnementer jeg har kenskab til er
> telefonsvaren automatisk slået til. Man skal aktivt slå dem fra, hvad mange
> desværre ikke gør.

Det er vist meget generelt, at den skal slås fra hvis den er
uønsket... det har det i hvert fald ALTID været i de
år/selskaber hvor jeg har haft abonnement (GSM)

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-08-11 17:43

Den 30-07-2011 20:15, Brian Vestergaard skrev:
> Det er vist meget generelt, at den skal slås fra hvis den er uønsket...
> det har det i hvert fald ALTID været i de år/selskaber hvor jeg har haft
> abonnement (GSM)

Grunden er at mange kunder forventer den service er aktiv. Jeg arbejder
selv i et teleselskab, og lige da vi gik i gang med mobil telefoni,
havde vi valgt IKKE at have viderestilling til telefonsvareren
aktiveret, det gav en pokkers masse opkald til kundeservice, hvor
kunderne bad om at få den aktiveret. Nu har vi ændret det så den altid
er aktiv, og der har faktisk ikke været et eneste opkald hvor kunderne
har bedt om at få den slået fra.

- Chano Andersen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-11 19:41

Pico skrev:

> Nu skal du passe lidt på På de abonnementer jeg har kenskab til er
> telefonsvaren automatisk slået til. Man skal aktivt slå dem fra, hvad
> mange desværre ikke gør.

Hvilken katastrofe sker der hvis man ikke slår den fra?

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 30-07-11 19:44

> Hvilken katastrofe sker der hvis man ikke slår den fra?

Jeg ved godt at *du* ikke læser mine indlæg, men er man i udlandet, så
betaler tlf-svarer-ejeren for viderestillingen fra udlandet til Danmark
+ minuttakst.

/Hauge

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-08-11 17:44

Den 30-07-2011 20:43, Hauge skrev:

> Jeg ved godt at *du* ikke læser mine indlæg, men er man i udlandet, så
> betaler tlf-svarer-ejeren for viderestillingen fra udlandet til Danmark
> + minuttakst.

Det var i gamle dage. Den slags må ikke længere takseres jf. EU
regler/love på området.

Du betaler dog STADIG for at aflytte beskederne i udlandet. (Med mindre
du er hos et selskab der sender dem via mail, og har internet adgang
hvor du måtte være)

- Chano Andersen.

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 04-08-11 12:26

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen news:4e345049$0$313$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvilken katastrofe sker der hvis man ikke slår den fra?

Det er egentlig ikke en katastrofe, men når folk ringer til én og man ikke svarer, så kommer telefonsvareren på banen. Så indtaler
folk en besked i sikker forvisning om at så er den hellige grav vel forvaret.
Når man så ikke aflytter sin forbandede telefonsvarer, blandt andet fordi man slet ikke ved den er der, så spørger folk fem dage
efter om man er sur på dem, eller hvorfor man ikke ringede tilbage, eller hvorfor man ikke mødte dem foran indgangen til Tivoli
eller hvad man nu kan have indtalt på apparatet.

Det første jeg gør med et nyt telefonabonnement er at få slået skidtet fra.
Jeg kan ikke lide at tale i dem (og gør det aldrig) jeg gider ikke lide at lytte til dem.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-11 12:38

Henrik Eriksen skrev:

> Jeg kan ikke lide at tale i dem (og gør det aldrig) jeg gider
> ikke lide at lytte til dem.

Ditto. Jeg stoler på at den anden får besked på en eller anden
måde. Begge mine døtre har telefonsvarer aktiveret, og de ved
altid når jeg har ringet selv om jeg lægger på når jeg hører
"Du har rin".

--
Bertel

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-08-11 13:28

> [...]
> måde. Begge mine døtre har telefonsvarer aktiveret, og de ved
> altid når jeg har ringet selv om jeg lægger på når jeg hører

Det er fordi, at de får besked om, at de har et ubesvaret opkald fra dig...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-08-11 16:15

Den 04-08-2011 13:26, Henrik Eriksen skrev:
> Når man så ikke aflytter sin forbandede telefonsvarer, blandt andet
> fordi man slet ikke ved den er der, så spørger folk fem dage efter om

Langt de fleste selskaber sender en SMS med besked om at der er indtalt
besked. Denne indeholder normalt også nummeret hvor du kan aflytte den.
Andre sender beskeden via mail, og ofte er beskeden også vedhæftet
mailen, samtidig med der er en kort vejledning til hvordan man aflytter
beskeden.

> Det første jeg gør med et nyt telefonabonnement er at få slået skidtet fra.
> Jeg kan ikke lide at tale i dem (og gør det aldrig) jeg gider ikke lide
> at lytte til dem.

Jeg har det lidt på samme måde, jeg slår den dog til, hvis jeg venter en
vigtig besked, men så aflytter jeg den naturligvis også. :)

- Chano Andersen