DGPS
Fra : Preben

Dato : 30-07-11 10:25

På min kortplotter kan vælge mellem alm. GPS og DGPS, men har jeg
overhovedet nogen fordel ud at vælge DGPS? Er der ikke noget med, at DGPS
er afhængig af antennemaster i land, og at det kræver betaling?

--
mvh/Preben

Fra : Christian Stidsen

Dato : 30-07-11 11:22

> [...]
>overhovedet nogen fordel ud at vælge DGPS? Er der ikke noget med, at DGPS
>er afhængig af antennemaster i land, og at det kræver betaling?

For at du kan bruge DGPS kræver det først og fremmest at din GPS-modtager
kan modtage det - altså at udstyret er iorden.
Jeg ved ikke om din plotter er din GPS-modtager. Hvis dette er tilfældet må
den jo kunne modtage D-signalerne også.

Derudover er det korrekt at du skal modtage signalerne fra en station i
land.
DGPS er en gratis service, så du skal ikke betale noget for det så længe du
ikke skal ned på centimeter-nøjagtighed!

M.v.h.
Christian

Fra : Christian Stidsen

Dato : 30-07-11 11:29

> [...]
>overhovedet nogen fordel ud at vælge DGPS? Er der ikke noget med, at DGPS
>er afhængig af antennemaster i land, og at det kræver betaling?>

Glemte lige - du kan finde danske DGPS-stationer i Fyrlisten
http://frv.dk/Viden_om/Publikationer/Pages/Dansk_fyrliste.aspx

m.v.h.
Christian

Fra : Ole Pagh

Dato : 30-07-11 13:51

Preben kom med følgende:
> På min kortplotter kan vælge mellem alm. GPS og DGPS, men har jeg
> overhovedet nogen fordel ud at vælge DGPS?

Det kan ikke betale sig at ofre på det i dag, da de allerfleste GPS
modtagere har indbygget SBAS, der her i Europa hedder EGNOS.
EGNOS er forklaret her:
http://www.esa.int/esaNA/GGG63950NDC_egnos_0.html
og
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Geostationary_Navigation_Overlay_Service
Det vil sige at GPS modtageren modtager korrektionssignaler fra nogle
geostationære satellitter så nøjagtigheden forbedres.
Disse signaler modtages på samme antenne som signalerne fra GPS
satellitterne.

Uden EGNOS har en almindelig 'forbruger' GPS typisk. 10-13 m horisontal
præsition og det er vel tilstrækkeligt for en fritidssejler.
Med EGNOS vil den typisk være 5-6 m.

--
/ Ole

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-07-11 14:16

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
op.vzfdsjf6qz68nt@preben-pc.flatrate.dk:

> På min kortplotter kan vælge mellem alm. GPS og DGPS, men har jeg
> overhovedet nogen fordel ud at vælge DGPS? Er der ikke noget med, at
> DGPS er afhængig af antennemaster i land, og at det kræver betaling?

DGPS har ikke været relevant for fritidssejlere siden 2000.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Preben

Dato : 30-07-11 14:36

Den 30.07.2011 kl. 11:25 skrev Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>:

> På min kortplotter kan vælge mellem alm. GPS og DGPS, men har jeg
> overhovedet nogen fordel ud at vælge DGPS? Er der ikke noget med, at
> DGPS er afhængig af antennemaster i land, og at det kræver betaling?

Tak for svarene.

--
mvh/Preben