(Købe-)salatdressing og fedt
Fra : Hauge

Dato : 29-07-11 16:31

Hejsa

Jeg undrer mig lidt over, at købe-salatdressing næsten altid skal bestå
af 18-60% fedt..

Hvad er det lige at alt den fedt gør, udover at gøre dressingen "lind"
og selvfølgelig billig at fremstille?

Når jeg laver en dressing, så tager jeg da ikke en halv dunk olie og
blander sammen med lidt diverse, for at få noget smagfuldt.

En "normal" italiensk dressing har jeg set med 38% olie, men en ganske
fin og smagfuld har jeg også set med mindre end 1% olie i. Vand må da
være billigere end olie, eller?

Konsistensen er jo nem at efterligne, hvis det er den der er problemet
ved ikke at bruge olie.

En smagfuld olie-eddike-dressing der ikke skiller, er jo også nem at
lave, også med meget lidt olie i.

Så igen, hvad skal alt den olie til for?

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 16:55

> Så igen, hvad skal alt den olie til for?

Der er ufatteligt mange liflige smagsstoffer, som er fedtopløselige - derfor
smager fedt godt.

Ellers ville det jo være nemt nok at undgå.

Fra : Hauge

Dato : 29-07-11 16:59

Den 29-07-2011 17:55, Carl Alex Friis Nielsen skrev:
> Der er ufatteligt mange liflige smagsstoffer, som er fedtopløselige - derfor
> smager fedt godt.

Du har ret, men jeg tænker mere på den enorme mængde fedt, er det
nødvendigt?

> Ellers ville det jo være nemt nok at undgå.

Jæps. Fedt "smager jo godt", eller rettere, det får tingene til at smage
godt, desværre..

Mvh Hauge

Fra : ;o)-max-

Dato : 29-07-11 17:23

On 29-07-2011 17:31, Hauge wrote:
> [...]
>
> En smagfuld olie-eddike-dressing der ikke skiller, er jo også nem at
> lave, også med meget lidt olie i.
>
> Så igen, hvad skal alt den olie til for?

Jeg kender intet til købe dressinger, men jeg deler lejlighed
med en spanier og en italiener og de kokkererer imponerende
meget, og altid helt fra grunden. De bruger fænomenalt meget
olie i alle deres retter, det er meget voldsomt for mig, men
jeg må indrømme, det smager helt afsindigt godt. Selv en ren
vegan pizza kan de med lidt krydderi og olie løfte op på et
himmelsk plan. Og oven i det, så gør al den olie at jeg blir
hurtigt mæt/tilfreds, så trods alt fedtet tror jeg mit energi
indtag er mindre end hvis jeg kokkererede på den klassiske
danske fedtfrie måde. Pigerne laver forøvrigt aldrig det vi
kalder en "tossed salad" med dressing. Alt det de laver er meget
mere forarbejdet og smags nuancerne er i højsædet, sammen med
teksturer. Vi har også en halv Inder på besøg, så jeg er lidt
rundtosset over hvad de kan få ud af meget enkle råvarer. Der
blir ikke sparet på olien - obs. de er allesammen slanke på
grænsen til magre, selvom de laver og spiser flere varme retter
2-3 gange om dagen -

Jeg skal ikke igen igen angribe den danske madpyramide, men
jeg syns det er synd med den fedt fobi vi oplever i disse år.
-max-

Fra : Hauge

Dato : 29-07-11 18:09

Den 29-07-2011 18:23, -max- skrev:
> Jeg kender intet til købe dressinger, men jeg deler lejlighed
> med en spanier og en italiener og de kokkererer imponerende
> meget, og altid helt fra grunden.

Det jeg altid synes er sjovt, det er når folk omtaler folk fra andre
kulturer, så laver de *altid* alt fra bunden, og det smager *altid*
formidabelt, det er kun os vammelfede danskere der køber det hele i
supermarkedet.. ;)

> [...]
> hurtigt mæt/tilfreds, så trods alt fedtet tror jeg mit energi
> indtag er mindre end hvis jeg kokkererede på den klassiske

Nu er der jo mange typer kalorier/energi.

En stor mængde olie i maden, gør også at jeg ikke gider spise så meget,
jeg bliver vammelmæt lang tid før jeg ikke kan spise mere.

Nu er pizza for mig, bare noget der minder om McD, junkfood af værste
skuffe, men det er rart at vi ikke er ens. Er ikke til knækbrød med fyld
til aftensmad, men det er nu rart at pizzamanden har noget til at
nulstille smagsløgende.

> Pigerne laver forøvrigt aldrig det vi
> kalder en "tossed salad" med dressing. Alt det de laver er meget
> mere forarbejdet og smags nuancerne er i højsædet, sammen med
> teksturer.

Hehe, alle andre laver bedre mad end os ;)
Det er egentligt utroligt at vi har en så kendt Norma, når man tænker på
at det skulle være nordisk/dansk mad, når nu det hele altid er så ringe.

> Vi har også en halv Inder på besøg,

Uh, er det så den højre eller venstre del i har på besøg?

> så jeg er lidt
> rundtosset over hvad de kan få ud af meget enkle råvarer. Der
> blir ikke sparet på olien

Mon ikke bare det er fordi det er anderledes end de "vi" laver?

> Jeg skal ikke igen igen angribe den danske madpyramide, men
> jeg syns det er synd med den fedt fobi vi oplever i disse år.

Jeg synes også den fedtfobi er langt ude, men derfor er der en
mellemting mellem 90% fedtenergi i maden og så lidt af hvert.

Mvh Hauge, der forøvrigt hader olivenolie, det er altødelæggende og
kvalmende.

Fra : ;o)-max-

Dato : 30-07-11 12:28

On 29-07-2011 19:09, Hauge wrote:

> Nu er der jo mange typer kalorier/energi.
>
> En stor mængde olie i maden, gør også at jeg ikke gider spise så meget,
> jeg bliver vammelmæt lang tid før jeg ikke kan spise mere.

Der rammer du lige præcis hovedet på sømmet - Ikke nok med at
der ufattelig go smag i fedt, det mætter også, det er Atkins
anno 1970'erne.

> [...]
> skuffe, men det er rart at vi ikke er ens. Er ikke til knækbrød med fyld
> til aftensmad, men det er nu rart at pizzamanden har noget til at

Jeg tror nu alligevel du ville kunne li pigernes vegan pizza,
kan ikke sammenlignes med dem fra pizzeria. De laver ikke pizza
som aftensmad, det er mere en snack, som en spansk tapas eller
en Amar'mad..

> [...]
> mellemting mellem 90% fedtenergi i maden og så lidt af hvert.
>
> Mvh Hauge, der forøvrigt hader olivenolie, det er altødelæggende og

Jeg mindes med gru tilbage i tiden da kalkun kød blev det
store sunde hit. Og vores mor, der ellers lavede glimrende
frikadeller, begyndte at bruge hakket kalkun kød i stedet
for gris. Det var så slemt at vi måtte be hende om ikke at
lave frikadeller, når vi kom på besøg.

Jeg har ikke tjek på det med olivenolie, dem jeg har købt
har været vildt bitre, og den pigerne har med fra Spanien
smager meget anderledes. Men sådan er der så meget - en jul
skulle svoger lave juleanden, han lavede en eller andet
asiatisk version, det tilgav vi ham aldrig for, så det er
ikke at jeg syns dansk mad er dårligere. Skindbuksen i
gamle dage serverede en fantastisk skipperlabskovs, og
stegt flæsk med persille sovs nyder jeg med stort grin.
Jeg kan ikke udtale mig om Noma - jeg er ikke i den
indtægts klasse at jeg kan gå på Michelin restauranter.
-max-

Fra : Cykelsmeden

Dato : 07-08-11 18:15

Den 29-07-2011 19:09, Hauge skrev:

> Nu er pizza for mig, bare noget der minder om McD, junkfood af værste
> skuffe, men det er rart at vi ikke er ens.

Der er jo også den mulighed at Pizzaerne ikke er ens

En gourmetpizza er faktisk en formidabel oplevelse, - vegan eller ej!

//finn

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-08-11 21:58

Cykelsmeden skrev:

> En gourmetpizza er faktisk en formidabel
> oplevelse, - vegan eller ej!

Hvad er "vegan"?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-08-11 14:29

Den 07/08/11 22.58, Allan Vebel skrev:

> Hvad er "vegan"?

Det betyder vist ikke noget på dansk, på engelsk betyder det vegansk
eller veganer.

Så mon ikke en veganpizza er en pizza med veganerkød? Jeg troede ikke at
det var lovligt at spise veganere

/Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-11 11:45

Allan Vebel <spam@do.not> skrev i meddelelsen
4e3efc57$0$309$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvad er "vegan"?

Måske Google kender svaret?

(http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4GGHP_daDK426DK426&q=vegan)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-11 01:06

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Hvad er "vegan"?

Kommer af ordet veganer eller veganisme - en spiseforstyrelse hvor man
nægter at indtage noget produkt fra dyr.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-08-11 01:22

> Kommer af ordet veganer eller veganisme - en
> spiseforstyrelse hvor man nægter at indtage
> noget produkt fra dyr.

Jeg har bare ikke hørt ordet før.

Meningen lyder i øvrigt temmelig syg, især i
denne gruppe

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-08-11 10:10

Den 09-08-2011 02:22, Allan Vebel skrev:

> Jeg har bare ikke hørt ordet før.

Jeg har tit hørt udtrykket "Jeg er veganer", så jeg mener ordet er
blevet dansk.
Der skulle være en lille forskel på veganer og vegetar, men har ikke
beskæftiget mig med hvilken.

> Meningen lyder i øvrigt temmelig syg, især i
> denne gruppe
Det er vi vel helt enige om
jeg pointerede bare at en pizza (eller anden ret) uden kød, sagtens
kan være en god oplevelse.
Al religionisme ødelægger menneskelig helhed
- hvilket ikke forhindrer at alle religioner indeholder gode aspekter.

//finn

Fra : Max

Dato : 09-08-11 10:18

Hej Finn

> Jeg har tit hørt udtrykket "Jeg er veganer", så jeg mener ordet er
> blevet dansk.
> Der skulle være en lille forskel på veganer og vegetar, men har ikke
> beskæftiget mig med hvilken.

Veganere acceptere f.eks. ikke at man høster frugter, men må kun
samle dem op når de er faldet af træet, og så de går længere i deres
bestræbelser på at undgå produkter afledt af animalsk produktion.

http://da.wikipedia.org/wiki/Veganisme

--
Mvh Max

Fra : ;o)-max-

Dato : 09-08-11 11:16

On 09-08-2011 11:18, Max wrote:
> [...]
> samle dem op når de er faldet af træet, og så de går længere i deres
> bestræbelser på at undgå produkter afledt af animalsk produktion.

Ja ligsom der er grader af vegetarer og grader inden for
de forskellige religioner. Den med ikke at høste frugt
havde jeg ikke hørt om..

Vegan pizza er en vegetar pizza uden ost, såen i korte træk.
Her lidt billeder, som måske bedre beskriver hvad vi snakker om.
> http://www.google.com/search?hl=en&cp=18&gs_id=3&xhr=t&q=vegan+pizza+recipe&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1264&bih=619&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Og til dem der mener mad uden kød ikke hører til i et
kultur, mad og drikke fora - tjae så må i sku undskylde
-max-

Fra : Max

Dato : 09-08-11 12:10

Hej -max-

> Ja ligsom der er grader af vegetarer og grader inden for
> de forskellige religioner. Den med ikke at høste frugt
> havde jeg ikke hørt om..

Jeg har hørt det via en bekendt, hun mener at hun er veganer,
og hun mener at det med frugterne er en del af det.

Max

Fra : Fred Thiesen

Dato : 09-08-11 11:45

On 09.08.2011 11:18, Max wrote:
> [...]

> samle dem op når de er faldet af træet, og så de går længere i deres
> bestræbelser på at undgå produkter afledt af animalsk produktion.

Skal det være lidt konsekvens i det, må de vel da også sidde på marken
og vente på at kornet til melet falder af aksene af sig selv. Det må da
gøre skrækkelig ondt at bliv kørt gennem en mejetærsker.

FredT

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-08-11 13:06

Den 09-08-2011 12:45, Fred Thiesen skrev:
> Skal det være lidt konsekvens i det, må de vel da også sidde på marken
> og vente på at kornet til melet falder af aksene af sig selv. Det må da
> gøre skrækkelig ondt at bliv kørt gennem en mejetærsker.
*LOL*

//finn

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 23:33

"-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
> On 29-07-2011 17:31, Hauge wrote:

> indtag er mindre end hvis jeg kokkererede på den klassiske
> danske fedtfrie måde.

Klassisk FEDTFRI dans måde ?????????

Hvad mener du dog ?

Flæskesteg, smør, piskefløde, smør, fedtemadder, smør, pølse med
fedt(ister), smør..............

Der er da intet fedtfattigt ved klassisk dansk mad.

Fra : ;o)-max-

Dato : 30-07-11 11:57

On 30-07-2011 00:33, Carl Alex Friis Nielsen wrote:
> [...]
> fedt(ister), smør..............
>
> Der er da intet fedtfattigt ved klassisk dansk mad.

Så så små slag måske sku jeg ha formuleret det anderledes:
den klassiske danske mad som dikteret af madpyramiden og de
såkaldte sunde diæter.
-max-

Fra : Hauge

Dato : 30-07-11 12:10

Den 30-07-2011 12:57, -max- skrev:
> Så så små slag måske sku jeg ha formuleret det anderledes:
> den klassiske danske mad som dikteret af madpyramiden og de
> såkaldte sunde diæter.

Den klassiske danske mad er fra før madpyramiden.

Resten af de såkaldte danske retter, er inspireret af dem der har en idé
om at dansk mad er noget lort, så derfor er det nemmere at bruge
kraftige krydderier i opskrifter fra lande, hvor de laver smagfuldt
kedeligt mad.

Mvh Hauge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-11 07:49

Max skrev:

> Veganere acceptere f.eks. ikke at man høster frugter, men må kun
> samle dem op når de er faldet af træet, og […]

Hvor har du det fra? Mig bekendt handler det udelukkende om et etisk
forhold til dyr.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 1KLAUS2XgGoov4RwxbYoBWLvWUaLxcDZ5u

Fra : Max

Dato : 10-08-11 07:56

Hej Klaus

> Hvor har du det fra? Mig bekendt handler det udelukkende om et etisk
> forhold til dyr.

Læs det senere indlæg.

--
Mvh Max

Fra : ;o)-max-

Dato : 19-08-11 08:56

On 10-08-2011 08:48, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvor har du det fra? Mig bekendt handler det udelukkende om et etisk
> forhold til dyr.

Bill Clinton har valgt at blive vegan:
http://www.b.dk/globalt/bill-clinton-jeg-er-veganer
-max-

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-08-11 09:25

Den 19/08/11 09.55, -max- skrev:

> Bill Clinton har valgt at blive vegan:
> http://www.b.dk/globalt/bill-clinton-jeg-er-veganer
> -max-

Han har vel bedre tid til at vente på at frugten falder ned nu

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-11 07:57

Max skrev:

> Jeg har hørt det via en bekendt, hun mener at hun er veganer,
> og hun mener at det med frugterne er en del af det.

Der er vist noget hun har fået galt i halsen. Ikke at nogen kan
forhindre — eller have noget imod — at hun sætter sig under et
æbletræ for at vente på at et æble selv dumper ned i hendes hånd,
men det er mig bekendt ikke en del af den veganske tankegang.

Jeg har mødt folk der ikke vil spise fx rodfrugter og løg, fordi de
mener at man på den måde tager livet af hele planten (i modsætning
til blot at plukke nogle af bladene), hvilket er temmelig ekstremt.
Men følger man den logik, burde man heller ikke spise noget som
helst der er lavet af, eller indeholder, mel. Men heller ikke dette
er omfattet af vegansk filosofi (til gengæld spiser veganere — eller
rettere: nogle veganere, for der er garanteret lisså mange afarter
af veganisme, som der er afarter af vegtariasnisme — ikke honning,
fordi de mener at man udnytter bierne ved at stjæle deres forråd).

Mvh,

Fra : Max

Dato : 10-08-11 08:33

Hej Klaus

> Der er vist noget hun har fået galt i halsen. Ikke at nogen kan

Måske, men hvis man kikker lidt rundt på nettet for at finde
opskriften på en veganer, ja så finder man meget divergerende
opfattelser, der findes ingen entydig opskrift.

--
Mvh Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-08-11 14:03

Den 10/08/11 09.32, Max skrev:
> Måske, men hvis man kikker lidt rundt på nettet for at finde
> opskriften på en veganer, ja så finder man meget divergerende
> opfattelser, der findes ingen entydig opskrift.

Mon ikke man kan bruge opskriften "HOMO SAPIENS I JORDOVN" fra kogebogen
"Man Tager en Alligator"?

http://www.arkaisk.dk/kogebog3.htm

/Lars

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-08-11 09:05

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg har mødt folk der ikke vil spise fx rodfrugter og løg, fordi de
> mener at man på den måde tager livet af hele planten

Mener mig om da jeg var i Indien. Her findes Jain-religionen der også
dyrker vegetarisme i en ekstrem grad. Jain er dem der går og fejer for
ikke at træde på insekter. Jeg fik at vide at de fx ikke spiser
rodfrugter pga. risikoen for at skade smådyr i jorden ved opgravningen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-11 08:44

Max skrev:

> Måske, men hvis man kikker lidt rundt på nettet for at finde
> opskriften på en veganer, ja så finder man meget divergerende
> opfattelser, der findes ingen entydig opskrift.

Uden tvivl. Men derfor ku' det alligevel være interessant at høre
(1) hvor hun har fået idéen [at frugt selv skal falde ned fra træet]
fra, og (2) hvilket problem hun mener at adfæren løser.

Mvh,

Fra : Max

Dato : 10-08-11 08:59

Hej Klaus

> Uden tvivl. Men derfor ku' det alligevel være interessant at høre
> (1) hvor hun har fået idéen [at frugt selv skal falde ned fra træet]
> fra, og (2) hvilket problem hun mener at adfæren løser.

Man diskutere åbenbart meget omkring etik og høst i de kredse,
så det kan jo være affødt af den debat.

Men jeg vil prøve om jeg kan skaffe entydige svar.

--
Mvh Max