Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Update vedr. fejl på canon 1d4 med 85mm
Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 16:15

Hej i gruppen.

Jeg skrev for nogle uger siden lidt om, at jeg periodevis oplevede
fejleksponeringer med mit kamera - fejlen kan bl.a ses her:

http://www.godtfoto.dk/showfull.php?photo=14549

Jeg har ad flere omgange talt med både canon og visual service, men har alle
steder haft lidt svært ved at komme helt igennem med en forståelse af
problemet.
Canon mente i første omgang, at det måtte være en fejl i kontakterne mellem
kamera og objektiv, og visual service ville gerne have kamera og objektiv
ind til tjek...

Det meste jeg har hørte var lidt noget fis, fordi de ikke rigtigt forstod,
at billederne _kun_ vises forkerte med canons programmer.. Så selv om jeg
insisterede på, at der ikke var fejl i kontakterne, så blev de ved med at
køre rundt i dette.

Det hele har så ligget lidt stille her i ferieperioden...

En lille opdatering fra min side er nu, at fejlen også optræder med andre
objektiver - jeg har set dem på min 16-35 og min 24-70. Så jeg kan med
rimelig sikkerhed udelukke, at det er en fejl på min 85mm.

Nu har jeg så igen haft kontakt til Visual service, og i dag var jeg heldig
at få en snak med en mand, der rent faktisk forstod problematikken... Han
ringede direkte til deres afdeling i Sverige, og vendte tilbage igen efter 5
minutter.
Han synes problematikken var særdeles interessant, fordi den kun optræder på
canon-siden, og ikke i fx lightroom.

Så endeligt var der hul igennem til een der rent faktisk forstod, hvad dette
drejer sig om.

Den svenske afdeling skal lige bruge et par dage til at tykke på problemet,
og forhåbentligt vender de så tilbage i starten af næste uge...

Jeg vender tilbage når jeg ved mere nyt i sagen.

vh Palle

Fra : .J.S...

Dato : 29-07-11 17:00

"Palle Johansen" wrote in message

[...]

Det kunne være sjovt få 2 af raw filerne at se, f.eks 6215 og 6216.

Det er ikke nemt at se på thumbsstørrelsen og man kan også blive snydt af
den anderledes kontrast, men egentligt synes jeg det virker som om 6216 har
større DOF ?
Hvis det er rigtigt så kunne det indikerere at blænden ikke har stået ens i
de to billeder, og det kunne skyldes ting som dårlig kontakt eller svagt
batteri.

At de ser ens ud i lightrooom kunne måske skyldes et programmet laver en
slags autoleveling ved load af billederne.

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 17:28

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> At de ser ens ud i lightrooom kunne måske skyldes et programmet laver en
> slags autoleveling ved load af billederne.

Alt det der var oppe og vende dengang jeg startede tråden for et par måneder
siden, og det er ikke dét problemet handler om.

Du er velkommen til at hente nogle rawfiler og tjekke dem selv:

http://www.tctrading.dk/fejl/fejl1.rar

http://www.tctrading.dk/fejl/fejl2.rar

http://www.tctrading.dk/fejl/fejl3.rar

http://www.tctrading.dk/fejl/fejl4.rar

Det korte af det lange er, at billederne ser forskellig ud i canons dpp og
på kameraet´s skærm, mens de ser ens eksponeret ud i alle andre programmer -
og billederne har præcis samme exif.

vh Palle

Fra : .J.S...

Dato : 29-07-11 17:36

[...]

OK, kunne ikke lige finde den tidligere tråd..

Fra : .J.S...

Dato : 29-07-11 18:09

[...]

Det er funktionen Auto Lighting Optimizer i DPP som flipper ud over nogle af
billederne, hvis du slår det fra er de ens.

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 18:35

> [...]
>

> Det er funktionen Auto Lighting Optimizer i DPP som flipper ud over nogle
> af billederne, hvis du slår det fra er de ens.

Jeg er ikke lige helt sikker på hvad du mener. ALO er så vidt jeg ved noget
man slår til på kameraet, og ikke i dpp (jeg kan ikke finde funktionen i
dpp)

Anyway, så er står mit kamera til at ´standart´ - og det er slet ikke i
nærheden af at lave sådanne udsving som det kan ses på billederne.
Nogle af billederne er jo eksponeret med mere end 1 blænde forskelligt - og
uanset hvad, hvis fejlen var ALO, så burde funktionen jo være konsistent, og
ikke hoppe og danse som det her er tilfældet.

vh Palle

Fra : .J.S...

Dato : 29-07-11 18:41

> [...]

uanset hvad, hvis fejlen var ALO, så burde funktionen jo være konsistent, og
ikke hoppe og danse som det her er tilfældet.

Det er jo klart en bug i DPP at det giver så store udsving på enkelte
billeder, men har nu altid set det anbefalet at slå ALO fra da det kan gå ud
over dynamikken.

Hvis du åbner tool paletten (Ctrl-T) så finder du ALO i den tredje flig
"NR/Lens/ALO".

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-11 19:50

> [...]
> ud over dynamikken.
>
> Hvis du åbner tool paletten (Ctrl-T) så finder du ALO i den tredje flig

All right mand - du har sgu ret :)

Det ser jo helt vildt ud når man slår funktionen til og fra...

Fejlen ses jo også når jeg kikker på billederne på skærmen på cameraet, så
det er vel ikke kun en fejl i dpp ?
Og det er jo også underligt, at 2 billeder skudt inden for samme sekund
laver så store udsving.

vh Palle

Fra : .J.S...

Dato : 29-07-11 20:32

> [...]

Det ser jo helt vildt ud når man slår funktionen til og fra...

Fejlen ses jo også når jeg kikker på billederne på skærmen på cameraet, så

Det er vel det samme code de har genbrugt i kameraet