Jim Morrison
Fra : Ralph

Dato : 04-07-11 13:05

Ved hans begravelse blev der spillet et gammelt klassisk stykke musik af
(vistnok) Albinoni, i den nye version hedder den noget med The ?????vered
Garden, det er s'gi svært at søge på noget man ikke kan huske navnet på.

--
Ralph

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-07-11 13:26

On 04-07-2011 14:05, Ralph wrote:
> [...]
> (vistnok) Albinoni, i den nye version hedder den noget med The
> ?????vered Garden, det er s'gi svært at søge på noget man ikke kan huske

Men jeg mener at huske, at det var Albinoni's Adagio.
Jeg mener ikke at adagio'en havde noget med Morrison at gøre, ud over at
det er et smukt stykke musik, som også er meget anvendt ved begravelser.

http://www.youtube.com/watch?v=PEzuXJ0rOJM&feature=related

Hilsen Henning - og ret mig meget gerne

PS. Adagioen oprindelse, ligesom "Pris Jørgens Marsch'en", er også et af
de musikstykker som er en god diskution værd.

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-07-11 13:43

On 04-07-2011 14:25, Henning Jensen wrote:

> [...]
> Jeg mener ikke at adagio'en havde noget med Morrison at gøre, ud over at
> det er et smukt stykke musik, som også er meget anvendt ved begravelser.

Jeg var for hurtig - jeg burde have googlet en gang.
Jo musikstykket har meget med Morrison at gøre:

http://www.youtube.com/watch?v=vlm6qH0wT7g

Hilsen Henning

Fra : bierberg

Dato : 06-07-11 12:04

On 4 Jul., 14:42, Henning Jensen <h_...@yahoo.com> wrote:

> Jeg var for hurtig - jeg burde have googlet en gang.
> Jo musikstykket har meget med Morrison at gøre:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=vlm6qH0wT7g
>
> Hilsen Henning

Hej Henning.
Det youtube nummer du henviser til er da noget som er lavet EFTER Jims
død.
Ikke lyrikken som er Morrisons digte; men det er vist de andre Doors-
medlemmer som har lavet musik til hans tekster og kaldt albummet An
American Prayer.
Men det bliver det BESTEMT IKKE dårligere af..
Hilsen
Mikkel

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-07-11 19:47

On 06-07-2011 20:04, bierberg wrote:

> [...]
> American Prayer.
> Men det bliver det BESTEMT IKKE dårligere af..

Du har selvfølgelig ret med hensyn til mit musikeksempel. Det er
indspillet efter begravelsen, hvilket også står under videoen.

Jeg brugte musikeksemplet som en understegning af, at jeg føler mig
sikker på, at det var dette stykke musik der blev spillet ved begravelsen.
Musikstykket må også have betydet noget for Morrison, siden han har
skrevet en tekst til det. Hvis jeg husker rigtigt bliver det vist også
brugt i filmen om 'The Doors'
Jeg har ikke søgt videre på Nettet, men det kunne da være spændende hvis
nogen ved om der er en tidlige indspilning af nummeret? Når Morrison har
skrevet teksten har han formentlig også prøvet at synge den?

Jeg skrev mit første indlæg efter hukommelsen, fordi konstellationen
Albinoni og Doors altid har undret mig.
Og så har jeg engang for en del år siden, været med i en debat om Remo
Giazotto ophavsret til Albinonis Adagio.
Giazotto navn bliver/blev ofte nævnt i forbindelse med Doors, Morrison
og musikstykket, fordi Giazotto hævdede at have copyrighten. (Og dermed
indtægterne.)
Lidt ærgerligt kan jeg ikke huske hvad balladen endte med og hvem der
'vandt'?

Hilsen Henning. Og tak fordi du reagerede