Stafetten: Skandinavien (ej Danmark)
Fra : Kim Jensen

Dato : 28-06-11 22:58

Jeg har alle dage mest bevæget mig i pæn distance fra den almindelige
mainstream-musik - men genremæssigt dog ganske bredt; fra ambient og IDM
til jazz, house, singer-songwriter pop og rock.

Det har givet mange store oplevelser ved opdagelse af både danske og
internationale kunstere. Blot man er villig til at opsøge det, er der et
ocean af skøn musik derude (eller "nede").

Præcis som Danmark har en enorm underskov af - mere eller mindre
succesfulde - små og store "acts" gælder det samme for vores broderfolk
i resten af Skandinavien.

Jeg er flere gange blevet forundret over, hvor fantastisk fed musik, der
faktisk udspringer herfra.

Jeg lægger ud med disse:

SVERIGE: Cloud - "Thinking of you"

http://www.youtube.com/watch?v=bzKi_RBQos0

Electronica/House i høj international klasse. Her kunne også været nævnt
Plej, Enersto o.a. Sverige har virkelig meget at byde på i denne genre.

NORGE: Biosphere - "Poa Alpina"

http://www.youtube.com/watch?v=5Q-u_tIzJAY

Geir Jenssen er for ambient hvad Mozart er for klassisk; en absolut
éner! Dette track er fra et af mine all-time favorit ambient-albums;
"Substrata" med snart 15 år på bagen. Man kan nærmest ikke andet end at
lukke øjenen og mærke den iskolde ro højt mod nord ...

ISLAND: Lady & Bird - "The ballad of ..."

http://www.youtube.com/watch?v=jYIuc2Oiqmk

Sørgeligt, men virkelig smukt nummer. Som indgang til L&B kan også klart
anbefales duoens fortolkninger af M.A.S.H.-temaet ("Suicide is
painless") og Velvet Undergrounds "Stephanie Says".

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Max

Dato : 28-06-11 23:21

Hej Kim

> Præcis som Danmark har en enorm underskov af - mere eller mindre
> succesfulde - små og store "acts" gælder det samme for vores
> broderfolk i resten af Skandinavien.

Her er et sjovt band fra sverige, de har faktisk været med i temlig
mange år, og var i start firserne et koncertnavn rundt omkring
i danmark, men de slog ikke rigtig igennem her i landet.

Dag Vag - Vad gör du då?
http://www.youtube.com/watch?v=P-tvviFys4M&feature=related

og så skal vi da også lige forbi Færøerne

Plastnoist - Man on the mountain
http://www.youtube.com/watch?v=DKoY9tF_Ync&feature=related

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 29-06-11 08:27

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> anbefales duoens fortolkninger af M.A.S.H.-temaet ("Suicide is painless")
> og Velvet Undergrounds "Stephanie Says".

Jeg ved ikke om du rfgner Finland med til Skandinavien, men her er i hvert
fald dejlige men desværrre alt for tidligt afdøde Anki Lindquist og Cumulus
med nummeret "Tshto mne gore."
http://www.youtube.com/watch?v=ZkUozQK75a0

Fra Sverige fantastiske Ultima Thule, her med deres helt egen fortolkning af
"Så gick det till när farfar var ung". Ellers gør de sig meget deres egne
fortolkninger af fædrelandssange og det, der ligner.
http://www.youtube.com/watch?v=19SbkXCWfuw&feature=related

og til sidst norske Kampfar med Hjemkomsten
http://www.youtube.com/watch?v=XyAP8TuC-uo&feature=related

Jan

Fra : Kim Jensen

Dato : 29-06-11 22:08

On 29-06-2011 09:27, Jan Kronsell wrote:
> "Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg ved ikke om du rfgner Finland med til Skandinavien, men her er i

Når Rusland kan deltage ved EM i fodbold må Finland også være en del af
Skandinavien

> hvert fald dejlige men desværrre alt for tidligt afdøde Anki Lindquist
> http://www.youtube.com/watch?v=ZkUozQK75a0

Jeg har helt tydeligt ikke formidlet min egentlige tanke med emnet som
nok skulle have heddet "Skandinavien med international appeal"

Det må jeg tage på min kappe.

Helt klart underholdende bud, du kommer med, men i min optik *netop* den
slags "musik", der hovedsaglig (kun?) har lytterbase i hjemlandet. Hvor
meget svensksproget musik har fx udbredelse i USA, England, etc ...?

Mine eksempler var i mine øjne netop indikatorer for musik *uden*
bestemt "nationalitet" - men jeg krummer nakken for min egen manglende
præcision af emnet

Fra : Max

Dato : 29-06-11 22:21

Hej Kim

> Når Rusland kan deltage ved EM i fodbold må Finland også være en del
> af Skandinavien

Skandinavien er Danmark, Norge og Sverige. Men vi har jo i denne
stafet jo både set Island, Finland og Færøerne, så man kan jo
bare kalde det Europa omkring Skandinavien.

Den del af Rusland der ligger vest for Uralbjergene har forøvrigt altid
hørt med til Europa.

Max

Fra : Kert Rats

Dato : 30-06-11 18:31

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> resten af Skandinavien.
>
> Jeg er flere gange blevet forundret over, hvor fantastisk fed musik, der

Mit bud er helt klart islandske Mezzoforte!
De har lavet så mange gode pop/hip/hit/dance-numre. En af mine favoritter er
Spring Fever.
Den får vi her på dette link i en flot udgave med vellyd:
http://www.youtube.com/watch?v=C3sDGU5gPeA
Mezzofortes musik har gået sin sejrsgang over hele verden, så gruppen og
deres nummer Spring Fever kan vel nok gå an her i denne sommerstafet.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 30-06-11 18:43

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mezzofortes musik har gået sin sejrsgang over hele verden, så gruppen og
> deres nummer Spring Fever kan vel nok gå an her i denne sommerstafet.

Arh, vi må da også lige have en norsk ørehænger: Gud, hvor du er dejlig.
Det er den norske gruppe Bjældeklang, der i ca. 1997 udsendte en cd, hvor
blandt andre dette nummer er på.
Lyt med på
http://artists.letssingit.com/bjelleklang-lyrics-gud-hvor-du-er-deilig-k348gqc
Dvs. man skal lige finde en bette knap, hvorpå der står "Play this song".

God lyttelyst.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 01-07-11 19:28

> [...]
> resten af Skandinavien.
>
> Jeg er flere gange blevet forundret over, hvor fantastisk fed musik, der

Leningrad Cowboys må vi have med. Her gi'r de den i nummeret Sweet Home
Alabama.
Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=0lNFRLrP014

I øvrigt, en anden vist nok ligeledes finsk gruppe har navnet Piste Pirke,
men dem kan jeg intet finde med.
Kan nogen hjælpe?

Venligst

Kert Rats

Fra : Harm

Dato : 02-07-11 01:02

On Fri, 1 Jul 2011 20:28:15 +0200, "Kert Rats" <nat@hestedag.nu>
wrote:

> [...]
>Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=0lNFRLrP014
>
>I øvrigt, en anden vist nok ligeledes finsk gruppe har navnet Piste Pirke,

De hedder 22 Pistepirkko

http://www.youtube.com/watch?v=M4AcRDKT558

http://www.youtube.com/watch?v=n4qaRXAR5h8&

Harm

Fra : Michel Husted

Dato : 02-07-11 07:30

On 28 Jun., 23:57, Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:
> Præcis som Danmark har en enorm underskov af - mere eller mindre
> succesfulde - små og store "acts" gælder det samme for vores broderfolk
> i resten af Skandinavien.

Helt bestemt.

Du får derfor lige et par herfra:

Norge:
Fjeld: "Wedding Day"
http://www.multiupload.com/OZFAIETMBL
Jeg er ikke sikker på titlen, men jeg købt en cd-maxi i Malmö, der
angiveligt skulle indeholde fire versioner af "Mother of Devotion",
men den havde kun en version af denne sang og så denne. Så titlen er
mit gæt.

Sverige:
Sarek: "Gullvivskrans"
http://www.multiupload.com/A9GF49EORR
Sarek er fantastiske. Et svensk svar på Sorten Muld, hvor folkemusik
og dance går op i en højere enhed, og mine ører er vilde med dette.

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel Husted

Dato : 02-07-11 07:36

On 2 Jul., 15:30, Michel Husted <michelsan...@gmail.com> wrote:
> [...]

Vil lige tilføje, at jeg har problemer med at lægge musik på YouTube,
og disse sange fandtes ikke der.

Så jeg har uploadet til MultiUpload som mp3. De er fra egne cd'er og
virusfri!

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel Husted

Dato : 03-07-11 01:46

On 28 Jun., 23:57, Kim Jensen <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

YouTube har drillet.

Her er mine dystre bud - nu på YouTube:

Norge: Fjeld: "Wedding Day" (?) - http://www.youtube.com/watch?v=jEcJ-fr8GMk

Sverige: Sarek: "Gullviskrans" - http://www.youtube.com/watch?v=vpJ06xlP8tA

Mange hilsner
Michel

Fra : Kert Rats

Dato : 04-07-11 15:01

> [...]
> resten af Skandinavien.
>
> Jeg er flere gange blevet forundret over, hvor fantastisk fed musik, der

Stafetten er vist gået på sommerferie.

Mon ikke, at vi skal sige, at vi starter op på stafetten igen primo august?
Jeg tror det.

Venligst

Kert Rats

Fra : Max

Dato : 04-07-11 15:13

Hej Kert Rats

> Mon ikke, at vi skal sige, at vi starter op på stafetten igen primo
> august? Jeg tror det.

Det lyder som en rigtig god ide som jeg gerne støtter.

Max

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-07-11 22:59

On 04-07-2011 16:01, Kert Rats wrote:
> Stafetten er vist gået på sommerferie.
> Mon ikke, at vi skal sige, at vi starter op på stafetten igen primo august?
> Jeg tror det.

Du er kommet med en del gode bud, men især Mezzoforte synes jeg rammer
min egentlige tanke perfekt. Så du får hermed stafetten - tillykke med
det

Og så har du god tid til at finde et nyt fantastisk emne ...

Fra : Kert Rats

Dato : 05-07-11 06:48

> Du er kommet med en del gode bud, men især Mezzoforte synes jeg rammer min
> egentlige tanke perfekt. Så du får hermed stafetten - tillykke med det
>
> Og så har du god tid til at finde et nyt fantastisk emne ...

Mandag den 1. august går det løs igen med stafetten, hvor jeg til den tid
har fundet et godt emne.

Venligst

Kert Rats