Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Ny Camera Codec Pack til Vista og Windows ~
Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-11 02:42

Microsoft har annonceret en ny version af deres Camera Codec Pack til
Windows Vista og Windows 7. Den gør det muligt at se de fleste raw-filer
direkte fra explorer, hvilket er en behagelig feature.
http://windowsteamblog.com/windows_live/b/windowslive/archive/2011/07/26/photo-gallery-now-supports-raw-format.aspx

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : skeptikeren

Dato : 29-07-11 10:26

On Fri, 29 Jul 2011 03:41:39 +0200, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

> [...]
>Windows Vista og Windows 7. Den gør det muligt at se de fleste raw-filer
>direkte fra explorer, hvilket er en behagelig feature.

Desværre så medfører det , at man mere eller mindre skal forloves med
Microsoft Live Essentials, og underskrive en enorm erklæring om brugen
af samme.
Hvor jeg dog hader at kæmpekoncerner lægger deres klamme hånd over min
computer og mine rettigheder til at agere. Jeg kan ikke overskue, hvad
det implicerer konkret i dette tilfælde; men jeg foretrækker at holde
mig væk - og se mine raw filer den besværlige vej via Nikon View.

mvh

Valdemar

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-11 10:39

Den 29-07-2011 11:25, skeptikeren skrev:
> Hvor jeg dog hader at kæmpekoncerner lægger deres klamme hånd over min
> computer og mine rettigheder til at agere.

Endnu en god grund til at undgå verdens største IT-firma

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-07-11 12:49

On 2011-07-29 09:38:53 +0000, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> said:

> Endnu en god grund til at undgå verdens største IT-firma

Microsoft er ikke verdens største IT firma...

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-07-11 13:00

Den 29-07-2011 13:49, Hans Kruse skrev:

> Microsoft er ikke verdens største IT firma...

Thats the point

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 10-08-11 21:37

"skeptikeren" skrev i meddelelsen

> [...]
> det implicerer konkret i dette tilfælde; men jeg foretrækker at holde
> mig væk - og se mine raw filer den besværlige vej via Nikon View.

Jeg vaglte at købe: http://www.fastpictureviewer.com/codecs/ til $15 da MS
ikke understøttede 64 bit i deres raw codec (?!?!), da jeg skiftede til win7
64 bit sidste efterår. Det virker rigtigt godt.

Jeg bruger dog hovedsageligt http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
(gratis) til at se RAW med. Det fungere også rigtigt godt.

mvh Frank

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-08-11 09:16

On 2011-08-10 20:37:07 +0000, "Frank K. Jensen"
<frank-sletdette@sletdette-indbakke.com> said:

> [...]

> MS ikke understøttede 64 bit i deres raw codec (?!?!), da jeg skiftede
> til win7 64 bit sidste efterår. Det virker rigtigt godt.

Men du er klart over at Faststone viser den indlejrede JPG file i RAW
filen og ikke selve RAW billedet?

Fra : ;o)-max-

Dato : 11-08-11 09:27

On 11-08-2011 10:15, Hans Kruse wrote:
> On 2011-08-10 20:37:07 +0000, "Frank K. Jensen"

> Men du er klart over at Faststone viser den indlejrede JPG file i RAW
> filen og ikke selve RAW billedet?

Det er den feature der gør visningen så hurtig og effektiv,
når man skal bladre en hel dags skud igennem. Jeg ville
være ked af at sku undvære faststone.
-max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 11-08-11 11:36

On 2011-08-11 08:26:55 +0000, "-max-" <smileymaxphoto@gmail.com> said:

> Det er den feature der gør visningen så hurtig og effektiv,
> når man skal bladre en hel dags skud igennem. Jeg ville
> være ked af at sku undvære faststone.
> -max-

Du har ret, det kunne jeg have skrevet og det er en nyttig feature som
jeg også har brugt en del. Selvom interfacet ikke er helt så godt som
jeg kunne ønske mig mht. shortcuts, så har Lightroom import dialogen
den samme feature som Faststone. Der vises JPG også så man hurtigt can
checke billeder og fravælge dem man ikke vil importere.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-08-11 19:35

"Hans Kruse" skrev i meddelelsen

> Men du er klart over at Faststone viser den indlejrede JPG file i RAW
> filen og ikke selve RAW billedet?

Nej, det vidste jeg faktisk ikke. Hvilken kvalitet har den indlejrede JPG
(Jeg har et Canon 50D)? Jeg synes jeg har meget svært ved at se forskel på
det jeg ser i Faststone ved RAW og så den JPG kameraet laver.

mvh Frank

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-08-11 10:02

On 2011-08-11 18:35:02 +0000, "Frank K. Jensen"
> [...]

> JPG (Jeg har et Canon 50D)? Jeg synes jeg har meget svært ved at se
> forskel på det jeg ser i Faststone ved RAW og så den JPG kameraet laver.

Det JPG billede som findes i RAW filen er det JPG som kameraet laver
før RAW filen gemms på CF kortet. JPG billedet i RAW filen er også
justeret i kameraet ift. picture style, kontrast, sharpnening etc. som
du har indstillet på kameraet. Du kan se i Faststone hvilken opløsning
dette JPG billede har. Jeg tror din 50D er i fuld opløsning, da Canon
på et tidspunkt fik fra at gemme et nedskaleret billede i RAW filen til
at gemme i fuld opløsning. JPG billedet er fint til at checke billedet
incl. fokus i Faststone, men ellers skal man jo bruge RAW filen i en
RAW converter så som DPP, Lightroom, Capture One, Bibble, Aperture, ...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 12-08-11 20:35

> [...]
> billede har. Jeg tror din 50D er i fuld opløsning, da Canon på et
> tidspunkt fik fra at gemme et nedskaleret billede i RAW filen til at gemme

Ja, det kan man bare se. Jeg har lige prøvet at trække jpg billedet ud af en
raw fil, og det er ganske rigtigt fuld opløsning. Det fylder dog lidt mindre
end den jpg, som kameraet laver sammen med raw filen, når man gemmer
raw+jpg. Den er sikkert komprimeret lidt mere.
Jeg troede ellers, at de have noget lavere opløsning. Det mener jeg bestemt
at dem i mit 350D havde. Derfor har jeg altid brugt raw+jpg, netop for at
kunne tjekke fokus og skarphed på kameraet, som man ikke kunne i 350D, hvis
man kun brugte raw.

> JPG billedet er fint til at checke billedet incl. fokus i Faststone, men
> ellers skal man jo bruge RAW filen i en RAW converter så som DPP,
> Lightroom, Capture One, Bibble, Aperture, ...

Ja, den er jeg med på

mvh Frank

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-08-11 13:27

On 2011-08-12 19:35:26 +0000, "Frank K. Jensen"
> [...]

> bestemt at dem i mit 350D havde. Derfor har jeg altid brugt raw+jpg,
> netop for at kunne tjekke fokus og skarphed på kameraet, som man ikke

Som nævnt gik Canon fra at lave et nedskaleret billede til fuld
opløsning i RAW filen. 350D var kun på ca. 1,5MP.

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 29-07-11 13:02

Hej Søren.

Den 29-07-2011 03:41, Soeren Friberg skrev:
> [...]
> Windows Vista og Windows 7. Den gør det muligt at se de fleste raw-filer
> direkte fra explorer, hvilket er en behagelig feature.

Ja og det virker

mvh Jesper Wolf Jespersen