Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
TIFF eller JPEG
Fra : Preben

Dato : 28-07-11 19:53

Jeg har en filmscanner, Plustek OpticFilm 7600i, som vha. SilverFast SE
kan scanne i enten TIFF eller JPEG. Er der nogen her, der kan fortælle
lidt om fordele/ulemper ved de 2 formater? Hvad skal jeg vælge?

--
mvh/Preben

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 28-07-11 20:55

Preben wrote:
> [...]
> SE kan scanne i enten TIFF eller JPEG. Er der nogen her, der kan
> fortælle lidt om fordele/ulemper ved de 2 formater? Hvad skal jeg

Kort sagt så er TIFF rå (ukomprimeret) billeddata...
Dvs. dit råmateriale har ikke været udsat for en komprimering - det betyder
så også at filerne bliver enormt store og tunge at arbejde med...

JPEG er komprimeret billeddata...
Der findes forskellige muligheder for filstørrelse/komprimering vs. kvalitet
når man gemmer billeder i JPEG formatet...

som udgangspunkt vil jeg råde dig til at vælge JPEG og så scannerens størst
mulige "native" opløsning... med "native" mener jeg den største ægte
opløsning scanneren kan levere... nogle scannere/scannersoftware kan ved
hjælp af interpolering få "et større tal" for dpi (dots per inch)...

mvh
Rasmus