Kobling piber/hyler
Fra : (-Peter-)

Dato : 27-07-11 05:04

Hej

Jeg har en Peugeot 106, hvor koblingen er begyndt at pibe/hyle, når
pedalen trykket ned. Gearskiftet virker som det altid har gjort uden
problemer.

Jeg tror jeg har lokaliseret lyden til at komme fra koblingskablet,
der hvor det er hængt op nede under motoren. Hvis jeg tager i
"koblings-armen" (hedder den det?) ved motoren er der ingen lyd, så
den må komme et sted fra "længere mod pedalen".

Er det noget man kan smøre for at få til at holde op? Eller skal der
skiftes noget (hvis ja, har I et bud på reparationsprisen?) - jeg
regner ikke med at koblingen skal skiftes når den virker fint?

Mvh
Peter

Fra : SvenP

Dato : 28-07-11 08:01

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Prøv at få en til at træde koblingen ned mens du kigger ned i motorrummet.
Et koblingskabel kan godt pive lige når man træder på pedalen, det kan
ordnes ved at sprøjte smørelse ind i kablet. Hvis hyletonen er der når
koblingen HOLDES nede, er det ikke fra kablet. Måske taler vi så om et
dårligt leje, hvor rep. beståri afmontering af gearkasse og udskiftning af
dele. Når du kigger ned mens en anden træder på pedalen, prøv så at bemærk
om ikke "koblings-armen" som du omtaler ikke presses længere over end du kan
med hånden. Den plejer nemlig at være ganske stram på de fleste biler, og
det kan være grunden til at du ikke får hyletonen frem når du prøver som du
har gjort.

Mvh. Sven

Fra : (-Peter-)

Dato : 02-08-11 06:38

On 28 Jul., 09:01, "SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> wrote:
> [...]
> ordnes ved at spr jte sm relse ind i kablet. Hvis hyletonen er der n r
> koblingen HOLDES nede, er det ikke fra kablet. M ske taler vi s om et
> d rligt leje, hvor rep. best ri afmontering af gearkasse og udskiftning af
> dele. N r du kigger ned mens en anden tr der p pedalen, pr v s at bem rk
> om ikke "koblings-armen" som du omtaler ikke presses l ngere over end du kan
> med h nden. Den plejer nemlig at v re ganske stram p de fleste biler, og
> det kan v re grunden til at du ikke f r hyletonen frem n r du pr ver som du

Hej

Tak for svaret..

Det er en hyletone der kommer "i takt" med at pedalen trædes ned og
slippes og kommer op igen. Når koblingen er oppe eller nede er der
ingen problemer, og lyden kan også frembringes når bilen er slukket,
hvilket får mig til at mistænke kablet..

Hvordan smører man kablet, og med hvad? Det er jo inde i sådan et
rør..

Ps. I ovenstående mangler æøå da jeg ikke kan se dem på min skærm...

Fra : (-Peter-)

Dato : 02-08-11 07:31

> [...]
> det kan v re grunden til at du ikke f r hyletonen frem n r du pr ver som du

(jeg ved ikke om denne besked er dobbelt, men jeg kunne ikke se den i
google groups)

Hej Sven

Tak for svaret..

Lyden kommer "i takt" med at koblingen trædes ned og slippes og går op
igen, og er både tilstede når motoren er tændt og slukket, hvorfor jeg
tror det er kablet..

Hvordan smører man bremsekablet? Det er jo inde i sådan et rør..

Mvh
Peter

Ps. ÆØÅ er ikke med i svaret da jeg ikke kan se dem i dit indlæg..