GPS og openstreetmap
Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-07-11 14:09

Jeg har en gps-antenne med usb-stik der kan tilsluttes til en alm pc, og
den er understøttet i Ubuntu.

http://www.proshop.dk/GPS-og-Navigation/GlobalSat-BU-353-GPS-
Modtager-2142051.html

Jeg bruger den sammen med netbook og et opensource navigationsprogram der
hedder opencpn når jeg sejler. Men nu faldt jeg lige over et andet
program der hedder foxtrotgps, og her kan man bruge openstreetmap,
googlemaps m.m., og der er også en funktion så man kan vise hvor man
befinder sig, man kan se andre brugere, sende beskedder til dem, osv.

Det med at kunne lade andre se hvor man befinder sig, er en funktion jeg
godt kan bruge når jeg sejler, men det virker vist kun for foxtrotgps's
brugere, hvilket er lidt for ufleksibelt for mig.

Jeg har prøvet at kigge på alternativer, og det ser ud til at man med
openstreetmap og et javascript-api måske kan lave noget i den retning -
noget med et cron-job der sender gps-data hver 5. minut e.l. Men hvis jeg
vil vise den rute jeg har sejlet, så skal de positionsdata der sendes,
gemmes på serveren. Dvs, så skal jeg nok også have gang i noget php...

Og nu skal man jo ikke genopfinde den dybe tallerken. Findes der ikke
allerede 'noget' der kan det jeg har brug for? De fleste telefoner har jo
gps idag, så mon ikke der allerede findes nogle standarder eller noget?
Og måske finddes der et program til linux der selv kan uploade gps-data i
rette format til en online-service, så jeg slipper for cron-jobs og ikke
selv skal til at implementere openstreetmap på min hjemmeside?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Leif Neland

Dato : 27-07-11 15:03

"Thomas Jensen" <lianergoist@sejlgarnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rette format til en online-service, så jeg slipper for cron-jobs og ikke
> selv skal til at implementere openstreetmap på min hjemmeside?

Med en smartphone kan du bruge Endomondo.com, men det bruger jo ikke dut
eksisterende hardware.

Dette er f.ex. min telefons sidste tur, før den blev kørt over
http://www.endomondo.com/workouts/ngJtXz9qC-I

Leif

Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-07-11 21:29

On Wed, 27 Jul 2011 16:02:56 +0200, Leif Neland wrote:

> Med en smartphone kan du bruge Endomondo.com, men det bruger jo ikke dut
> eksisterende hardware.

Nej, og jeg har dsværre ikke en telefon med GPS. Det ville ellers være
smart.

> Dette er f.ex. min telefons sidste tur, før den blev kørt over
> http://www.endomondo.com/workouts/ngJtXz9qC-I

Er det et spor du har lagt op efter turen, eller er det noget der kan
opdateres live, mens du er ude på turen?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Leif Neland

Dato : 27-07-11 21:51

Den 27-07-2011 22:28, Thomas Jensen skrev:

> Nej, og jeg har dsværre ikke en telefon med GPS. Det ville ellers være
> smart.

Da jeg omtalte endomondo på distanceridningsforummet fik jeg også
bemærkningen: "Endnu en grundt til jeg MÅ have en smartphone"

> Er det et spor du har lagt op efter turen, eller er det noget der kan
> opdateres live, mens du er ude på turen?

Det kan opdateres live.
Og man kan endda fra hjemmesiden sende tekstbeskeder retur, der så
bliver læst op på engelsk "Looking good, Peter is two minutes behind"
eller hvad træneren nu har brug for at transmittere.
Kan også overføre puls, og sikkert også kadance via bluetooth-sensorer
til mobilen og derfra til hjemmesiden.