/home fyldt op
Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-07-11 12:58

Min /home er fyldt, og jeg kan ikke finde nogle store filer, jeg kan flytte,
eller slette. Alt sammen er bare små filer.

Jeg havde engang et program, som viste størelsen på alle filer på en disk,
som små firkater, gruperet i dirs. Det var effektivt til at finde et dir med
mange små filer, som så tilsammen alligevel fylder meget, men jeg har mistet
det

Nogen der ved hvad det kan hedde?
Eller måske en anden måde jeg kan finde ud af hvordan jeg finder noget stort
enten at slette, eller flytte?

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-07-11 13:07

Ivar Madsen <news@milli.dk> writes:

> [...]
> mange små filer, som så tilsammen alligevel fylder meget, men jeg har mistet

Måske tænker du på kdirstat?

Jeg bruger selv baobab til at løse den opgave. Det kan nogenlunde det
samme som kdirstat - det tegner bare cirkler i stedet for firkanter.

Nogle gange der det dog lettere bare at gøre noget i retning af
'du -ms *|sort -rn|less' for at se hvad der fylder op i et bestemt
bibliotek.

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Claus Albøge

Dato : 29-07-11 13:59

Hey,

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> [...]
>
> Nogle gange der det dog lettere bare at gøre noget i retning af
> 'du -ms *|sort -rn|less' for at se hvad der fylder op i et bestemt

Alternativt 'du -ms * .* 2>/dev/null | sort -n | tail', så du også får
"skjulte" mapper med.

'.thunderbird' mappen fylder ~7.5G hos mig

/Claus

Fra : Sune Vuorela

Dato : 29-07-11 21:45

On 2011-07-27, Ivar Madsen <news@milli.dk> wrote:
> [...]
> mange små filer, som så tilsammen alligevel fylder meget, men jeg har mistet

Jeg er selv glad for filelight. Det viser dog lagkagestykker og ikke
firkanter.

/Sune

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-08-11 21:52

Ivar Madsen wrote:

> Nogen der ved hvad det kan hedde?
> Eller måske en anden måde jeg kan finde ud af hvordan jeg finder noget stort
> enten at slette, eller flytte?

Prøv Baobab. Dens ringe med med mappestørrelser er dejligt overskueligt:
http://www.marzocca.net/linux/baobab/baobab-ringschart.html