Hvor meget kan man opgradere?
Fra : Jens/

Dato : 26-07-11 12:45

Jeg har en HP compaq fra 2006 med en Pentium D processor lga775 socket. Kan
de betale sig at udskifte processoren og passer soklen til CPU overhovedet
til noget nyere..

Fra : jk

Dato : 26-07-11 14:54

On Tue, 26 Jul 2011 13:45:03 +0200, "Jens/" <999@hotmail.com> wrote:

>Jeg har en HP compaq fra 2006 med en Pentium D processor lga775 socket. Kan
>de betale sig at udskifte processoren og passer soklen til CPU overhovedet
>til noget nyere..

Du kan sætte en core2 duo CPU i:
http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_775

men den skal vælges med omhu. Hertil kan du anvende et par programmer:

Download aida32:
http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/AIDA.shtml

og cpu-z:
www.cpuid.com

og få nogle oplysninger på din ram, (fsb), grafikkort type (agp eller
pci express).

5 år er normalt pensionsalder. Mærkevare-cpmputere er ekstra svære at
ombygge, fordi man ikke kender bundkort, bios opgraderinger, osv.

Ram af den rigtige type og cpu kan med fordel købes på www.ebay.co.uk
, idet udvalget er stort og det er toldfri region.

Cpu'er fra Intel bruger i dag socket 1156 eller1366. og har gjort det
længe.

mvh

John

Fra : Henning

Dato : 26-07-11 19:02

> [...]

>de betale sig at udskifte processoren og passer soklen til CPU overhovedet

Nej - du får en komplet, ny pc til meget få penge i dag. F.eks. har Aldi jævnligt gode tilbud på
medion computere. P.t. har vores lokale en MD8880 nedsat til 3.000,-. Så får du ikke meget
opgradering til den pris.

Fra : Ivar

Dato : 26-07-11 20:00

Jens/ skrev:

> Jeg har en HP compaq fra 2006 med en Pentium D processor lga775 socket. Kan
> de betale sig at udskifte processoren og passer soklen til CPU overhovedet
> til noget nyere..

Intel laver stadig cpu'er til LGA775. Du kan dog ikke være sikker
på at dit bundkort er kompatibel med alle LGA775 cpu'er.
Find typen på dit bundkort (fx med programmet CPUZ), find derefter
en liste med kompatible cpu'er på nettet. Det er ikke sikkert, at
du kan, når det er en mærkevare pc, de har ofte specielle bundkort.

Som andre skriver kan det næppe betale sig at opgradere cpu'en.
Det giver normalt alt for lidt for pengene. Køb i stedet nyt
bundkort, ny cpu og nyt ram. Hvis du køber Intel, vil du med stor
sandsynlighed kunne boote med din gamle harddisk. Kan du ikke
det, må du købe en ny Windows. Du kan selvfølgelig også bare købe
en ny computer.

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-07-11 21:40

Ivar skrev:

> Kan du ikke det, må du købe en ny Windows.
> Du kan selvfølgelig også bare købe en ny
> computer.

Det er også mit bedste bud, en opgradering
kan hurtigt blive en del dyrere, og så står man
alligevel tilbage med noget gammel hardware,
der kan dø i morgen.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg