Nypris - BMW 633CSi 1976 ?
Fra : Flemming & Lone Kans~

Dato : 25-07-11 03:58

Hej

Drømme skal næres!

I den sammenhæng kunne det være morsomt at regne ud hvad
registreringsafgiften ville være på en importeret E24 - nærmere
betegnet en 633CSi fra 1976 - hjemtaget som veteran. Til at udregne
veteranregistreringsafgiften skal jeg dog bruge nyprisen uden dansk
registreringsafgift, men den kan jeg ikke finde.

Det nærmeste jeg har fundet er 43.100 DM på en tysk wiki, men jeg ved
ikke om dette beløb uden videre kan omregnes til dkk - og hvad filen
var kursen i '76.

Nogen der kan hjælpe med links?

- Fl.

Fra : \"@

Dato : 25-07-11 13:22

Den 25-07-2011 11:58, Flemming & Lone Kanstrup skrev:
> [...]
>
> Det nærmeste jeg har fundet er 43.100 DM på en tysk wiki, men jeg ved
> ikke om dette beløb uden videre kan omregnes til dkk - og hvad filen

De steder jeg fandt, går ikke længere tilbage end 1981. Mener dog, at
kursen har ligget lige omkring de 300 (300 kroner, for 100 DEM).

Kan SKAT ikke hjælpe dig. De må jo kende den pris de udregner efter.

Mikael

Fra : hanzen

Dato : 25-07-11 14:27

""@" wrote in message news:4e2d600d$0$302$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

kursen har ligget lige omkring de 300 (300 kroner, for 100 DEM).

Kan SKAT ikke hjælpe dig. De må jo kende den pris de udregner efter.

Midt i 60'erne var den omkring 180 kr for 100 DM

-- --
hilzen
Hanzen

Fra : Armand

Dato : 02-08-11 20:29

Den 25-07-2011 15:27, hanzen skrev:
> [...]
> kursen har ligget lige omkring de 300 (300 kroner, for 100 DEM).
>
> Midt i 60'erne var den omkring 180 kr for 100 DM

I den tid jeg har "kendt" D-marken, fra midt i 70'erne til Euroen, har
den ligget tæt på 3,6!
Det er forøvrigt også den faktor der gør at Euro'en hurtigt blev kaldt
"teuro" i Tyskland, eftersom at Euroen med sin værdi på omtrent 7,5 kr
igennem hele systemet blev omregnet á 2:1 hvorved at pengene blev
omkring 10% mindre værd efter overgangen

--
Armand.

Fra : hanzen

Dato : 03-08-11 12:03

"Armand" wrote in message

> [...]
igennem hele systemet blev omregnet á 2:1 hvorved at pengene blev
omkring 10% mindre værd efter overgangen

Ja, men det ændrer ikke på at den midt i 60'erne var 1,80.
Det var dengang en flaske whisky eller et karton cigaretter på færgen
kostede 10 mark = 18 kr.

-- --
hilzen
Hanzen

Fra : Armand

Dato : 03-08-11 13:45

Den 03-08-2011 13:03, hanzen skrev:

> Ja, men det ændrer ikke på at den midt i 60'erne var 1,80.
> Det var dengang en flaske whisky eller et karton cigaretter på færgen
> kostede 10 mark = 18 kr.

Næh, nej!
Men det har ikke relevans i.h.t. Flemmings spørgsmål om en 76'er Bimse!

En lille anekdote om en stor BMW:
Den lokale værftsejer var BMW-ejer og tillige en kendt koleriker som
alle helst undgik at løbe ind i.
En mørk vintermorgen midt i 80'erne havde en matros fra en lille ussel
norsk coaster fået øje på mandens 735CSi (tror jeg det var), og spurgte
nysgerrigt en værftsarbejder om hvad prisen på sådant et dyr var her i DK.
Var der noget værftets medarbejdere var ligeglad med, så var det den
gnavne chefs biler og manden afviste spørgsmålet med: "det ved jeg sq da
ikke - Men ejeren går dér, su kan jo spørge hám!".
Uden at fatte den indbyggede fælde tog nordmanden opfordringen op og
henvendte sig til den duknakkede morgengnavne chef, der i overraskelse
over at blive talt til svarede affærdigende: "Det ved jeg ikke - Det er
den dyreste, den dyreste!"
Ingen tvivl om háns indfaldsvinkel til bilkøb!
Pågældende bil blev i háns optik også med ét forældet da 750'eren kom i
'87 - Men dét er en helt anden historie!

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 03-08-11 12:33

Den 02-08-2011 21:28, Armand skrev:

> [...]
> igennem hele systemet blev omregnet á 2:1 hvorved at pengene blev
> omkring 10% mindre værd efter overgangen

I 1964 var den 1.74 kr
http://www.biblioteksvagten.dk/svar.asp?qaid=17447

Carsten Larsen

Fra : René

Dato : 25-07-11 14:41

"Flemming & Lone Kanstrup" <kanstrup53@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Muligvis her http://www.nadaguides.com/

http://reisebuch.de/usa/info/praxis/historische_dollarkurse.html

Mvh René

Fra : Allan F

Dato : 25-07-11 23:47

[...]

Bilrevyen 1978 - BMW 633 CSi Aut - 325.475 kr

Fra : Steen F.

Dato : 26-07-11 02:36

Den 26-07-2011 00:47, Allan F skrev:
> Bilrevyen 1978 - BMW 633 CSi Aut - 325.475 kr

Havde man ikke afgift i 1978?

Fra : Allan F

Dato : 26-07-11 02:58

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> Havde man ikke afgift i 1978?

Joda - men prisniveauet var lavere. En Polo kostede 46.700, en Scirocco GTi
110.000, 911 Turbo 638.000 - så tallet er reelt nok.

Allan F

Fra : Steen F.

Dato : 26-07-11 07:23

Den 26-07-2011 03:57, Allan F skrev:
> Joda - men prisniveauet var lavere. En Polo kostede 46.700, en Scirocco
> GTi 110.000, 911 Turbo 638.000 - så tallet er reelt nok.

Ok, men jeg synes bare at Flemming spurgte efter prisen uden afgift.

Fra : Allan F

Dato : 26-07-11 07:43

> Ok, men jeg synes bare at Flemming spurgte efter prisen uden afgift.

Så kan han jo bare trække fra

Fra : Kanstrup

Dato : 26-07-11 01:19

> Ok, men jeg synes bare at Flemming spurgte efter prisen uden afgift.

Hej - det er sådan set også den jeg skal bruge til at beregne
veteranregistreringsafgiften. Nyprisen er nok ikke så let at finde
uden DK-afgift, så alle input modtages gerne.

Prisen på 325.475,- er _noget_ højere end jeg havde regnet med - men
det var vel også i den grad en luksus coupé på det tidspunkt. Den er
vel at sammenligne med en 645i i dag.

Vi ved nu:
Tysk wiki indikerer 43100 DM i Tyskland for en 633CSi i 1976
Bilrevyen indikerer 325.475,- for en 633CSi Aut. i 1978 (inkl. DK
registreringsafgift)
I 1975 kostede 100 DM 213 NOK og 100 DKK kostede 91,40 NOK (fundet på
ssb.no)

Det medfører i hvert fald at 43100 DM i 1975/76 svarede ca. til 91800
NOK, eller ca. 100.000 DKK.

Kan vi komme nærmere?

- Fl.

Nuvel - er der så nogen der har et bud på hvad registreringsafgiften
var i 1976?