Kopiere ruter fra DLSK 2009 til 2010
Fra : HKN

Dato : 21-07-11 08:53

Er der nogen her der ved hvordan man kopierer sine ruter fra DLSK 2009
til 2010? Ruter og waypoints m.m. ligger i user.mdb i 2009, men da
2010 kører på USB sticken, så kan man jo ikke kopiere denne ind
der....?

Mvh
Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 21-07-11 19:41

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Du skal finde filen, der ligger på din computer i programmet DLS: user.mdb

Jeg har ikke kunnet kopiere den på USB-nøglen, men bruger den fra stationær
til bærbar computer og omvendt, da programmet jo er installeret på
computeren, hvor det kan køre uden USB-nøgle i nogle uger.

Ergo gælder det om at gemme en kopi for hver eneste gang, der sker noget nyt
i forhold til de ruter, man selv fremstiller, eller i de tilfælde, hvor du
evt. har brugt DLSK som under sejlads og efterfølgende har gemt en tur som
en rute eller andet (feks. et tema).

Mvh
Torben

Fra : HKN

Dato : 22-07-11 17:43

[...]

Jeg er med på at ruter, waypoints m.m. ligger i user.mdb - men hvordan har
du installeret programme? Mig bekendt kan det kun køre fra USB sticken?

Mvh
Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-07-11 20:01

> [...]
> du installeret programme? Mig bekendt kan det kun køre fra USB sticken?

Uanset om det er DLSK 2010 eller 2011, så installeres programmet på din
harddisk, og når det er sket, kan du bruge programmet på din eller dine
computere op til 25 dage. Du skal se efter programmet i stifinder, hvor du
finder programmet: Det levende 2011 og med underbiblioteket DLS, hvor nævnte
*user.mdb* ligger.
Samme fil kan ikke omdøbes eller udskiftes på din usb-nøgle, men det er dén,
du skal fokusere på og kopiere, hver gang at du har foretaget nogle
ændringer i forhold til ruter og deslige.
Lidt besværligt at man ikke kan udskifte den på usb-nøglen, for det ville
gøre det meget lettere.

Mvh
Torben

Fra : HKN

Dato : 23-07-11 11:00

Men hvis jeg kopierer min gamle "user.mdb" oveni en anden, så mister jeg vel
de data, som allerede ligger i en tilsvarende fil? De skal vel importeres på
en eller anden måde?

Mvh
Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 23-07-11 14:13

> Men hvis jeg kopierer min gamle "user.mdb" oveni en anden, så mister jeg
> vel de data, som allerede ligger i en tilsvarende fil? De skal vel
> [...]

Ja det har du ret i, og derfor er det nødvendigt at kopiere nævnte fil, hver
gang, der er sket ændringer af den ene eller anden art.
Som sagt, så bruger jeg af og til DLSK ombord under sejlads, hvorefter jeg
skal huske at kopiere filen til brug for min stationære computer hjemme.

Jeg kan feks. se min logbog i programmet tilbage til 2003, hvor jeg begyndte
at bruge DLSK.

Mvh
Torben

Fra : HKN

Dato : 23-07-11 16:58

Ja, så er jeg lige vidt - for hvis jeg kopierer fra 2009 over i 2010, så
mister jeg alle de ruter jeg har lavet i 2010

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 23-07-11 17:54

> Ja, så er jeg lige vidt - for hvis jeg kopierer fra 2009 over i 2010, så
> mister jeg alle de ruter jeg har lavet i 2010
>
> Mvh
> Henrik
Lidt besværligt, men en mulighed, er at du lægger din 2010-fil i et
midlertidigt bibliotek og henter en kopi af din 2009-version.
Det er så muligt at gemme de forskellige ture, som er genereret i logbogen,
hvis du har brugt DLSK som kortplotter i forbindelse med sejlture, som
temaer.

De ruter, som du har lavet manuelt i programmet, tror jeg ikke, at du kan
gemme som et tema, så de vil blive overskrevet ved kopiering.
Temaerne lægger sig et helt andet sted.

Mvh
Torben