SMS tilladt?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-07-11 10:25

Man vil have forbudt brug af sms under kørsel.

Men er det ikke allerede forbudt - mens stort set alt andet er tilladt?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-07-11 10:45

Per Henneberg Kristensen forklarede:
> er det ikke allerede forbudt

Jeg har i hvert fald fået en sviner fra en betjent fordi jeg for rødt
lys sad med mobilen og havde gang i en sms :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-07-11 11:16

Den 21-07-2011 11:24, Per Henneberg Kristensen skrev:
> Man vil have forbudt brug af sms under kørsel.
> Men er det ikke allerede forbudt - mens stort set alt andet er tilladt?

Det er tilladt at skrive en sms under kørslen, du må bare ikke gøre det
på en håndholdt telefon.

Hvis det man vil er at gøre det forbudt at skrive sms også selvom
telefonen er fastmonteret, kan jeg godt følge det.

For det tager opmærksomheden ret meget mere væk fra kørslen at skrive en
sms, uanset om telefonen er håndholdt eller ej, end det gør at snakke i
en håndholdt telefon.

Fra : Ivar

Dato : 21-07-11 20:39

Finn Guldmann skrev:

> Det er tilladt at skrive en sms under kørslen, du må bare ikke gøre det på en
> håndholdt telefon.

Mig bekendt, er der igen regler for sms under kørsel.
Der er regler for at tale i telefon, men det er jo ikke det
samme.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-07-11 20:53

Den 21-07-2011 21:39, Ivar skrev:
> Mig bekendt, er der igen regler for sms under kørsel.
> Der er regler for at tale i telefon, men det er jo ikke det
> samme.

Reglen lyder blot at du må ikke benytte håndholdt mobiltelefon under
kørsel. Den siger ikke noget om til hvad.

Paradokset her bliver så at du må ikke benytte kameraet i din mobil til
at tage billeder med, under kørsel. Men du må godt sidde med et
almindeligt kamera og gøre det.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-11 11:00

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> tage billeder med, under kørsel. Men du må godt sidde med et almindeligt

Paradokset er også at man gerne må slå op på Ipad´en og finde musik m.m. -
men ikke det samme på en mobiltelefon ..

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-07-11 11:05

Per Henneberg Kristensen forklarede:
> Paradokset er også at man gerne må slå op på Ipad´en og finde musik m.m. -
> men ikke det samme på en mobiltelefon ..

Lovgivningen vil jo typisk halte efter "virkeligheden" - ellers kunne
man sende (endnu flere) nye love ud hver dag.

Meningen er jo at lovgiverne ikke vil ha folk til at sidde og fumle med
ting der tar koncentrationen fra trafikken (hvis nogen skulle være i
tvivl ;) )

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-11 13:39

Den 22-07-2011 12:05, Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> Meningen er jo at lovgiverne ikke vil ha folk til at sidde og fumle med
> ting der tar koncentrationen fra trafikken (hvis nogen skulle være i

Og så er de hoppet over hullet i hækken.

Loven kom, og fik den ordlyd den fik, fordi nogen havde set sig sure på
at andre snakkede i mobiltelefon mens de kørte bil.

Svjv er det aldrig blevet bevist, 100%, at der har været en direkte
sammenhæng mellem en ulykke og det at snakke i håndholdt telefon.

Skulle loven være for at fjerne det der portleder opmærksomhed fra
kørslen skulle den indeholde en sammenkædning mellem aktiviteten og den
manglende koncentration.

Men en sådan lov ville være mange gange sværere, ja næsten umulig, at
administrere.

Men den ville jo så åbne op for at dem der faktisk godt kan køre bil og
snakke i håndholdt telefon samtidig ville "få lov" til det. "Og det kan
man jo ikke".

Kort sagt; Man vil løse et problem, og for at gøre det skyder man med
spredehagl. Og alligevel rammer man ved siden af.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-07-11 14:16

Finn Guldmann kom med følgende:
> Svjv er det aldrig blevet bevist, 100%, at der har været en direkte
> sammenhæng mellem en ulykke og det at snakke i håndholdt telefon.

Mener at have set for kort tid siden at bare det at snakke via sit
headset skulle svare til at man havde drukket en pils :)

> Men den ville jo så åbne op for at dem der faktisk godt kan køre bil og
> snakke i håndholdt telefon samtidig ville "få lov" til det. "Og det kan man
> jo ikke".

Nej nej.

På nogen strækninger ville det imho være ok at snakke i håndholdt
mobil; på andre mere vanskelige strækninger kan jeg ikke engang
koncentrere mig om en samtale med en medpassager samtidig med kørslen

> Kort sagt; Man vil løse et problem, og for at gøre det skyder man med
> spredehagl.

Dét gør man jo som udgangspunkt ofte :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-11 22:11

Den 22-07-2011 15:15, Hans Paulin (6310) skrev:
> Mener at have set for kort tid siden at bare det at snakke via sit
> headset skulle svare til at man havde drukket en pils :)

For nogen kan det godt være det passer, mens det intet har på sig for andre.

Man hævder hårdnakket at lovene skal gælde ligeligt for alle. Men dermed
glemmer man at kigge på det med evnerne.

For at gøre det kort, så er der nogen der kan køre bil mere forsvarligt
mens de snakker i håndholdt telefon, ja selv mens de sms'er på håndholdt
telefon, end andre der kun koncentrerer sig om at køre.

Som på de fleste andre områder er det en simpel konstatering af at nogen
har evnerne mens andre ikke har dem. Men det tages der ikke højde for i
lovene. De laves efter dem der har mindst evner. Og gælder for alle.

> [...]
> på andre mere vanskelige strækninger kan jeg ikke engang koncentrere mig
> om en samtale med en medpassager samtidig med kørslen

For de fleste vil det nok være som du beskriver. Men der skal nok være
dem der kan klare både "dine" vanskelige situationer og snakken samtidig.

Mens der, på den anden side, også er dem der er farlige for deres
omgivelser blot der er en telefon i nærheden.

Desværre er det en folkeret at kunne få et kørekort. Så de generelle
krav bliver sat så dem uden evner også kan være med.

> Dét gør man jo som udgangspunkt ofte :)

Ikke kun ofte - for det meste.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-07-11 22:45

Finn Guldmann skrev den 22-07-2011:

> For at gøre det kort, så er der nogen der kan køre bil mere forsvarligt mens
> de snakker i håndholdt telefon, ja selv mens de sms'er på håndholdt telefon,
> end andre der kun koncentrerer sig om at køre.

Præcis.

> For de fleste vil det nok være som du beskriver. Men der skal nok være dem
> der kan klare både "dine" vanskelige situationer og snakken samtidig.

Præis.

> Mens der, på den anden side, også er dem der er farlige for deres omgivelser
> blot der er en telefon i nærheden.

Jup.

> Desværre er det en folkeret at kunne få et kørekort. Så de generelle krav
> bliver sat så dem uden evner også kan være med.

Ja ja; såen er spillereglerne pt.

> Ikke kun ofte - for det meste.

For min skyld ingen alarm :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-11 13:30

Den 22-07-2011 11:59, Per Henneberg Kristensen skrev:
> Paradokset er også at man gerne må slå op på Ipad´en og finde musik m.m.
> - men ikke det samme på en mobiltelefon ..

Netop.

Der skal nok være en politiker eller to der fortryder at reglen fik den
ordlyd den fik.

Men skal den laves mere omsiggribende vil man komme så langt "ud" at
selv politiet skal til at have håndfri kommunikation i deres biler, for
så skal den omfatte alt der er håndholdt.

Fra : Leif Neland

Dato : 22-07-11 10:12

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> Man vil have forbudt brug af sms under kørsel.
>
> Men er det ikke allerede forbudt - mens stort set alt andet er tilladt?

Der er tale om at politiet/havarikommisionen(?) vil have lov til at spørge
mobiludbyderen om der er talt/sms'et/surfet i forbindelse med en ulykke.

Men min gps i telefonen bruger jo datatrafik både ind og ud, så det kan jo
ikke bevise noget.

Leif
--
www.waze.com : gps for smartphone, hjælp med at registrere trafiktæthed og
rediger kort.

Fra : KT

Dato : 24-07-11 05:15

Nej SMS er ikke tilladt - problemet er, at det ikke er forbudt!

Knud

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 22-07-11 11:37

On Fri, 22 Jul 2011 11:59:32 +0200, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Paradokset er også at man gerne må slå op på Ipad´en og finde musik m.m.
> - men ikke det samme på en mobiltelefon ..

Erasmus Montanus?

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 23-07-11 10:54

On Fri, 22 Jul 2011 23:11:26 +0200, Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Desværre er det en folkeret at kunne få et kørekort. Så de generelle
> krav bliver sat så dem uden evner også kan være med.

Skal det så baseres på den enkeltes evner og præstationer på køretekninsk
anlæg og i trafikken om man kan få flueben i kørekortet hvor der står "Må
betjene håndholdte apparater under kørslen"?

To køreprøver med underkategorier i kørekortet:

Kørekort kategori B1: har bestået køreprøve uden mobiltelefonsamtale
(Køresagkyndig sidder med i bilen)

Kørekort kategori B2: har bestået køreprøve med mobiltelefonsamtale
(Køresagkyndig sidder i en ledsagevogn og giver instruktioner via
mobiltelefon)

Eller skal man simpelthen nægtes retten til at køre bil hvis man ikke kan
køre og snakke håndholdt samtidig?

> Ikke kun ofte - for det meste.

Det er det der er nemmest at administrere.

Alternativet er et samfund hvor folk er opdelt i kategorier efter
intelligenskvotiens. Hver kategori har så sit eget sæt love, rettigheder
og pligter. Det kunne også være (delvist) baseret på nedarvede rettigheder
og /eller formue.

Nå, Mike Godwin har lige ringet; han siger, at jeg bør stoppe her

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-11 15:08

Den 23-07-2011 11:54, Martin Mose Larsen skrev:
> [...]
> mobiltelefon)
> Eller skal man simpelthen nægtes retten til at køre bil hvis man ikke kan

Generelt vil det da være en fordel for trafikken hvis kravet til evner
udi at kunne køre bil blev hævet.

Ligefrem at koble det med den ene ting, at kunne køre bil forsvarlig og
snakke i håndholdt mobiltelefon samtidig, tror jeg ikke er den rigtige
vej at gå. Der er så mange andre ting der også skal tages med i
betragtningerne.

Jeg tror at det meste af modstanden mod at stramme op på kravene til
evnerne kommer af at der nok skal være ret mange der er usikre på om de
egentlig selv har evner nok til at "overleve" stramningerne.

> Det er det der er nemmest at administrere.

Det nemmeste er jo ikke automatisk også det rigtigste.

> [...]
> og /eller formue.
> Nå, Mike Godwin har lige ringet; han siger, at jeg bør stoppe her

Det alternativ der faktisk er nogen der arbejder på at få indført har
kun to kategorier; En overklasse der må alt og en underklasse der
ingenting må. Og det ser ud til at de har planer om at lade det være
pengene der skal afgøre om man kommer i den ene eller den anden kategori.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-07-11 15:38

Finn Guldmann sendte dette med sin computer:
> En overklasse der må alt og en underklasse der ingenting må. Og det ser ud
> til at de har planer om at lade det være pengene der skal afgøre om man
> kommer i den ene eller den anden kategori.

Subscribe

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mcwm

Dato : 23-07-11 22:35

Den 23-07-2011 16:08, Finn Guldmann skrev:
> Generelt vil det da være en fordel for trafikken hvis kravet til evner
> udi at kunne køre bil blev hævet.
Nu har du på dit fags vegne, blæst os andre ørerne fulde af vigtigheden
af at i kommer frem. Har du OVERVEJET muligheden for, at landet taber
indtægt på at følge dine forslag, som måske sender halvdelen af danske
billister ud på længere ture med det offentlige?

Venligst
Mcwm

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-11 01:18

Den 23-07-2011 23:35, Mcwm skrev:
> [...]
> indtægt på at følge dine forslag, som måske sender halvdelen af danske
> billister ud på længere ture med det offentlige?

Hvis du dermed mener at halvdelen af de danske bilister reelt ikke
besidder evnerne til at køre bil forsvarlig, vil jeg ikke protestere.
Men jeg tror mindre kan gøre det, og stadig have en betydelig værdi for
trafiksikkerheden.

Men når jeg snakker om evnerne er det ikke i forbindelse med at skabe
mere plads på vejene. Til det har jeg en anden formel. Der sagtens kan
bruges uden at skærpe kravene til evner.

At bruge begge metoder på samme tid ser jeg heller ikke noget problem ved.

Så vi kan enten arbejde for øget sikkerhed på vejene, eller for øget
plads på vejene. Eller for begge dele på samme tid.

For lige at runde den med lastbilerne af, så vil et krav om øgede evner
naturligvis også komme til at gælde for dem.

Der vil så blive et problem at løse omkring hvordan vi får de øgede krav
til også at gælde for udlændinge. Uddeling af kørselsforbud hvis evnerne
ikke står mål med kravene kunne være en metode.

Dog er jeg ret sikker på at hvis det blev sat i gang ville der ikke gå
lang tid inden andre lande ville få øje på fordelene, og følge efter.

Fra : Mcwm

Dato : 24-07-11 01:43

Den 24-07-2011 02:18, Finn Guldmann skrev:
> [...]
> besidder evnerne til at køre bil forsvarlig, vil jeg ikke protestere.
> Men jeg tror mindre kan gøre det, og stadig have en betydelig værdi for

Nu taler jeg om, hvis man skal kunne magte at tale i mobil *uden* det
for indflydelse på ens kørsel. Det vil mange ikke kunne magte og da slet
ikke hvis de også skal sidde og fyre sms'er af under kørslen.

> Men når jeg snakker om evnerne er det ikke i forbindelse med at skabe
> mere plads på vejene. Til det har jeg en anden formel. Der sagtens kan
> bruges uden at skærpe kravene til evner.

Det er jeg på forunderlig vis slet ikke overrasket over

> [...]
>
> For lige at runde den med lastbilerne af, så vil et krav om øgede evner
> naturligvis også komme til at gælde for dem.

Selvklart!

> Der vil så blive et problem at løse omkring hvordan vi får de øgede krav
> til også at gælde for udlændinge. Uddeling af kørselsforbud hvis evnerne
> ikke står mål med kravene kunne være en metode.

Vi kunne jo lukke grænserne, men så har i jo ikke så meget at køre med

> Dog er jeg ret sikker på at hvis det blev sat i gang ville der ikke gå
> lang tid inden andre lande ville få øje på fordelene, og følge efter.
Ja, troen er givet fri her i landet

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-07-11 15:37

Martin Mose Larsen har bragt dette til os:
> et samfund snip baseret på nedarvede rettigheder
> og /eller formue.

Sådan ser Verden og Danmark jo ud i dag ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 23-07-11 17:37

On Sat, 23 Jul 2011 16:37:19 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Martin Mose Larsen har bragt dette til os:
>
> SÃ¥dan ser Verden og Danmark jo ud i dag ;)

Men det er uskreven lov, ikke skreven lov.

("rettigheder og /eller formue"? det går tilbage for mig! )

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-07-11 18:42

Martin Mose Larsen frembragte:
> Men det er uskreven lov, ikke skreven lov.
>
> ("rettigheder og /eller formue"? det går tilbage for mig! )

Tror jeg forstod hvad du mente :)

Hans
www.zofiaoghans.dk