En ansvarlig lasbilschauffør
Fra : Martin Bak

Dato : 21-07-11 09:06

Jeg ved ikke om vores lastbilschauffører her i gruppen kender noget til
Andreas Andersen i Padborg, men man må sige, at firmaet gør sig noget
uheldigt bemærket i dagens historie og leder i Ekstra Bladet i dag.

En chauffør forsøgte at få firmaet til at gøre noget ved at en køle- og
frysetrailer. Det skulle han ikke blande sig i, men blot køre varerne ud, på
trods af at temperaturerne allerede var alt alt for høje.

Ansvarlig som han var, valgte han i stedet at gå et led højere op, for han
ville ikke køre ud med de -måske- farlige varer.

Hvad der skete? Han blev fyret, såmænd...

http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1589806.ece

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-07-11 11:09

Den 21-07-2011 10:05, Martin Bak skrev:
> [...]
> ville ikke køre ud med de -måske- farlige varer.
> Hvad der skete? Han blev fyret, såmænd...

Been there, done that, got the T-shirt

Har så aldrig været ansat ved "Anders And", men har kørt for dem, ansat
ved en anden vognmand.

Så det var bilen der blev "fyret" fordi jeg ikke blot holdt kæft, trit
og retning.

Desværre er problemet ikke isoleret til det firma. Situationen kan
forekomme i andre firmaer også.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-07-11 19:48

On Thu, 21 Jul 2011 12:08:31 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>og retning.
>
>Desværre er problemet ikke isoleret til det firma. Situationen kan

Det kommer også an på afsenderens attitude.

Når en chauffør kommer og skal hente godset, og kølevarerne står ude
på en sommervarm lasterampe, så skal der ikke meget til, før det
smitter af på chaufføren, og han også driver lemfældig omgang med
godset.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-11 22:35

Den 22-07-2011 20:47, folmer@rasmussen.dk skrev:
> [...]
> på en sommervarm lasterampe, så skal der ikke meget til, før det
> smitter af på chaufføren, og han også driver lemfældig omgang med

Nu har AA så ikke ret mange "sommervarme" ramper.

De bruger den model hvor man bakker til med bagdørene lukkede. Og hvor
luftslusen aktiveres inden porten åbnes.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-07-11 12:45

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> og retning.
>
> Desværre er problemet ikke isoleret til det firma. Situationen kan

Den er da lige til Bag facaden på DR. Der har transportbrancen fået
flere "rosende" anmeldelser i løvet af foråret.

/Lars

Fra : Steen F.

Dato : 22-07-11 19:12

> [...]
> ville ikke køre ud med de -måske- farlige varer.
>
> Hvad der skete? Han blev fyret, såmænd...

Firmaet er kommet med en pressemeddelelse, så det er svært at vide hvad
man skal tro. En fyret chauffør der vil have hævn?

Pressemeddelelse
21. juli 2011

Orientering om artikel i Ekstra Bladet den 21. juli 2011

I dagens udgave af Ekstra Bladet er der en omtale af afskedigelse af en
af vore chauffører, hvor flere af vore kunder beklageligvis er nævnt i
forbindelse med modtagelse af fødevarer, som iflg. artiklen i Ekstra
Bladet ikke er opbevaret korrekt.

De omtalte fødevarer er ikke distribueret i en køletrailer med defekt
kølemaskine, og alle varer er leveret og modtaget uden temperaturafvigelser.

Chaufføren orienterede inden påbegyndelse af transporten om en defekt på
kølemaskinen på køletraileren. Derfor blev en anden køletrailer
disponeret til turen. Chaufføren ville dog ikke deltage i omlæsningen,
da han ikke mente, at det var hans opgave, hvorefter han forlod
arbejdspladsen. Han blev efterfølgende opsagt fra sit job som ferieafløser.

Vi formoder, at chaufføren har orienteret Ekstra Bladet om de nævnte
virksomheder, der er nævnt som leveringsadresser. Det er vi meget kede
af, da Ekstra Bladet samtidig advarer om køb af flere produkttyper fra
de pågældende virksomheder. Flere af virksomhederne har i øvrigt slet
ikke modtaget varer på den pågældende transport.

Vi har orienteret Fødevarestyrelsen om hændelsesforløbet.

Vi beklager den meget uheldige omtale, som desværre kan have skadet
såvel vore kunder og deres virksomhed såvel som vores virksomhed.

Evt. yderligere information kan indhentes hos Kim Anker Hansen på tlf.
7430 8050.

Fra : alexbo

Dato : 22-07-11 19:26

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev

> [...]
>blev efterfølgende opsagt fra sit job som ferieafløser.

>Vi har orienteret Fødevarestyrelsen om hændelsesforløbet.

Det er ikke til at vide hvad der er værst, at køre med for varme varer, hvor
modtageren i det mindste har en chance for at reagere, eller køle dem ned i
en anden trailer, og stille sig frem og være stolt af det.
Se vi gjorde det rigtige vi frøs hele lortet ned igen.
Sikken en idiot, man må håbe at fødevarestyrelsen forklarer ham lidt om
kølekæder.

Nogle køletrailere har en temperaturkontolskive monteret udvendig, så
modtageren kan se at temperaturen på intet tidspunkt har været for høj.
Det gavner jo ingenting når man bare skifter trailer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen F.

Dato : 22-07-11 19:38

Den 22-07-2011 20:25, alexbo skrev:
> [...]
> modtageren kan se at temperaturen på intet tidspunkt har været for høj.
> Det gavner jo ingenting når man bare skifter trailer.

Ved vi hvor meget temperaturen var faldet i den defekte kølevogn? 3 grader?
Ved vi om omlæsningen skulle foregå i et kølehus eller udendørs i 20
graders varme?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-11 22:32

Den 22-07-2011 20:37, Steen F. skrev:
> Ved vi hvor meget temperaturen var faldet i den defekte kølevogn? 3 grader?
> Ved vi om omlæsningen skulle foregå i et kølehus eller udendørs i 20
> graders varme?

Hvis vi nu går ud fra at der er noget rigtig på begge sider, bliver
spørgsmålet hvor længe varerne har været i traileren med den defekte
kølemaskine.

Den temperatur chaufføren aflæser er luftens temperatur. Hvis han
overtager traileren kort efter den er læsset kan det være at varerne
endnu ikke har fået kølet luften i traileren ned i nærheden af de +2/-22
grader de skal være.

Men har traileren stået i mere end en halv time, og temperaturerne så er
de opgivne +10/-4 grader vil varerne også have taget skade.

Og så løser det ikke nogen problemer at læsse dem om i en anden trailer.

Og at firmaet oplyser at chaufføren er fyret fordi han ikke selv ville
læsse om i en anden trailer er en dårlig undskyldning.

Hos AA er det lagerfolk der læsser og læsser af. Chaufførerne skal komme
ind på terminalkontoret og få/aflevere deres papirer, og have besked på
hvilken port de skal bakke til. Herefter skal de holde sig væk fra lageret.

De data der vil fortælle hvilke temperaturer der har været i traileren
vil sikkert "være blevet væk" når fødevarestyrelsen engang får tid til
at undersøge sagen.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-07-11 12:57

Finn Guldmann wrote:
> Den 22-07-2011 20:37, Steen F. skrev:
>

> De data der vil fortælle hvilke temperaturer der har været i traileren
> vil sikkert "være blevet væk" når fødevarestyrelsen engang får tid til
> at undersøge sagen.

Fra min tid på Coop Danmarks ferskvare terminal i O'ense (det var før
1992 da den blev lukket) var der snak om en temperatur-recorder der blev
gemt i godset af afsenderen. - Har sådan noget ikke vundet udbredelse?
Sådan en i kølegodset ville da hurtigt vise hvem der taler sandt.

/Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-11 15:47

Den 23-07-2011 13:56, Lars Peter Larsen skrev:
> [...]
> gemt i godset af afsenderen. - Har sådan noget ikke vundet udbredelse?
> Sådan en i kølegodset ville da hurtigt vise hvem der taler sandt.

Nogen bruger det, andre bruger det ikke.

Jeg har kørt med den slags flere gange.

F.eks. var (er?) det et fast krav fra en vis modtager i Malaga i Spanien
at der var placeret en temperatur måler inde oven på godset, som
modtageren kunne tage ud og kontrollere inden modtagelsen af godset blev
accepteret.

Men det ser jeg ingen problem i. Jeg ser "dimsen" blive placeret, og ser
den blive taget ud igen. Så for mig kan den også bruges som bevis for at
det ikke er på min del af turen fejlen er sket hvis godset konstateres
ikke at være i orden. (Det her handlede om fersk laks fra Nordnorge, som
blev læsset i "min" trailer i Padborg.)

Den skjulte, som du nævner, vil nok mest blive brugt hvis transportkøber
har mistanke om at ikke alle led i transportkæden lever op til
forventningerne.

Efter artiklen i EB vil jeg tro at nogle af de transportkøbere der får
transporteret deres gods af AA vil tage metoden i brug.

Fra : Armand

Dato : 02-08-11 20:00

> [...]
> gemt i godset af afsenderen. - Har sådan noget ikke vundet udbredelse?
> Sådan en i kølegodset ville da hurtigt vise hvem der taler sandt.

Og jég hørte en kammerat, fra samme branche som dig, fortælle at både
modtager og transportør begge er interesseret i at lasten skifter ejer
(så der er tom vogn hjem og samtidig er varer til supermarkedernes
hylder), så hvis temperauren svigtede ved levering, var der ingen der
brokkede sig når chaufføren senere på dagen kom med samme læs, der i
mellemtiden havde fået rette temperatur.
Modtageren i terminalen fik målt den rette temperatur til at føre i sine
papirer og var så tilfreds med at have varerne på lager at den første
måling ikke blev nævnt nogetsteds

--
Armand.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 22-07-11 19:44

On Fri, 22 Jul 2011 20:25:41 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>modtageren kan se at temperaturen på intet tidspunkt har været for høj.
>Det gavner jo ingenting når man bare skifter trailer.

Da jeg kørte med flyfragt var det meget almindeligt ved
temperaturfølsomme transporter, at der var skjulte termometere gemt i
pallerne.

Modtagelse af varerne = kvittering på fragtbrev, var afhængig af
modtagerens godkendelse af temperauren.

Det har nok ikke været tilfældet på denne transport, for så havde der
ikke været noget at diskutere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : alexbo

Dato : 22-07-11 20:21

<folmer@rasmussen.dk> skrev

> Det har nok ikke været tilfældet på denne transport, for så havde der
> ikke været noget at diskutere.

Nej det har været noget lokaltransport hvor kontrollen næppe er effektiv,
han kører bare hen til bagdøren ved Brugsen og læsser varerne af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 22-07-11 20:21

On Fri, 22 Jul 2011 20:11:34 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

<...>
>Firmaet er kommet med en pressemeddelelse, så det er svært at vide hvad
>man skal tro. En fyret chauffør der vil have hævn?

<...>

Ja, det er jo to modstridende historier. Sandheden afhænger af hvor
gode spindoktorer man har. (og fakta er jo mindre væsentlige, bare der
er en god overskrift) Lidt ligesom sidste års historie om ekstremt
lange køretider, hvor noget af historien ved nærmere undersøgelse
lignede "hævn".

Men agurketiden er jo altid taknemmelig. Bortset fra i morgen, så er
aviserne dels fyldt med rædsler fra Norge og gode ideer til at undgå
gentagelser i DK fra politikerne.