MC akkumulator.
Fra : Ib

Dato : 20-07-11 19:09

Har netop indkøbt en ny "wartungsfrei" akku til min Dominator, hos Louis. På
vejledningen står der at jeg ikke må oplade den med en "almindelig"
autolader og at den kun må lades med max max 10% af kapaciteten, 8AH = 0,8A.
Jeg vil naturligvis gerne have at min akku har så lang levetid som mulig så
mit spørgsmål er: Bliver jeg nødt til at investere i en speciel MC-lader
eller kan jeg nøjes med at lade MC´en selv oplade ved kørsel, og hvor lang
tid tager det i givet fald ?
Den autolader jeg har, starter med at lade med ca 4A og daler så efterhånden
som akkuen bliver fyldt op..........sådan ser det ihvertfald ud på
viserinstrumentet !!

--
Ib

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-07-11 19:23

Hej,

> [...]
> investere i en speciel MC-lader eller kan jeg nøjes med at lade MC´en
> selv oplade ved kørsel, og hvor lang tid tager det i givet fald ?

Den burde allerede været ladet op når du modtager den, så du bare kan
sætte den på motorcyklen og køre. Sådan var det ihvertfald da jeg sidste
år satte nyt batteri på min CBF, som også kører med vedligeholdelsesfri
akku (jeg skulle selv påfylde syre vha. den medfølgende syrepakke).

--
Mvh. Martin

Fra : Ib

Dato : 20-07-11 21:53

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> år satte nyt batteri på min CBF, som også kører med vedligeholdelsesfri
> akku (jeg skulle selv påfylde syre vha. den medfølgende syrepakke).

Det er lige nøjagtig sådan en type jeg har købt og de skriver at akkuen er
70% opladet. Det er selvfølgelig nok til at kunne starte, men jeg er ved at
fejlfinde på MC´en og jeg har mistanke om at den ikke lader som den skal, så
jeg får måske brug for at lade på den senere. Ville det så ikke være klogest
at skaffe en lader der ikke lader med mere end det foreskrevne (0,8A)?

--
Ib

Fra : Kent

Dato : 20-07-11 22:22

Ib skrev:
> [...]
> at skaffe en lader der ikke lader med mere end det foreskrevne (0,8A)?

Jeg kender ikke noget til de faktiske grænser, men det er vist meget
normal antal ampere de 0,8 for en mc-oplader. Min BMW lader giver 1A ud
og en Optimate4 giver 0,8A.

Batteriet på BMWen må i øvrigt ikke oplades monteret på motorcyklen,
hvis det er blevet fladt. Jeg ved selvfølgelig ikke om det er det samme
på din, men du bør nok sørge for at holde strøm, hvis du skal rode
meget.

--

Kent

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-07-11 23:32

> [...]
> den skal, så jeg får måske brug for at lade på den senere. Ville det så
> ikke være klogest at skaffe en lader der ikke lader med mere end det

Du kan prøve at tilslutte din lader og se hvor meget den lader med. Den
tager ikke skade af at få 4A i kort tid. Hvis den er næsten opladet, så
vil ladestrømmen ikke være ret høj.

Ellers kan du prøve at sætte en 6/12V glødepære i serie med laderen -
det vil begrænse ladestrømmen. Mht. effekten må du nok prøve dig lidt
frem - jeg vil tro at en 55W forlygtepære (overskud fra sidst du
skiftede på bilen?) vil være passende til at begrænse strømmen.

Glødepærer har den gode egenskab at de har en meget lav modstand ved
lave strømme, men når tråden begynder at gløde så stiger modstanden
markant og derfor egner de sig til strømbegrænsning. Effekten på pæren
bestemmer mere eller mindre hvornår kurven knækker og modstanden
begynder at stige.

--
Mvh. Martin

Fra : Jan B

Dato : 21-07-11 00:31

Prøv, du kan alligevel ikke regne med at Dominatoren overholder de
krav, eftersom dens anlæg er spændingsstyret.
Som Martin siger, sæt en pære i serie, jeg plejer at bruge en 12v 5w.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 21-07-11 08:18

Den 21-07-2011 08:31, Jan B skrev:
> Prøv, du kan alligevel ikke regne med at Dominatoren overholder de
> krav, eftersom dens anlæg er spændingsstyret.
> Som Martin siger, sæt en pære i serie, jeg plejer at bruge en 12v 5w.

Det er noget klyt i foreslår.

Ib: Køb en rigtig motorcykel oplader som du kan få glæde af i mange år
fremover. Den kan du også sætte til dit batteri under vinteropbevaringen
så det altid er vel opladet.
Søg efter en Optimate lader som denne eller tilsvarende:
http://www.mc1.dk/optimate_4___oplader-p-1258.html

Hilsen Matthias

Fra : Jan B

Dato : 21-07-11 03:36

Er Dominatoren ikke 6 volt, med dynamo (jævnstrøm), er de fleste af de
"intelligente" opladere ikke kun til 12 volt?

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 21-07-11 11:27

Den 21-07-2011 11:35, Jan B skrev:
> Er Dominatoren ikke 6 volt, med dynamo (jævnstrøm), er de fleste af de
> "intelligente" opladere ikke kun til 12 volt?

Jeg har haft en Dominator fra først i 90-erne. Den var 12 volt.
Jeg tror ikke der er lavet nogen med 6 volt.
Hilsen Matthias

Fra : Ib

Dato : 21-07-11 11:35

"Jan B" <jan_buchwald@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> Er Dominatoren ikke 6 volt, med dynamo (jævnstrøm), er de fleste af de
> "intelligente" opladere ikke kun til 12 volt?

Nej, min er ihvertfald 12V, hvad andre er ved jeg ikke. Der er også en
ensretter tilstede, så dynamo og jævnstrøm er det ikke.

--
Ib

Fra : Ib

Dato : 21-07-11 12:02

Tak for svar, jeg vil ikke til at rode med pærer og lignende når jeg skal
lade min akku, så jeg har lige bestilt en lader ved Louis:
http://www.louis.de/_40b87d41f28556b78f46cd9051a436e454/index.php?topic=artnr&artnr=10003613
Den tror jeg dækker mit behov.

--

Ib

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-08-11 07:59

"Ib" <ingen@somhelst.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> MC-lader eller kan jeg nøjes med at lade MC´en selv oplade ved kørsel, og

Tror du ikke din MC lader med mere end 0,8A ?
det er ren lobbyisme fra *batterilader-mafia'en* at du ikke må lade med
f.eks. 4A......
Dit batteri kan ikke lades med flere Ampere end det kan modtage, din
Bil-lader regulerer ikke ladestrømmen - det gør batteriet selv....
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Armand

Dato : 14-08-11 18:12

Den 14-08-2011 08:58, Brian Sørup skrev:

> "Ib" <ingen@somhelst.dk> skrev i meddelelsen
>

> Tror du ikke din MC lader med mere end 0,8A ?

Generatorens ladestyring opfatter når akkumulatoren værgrer sig mod at
'tage imod' og skruer ned for blusset!

> det er ren lobbyisme fra *batterilader-mafia'en* at du ikke må lade med
> f.eks. 4A......
> Dit batteri kan ikke lades med flere Ampere end det kan modtage.....

Sagtens! Det medfører blot masser af varme og brintafkogning i stor stil!
> din Bil-lader regulerer ikke ladestrømmen - det gør batteriet selv....

En typisk billader er på 4Amp. og det modsvarer tommelfingerreglen:
'ikke ladestrøm (i Ampere) på over 10% af akkumulatorens kapacitet
(opgivet i Amperetimer)' derved at det er de færreste bilers akkumulator
der er på under 40Amperetimer!
Når denne tommelfingeregel overholdes regulerer akkumulatoren så at sige
selv ladningen derved at batterispændingen stiger til samme niveau som
laderens(omkring 14,2Volt når der ikke kan fyldes mere strøm på, hvorved
at den "svage" lader kvæles.

Og så tilbage til en typisk 11Ah motorcykelakkumulator:
0,8A ladning på 11Ah-akkumulatoren svarer ganske godt til forholdet
mellem min 4A-lader og min bils 55Ah akkumulator.
Når man ikke bestræber sig på at pumpe sin store bilakkumulator med
maksimal ladestrøm (á 5,5A) i mit tilfælde, hvorfor så gøre det til et
problem på en motorcykels 11Ah akkumulator??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-11 18:41

On Sun, 14 Aug 2011 19:12:16 +0200, Armand wrote:

> Generatorens ladestyring opfatter når akkumulatoren værgrer sig mod at
> 'tage imod' og skruer ned for blusset!

Næeh, det gør den kun sjældent. Faktisk er langt de fleste ladestyringer på
mc alene spændingsstyrede, og det er også helt fint til blyakkumulatorer
hvor _akkumulatoren_ selv begrænser strømmen når blot spændingen holdes
konstant.

I mellemtiden er der nu kommet nye, meget lette, LithiumJernPhosfat
akkumulatorer til brug i biler og på mc. Disse akkumulatorer har væsentlig
bedre startstømskapasitet, meget mindre selvafladning, og levetiden vil som
startakkumulator nærmest være uendelig, MEN, her skal man i den grad passe
på IKKE at lade bilens, eller motorcyklens egen generator, lade på en helt
afladet akkumulator, for sådan en LiFePo akkumulator trækker tæt på
uendelig strøm hvis spændingen forsøges holdet konstant, og det er vores
kendte generatorer ikke altid egnet til.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 21-4-2011

Fra : Armand

Dato : 16-08-11 21:47

Den 14-08-2011 19:41, Orla Pedersen skrev:

> [...]
> mc alene spændingsstyrede, og det er også helt fint til blyakkumulatorer
> hvor _akkumulatoren_ selv begrænser strømmen når blot spændingen holdes

Sker det ikke helt præcis ved at akkumulatorens "værgring" er en indre
spændings-stigning, som derved udligner ladestrømmens ditto hvorved at
ladningen sættes i bero indtil akkumulatoren køler ned og derfor falder
i indre spænding??

> [...]
> uendelig strøm hvis spændingen forsøges holdet konstant, og det er vores
> kendte generatorer ikke altid egnet til.

Nye tider nye problemer

Til gengæld lyder det til at være enklere at lynlade på slige sager
inden opstart :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-11 16:16

On Tue, 16 Aug 2011 22:47:17 +0200, Armand wrote:

> [...]
> spændings-stigning, som derved udligner ladestrømmens ditto hvorved at
> ladningen sættes i bero indtil akkumulatoren køler ned og derfor falder

Njaeh, det er vistnok en kemisk reaktion. Spændingen på ledningsnettet og
internt i akku'en må være den samme.

> Nye tider nye problemer
>
> Til gengæld lyder det til at være enklere at lynlade på slige sager
> inden opstart :-/

Ja for pokker, vi har celler på arbejde som må lades med 50 * C/kapasitet,
det går s.... tjept, men de har så andre trælse egenskaber som eksempelvis
følsomhed for vibrationer.