Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt Canon spejlrefleks...?
Fra : Rasmus Jensen

Dato : 20-07-11 23:28

Hej,

jeg har/ er glad og godt tilfreds med de Canon kamerarer jeg har ejet indtil
videre...
Så nu tager jeg springet og vil gerne have et spejlrefleks fra Canon....
Jeg har tidligere været den glade ejer af et EOS300, men det er blevet
mishandlet lidt efter et tyveri og har således ikke været i brug siden...
Så har jeg tænkt lidt på EOS550D, men er der et nyere bedre alternativ nu?
og hvad med objektiver... hvad kan man få af god kvali til billige penge?

budget 5000 - 7000

mvh
Rasmus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-07-11 00:57

Rasmus Jensen wrote:
> [...]
> og hvad med objektiver... hvad kan man få af god kvali til billige penge?

Hm, hvorfor ikke tage springet til full-frame med det samme? - Det har
jeg gjort fra primært at bruge 35mm EOS + en enkelt EOS D60... Så her
for godt en måneds tid siden, købte jeg et brugt 5D hus, og det har jeg
absolut ikke fortrudt.

Fx. denne her til 6100kr.
http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/digital-kamera/digitale-spejlrefleks-slr/canon-eos-5d-hus/v/an650089246/

Jeg har snakket med ham, da han også har haft den på DBA, hvor der stod
lidt mere. Der medfølger alt, og dér, hvor jeg købte, kunne de ikke
finde software CD'en, så jeg fik en kopi fra ham. - Svjh. har den kun
taget omk. 8000 billeder.

Har du fx. noget original Canon EF optik fra din EOS 300, vil du
umiddelbart kunne bruge den/dem på en 5D. Har du uoriginale fx. Sigma DL
series, /skal/ de være fra _efter_ 01.04.2004 for at være sikker på, de
kan bruges. Alle Sigma EX og EX-DG kan umiddelbart bruges.l Alle Tamron
Series LD og nyere kan bruges.

Du kan IKKE bruge Canon EF-S optik på full-frame. Og 5D Mk I som denne
kan IKKE optage video.

Der er også en del ret gode og rimeligt billige objektiver på QXL, hvis
du ikke har fungerende optik fra din gamle EOS 300.

http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/kamera/objektiv/l/cn23469/

Bl.a.
Canon EF 28-90mm (44,8-144mm på CF1,6 huse) (Silver)
http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/kamera/objektiv/canon-ef-28-90-f4-56-usm-black-for-canon-af-camera/v/an649650858/
Canon EF 35-105mm (56-168mm på CF1,6 huse)
http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/kamera/objektiv/canon-eos-canon-ef-35-105mmf45-56/v/an648624614/
Tamron 28-80mm (44,6-126mm på CF1,6 huse) (Har selv en sådan, og den
virker perfekt)
http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/kamera/objektiv/tamron-af-zoom-28-80-mm-asph-canon-eos-digital/v/an645436458/
Canon EF 75-300mm (120-420mm på CF1,6 huse)
http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/kamera/objektiv/canon-ef-75-300mm-f4-56-iii-som-nyt/v/an649443942/
Tamron 75-300mm LD (120-420mm på CF1,6 huse) (Sælges kun, fordi jeg fik
et knaldtilbud på en Sigma EX-DG HSM)
http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/kamera/objektiv/canon-eos-tamron-af-75-300mmf40-56-ld-tele-macro/v/an650100056/

EOS 550D virker som et rimelig godt kamera, men jeg har ikke selv
afprøvet det - kun leget lidt med et i en forretning. Den har en rigtig
god søger og ligger forholdsvis godt i hånden, hvis man har lidt store
fingre. 550D kan bruge EF-S optik og fås med forskellige varianter af
18-55mm, 17-55mm, 17-85mm osv. som std. optik. Du skal blot regne med,
at 550D har kropfaktor 1,6, så fx. en EF-S 17-85mm modsvarer 27,2-135mm
på din gamle EOs 300 analoge kamera.

mvh. Erik Richard

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 21-07-11 09:29

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> jeg gjort fra primært at bruge 35mm EOS + en enkelt EOS D60... Så her
> for godt en måneds tid siden, købte jeg et brugt 5D hus, og det har

jeg vil gerne have et spejlrefleks til "hobby-fotografering"...
Jeg antager at et full-frame kamerahus har bedre "performance", men vil nok
hellere "nøjes med" et 550D hus og så bruge lidt ekstra på objektiverne...

Jeg har kun det standard obejktiv (godt nok "sølv" udgaven) der fulgte med
mit EOS300, så det skal ikke være på grund af det jeg foretager mit valg
synes jeg...

Bemærk venligst jeg har skrevet "Nyt Canon spejlrefleks" - jeg er ikke på
udkig efter et brugt kamerahus...

> [...]
> at 550D har kropfaktor 1,6, så fx. en EF-S 17-85mm modsvarer
> 27,2-135mm på din gamle EOs 300 analoge kamera.

jeg står alligevel for at skulle investere i objektiver også, så det med
kropfaktor, synes jeg ikke er så vigtigt...?

mvh
Rasmus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-07-11 16:06

Rasmus Jensen wrote:

> jeg vil gerne have et spejlrefleks til "hobby-fotografering"...
> Jeg antager at et full-frame kamerahus har bedre "performance", men vil nok
> hellere "nøjes med" et 550D hus og så bruge lidt ekstra på objektiverne...

Det er heller ikke en dårlig idé, men du skal så blot huske på, at hvis
du køber EF-S optik, vil du ikke senere kunne bruge dem på et full-frame
kamerahus.

> Jeg har kun det standard obejktiv (godt nok "sølv" udgaven) der fulgte med
> mit EOS300, så det skal ikke være på grund af det jeg foretager mit valg
> synes jeg...

Lyder som et 28-90mm/f:4,0-5,6 USM II eller III. Det var primært den,
der blev brugt på EOS 300. Hvis det er en Mk II, er den bedre end Mk III

> Bemærk venligst jeg har skrevet "Nyt Canon spejlrefleks" - jeg er ikke på
> udkig efter et brugt kamerahus...

Nja, en 5D, der kun har taget omk. 8000 billeder, vil jeg nu nok kalde
for - om ikke andet, - så næsten ny..-) - Og så læste jeg nok dit indlæg
som om, du vil have noget nyt i forhold til den gamle, der ikke længere
er så god...

> jeg står alligevel for at skulle investere i objektiver også, så det med
> kropfaktor, synes jeg ikke er så vigtigt...?

Hm, hvis du er vant til at bruge meget i omr. 28-45mm på din gamle 300,
så skal du mindst ned i noget 18-55mm for at opnå samme billedfelt som
på analogt og/eller full-frame.

Jeg har selv været vant til at bruge både 24-85mm og ikke mindst 18-35mm
på både min D60 med CF1,6 og så på mine analoge huse, og der er meget
stor forskel på, hvor meget man får med på billedet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomsen

Dato : 21-07-11 22:11

"Rasmus Jensen" <den-er-bare-hemmelig@anonym.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> og hvad med objektiver... hvad kan man få af god kvali til billige penge?

Hej

Du skal i hvert tilfælde prøve at holde en 550D i hånden.
Synes personlig at den er for lille.

Ergonomien er en del bedre hvis du går "op" til 60D.

hilsen Ole

Fra : Sune

Dato : 23-07-11 00:24

"Thomsen" skrev i meddelelsen
>Du skal i hvert tilfælde prøve at holde en 550D i hånden.
>Synes personlig at den er for lille.

>Ergonomien er en del bedre hvis du går "op" til 60D.

Jeg ville købe en EOS 600D eller EOS 60D.

Jeg har en 60D som jeg er meget glad for.

Lige nu kan den fås hos proshop.dk for 6.999 hvilket er meget billigt i
forhold til andre steder.

En af de ting jeg godt kan lide ved både 600D og 60D er deres drejelige
skærm.
Du kan fotografere lavt og over en flok mennesker og stadig se skærmen.

--
Vh Sune

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 23-07-11 15:57

Sune wrote:

> Jeg ville købe en EOS 600D eller EOS 60D.
>
> Jeg har en 60D som jeg er meget glad for.

er faktisk lidt lun på den der 60D'er... og den kan åbenbart også klare både
EF og EF-S objektiver...
men er det så full-frame eller ikke?

en anden ting -
hvis man nu skulle købe et "value-for-money" objektiv til sådan en 60D'er
hvad skal man så gå efter?
hvad skal man se efter ved brugte objektiver??
jeg tænker måske noget op til max. 300 mm...

nogen der kender en butik der har en 60D'er til at stå som man lige kan få i
hånden?

mvh
Rasmus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-07-11 18:04

Rasmus Jensen wrote:

> er faktisk lidt lun på den der 60D'er... og den kan åbenbart også klare både
> EF og EF-S objektiver...
> men er det så full-frame eller ikke?

Nej, 60D er ikke full-frame. Alle EOSD kan bruge alle EF og EF-S
optikker, - undtagen full-frame, der kun kan bruge EF.

> en anden ting -
> hvis man nu skulle købe et "value-for-money" objektiv til sådan en 60D'er
> hvad skal man så gå efter?

som std. optik kan du fx. vælge en EF-S 17-85mm IS USM (avarer til en
28,2-116mm på 60D). Den er ret hurtig i AF og rimelig robust.

Af ikke-Canon optikker kunne en Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM -
også med billedstabilisator - være interessant.
http://www.sigmaphoto.com/shop/standard-zoom-lenses?page=1

Et godt all-round zoom kunne også være en Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS
HSM. http://www.sigmaphoto.com/shop/multipurpose-zoom-lenses

Et godt alternativ i brugt kunne være en Canon EF 24-85mm/f:3,5-4,5 i
mint condition (38,4-116mm på full-frame) (brugtpris 900-1500kr. afh. af
indkøbssted). Det er nok Canons beste std. optik i ikke-L serien. Den er
lynende hurtig i AF. Jeg bruger den selv som primær std. optik både på
min EOS D60 og 5D.

> hvad skal man se efter ved brugte objektiver??

Ved brugt skal man altid kigge efter, om der er ridser på linserne og om
de er 'flakke' i snekkedrevene - altså /for/ løse, så selve snekken
giver sig, inden det tager fat. Det må de ikke. Check også, at AF-ringen
yderst heller ikke virker løst i snekkedrevet, da det kan give fejl i AF
fokusering.

> jeg tænker måske noget op til max. 300 mm...

Som std. tele-zoom vil jeg anbefale en Sigma. De er forholdsvis
prisbillige og slet ikke så dårlige endda.

Et godt valg her kan være en Sigma 70-300mm/f:4,0-5,6 DG Macro eller en
70-300mm F4-5.6 APO DG Macro. Den har en anelse bedre front- og
baglinse, men er ellers stort set identisk med DG modellen
http://www.sigmaphoto.com/shop/70-300mm-f4-56-dg-macro-sigma
http://www.sigmaphoto.com/shop/70-300mm-f4-56-apo-dg-macro-sigma

Eller som brugt - en Sigma 70-300mm/f:4,0-5,6 EX-DG Macro HSM. Den kan
ofte findes i mint condition til omk. 12-1300kr..

Som allerede skrevet, så kan Tamron LD og XR-LD series også være et godt
valg i 75-300mm. Den er stabil og forholdsvis hurtig og kan bruges på
alle EOSD modeller - også full-frame.

Tamron Di II er også et godt valg, men de er kun til CF1,6 kameraer og
kan ikke bruges på full-frame. - fx. Tamron 18-270mm VC DI II som
all-round 'all-in-one' optik.

Hm, selvfølgelig kunne en orig. Canon EF 70-300mm USM III også være en
mulighed, men jeg synes ikke, den er helt så god som Sigmas 70-300mm
EX-DG HSM. Det viser sig også i brugtpriser, hvor Canons ligger på ca.
1000kr., mens EX-DG'eren ligger på ca. 1400kr. - gennemsnitligt...

> nogen der kender en butik der har en 60D'er til at stå som man lige kan få i
> hånden?

Hvis du har en større PhotoCare i nærheden, plejer de at have 60D
hjemme, - og ellers har jeg da set den hos PhotoCare her i Århus på
Frederiks Allë.

mvh. Erik Richard

Fra : henrik

Dato : 25-07-11 09:14

hvad skal dit budget på kr. 5000-7000 dække ?

kamera ?
objektiv ?
ekstra batteri ?
hukommelseskort ?
taske ?

www.andre-photography.org

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-07-11 11:35

"Rasmus Jensen" <den-er-bare-hemmelig@anonym.net> skrev i meddelelsen
> og hvad med objektiver... hvad kan man få af god kvali til billige
> penge?

Kig evt i gruppen news:dk.fritid.foto.indkoeb hvor dit spørgsmål
egentlig hører hjemme - der er indlæg fra flere andre, der har haft
lignende ønsker - måske du kan få et par hints af at læse dem

Jan

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 29-07-11 20:53

Rasmus Jensen wrote:

> jeg har/ er glad og godt tilfreds med de Canon kamerarer jeg har ejet
> indtil videre...

har været lidt på "sightseeing" nu og har besluttet at det skal være et
600D...
Er også blevet gjort opmærksom på dk.fritid.foto.indkøb, så lukker denne
tråd og opretter en ny i den anden gruppe, da jeg nu alligevel har flere
spørgsmål... ;)

Tak for hjælpen til alle bidragerne!

mvh
Rasmus