Hvad er egentlig "gevinsten" ved nedeståen~
Fra : Andersen [3650]

Dato : 20-07-11 06:31

Bilhandler og kunde bliver enige om køb af ny bil hvor kundens gamle bil
indgår i handlen. Den nye bil koster 300.000 og den brugte bliver
handlet til 150.000. Bilforhandleren laver så et krumspring og
nedskriver begge med 40.000 så priserne nu er hhv. 260.000 og 110.000.
Er det for at "spare" beskatning af 40.000 eller er det når den brugte
bliver solgt så laver man samme trick og har derved 40.000 sorte kr??
Eller er der en helt 3. løsning??
Det er helt klart at kunden vinder intet men forhandleren tager hele
pivtøjet. Jeg kunne bare godt tænke mig at "se" om det er noget legalt
skatteteknisk eller om vi er ude i noget fusk.

Fra : KASO

Dato : 20-07-11 07:04

"Andersen [3650]" <FJERNaa@FJERNindbakke.FJERNdk> skrev i meddelelsen
> [...]
> pivtøjet. Jeg kunne bare godt tænke mig at "se" om det er noget legalt
> skatteteknisk eller om vi er ude i noget fusk.

Når forhandleren slår 40.000kr. af en ny bil, er det kun ca. de 13.000kr.,
der kommer fra egen lomme - resten kommer fra skattefar, da ca. 2/3 er
afgifter. Der er svjh. stadig en minimumsavance på en ny bil (for importør
og forhandler tilsammen), og hvis forhandleren går ned til denne - og giver
tilsvarende mindre for den brugte bil - har han til gengæld en større avance
på den brugte bil, når den bliver solgt igen.

Der er intet fusk eller ulovligt i fremgangsmåden.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-07-11 09:09

KASO wrote:

> [...]
> gengæld en større avance på den brugte bil, når den bliver solgt igen.
>
> Der er intet fusk eller ulovligt i fremgangsmåden.

Et eller andet sted beder Skattefar jo selv om at folk er kreative med
de forrykte afgifter på biler vi opretholder her i landet.

/Lars

Fra : alexbo

Dato : 20-07-11 11:36

"Lars Peter Larsen" skrev

> Et eller andet sted beder Skattefar jo selv om at folk er kreative med de
> forrykte afgifter på biler vi opretholder her i landet.

Det argument kan man bruge allevegne, man snyder i skat fordi skatten er så
høj, man stjæler i butikkerne fordi varene koster så meget, man stjæler på
arbejdspladsen fordi lønnen er så lille.

For mig at se er det bilkøberen der bliver snydt, han får 40.000 kr mindre
for sin brugte bil, den nye ville han kunne have købt til den lave pris
alligevel.
Et afslag på 40.000 er ikke usandsynligt afhængig af bil og prisleje, der
har værer en del indlæg i denne NG netop om afslag ved nybilskøb.
Om der så lige er 40.000 kr er nok en anden sag, det er nemmere for
forhandleren at give en "høj" pris for den brugte på den måde.

Hvis køber havde forhandlet sig til en lav pris på den nye bil, inden prisen
sættes på den brugte, er det ikke sikkert at han havde fået 40.000 kr for
den.
Eller omvendt hvis han vil have en pris på den brugte inden han han aftaler
købet på en ny.

Når man blander de to handler sammen er det altid svært at bedømme hvad den
reelle pris er.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-11 08:50

> [...]
> aftaler købet på en ny.
>
> Når man blander de to handler sammen er det altid svært at bedømme hvad

Forhandleren skal lave et regnskab på hver brugt bil - indtægter og
udgifter - og lur mig om der ikke er noget med momsen, hvis der er underskud
på bilen...

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : alexbo

Dato : 22-07-11 09:32

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Forhandleren skal lave et regnskab på hver brugt bil - indtægter og
> udgifter - og lur mig om der ikke er noget med momsen, hvis der er
> underskud på bilen...

Jamen så lurer jeg dig,
det er sværere at lave et underskud når man giver 40.000kr mindre for den
brugte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 22-07-11 10:04

On Fri, 22 Jul 2011 10:31:40 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Per Henneberg Kristensen" skrev

>Jamen så lurer jeg dig,
>det er sværere at lave et underskud når man giver 40.000kr mindre for den
>brugte.

Det kan jo handle om at skubbe lidt moms og fortjeneste foran sig -
jeg har oplevet at begge priser blev justeret nedad ved brugtbilhandel
af den grund.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-07-11 10:30

Den 22-07-2011 09:50, Per Henneberg Kristensen skrev:

> Forhandleren skal lave et regnskab på hver brugt bil - indtægter og
> udgifter - og lur mig om der ikke er noget med momsen, hvis der er
> underskud på bilen...
nu er jeg ikke "regnskabsmand" men som jeg ser det:

En brugt bil momses efter beløbet den bliver solgt til.
Beskatning (af fortjeneste) beregnes af difference mellem købs og salgspris.

Givet at salgsprisen er markedsbestemt og klargøring ikke indregnes, eks
100.000:

1. giver du 80.000 bliver resultatet eks.
moms: 25.000 : fortjeneste -5.000 hvilket kan trækkes fra skattepligtig
indkomst.
2. giver du 40.000 bliver resultatet eks
moms: 25.000 : fortjeneste 60.000 som lægges i skattepligtig indkomst

ved 1. er fortjeneste på den nye bil 40.000 mindre = sparet skat = 20.000
ved 2. er fortjeneste på den nye bil = avance på den nye bil

dvs ved 1 er firmaets fortjeneste = avance på ny bil - tab på 5.000 (de
forhandlede tal)
ved 2 er fortjeneste = avance på ny bil + 20.000 ( de skrevne tal)

Man kan argumentere at det er en form for skattesnyd. Skat er også
opmærksom på denne almindelige praksis (har oplevet at skat har bedt om
alle papirer ifb. med bilkøb, og yderligere bedt om underskrift på at
aftalen har svaret til papirerne)

//finn

Fra : alexbo

Dato : 23-07-11 12:31

"Cykelsmeden" skrev

> En brugt bil momses efter beløbet den bliver solgt til.
Nej, brugtmoms regnes på en anden måde end "rigtig" moms, først og fremmset
fordi der ikke er fradragsret for købsmoms.
Brugtmoms beregnes af forskellen mellem indkøbspris og udsalgspris.

Det ville være stor set umuligt at være bilforhandler hvis man skulle lægge
25% på prisen ved salg.
Køber han en bil for 100.000 og vil tjene 10.000 kr skal han i så fald have
137.5000 kr for den.

Det rigtige regnestykke er indkøbspris 100.000 kr, salgspris 112.500 kr,
deraf fortjeneste 10.000 og moms 2.500 kr.

> Beskatning (af fortjeneste) beregnes af difference mellem købs og
> salgspris.
Ja stort set, man beskattes så ikke af momsen.

> [...]
> 2. giver du 40.000 bliver resultatet eks
> moms: 25.000 : fortjeneste 60.000 som lægges i skattepligtig indkomst

Uanset de særlige brugtmomsregler er momsen af en salgspris på 100.000 kr
ikke 25.000 kr men 20.000 kr.
Momsen er 20% af salgprisen

> ved 1. er fortjeneste på den nye bil 40.000 mindre = sparet skat = 20.000

Fortjenesten på den nye er uafhængig af salget af den brugte.
Du møver det sammen så der kommer underskud på den brugte fordi den købes
for dyrt, og mindre fortjeneste på den nye fordi den brugte købes for dyrt.
Du trækker de samme 40.000 fra begge steder.
Jeg kan så ikke helt gennemskue om du regner med hvad der egenligt er
trådens emne nedsat pris på begge biler eller kun du regner med forhøjet
pris på den brugte, men uanset hvad hænger dine tal overhovedet ikke sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andersen [3650]

Dato : 20-07-11 19:21

Den 20-07-2011 10:08, Lars Peter Larsen skrev:

> Et eller andet sted beder Skattefar jo selv om at folk er kreative med
> de forrykte afgifter på biler vi opretholder her i landet.
>
> /Lars
Jeg var bare nysgerrig efter at have hørt om fidusen, og tænkte at man
med den i mente måske kunne få lokket en lidt bedre pris ud af
forhandleren når man stod og skulle handle ny bil.
Og med en kone der har en moral der får en engel til at ligne fanden,
ja så skal alt være legitimt i alle kroge.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-07-11 21:01

Andersen [3650] wrote:

> [...]
> Og med en kone der har en moral der får en engel til at ligne fanden,
> ja så skal alt være legitimt i alle kroge.

Et eller andet sted er det forrykt. Det er ikke loven der tillader det,
det er loven der er ufuldkommen og jeg er fuldstændig med din kone.
Ellers var jeg nok også blevet brugtvognshandler.

Det er "slipsedrengene" der der laver disse julenumre der kører
verdensøkonomien i sænk - med desværre ikke altid dem selv der får
skraldet når det ramler.

/Lars

Fra : KASO

Dato : 21-07-11 10:32

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i
meddelelsen news:4e2733fa$0$306$14726298@news.sunsite.dk...

> Et eller andet sted er det forrykt. Det er ikke loven der tillader det,
> det er loven der er ufuldkommen og jeg er fuldstændig med din kone. Ellers
> var jeg nok også blevet brugtvognshandler.

Vrøvl! Loven foreskriver en minimumsavance for at sikre, at den nye bil ikke
sælges med tab. Bilen bliver dermed solgt med avance, staten får sine 180% -
også af avancen (som efterfølgende beskattes igen hos firmaerne) - der er
ikke noget ufuldkomment over det.

> Det er "slipsedrengene" der der laver disse julenumre der kører
> verdensøkonomien i sænk - med desværre ikke altid dem selv der får
> skraldet når det ramler.

Det er ikke et "julenummer", men hvis du mener at du betaler for lidt i skat
er der jo oprettet et kontonummer til ekstraordinære, frivillige donationer:
Reg. Nr. 0216, Kontonr.: 4069162134

Besynderligt nok fosser pengene ikke ind fra alle de "hellige"
http://epn.dk/samfund/politik/article2088488.ece

Fra : Anders Majland

Dato : 22-07-11 14:37

> [...]
> 180% - også af avancen (som efterfølgende beskattes igen hos firmaerne) -
> der er ikke noget ufuldkomment over det.

Lige præcis - og hvordan bilhandleren vælger at stykke det sammen internt
er kun et anlæggende for ham (og skat)

Som forbruger der står med en bil og vil have have en anden er det reelt kun
bytteprisen der er interessant. Selvom man nogen gange vil kunne få en
væsentligt bedre handel ved selv at sælge den gamle og købe den nye i ren
handel.

De 2 gange jeg har købt ny bil i ren handel har jeg fået dokumentationen for
fordelingen på bil/afgifter/moms og extraudstyr etc. De 2 gange jeg har
givet noget i bytte (sjovt nok ved samme forhandler) har jeg blot fået en
meget kortfattet salgsseddel.

Der er ikke meget "slipsedrenge" over de bilhandlere jeg købt/solgt biler

Fra : Steen F.

Dato : 20-07-11 22:18

Den 20-07-2011 08:03, KASO skrev:
> Når forhandleren slår 40.000kr. af en ny bil, er det kun ca. de
> 13.000kr., der kommer fra egen lomme - resten kommer fra skattefar, da
> ca. 2/3 er afgifter. Der er svjh. stadig en minimumsavance på en ny bil

Øhh hvis det er en fabriksny typegodkendt bil, så betaler man vel samme
afgift hvad enten man kan bevise at man har købt den for 1 kr. eller for
200.000 kr?
Jeg kan dårligt tro at der bliver beregnet afgift ud fra hver enkelt bil
der indregistreres rundt om på motorkontorerne.

Fra : \"@

Dato : 21-07-11 08:03

Den 20-07-2011 23:18, Steen F. skrev:

> [...]
> Jeg kan dårligt tro at der bliver beregnet afgift ud fra hver enkelt bil
> der indregistreres rundt om på motorkontorerne.

Jamen sådan er det skam

Mikael

Fra : KASO

Dato : 21-07-11 10:34

""@" <""redhat(\"@)ifh.dk"> skrev i meddelelsen

> Jamen sådan er det skam
>

> Mikael

Jeps - og derfor kan parallelimporterede biler, købt billigt som "restlager"
i et andet land, sælges billigere end fra importøren.

Fra : Steen F.

Dato : 21-07-11 13:59

Den 21-07-2011 11:34, KASO skrev:
> Jeps - og derfor kan parallelimporterede biler, købt billigt som
> "restlager" i et andet land, sælges billigere end fra importøren.

Interessant. Hvor langt kan man få prisen ned? I gamle dage betød
indkøbsprisen uden afgift intet. Den blev vurderet ud fra markedsprisen
inkl afgift. Jeg kunne fx købe en Cadillac Eldorado årg. 1972 for 27.000
dkr. i Tyskland men afgiften var stadig 172.000 kr.
Om jeg så havde købt bilen for 10 kr. i Tyskland betød intet for afgiften.

Fra : KASO

Dato : 21-07-11 20:23

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dkr. i Tyskland men afgiften var stadig 172.000 kr.
> Om jeg så havde købt bilen for 10 kr. i Tyskland betød intet for afgiften.

Der er forskel på nye og brugte biler. På brugte biler beregnes afgiften
efter markedsprisen på bilen i DK - på fabriksnye biler beregnes afgiften
efter indkøbsprisen.

Fra : Steen F.

Dato : 21-07-11 23:50

Den 21-07-2011 21:23, KASO skrev:
> Der er forskel på nye og brugte biler. På brugte biler beregnes afgiften
> efter markedsprisen på bilen i DK - på fabriksnye biler beregnes
> afgiften efter indkøbsprisen.

Ah ja, det var en dårlig sammenligning fra min side. Men betyder det, at
hvis man kan få en tysk bilforhandler til at sælge en ny bil for 100
Euro, så betaler man afgift efter dette? Næppe.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-07-11 23:54

On Fri, 22 Jul 2011 00:49:42 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Ah ja, det var en dårlig sammenligning fra min side. Men betyder det, at
>hvis man kan få en tysk bilforhandler til at sælge en ny bil for 100
>Euro, så betaler man afgift efter dette? Næppe.
Start med at finde den forhandler der vil sælge en ny bil til 100
Euro. Vel at mærke en bil med EU typegodkendelse der udmildbart kan
indregistreres i DK.
Eller bare finde en udenlandsk forhandler der vil sælge en person bil
billigere end du kan købe en tilsvarende for i DK uden afgift.

/Hans

Fra : Steen F.

Dato : 22-07-11 05:44

Den 22-07-2011 00:54, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> Eller bare finde en udenlandsk forhandler der vil sælge en person bil
> billigere end du kan købe en tilsvarende for i DK uden afgift.

Men en slutseddel fra en tysk forhandler hopper Skat vel ikke på.
Jeg vil gerne se et eksempel på nogen der har fået indregistreret deres
nye udenlandske bil markant billigere end tilsvarende herhjemme. Jeg
tvivler altså lidt på at det kan lade sig gøre.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 22-07-11 08:03

On Fri, 22 Jul 2011 06:44:29 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

> [...]
>nye udenlandske bil markant billigere end tilsvarende herhjemme. Jeg
>tvivler altså lidt på at det kan lade sig gøre.

Noget af balladen hvor kendisser og semi-kendisser måtte til lommerne
og betale ekstra registreringsafgift skyldtes netop slutsedler med
lave priser.
At dokumenterne tilsyneladende var produceret af importøren for at
"dele" besparelsen til SKAT forsker politiet i nu.
Så hvis du står med en slutseddel på en bil til xxxxx kr og prisen
ikke er alt for latterlig - så kan du afgiftsberigtige efter den. Men
forvent omhyggelig kontrol, hvis du scorer en billig bil.

Det er vel også det der er grundlaget for fx. den parallelle Chrysler
import - den officielle forhandler vil have en lille million for et
køretøj, du kan hente til omkring 700 k ved parallelimportøren.

Nogle gange kan restlagre af biler købes til næsten ingen penge. Det
er hvis fx. man i Tjekkiet bestiller 700 røde Mazdaer med den mindste
motor og de så ikke kan sælges, fordi de i år skal være grønne og med
den største motor. Pludselig er der 700 billige biler på markedet
hvoraf nogle stykker typisk vil dukke op her i Danmark, hvis de er
billige nok.

Med brugte biler bruger man begrebet "handelsværdi" som udgangspunkt
for afgiftsberegningen. Det kan så give anledning til nogen
diskussion. Men vil du have plader på vidunderet er der kun at betale
ved kasse 1 og håbe på at få ret senere. Jeg har hørt om biler og
motorcykler som har stået i flere år og ventet på "bedre tider".

Fra : alexbo

Dato : 22-07-11 08:16

"Steen F." skrev

> Jeg vil gerne se et eksempel på nogen der har fået indregistreret deres
> nye udenlandske bil markant billigere end tilsvarende herhjemme. Jeg
> tvivler altså lidt på at det kan lade sig gøre.

Sådan er reglerne og sådan fungerer det.
Normalt er Danmark det billigste land at handle bil i, så der er under
normale omstændigheder ingen fordel for en dansker at købe bil i udlandet.
Men er der udsalg i udlandet kan priserne presses ned under de danske.
Her en omtale af sådan en sag.
http://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2004/politisk%20flertal%20for/57.htm

Det er så ikke rigtigt at "før i tiden var registreringsafgiften fast" det
er kun SKAT's praksis med at bruge den danske importørs priser som
udgangspunkt der har være fast, indtil de blev slæbt i retten.
Man har da også kunne importere biler der ikke havde en dansk importør, så
SKAT har kunnet finde ud af at bruge udenlandske tal som udgangspunkt.

At der produceres 4 millioner flere biler end behovet er selvfølgelig noget
vås, der er kapacitet til at producere så mange biler, men de produceres
ikke.
Nu skifter det jo hele tiden men jeg mener at der sælges omkring 12
millioner biler i Europa og fabrikkerne kunne producere 17 millioner.
Hvis der blev produceret 4-5 millioner flere end der blev solgt år efter år,
så ville der snart stå nye usolgte biler over det hele.

Men uanset SKAT's mindstepris for originalimporterede biler er det den
enkelte forhandlers udsalgspris der afgør afgiften, han kan bare ikke komme
under fabriksprisen plus 9%.
Så er der en masse regler om tillæg for stort forbrug og manglende udstyr,
og fradrag for lille forbrug og ekstra sikkerhedsudstyr.

Så skal man købe ny bil og vil vide hvor langt ned prisen kan komme er det
vejen at gå, hvad er det mindste forhandleren kan komme ned på uden at
skulle betale afgift af sin egen lomme.
Det er så nok ikke nemt at finde den rene fabrikspris.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen F.

Dato : 22-07-11 13:31

Den 22-07-2011 09:16, alexbo skrev:
> Men uanset SKAT's mindstepris for originalimporterede biler er det den
> enkelte forhandlers udsalgspris der afgør afgiften, han kan bare ikke komme
> under fabriksprisen plus 9%.

Jeg har hørt om firmaer som bruger en del af deres reklamebudget til at
sætte priserne ned. I stedet for dyre reklamer til X antal millioner, så
bruger man pengene til at nedsætte bilernes pris. Men det kan vel kun
ske når afgiften er betalt, ellers kan jeg ikke helt gennemskue det.

Fra : alexbo

Dato : 22-07-11 15:01

> [...]

> bruger man pengene til at nedsætte bilernes pris. Men det kan vel kun ske
> når afgiften er betalt, ellers kan jeg ikke helt gennemskue det.

Fra Bilpriser.
"Renault-importøren rystede for nylig bilbranchen med nogle heftige
prisnedsættelser frem til april. Renault Scenic 1.5 dCi var en af de
modeller, der fik skåret en ordentlig luns af prisen. Den blev sat ned fra
263.100 kr. til 230.400 kr., altså 32.700 kr. mindre."

Det gør de ved at få Renault fabrikken til at sætte prisen 8.000 kr ned,
så falder afgiften med 16.000 kr og med mindre moms og lidt mindre
fortjeneste til importør og forhandler.
Vupti, nedslag på 32.000 kr.

Det samme med Mercedes
C-Klasse fra 478.100 kr. (før 618.000 kr.).
E-Klasse fra 673.200 kr. (før 826.000 kr.).

Det er ikke Mercedes der forærer over 100.000 kr væk de giver ca. en
trediedel, resten betaler afgiften og momsen.
Det er virkelig et godt afgiftsystem, de belønner de fabrikker der trykker
priserne.

Det er så noget roderi med gule plader, mærkater for privatkørsel, ned og
opvejning, papegøjeplader, halve campingbiler, og alle mulige mærkelige
særregler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen F.

Dato : 23-07-11 15:42

Den 22-07-2011 16:01, alexbo skrev:
> [...]
> trediedel, resten betaler afgiften og momsen.
> Det er virkelig et godt afgiftsystem, de belønner de fabrikker der trykker

Jeg kører selv Mercedes, og en MB-forhandler forklarede
prisnedsættelserne med, at man i mange år havde kørt med en avance-% fra
den hedengangne MB-importør Bonstedt-Pedersen. Det var aldrig blevet
opdateret. Men det var den uofficielle forklaring.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-07-11 08:33

wrote:

>Men en slutseddel fra en tysk forhandler hopper Skat vel ikke på.
Ny bil købt indenfor EU, den tror jeg SKAT skal hoppe på. Og selv om
du skulle finde på at importerer en skibsladning nye biler fra Kina så
skal SKAT også hoppe på den.

>Jeg vil gerne se et eksempel på nogen der har fået indregistreret deres
>nye udenlandske bil markant billigere end tilsvarende herhjemme.
Alt efter hvordan man definerer "markant" så er der eksempler på
parallelimport hvor biler er solgt billigere end dem der er silgt
gemmen det "officielle"/aut. danske import/forhamdlernet. Man har også
hørt om eksempler på aut. forhandlere der har parallelimporteret.

Men det bliver nok svært at finde en bil i udlandet billigere end den
tilsvarende model sælges her i landet.
Det er ofte er tale om i praksis er biler i en udstyrsvariant der ikke
kan fås i DK.

>Jeg tvivler altså lidt på at det kan lade sig gøre.
Læs reglerne om registreringsafgift, der står det sort på hvidt
hvorledes afgiften skal beregnes.

Men start nu med at finde bilen i udlandet markant billigere (i ren
handel) end en tilsvarende sælges i DK uden afgift, det bliver der
showstopperen kommer.

Man kan være heldig at finde en overgemt bil hos en eller anden
tilfældig forhandler i udlandet til meget billige penge, eller et helt
parti der har stået på et lager i gemmen kortere eller længere tid,
men det er ikke hverdagskost. Og det er nok sidste variant hvor
sandsynligheden er størst, men som sagt ikke hverdagskost.

Helt friske standard biler direkte fra fabrikken bliver meget svære at
finde billigere end i DK.

/Hans

Fra : Steen F.

Dato : 22-07-11 13:25

Den 22-07-2011 09:33, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> sandsynligheden er størst, men som sagt ikke hverdagskost.
>
> Helt friske standard biler direkte fra fabrikken bliver meget svære at

Og hvis man personligt kender en forhandler i fx Tyskland der vil sælge
en ny bil til næsten ingen penge? (lad os sige til 1/4 pris). Grunden
kan være lige meget, det kan skyldes en venne-tjeneste eller at man har
reddet mandens liv ved en dykkerulykke eller whatever.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-07-11 13:42

Den 22-07-2011 14:25, Steen F. skrev:
> [...]
> kan være lige meget, det kan skyldes en venne-tjeneste eller at man har
> reddet mandens liv ved en dykkerulykke eller whatever.

Uha nej, så vil det jo være en form for gave, og skal sikkert beskattes
som indkomst.

Her er der så selvfølgelig den fordel at de, endnu, ikke har fået
personskatten op på 180%.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-07-11 13:56

On Fri, 22 Jul 2011 14:25:11 +0200, "Steen F." <steen@steenmartin.dk>
wrote:

>Og hvis man personligt kender en forhandler i fx Tyskland der vil sælge
>en ny bil til næsten ingen penge? (lad os sige til 1/4 pris).
Nu er du igen ude i hampen, helt urealistisk

>Grunden kan være lige meget, det kan skyldes en venne-tjeneste
>eller at man har reddet mandens liv ved en dykkerulykke eller whatever.
Så skal den del af værdien regnes ind i bilens pris, ellers er det
svindel, men du er langt ude nu og du kan ikke redde dig i land.

/Hans

Fra : Steen F.

Dato : 22-07-11 19:32

Den 22-07-2011 14:55, Hans Kjaergaard skrev:
> Så skal den del af værdien regnes ind i bilens pris, ellers er det
> svindel, men du er langt ude nu og du kan ikke redde dig i land.

Kald det hvad du vil, jeg forsøger bare at finde ud af om det virkeligt
er muligt at få en bil indregistreret til næsten ingen afgift. Det
påstår folk jo herinde. Altså at afgiften beregnes af købsprisen. Så
skal vi bare have fundet en måde hvorpå købsprisen kommer langt nok ned.

Må en tysk forhandler sælge en ny bil til en vanvittig lav pris, eller
er det ulovligt? Skal der foreligge en grund til den lave pris?
Jeg betaler da gerne 10.000 Euro for en ny Mercedes på en kontrakt, og
25.000 Euro under bordet. Så skal jeg kun betale afgift af de 10.000 Euro?
Jeg har stadig meget svært ved at tro på det...

Ovennævnte metode er selvfølgelig pisse ulovlig, men tidligere omtalte
metode med Renault der nedsætter prisen ab fabrik for at OMGÅ de danske
regler kan da være lige så ulovlig, i min optik.

Fra : KASO

Dato : 23-07-11 09:23

> [...]
> Jeg betaler da gerne 10.000 Euro for en ny Mercedes på en kontrakt, og
> 25.000 Euro under bordet. Så skal jeg kun betale afgift af de 10.000 Euro?

Nej - for du har jo forsøgt at svindle med penge under bordet - så du skal
betale afgift af 35.000 Euro + en klækkelig bøde.

> Jeg har stadig meget svært ved at tro på det...

Det er muligt - men sådan er reglerne nu engang....

> Ovennævnte metode er selvfølgelig pisse ulovlig, men tidligere omtalte
> metode med Renault der nedsætter prisen ab fabrik for at OMGÅ de danske
> regler kan da være lige så ulovlig, i min optik.

De omgår da ikke nogle regler. De nedsætter deres pris - og afgiften følger
prisen. Der er ingen penge under bordet eller andre former for svindel.

Fra : Steen F.

Dato : 23-07-11 15:33

Den 23-07-2011 10:23, KASO skrev:
> Nej - for du har jo forsøgt at svindle med penge under bordet - så du
> skal betale afgift af 35.000 Euro + en klækkelig bøde.

Du svarer ikke rigtig på spørgsmålet. Uanset om det er svindel eller ej,
så står man med en kontrakt på en ny bil til 10.000 euro som man kan
forevise Skat. Forudsat at både køber og sælger holder mund med de
faktiske tal. Jeg opfordrer ikke til svindel, men vil bare høre om det
virkelig er muligt at få lavere afgift på den måde.

> De omgår da ikke nogle regler. De nedsætter deres pris - og afgiften
> følger prisen. Der er ingen penge under bordet eller andre former for
> svindel.

Det kan man jo udlægge som man vil, men det er sjovt at de kun nedsætter
prisen til Danmark. Vi har jo hørt, at DK er det billigste land for
biler uden afgift.
For at få prisen ned giver Renault-fabrikken en speciel rabat KUN til
Danmark for at undgå at betale så meget i afgift. Og når man giver en
speciel rabat pga. høje afgifter, så prøver man da at sno sig.
Men måske får Renault-fabrikken pengene på anden vis fra importøren.
Måske ejer Renault endda importøren i DK, og kan af den vej flytte rundt
på midlerne så de ikke taber 1 krone alligevel. De sætter jo ikke
priserne ned i DK for at gøre kunderne en tjeneste.

Fra : KASO

Dato : 23-07-11 18:58

> [...]
> faktiske tal. Jeg opfordrer ikke til svindel, men vil bare høre om det
> virkelig er muligt at få lavere afgift på den måde.

Skat er jo ikke dummere end andre - så er prisen urealistisk, vil de
naturligvis undersøge sagen nærmere, og du vil næppe slippe afsted med
snyderiet.

> Det kan man jo udlægge som man vil, men det er sjovt at de kun nedsætter
> prisen til Danmark. Vi har jo hørt, at DK er det billigste land for biler
> uden afgift.

Det er ikke så "sjovt", hvis man følger lidt med. Renault har i mange år
haft Volvo som importør i DK - og Volvo ønskede ikke konkurrence, så de har
kun hjemtaget få modeller og i det hele taget ikke gjort meget ud af mærket.
Renault har nu fået egen importør i Norden, som ønsker at markedsandelen kan
komme højere op (som den er i resten af Europa), og derfor promoverer man
mærket bl.a. ved at køre med lave kampagnepriser - samme princip som mange
andre har benyttet gennem årene.

> For at få prisen ned giver Renault-fabrikken en speciel rabat KUN til
> Danmark for at undgå at betale så meget i afgift. Og når man giver en
> speciel rabat pga. høje afgifter, så prøver man da at sno sig.

Vrøvl! Det er helt normalt at sænke prisen for at øge omsætningen. Den høje
afgift 3-dobler blot effekten, men det har intet med at "sno sig" at gøre.

> Men måske får Renault-fabrikken pengene på anden vis fra importøren.

Og hvor skulle de penge komme fra?

> Måske ejer Renault endda importøren i DK, og kan af den vej flytte rundt
> på midlerne så de ikke taber 1 krone alligevel. De sætter jo ikke priserne
> ned i DK for at gøre kunderne en tjeneste.

Nej - for at øge markedsandelen og dermed skabe et større salg i fremtiden -
helt normal fremgangsmåde, som mange har benyttet før med held. Prisen hæves
gradvist efterfølgende. De nuværende priser gælder også kun i en
tidsbegrænset periode.

Fra : Steen F.

Dato : 23-07-11 22:46

Den 23-07-2011 19:58, KASO skrev:
> Skat er jo ikke dummere end andre - så er prisen urealistisk, vil de
> naturligvis undersøge sagen nærmere, og du vil næppe slippe afsted med
> snyderiet.

Jeg er (stadigvæk) ikke ud på at snyde, men blot at se hvordan systemet
er skuet sammen. For jeg tror stadig ikke på det
Er det direkte ulovligt hvis en tysk forhandler sælger en ny bil til mig
for 1/10 af normalprisen? Og skal årsagen oplyses? Og SKAL Skat beregne
afgift af købsprisen når bilen er ny?
Jeg går ikke ud fra at nogen kender svarene 100% på de spørgsmål.

> Vrøvl! Det er helt normalt at sænke prisen for at øge omsætningen. Den
> høje afgift 3-dobler blot effekten, men det har intet med at "sno sig"
> at gøre.

Vrøvl ligefrem? Tja, næsten alle bilfabrikker giver ekstra rabat til DK,
blev det fortalt. Dermed snyder man jo statskassen for penge, Var det op
til 30.000 kr. pr. bil i mellemklassen?

> Og hvor skulle de penge komme fra?

Hvis Renault ejer importøren, så gør man vel ligesom med McD. Man søger
for at der ingen overskud er, og dermed ingen skat at betale.
Ellers er der masser af kreative muligheder for at flytte rundt på penge
mellem hovedfirma og datterselskaber.

Fra : KASO

Dato : 24-07-11 10:09

> Jeg er (stadigvæk) ikke ud på at snyde, men blot at se hvordan systemet er
> skuet sammen. For jeg tror stadig ikke på det

Det er jo irrelevant, hvad du tror på - det må du klare i kirken om søndagen
(eller hvor/hvornår det ellers måtte være afhængig af tro)
Reglerne er som beskrevet.

> Er det direkte ulovligt hvis en tysk forhandler sælger en ny bil til mig
> for 1/10 af normalprisen? Og skal årsagen oplyses? Og SKAL Skat beregne
> afgift af købsprisen når bilen er ny?

Hvis prisen er urealistisk lav, kan du roligt regne med at Skat vil have en
forklaring. Der har været en del eksempler på luksusbiler, der har været
købt i udlandet til en urealistisk lav pris. De er i første omgang blevet
indregistreret i DK med den lavere afgift, men sagen er efterfølgende blevet
efterforsket, og i de tilfælde, hvor man har kunnet påvise, at regningen
ikke dækkede over det reelle beløb, der var betalt for bilen, er der kommet
en ekstraregning + en bøde.

> [...]
>
> Vrøvl ligefrem? Tja, næsten alle bilfabrikker giver ekstra rabat til DK,
> blev det fortalt. Dermed snyder man jo statskassen for penge, Var det op

Man snyder ikke ved at sænke sin pris - så ja - det er "vrøvl"!
Det er derimod konkurrence - alle sænker prisen for at kunne sælge med de
høje afgifter.

> [...]
> for at der ingen overskud er, og dermed ingen skat at betale.
> Ellers er der masser af kreative muligheder for at flytte rundt på penge

I en situation, hvor man investerer i at komme ind på markedet ved at sætte
priserne i bund og køre store annoncekampagner, skal du ikke forvente, at
der er synderligt mange penge at flytte rundt med. Jeg tvivler på, at de kan
generere et ret stort overskud pt. - men de satser på, at det kommer på
sigt, når markedsandelene er blevet større, og der begynder at være flere
biler at sælge reservedele til.

Fra : Steen F.

Dato : 24-07-11 10:59

Den 24-07-2011 11:09, KASO skrev:
> [...]
> påvise, at regningen ikke dækkede over det reelle beløb, der var betalt
> for bilen, er der kommet en ekstraregning + en bøde.

Fint nok. Det var bare det jeg ville vide. Problemet er vel, at sælger
ikke må give en skattefri "gave" i form af en rabat på X00.000 kr.

> Man snyder ikke ved at sænke sin pris - så ja - det er "vrøvl"!
> Det er derimod konkurrence - alle sænker prisen for at kunne sælge med
> de høje afgifter.

Jeg forstår din argumentation.

Fra : \"@

Dato : 24-07-11 17:11

Den 23-07-2011 23:46, Steen F. skrev:

> [...]
> afgift af købsprisen når bilen er ny?
> Jeg går ikke ud fra at nogen kender svarene 100% på de spørgsmål.

Mig bekendt er der minimumsavancer på bilsalg indenfor EU, men jeg kan
huske forkert, så de kun gælder ab fabrik.

Endelig synes jeg alle debattører glemmer, at den organisation vi taler
om, har samme rettigheder som Cosa Nostra. Hvis de mener at tingene er
urealistiske, kan de bare sætte et andet beløb. Efterfølgende bliver det
din opgave, at modbevise SKAT's påstand ved en domstol. En sag du
sandsynligvis vil tabe.

Så svaret er uniddelbart. Ja du kan få indregistreret din superbillige
bil med en superbillig afgift, men med sandsynlighed for at SKAT sender
en ekstraregning

Fra : alexbo

Dato : 21-07-11 08:37

> [...]

> Øhh hvis det er en fabriksny typegodkendt bil, så betaler man vel samme
> afgift hvad enten man kan bevise at man har købt den for 1 kr. eller for

Næh, registreringafgiften er prisreguleret, ikke som alkoholafgift der er en
literafgift uanset prisen på varen.
Jo billigere bil jo mindre afgift, det er grunden til at biler i Danmark er
billigere end stort set alle andre steder, fabrikkerne er nødt til at sætte
prisen så lavt de kan for at kunne konkurrere, sætter de prisen ned med
5.000kr, kan bilen sælges 15.000 kr billigere.
Omvendt hvis de vil have 5.000 kr mere for bilen stiger den med 15.000 kr på
gaden og kunderne køber konkurrenten.

Det fantastiske afgiftsystem har sparet Danmark for mange milliarder gennem
de sidste mange år, med 100.000 nyregistreringer og en besparelse på 10.000
kr pr bil er det 1 milliard pr år.
Udover at reeeksporten skaffer penge i kassen.

For nogen år siden regnede man med at en trediedel af nye biler solgt i
Danmark blev solgt til udlændinge, en tysker kunne købe en tysk bil i
Danmark meget billigere end i Tyskland.

http://politiken.dk/erhverv/ECE44958/rekord-eksport-af-nye-biler/

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Hansen

Dato : 23-07-11 12:02

<
[...]

Men hvad betyder det så, hvis man får den nye bil totalskadet?
Hvor meget vil forsikringen så give? 300.000 til en ny eller kun de 260.000
som bilen jo har kostet?
Kan det ikke give et problem, da man jo ikke kan købe en ny for de penge?

Hilsen
Jens

Fra : alexbo

Dato : 23-07-11 12:42

"Jens Hansen" skrev

> Men hvad betyder det så, hvis man får den nye bil totalskadet?

I princippet ingenting, man får en erstatning der svarer til bilens værdi,
det er sådan set uafhængigt af købsprisen.
Det første år er der som regel nybilerstatning man får hvad en ny bil
koster, og den er steget eller faldet i pris betyder ingenting.

En personlig prisnedsættelse betyder ikke noget, heller ikke for
brugtprisen, vil man sælge sin bil brugt et halvt år efter er der ingen der
spørger om hvad man har givet, men hvad man skal have for den.

Der hvor det gør ondt er når f.eks. Mercedes sætter priserne ned med over
100.000 kr så falder værdien af en nyindkøbt Mercedes, jeg kan så huske de
gav kompensation til dem der lige havde købt.

Meni det tilfælde vil også en totalskade betyde noget hvis man vil skifte
mærke, den Mercedes man har købt for 825.000 kr, får man så 675.000 kr i
erstatning for, det kan man købe en tilsvarende Mercedes for, men kan ikke
købe en 825.000 kr's BMW for 675.000 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 23-07-11 19:00

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> 260.000 som bilen jo har kostet?
> Kan det ikke give et problem, da man jo ikke kan købe en ny for de penge?

Det betyder ikke noget i den situation, men hvis handlen af en eller anden
grund skal gå tilbage og den brugte bil er videresolgt, betyder det, at man
får mindre tilbage end man kan købe en anden bil for. Risikoen er dog meget
begrænset.