Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Værdiangivelser....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-07-11 20:55

Det har for nylig været lige oppe at vende, hvordan man værdiangiver
forskellige brugte kameraer - good, very good, excellent, like new,
mint, new sealed box, osv. - modsvarende de danske - god stand, meget
god stand, særdeles flot, som ny, ny, ny og ubrugt, ny og ubrudt, osv...

Det er den danske, jeg pt. bruger, og det er også den normale angivelse,
som bruges af bl.a. eBay, men den liste er ikke officiel anerkendt af
fx. forsikringsselskaber og de helt store auktionshuse som Sutherby og B&R.

Jeg har lagt mærke til, at i England bruger man ofte den samme
kvalitetsangivelse, som både frimærke- og møntsamlere bruger med fx. A,
A1, A2, B, B1 og B2 og med +/- angivelser med op til 2 ++/-- afhængig
af, hvor kvaliteten ligger på skalaen.

Nogen herinde, der véd, hvor man kan finde denne langt mere simple og
egentlig også mere sigende skala i sin helhed og med beskrivelse af
værdiangivelsen. - Det vil være rart med en mere simpel angivelse, og nu
hvor jeg er begyndt at handle en del 'udenlandskt', vil det være noget
nemmere blot at skrive fx. A++ - for 'ny i ubrudt emballage'...

Jeg har fx. lige købt et defekt Canon EOS 1 på eBay.de, men alligevel
blev den sat til 'sehr gut'. - Javel, selve huset er i endda det, jeg
vil kalde 'excellent condition', og da det var selve huset, jeg skulle
bruge til reservedele, så var jeg yderst tilfreds. - Men hvis der nu fx.
havde stået 'B1-', ville jeg automatisk vide, at huset var OK, men
indmaden defekt - afhængig af sælgers egen beskrivelse....

- Og så vil jeg ellers opfordre andre seriøse samlere til at kigge godt
på, om deres samling er ordentlig forsikret... Jeg syntes nemlig selv,
jeg var ved at få lidt /for/ meget med lidt /for/ høj værdi, så jeg blev
noget nervøs, om min forsikring nu ville dække eller ej, hvis uheldet
skulle være ude.

En kamerasamling regnes forsikringsmæssigt som "Særligt indbo" på samme
linie som smykker, malerier, mønt- og/eller frimærkesamling, så man skal
derfor være opmærksom på, hvor stor en sum af en indboforsikring, der er
til 'særligt indbo'. Da min assurandør, der selv er kamerasamler, hørte,
hvad jeg havde, var hans korte svar, - "Du er meget underforsikret!", så
jeg kan godt love for, det løb mig koldt ned ad ryggen, - så den blev
godt nok ændret den i en fart, så summen for 'særligt indbo' blev
tredoblet...

mvh. Erik Richard

Fra : Gert Nielsen

Dato : 18-07-11 21:08

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse

[...]

http://www.photografica.com/index.php?id=21
Hertil kan sættes et + for lidt bedre og - for lidt under.
Det er den internationale beskrivelse.
Gert

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-11 01:01

Gert Nielsen wrote:

> http://www.photografica.com/index.php?id=21
> Hertil kan sættes et + for lidt bedre og - for lidt under.
> Det er den internationale beskrivelse.

Den lagde jeg ikke mærke til, da jeg forleden var inde og kigge, om de
havde noget spændende... Det er nok den, der kommer tættest på det, jeg
efterlyser...

mvh. Erik Richard

Fra : Langgaard

Dato : 19-07-11 03:07

On 18 Jul., 21:54, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> [...]
> jeg kan godt love for, det løb mig koldt ned ad ryggen, - så den blev
> godt nok ændret den i en fart, så summen for 'særligt indbo' blev

Det er et fornuftigt råd du giver der, ofte er "særligt indbo" kun 15%
af forsikringssummen. Det er ofte alt for lidt i vore dage hvor
hjemmene flyder med mobiler, iPads, bærbare computere, musikanlæg,
fladskærme, spillekonsoller, spil, musik og for denne gruppes
vedkommende fotoudstyr.
Er man underforsikret 50%, får man, mår man er færdig med at kæmpe sig
frem til en fornuftig godtgørelse trukket 50% fra beløbet, velbekomme!

--
Langgaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-11 11:51

Langgaard wrote:

> [...]
> hjemmene flyder med mobiler, iPads, bærbare computere, musikanlæg,
> fladskærme, spillekonsoller, spil, musik og for denne gruppes

De fleste - om ikke alle - af de ting, du nævner her, regnes ikke
længere for 'særligt indbo', da det jo efterhånden er allemandseje. -
Men er man fx. 2 voksne og 2 børn i en husstand, der alle på det
nærmeste har 'et sæt' løber det alligevel op...

> Er man underforsikret 50%, får man, mår man er færdig med at kæmpe sig
> frem til en fornuftig godtgørelse trukket 50% fra beløbet, velbekomme!

Sådan er der nogle selskaber, der udregner det. - Heldigvis gør mit
det ikke, men har du 'særligt indbo' for fx. 200.000kr. og sum for
'særligt indbo' kun udgør 150.000kr., får jeg udbetalt de 150.000kr.. -
Eller jeg kan forlange "replacèment" - altså tilsvarende dele af samme
stand og kvalitet. Det er endda oftest bedst at gøre det på den måde, da
det så er op til forsikringsselskabet at finde delene...

mvh. Erik Richard

Fra : Langgaard

Dato : 19-07-11 05:47

On 19 Jul., 12:50, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> [...]
> stand og kvalitet. Det er endda oftest bedst at gøre det på den måde, da
> det så er op til forsikringsselskabet at finde delene...

Ja, og det kan ikke siges for tit, dokumentation, dokumentation, og
atter dokumentation, Så husk at skrive alle serienumre på alt hardware
op, og tage billeder af indboet, gerne med åbne skabslåger og detaljer
af specielle ting, og gem så IKKE oplysningerne på computeren selv om
der er backup på den flytbare harddisk, for den flytbare disk ryger
med selv om der er tale om indbrud eller brand.
ofte er et familiemedlem et godt sted at opbevare disse data, eller på
en hjemmeside som man kan tilgå efterfølgende (huske koden til.

--
Langgaard