Køb af sejlertøj og redningsvest?
Fra : Schulz

Dato : 18-07-11 10:14

Hej alle.

Jeg er begyndt at sejle sammen med min far på hans Sagitta 35. Faktisk er
jeg blevet så glad for det, så jeg vil have investeret i et sæt sejlertøj og
en oppustelig redningsvest. Så er spørgsmålet bare:

Hvad skal jeg købe?

Selvfølgelig kan jeg smide pengene og bare købe det dyreste/bedste, men jeg
vil gerne holde budgettet på begynderniveau. Det er jo heller ikke altid
kvalitet og pris hænger helt sammen.

Mit foreløbige behov er til sejllads på Limfjorden samt Kategat, samt måske
et enkelt smut over Skagerak til Norge.

Foreløbig har jeg kigget på sejlertøj fra Musto, HH på tilbud til 2500,-kr
samt et billigt sæt fra Henry Loyd til 1500,-kr... Redningsvesten må gerne
være fra Secumar, da det var dem vi brugte i Søværnet --- Men! det er måske
ikke nødvendigt?

Jeg ser frem til at få jeres anbefalinger og evt. advarsler...

Med venlig nybegyndersejlerhilsen
Martin Schulz
Thisted

Fra : HKN

Dato : 18-07-11 11:05

Hej Martin,

Du er allerede godt på vej - der er ikke noget at udsætte på noget af det du
nævner. Og som du selv skriver - ingen grund til at investere i noget, som
du ikke har behov for. Man kan få sejlersæt i mange udgaver, fra ganske få
penge til ganske mange penge - men i vores farvande har man sjældent brug
for det helt dyre - især ikke som nybegynder - men lad være med at gå efter
de helt billige sæt, de tåler sjældent vand i store mængder, og hvis du har
en fortid i søværnet så ved du at det værste man kan, er at være våd og
fryse.

Musto og HH er begge gode produkter - SLAM har også et sæt på tilbud såvidt
jeg husker til omkring. kr. 2.700,-, Secumar veste er også et
kvalitetsprodukt (de findes dog i flere kvaliteter).

Held og lykke!

Dbh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-07-11 05:54

Inden du springer til investeringer så læs lige dette link samt de
understregede links.
Vær forberedt på at en oppustelig vest kræver vedligeholdelsew og de
ikke i alle tilfælde udløses automatisk. Det wer der lavet flere
rapporter om.
M.h.t. sikkerhedsudstyr findes begrebet "begynderniveau" ikke, du har
kun ét liv. Udstyret skal opfylde opdriftskravet.

Tøjet skal være slidstærk og være flerlagstypen og åndbar.

Prøv de forskellige modeller i forretningen med. div trøjer og bukser
under. Se bort fra prisen og prøv at bevæge og sætte dig ned i de
stillinger der forekommer på en båd.
Du vi opdage at der er stor forskel i behageligheds- og
komfortfølelsen fra model til model.
Til sommersejlads er Inshoremodellerne tilstrækkelige.
Godt sejlertøj er billigt, det holder i mange år og det er vandtæt
over for udefra kommende vand.

Vær især meget opmærksom på at både vest og tøj skal være i skrigende
reflekterende røde/orange/gule grønne farver.

De mørke/sorte farver hører ikke hjemme på vandet.
Jeg hørte en udsendelse med en redningshelikopterpilot. Han har den
fornødne erfaring.
Han sagde at om han uden for tjenesten stod i en udstyrsforretning og
hørte på at nogle ville vælge sorte dragter og redningsvest, så tillod
han sig at blande sig og komme med det råd, at en sådan dragt ikke
kunne ses fra en helikoper eller båd; men at en kraftig selvlysende
farve meget let kunne ses, så en redning kunne iværksættes.

Igen vi har kun ét liv, pas på det!

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 19-07-11 07:12

Jeg kan kun istemme til Hardings råd om at undgå hvide, sorte, grå og
mørkeblå farver, ihvertfald til jakken og redningsvesten. Det er
muligt at de farver ser moderigtige ud på molen, men ombord har de
intet at gøre.
Jeg har selv et sæt "Ocean explorer" fra Henri Lloyd. Dyrt ja men jeg
synes at det er pengende værd for at undgå "kold og våd" sygdommen som
leder til usikker sejlads og søsyge. Sørg også for ordentligt fodtøj,
begrebet "sejlerstøvler" (hos Harald Nyborg men desværre også i
bådforretninger) til 200kr er klamme og står ikke ordentligt fast.

Det sidste sæt tøj købte jeg hos et firma i England, "Scotts of
Langholm" der sendte portofrit, men dem kan jeg ikke længere finde på
nettet, de er måske gået rabundus.

Hans-Henrik

Fra : Schulz

Dato : 19-07-11 21:22

Hej igen.

Tak for jeres input...

Jeg har fundet dette:

Produkt Stk. Stk. pris Total m/moms
HH Koster Jakke/Buks SÆT (XL, XL) 2.500,00 DKK 2.500,00 DKK
SECUMAR Arkona 275H 1.250,00 DKK 1.250,00 DKK
Fra Ålborg Marine...

Hvad siger I? Hvad får jeg ved at smide yderligere 1-2.000,-kr i puljen på
tøjet? Dækker det ikke mit behov?

Hilsen
Martin

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-07-11 13:56

Er der hætte på, er der varmelommer, er der dobbeltlukning med lynlås
og borretape, er der overslag i bukserne så de ikke skal krænges helt
ned hvis du skal lave lidt bimmelim, er der slidforstærninger på knæ
og bag. kan de strammes til i håndled og ved ankler, er der lukninger
ved håndleddene så vand ikke kan komme ind, kan jakken lukkes helt op
omkring halsen og er der her varmefoer, passer jakke og bukser til din
statur, kan du bevæge dig hurtigt oden der ydes modstand fra tøjet...
ja så er det OK.
Sidder vesten godt unden at den trykker omkring hals, har du prøvet
forskellige modeller for bedste pasform?

Kan du svare ja til overstående ja så har du noget udstyr du kan bruge
under de vejrforhold om sommeren som du kan blive udsat for.

Igen prisen er ikke den vigtigste.

Mvh/Harding

Fra : BitNissen

Dato : 20-07-11 06:23

Hej

Købte i vinters et sæt Henri Lloyd Biscay TP2 til 1350,- i
nedenstående shop:

http://www.wetsuitoutlet.co.uk/henri-lloyd-c-42_106_139.html

Regntøjet er det bedste jeg har haft til dato - det holder dig tør
både når det regner/sprøjter eller der skal arbejdes og man sveder

Shoppen leverer inden for få dage

/Jimmi

Fra : Allan

Dato : 21-07-11 03:46

> [...]
> ikke nødvendigt?
>
> Jeg ser frem til at få jeres anbefalinger og evt. advarsler...

Jeg stod selv i din situation sidste år.
Havde dog lidt regntøj jeg startede ud i - men med 5 - 6 timer på
vandet per uge, syntes jeg at jeg ville smide lidt penge efter noget
ordentligt tøj.

Jeg endte tilfældigt hos http://www.sejlerbutikken.dk som havde 50% på
rigtig meget tøj.
Fandt et par røde Musto bukser som sad rigtig fint til 1000 kr.
En lækker rød Helly Hansen jakke også til 1000 kr. samt et par støvler
til 300.
Det blev jo så 2300 kr - og fratrukket rabatten, slap jeg med 1150
kr...

Ikke dårligt for at blive fuldt påklædt.
Mener stadig de har gang i noget udsalg, dernede...

Mvh
Allan