Miljøzoner i Italien og dansk køretøj (ige~
Fra : Geronimo

Dato : 14-07-11 13:06

Jeg flyver snart til Bergamo (v. Milano) i Italien og skulle i den
sammenhæng gerne hentes af nogle i et dansk indregistreret køretøj...

Jeg har kunne finde frem til at lufthavnen ligger i en af
miljøzonerne, men jeg har ikke kunne finde ud af om man må køre der
hen eller ej! En side siger jo godt nok at man ikke skal registreres
(have mærkat?) og at køretøjet blot skal overholde Euro2 eller Euro3
(med partikelfilter) og at dette også gælder for udenlandske
køretøjer.

Nu fandt jeg så et indlæg her i gruppen hvor der står at reglerne kun
gælder Italienske køretøjer og at alle udenlandske køretøjer vil få en
bøde helt automatisk medmindre man specifikt har fået tilladelse til
at køre i miljøzonen!?

Hvad gælder så?

Mvh
Brian Lund

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 14-07-11 20:16

Geronimo wrote:
> [...]
> gælder Italienske køretøjer og at alle udenlandske køretøjer vil få en
> bøde helt automatisk medmindre man specifikt har fået tilladelse til

Regn med det sidste indtil du har snakket med f.eks Italiens
dipolmatiske repræsentation her i Danmark der om nogen burde kunne
formidle sådanne informationer.

Ellers så drop Italien som rejsemål. Så ka' de lære det!

/Lars

Fra : JP

Dato : 15-07-11 07:39

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4e1f408a$0$308$14726298@news.sunsite.dk...

> Ellers så drop Italien som rejsemål. Så ka' de lære det!
>
> /Lars

Helt enig

Jeg var dernede i år i bil, et rent helvede, især fordi GPS'en ikke ved at
der er miljø zoner, så den leder dig lige i fælden.

At så italienerne samtidig kører som idioter gør det ikke bedre.

Der er ikke meget ferie i, både at skulle finde vej, undgå sammenstød med de
italienske bilister, scootere mv. og samtidig holde øje med om man kommer
ind i en miljø zone.

Dette er sidste år jeg besøger Italien. Det er for stressende at køre
dernede.

Fra : Geronimo

Dato : 14-07-11 13:25

> Ellers så drop Italien som rejsemål.  Så ka' de lære det!
>
> /Lars

Billetten er købt så det er ikke nogen mulighed!

Og bortset fra et øjeblik i Bergamo skal jeg være i bjergene inden
turen går hjem ad med et kort stop i Østrig først! (Så ingen miljøzone
problemer resten af rejsen)
Jeg vil bare vide om jeg overhovedet kan blive samlet op i lufthavnen
eller om jeg bliver nødt til at finde tog eller taxa ud af området.

Brian

Fra : ABJ

Dato : 14-07-11 21:12

"Geronimo" <geronimodk@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg regner med at den lufthavn I skal flyve til er den der hedder: "ORIO AL
SERIO"

Jeg har set på lufthavnens hjemmeside, der er ikke nævnt noget om ZTL,
Autostrada Milano til Brescia (A4 E64) går lige forbi parkering og ind/ud
området, så der er ingen problemer.

Fra : Geronimo

Dato : 14-07-11 17:23

> Jeg regner med at den lufthavn I skal flyve til er den der hedder: "ORIO AL
> SERIO"

Ja det er den

> Jeg har set på lufthavnens hjemmeside, der er ikke nævnt noget om ZTL,
> Autostrada Milano til Brescia (A4 E64) går lige forbi parkering og ind/ud
> området, så der er ingen problemer.

Ja det lyder jo fint så vidt men hvis man bruger google maps til at
finde vej til lufthavnen kan man se man kommer rundt på lidt omveje,
dog på større veje, for at komme til selve lufthavnen!
Jeg har netop sendt en mail til deres turist kontor der nede (fundet
via. lufthavnens hjemmeside) - det må de da kunne svare på - hvis de
ellers når det inden jeg tager afsted...

Brian

Fra : ABJ

Dato : 15-07-11 06:55

> Jeg regner med at den lufthavn I skal flyve til er den der hedder: "ORIO
> AL
> SERIO"

Ja det er den

> [...]

via. lufthavnens hjemmeside) - det må de da kunne svare på - hvis de
ellers når det inden jeg tager afsted...

Det er helt usandsynligt at man ikke kan køre til lufthavnen.

Fra : Geronimo

Dato : 15-07-11 10:08

> Det er helt usandsynligt at man ikke kan køre til lufthavnen.

Jeg har fået svar fra turistbureauet (som har haft fat i det lokale
politi) - lufthavnen er ikke noget problem siger de!

Brian

Fra : ABJ

Dato : 16-07-11 13:12

> Det er helt usandsynligt at man ikke kan køre til lufthavnen.

Jeg har fået svar fra turistbureauet (som har haft fat i det lokale
politi) - lufthavnen er ikke noget problem siger de!

Brian

Generelt er det kun bycentre der er regulerede, i de mange tilfælde kun
området indenfor de gamle bymure.

Zonerne er meget tydeligt afmærkede, men man skal passe på med at følge GPS
som ikke tager hensyn til dem men ofte viser en vej gennem byen, der er
normalt en ringgade udenfor murene som man kan følge.

I nogle byer er der P-huse indenfor murene med mulighed for at køre ind uden
afgift.

Fra : Geronimo

Dato : 15-07-11 10:15

> Helt enig
>
> Jeg var dernede i r i bil, et rent helvede, is r fordi GPS'en ikke ved at
> der er milj zoner, s den leder dig lige i f lden.
>
> At s italienerne samtidig k rer som idioter g r det ikke bedre.
>
> Der er ikke meget ferie i, b de at skulle finde vej, undg sammenst d med de
> italienske bilister, scootere mv. og samtidig holde je med om man kommer
> ind i en milj zone.
>
> Dette er sidste r jeg bes ger Italien. Det er for stressende at k re
> dernede.

Jeg var i Rom i oktober hvor jeg lejede en bil for at køre til Abruzzo
(bjergene) og tilbage igen en uge senere... For at være ærlig synes
jeg ikke det er noget problem at køre der nede og jeg måtte endda få
lejebilen ud fra noget nær det absolutte centrum af Rom; banegården i
centrum! Selvfølgelig er det også nemmere i en lejebil når man ikke
skal tage højde for deres miljøzoner...

Jeg har sådan generelt set værre kørsel i flere andre lande end
Italien..! Og folk er sgu heller ikke for gode til at køre her
hjemme ;)

Men nu er jeg heller ikke så meget bymenneske så jeg foretrækker
bjergene og naturen og der er der ikke mange miljøzoner endnu!

Brian