Foto
IBM760 5420
Teil 3020
XP kan ikke finde kameraet (FinePix s9500)
Fra : Martin Bak

Dato : 17-07-11 10:11

Hej gruppe

Jeg har fået et sådant brugt kamera, Fujifilm FinePix s9500. Den tidligere
ejer er en af mine bedste venner, og han har ikke haft nogen problemer med
kameraet på noget tidspunkt. Kameraet er en foræring, så der er ingen grund
til at tro, at eventuelle problemer forsøges skjult.

Nu har jeg dog fået et problem:

Når jeg tilslutter kameraet til min computer ved hjælp af det medfølgende
mini-usb kabel, sker der ingenting. Computeren opdager ikke kameraet. Min
computer er udsturet med Windows XP, som kameraet skulle være designet til.
Der kommer ingen "ny hardware-meddelelse, og kameraet figurerer ikke på
listen over drev i "denne computer". Det er første gang _jeg_ forsøger at
tilslutte kameraet.

Følgende er prøvet uden held:

Andet kabel. Anden usb-port. Anden computer. Friske batterier. Tilslutte med
kameraet hhv. tændt og slukket i enhver tænkelig kombination. Kontrolleret
kameraets usb-indstilling. Kontrolleret kablerne ved at tilslutte min
telefon. De virker tilsyneladende.

Min kammerat har hidtil uden problemer kunne høste billeder fra kameraet.

Jeg har læst mig skeløjet på nettet efter en løsning, men uden at finde en.
Så nu håber jeg at nogen her kan guide mig i den rigtige retning.

Til kameraet hører et stykke software "FinePix Viewer" men det har jeg ikke
fået med. Det kan downloades, men det vil tage adskillige timer med min
forbindelse. Og det burde vel ikke være nødvendigt?

Er der nogen her der har et bud på hvad jeg gør galt?

På forhånd tak.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-07-11 12:07

> [...]
> min forbindelse. Og det burde vel ikke være nødvendigt?
>
> Er der nogen her der har et bud på hvad jeg gør galt?

Figurerer det så ikke bare som et ekstra flytbart diskdrev ?

Hvad hvis du tager kortet over i en kortlæser.

M.V.H.... Benny..

Fra : Martin Bak

Dato : 17-07-11 12:44

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Figurerer det så ikke bare som et ekstra flytbart diskdrev ?

Desværre nej. Computeren finder slet ikke kameraet.

> Hvad hvis du tager kortet over i en kortlæser.

Det mulighed har jeg overvejet, men jeg ejer ikke en kortlæser, og har
heller ikke andet at bruge den til. Det bedste ville således være, hvis jeg
kunne få hul igennem direkte til kameraet.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Grethe Hoff

Dato : 17-07-11 12:49

> [...]
> heller ikke andet at bruge den til. Det bedste ville således være, hvis
> jeg kunne få hul igennem direkte til kameraet.

Tror det kan være et program å laste det >til< som kan være problemet.
Forsøk å laste ned et fotoprogram....Pixasa er gratis...
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-11 13:07

On Sun, 17 Jul 2011 11:11:16 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Til kameraet hører et stykke software "FinePix Viewer" men det har jeg ikke
>fået med. Det kan downloades, men det vil tage adskillige timer med min
>forbindelse. Og det burde vel ikke være nødvendigt?
Ja i visse tilfælde.

>Er der nogen her der har et bud på hvad jeg gør galt?
Jep, du overser at et kamera kan opfører sig på mindst 2 forskellige
måder alt efter hvorledes det er sat op. Den ene er at det vil optræde
som en ekstra disk enhed overfor PCen, den anden kan være at det er en
"anden" type enhed.
Til den sidste skal du benytte speciel SW ("FinePix Viewer" kunne være
et godt bud), og den første, ja så ser du kameraet som en ekstra
harddisk meget lig det du ser når du benytte en flash-disk/pen/stick.

Men har du ulejliget dig med at se under enhedshåndteringen, gerne
medens du sætter kameraet til ?

Nu har du vel strøm på kameraet, tændt det og evt. sat det i PC mode ?

/Hans

Fra : Martin Bak

Dato : 19-07-11 10:11

> [...]
> et godt bud), og den første, ja så ser du kameraet som en ekstra
> harddisk meget lig det du ser når du benytte en flash-disk/pen/stick.

Tak til alle for svar.

Efter mange mange timers eksperimenteren, inklusive download af
FinePix-Viewer, dukkede kameraet pludselig op ved en tilfældighed, men
forsvandt øjeblikkeligt igen. Jeg kom nok til at trække lidt i det, så
kablet strammedes et øjeblik. Ved at vride ret voldsomt i usb-stikket i
selve kameraet kunne jeg nu få adgang til kameraet, og ved at fiksere
tilslutningen ved at vikle remmen rundt om kamera og kabel/stik, kunne jeg
få forbindelsen til at være stabil.

Konklussionen er desværre, at usb-porten i kameraet nok har en skade, så der
kun vanskeligt kan opnås ordentlig forbindelse.

FinePix-Viewer var ikke nødvendig for at se kameraet, men nu har jeg det jo,
så må det vise sig om jeg kan finde noget at bruge det til.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Langgaard

Dato : 19-07-11 03:15

On 19 Jul., 11:10, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
> FinePix-Viewer var ikke nødvendig for at se kameraet, men nu har jeg det jo,
> så må det vise sig om jeg kan finde noget at bruge det til.

Så er en fornuftig løsning en kortlæser, selv om du skriver "jeg ejer
ikke en kortlæser, og har
heller ikke andet at bruge den til". Og nej, andre bruger heller ikke
deres kortlæsere til andet end at læse kort med.

Jeg ville ikke sætte det usb-stik i igen, en kortslutning der kan
ødelægge det ellers udmærkede kamera.

--
Langgaard