Helligdage .ics
Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-11 20:33

Hej

Jeg sidder og leger med Osmo kalender-programmet, og mindes at have set
et link her i gruppen til en dansk helligdagskalender i .ics format.

Google finder alskens skrammel, enten mangler halvdelen af helligdagene
(en havde ikke engang julen med), eller også har de en masse dage jeg
er ret sikker på ikke er helligdage her i landet (længere). En havde fx
Solhverv, det er vist mange år siden det har været en dansk helligdag.

Er der nogen der ligger inde med et link til de korrete helligdage?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-11 21:25

Den 14-07-2011 21:33, Kent Friis skrev:

> Jeg sidder og leger med Osmo kalender-programmet, og mindes at have set
> et link her i gruppen til en dansk helligdagskalender i .ics format.

Jeg ved ikke, om det er den, du tidligere har set, men jeg
bruger denne:
http://www.mozilla.org/projects/calendar/caldata/DanishHolidays.ics

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-11 15:57

Den Thu, 14 Jul 2011 22:25:18 +0200 skrev Kim Ludvigsen:

> Jeg ved ikke, om det er den, du tidligere har set, men jeg
> bruger denne:
> http://www.mozilla.org/projects/calendar/caldata/DanishHolidays.ics

Danmarks Befrielse
Besættelsen
Fastelavn
Årets længste dag
Forårsjævndøgn
Slaget ved Dybbøl
Lille juleaften

Jeg mindes ikke at ovenstående er helligdage.

Grunden til at jeg er interesseret i en helligdagskalender er at jeg
ikke selv kan huske dem, og så kan jeg jo ikke bruge en hvor man selv
skal huske dem alligevel.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-07-11 16:50

On 07/15/2011 04:57 PM, Kent Friis wrote:
> Grunden til at jeg er interesseret i en helligdagskalender er at jeg
> ikke selv kan huske dem, og så kan jeg jo ikke bruge en hvor man selv
> skal huske dem alligevel.

Prøv med http://www.crc.dk/danishholidays.php

Kildeteksten er i http://www.crc.dk/danishholidays.tar så kan du selv
tilføje/fjerne hvad du har lyst til.

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-11 07:46

Den Fri, 15 Jul 2011 17:50:13 +0200 skrev Mogens Kjaer:

> Prøv med http://www.crc.dk/danishholidays.php

Umiddelbart ser den ud til at have de rigtige dage.

> Kildeteksten er i http://www.crc.dk/danishholidays.tar så kan du selv
> tilføje/fjerne hvad du har lyst til.

Jeg spørger netop efter den fordi jeg ikke selv har styr på helligdagene.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-07-11 09:45

On 07/16/2011 08:46 AM, Kent Friis wrote:

> Jeg spørger netop efter den fordi jeg ikke selv har styr på helligdagene.

http://da.wikipedia.org/wiki/Officielle_danske_helligdage

Grundlovsdag og 24/12 skal så pilles ud af mit script.

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-07-11 11:20

Kent Friis wrote:

> Jeg spørger netop efter den fordi jeg ikke selv har styr på helligdagene.

Det kommer vel også an på hvad du mener med 'helligdage'.

Jeg har selv arbejdet inden for pengesektoren, hvor man snakker valørdage
(bankdage), men det stemte ikke altid overens med f.eks. 'lukkedage'.

Stig Johansen

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-11 16:24

Den Mon, 18 Jul 2011 12:20:01 +0200 skrev Stig Johansen:

> Det kommer vel også an på hvad du mener med 'helligdage'.

De dage alm. mennesker har fri.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-07-11 18:02

On 18 Jul 2011 15:23:58 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> De dage alm. mennesker har fri.

Har 'alm. mennesker' eksempelvis det 1. maj?
Grundlovsdag?
Søndag?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-11 19:29

Den Mon, 18 Jul 2011 19:02:15 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> Har 'alm. mennesker' eksempelvis det 1. maj?
> Grundlovsdag?

Nej. Det afhænger af firmapolitikken.

> Søndag?

Ikke interessant, jeg ved godt hvornår det er søndag. Det er de andre jeg
ikke har styr på.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-07-11 10:15

Asbjorn Hojmark wrote:

> Har 'alm. mennesker' eksempelvis det 1. maj?
> Grundlovsdag?
> Søndag?

Lige præcis.
Inden for bank/forsikring er den 31/12 den absolut længste(og værste)
arbejdsdag, da 'alle' skal have underskrevet dokumenter aht skattefradrag.

Der er også lavet lidt om på 1.maj og grundlovsdag, der traditionelt var ½
fridage, men et sted jeg arbejdede var 1. maj fuld arbejdsdag, og
grundlovsdag fuld fridag.

Men det er lidt svært at finde ud af hvad Kent er ude efter, da jeg vil mene
at _helligdage_ er fast defineret, hvorimod der er nogle gråzoner med
'almindelige' fridage.

Stig Johansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-11 09:50

Den 15-07-2011 16:57, Kent Friis skrev:

> Danmarks Befrielse
> Besættelsen
> Jeg mindes ikke at ovenstående er helligdage.

Undskyld, den slags dage havde jeg ikke bemærket i
kalenderen. Jeg slår normalt kun helligdagskalenderen til,
når jeg ved, der er en forestående helligdag, eller når jeg
skal tjekke, om der er en i nærheden af et bestemt tidsrum.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-07-11 12:47

> [...]
>
> Grunden til at jeg er interesseret i en helligdagskalender er at jeg
> ikke selv kan huske dem, og så kan jeg jo ikke bruge en hvor man selv

Lillejuleaften er "ikke noget specielt"
jævndøgn og længste dag er "almanakdage" - ligesom månefaser
Længste dag erstattes i dk, "fejringsmæssigt" af Sct. Hans. 21/6

Resten er alle MÆRKEdage og ikke helligdage.

Mærkedage fejres normalt med flagning. Befrielsen endvidere pr.
tradition med levende lys i vinduerne.

//finn

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 18-07-11 17:59

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
> Solhverv, det er vist mange år siden det har været en dansk helligdag.
>
> Er der nogen der ligger inde med et link til de korrete helligdage?

Jeg bruger webcal://www.avalonia.dk/ical/Helligdage-DK.ics

Den indeholder godt nok lidt mere end bare helligdage. Der er for
eksempel også jævndøgn, solhverv og Valdemarsdag. Men det kan i det
mindste være at den er bedre end hvad du ellers har fundet.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-11 19:27

Den 18 Jul 2011 18:59:10 +0200 skrev Anders Wegge Keller:

> [...]
> eksempel også jævndøgn, solhverv og Valdemarsdag. Men det kan i det
> mindste være at den er bedre end hvad du ellers har fundet.

Det ligner præcis en af dem jeg startede med.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 18-07-11 21:46

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Det ligner præcis en af dem jeg startede med.

OK, jeg beklager jeg ikke kunne hjælpe dig videre.

Har du egentlig overvejet at lave en selv? Det burde være
overkommeligt at finde ud af hvornår påsken falder, og derfra beregne
pinse og kr. himmelfart. Resten ligger vel på samme dato hvert år?

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-11 21:59

Den 18 Jul 2011 22:45:48 +0200 skrev Anders Wegge Keller:

> [...]
> overkommeligt at finde ud af hvornår påsken falder, og derfra beregne
> pinse og kr. himmelfart. Resten ligger vel på samme dato hvert år?

Jeg har allerede fået en der virker, så det bliver ikke nødvendigt. Men
jo, det ville nok blive løsningen hvis ikke det var lykkedes at finde
en.

Jeg har som sagt ikke styr på hvilke der falder hvornår, så der ville være
en del arbejde i at finde de korrekte dage.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 18-07-11 22:12

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg har som sagt ikke styr på hvilke der falder hvornår, så der
> ville være en del arbejde i at finde de korrekte dage.

Det er faktisk ikke så slemt. De variable helligdage er alle placeret
i forhold til PÃ¥skedag, som det er beskrevet her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Officielle_danske_helligdage

Påskedag er den første søndag efter den første fuldmåne efter
jævndøgn, hvilket er til at regne ud rimeligt ligetil.

Men nu hvor du har fundet en du kan bruge, er det naturligvis bare en
akademisk øvelse.

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-07-11 10:20

Anders Wegge Keller wrote:

> [...]
>
> Påskedag er den første søndag efter den første fuldmåne efter
> jævndøgn, hvilket er til at regne ud rimeligt ligetil.

Lidt fluekn*, men det var ikke så lang tid siden jeg så/hørte/læste om store
bededag.

Den er tilsyneladende ikke funderet i den kristne tro, men indført som en
slags 'fridag' i forbindelse med 'bondearbejdet'.

Jo det er en 'helligdag', men åbenbart ikke en 'kirkelig' helligdag.

Stig Johansen

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-11 16:24

Den Tue, 19 Jul 2011 11:20:21 +0200 skrev Stig Johansen:

> [...]
> slags 'fridag' i forbindelse med 'bondearbejdet'.
>
> Jo det er en 'helligdag', men åbenbart ikke en 'kirkelig' helligdag.

Som jeg har lært det, var det en dansk konge der blev træt af at der
var så mange helligdage i efteråret. Han slog dem allesammen sammen
til Store Bededag, som af en eller anden grund blev placeret om
foråret, så vi stort set ikke har nogen om efteråret.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-07-11 11:52

Kent Friis wrote:

> [...]
> til Store Bededag, som af en eller anden grund blev placeret om
> foråret, så vi stort set ikke har nogen om efteråret.

Pointen var bare at den ikke er funderet i bibelen som dde andre kirkelige
helligdage.

Hvorfor den er kædet sammen med påske kan jeg ikke rigtig se:
http://da.wikipedia.org/wiki/Store_bededag

Da det ikke direkte har med 'Jesus' at gøre.

Stig Johansen