Finde IP adresse til router
Fra : Martin Heller

Dato : 10-07-11 23:56

I forbindelse med skift af internetudbyder har jeg ændret i min
router-opsætning for at kunne komme på nettet via trådløst netværk. Det
har imidlertid også afstedkommet den uheldige bivirkning, at jeg ikke
længere kan logge ind i min router på den adresse, jeg hidtil har benyttet.

Er der en måde jeg i Ubuntu kan finde ud af, hvilken adresse jeg kan
logge ind i min router fra min browser?

Min router er en ZyXel P660-HW. I manualen står der, at man kan tilgå
routeren fra 192.168.1.1. Jeg har et bookmark i min browser til
http://10.0.0.1:2033/ som virkede før jeg pillede ved routeropsætningen.

Jeg har også prøvet at skrive 10.64.96.0 og 10.64.96.1 baseret på output
fra route:

$ route
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use
Iface
10.64.96.0 * 255.255.255.0 U 1 0 0 eth0
10.64.96.0 * 255.255.255.0 U 2 0 0
wlan0
link-local * 255.255.0.0 U 1000 0 0 eth0
default 10.64.96.1 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0

Hvis jeg i KNetworkManager klikker på properties for eth0 står der følgende:

IPaddresses:    10.64.96.251
Netmasks:   255.255.255.0
Gateways:   10.64.96.1
Nameservers:   11.128.71.80
      27.128.71.80
Search domains: parknet.dk

Fælles for alle IP adresser, jeg forsøger at taste ind i Firefox er, at
jeg får "Unable to connect" eller "Connection has timed out".

Fra : Hekatombe

Dato : 11-07-11 00:35

Den 11-07-2011 00:55, Martin Heller skrev:
> [...]
> http://10.0.0.1:2033/ som virkede før jeg pillede ved routeropsætningen.
>
> Jeg har også prøvet at skrive 10.64.96.0 og 10.64.96.1 baseret på output

10.64.96.1 er din standard gateway, dvs. din router.
Har du prøvet at skrive http://10.64.96.1:2033 ?

Fra : Martin Heller

Dato : 11-07-11 17:45

On 2011-07-11 01:34, Hekatombe wrote:

> 10.64.96.1 er din standard gateway, dvs. din router.
> Har du prøvet at skrive http://10.64.96.1:2033 ?

Ja. Desværre får jeg bare:

Unable to connect
Firefox can't establish a connection to the server at 10.64.96.1:2033.

Konqueror giver en tilsvarende fejl, så problemet er ikke specifikt for
Firefox:

The requested operation could not be completed
Connection to Server Refused
Details of the Request:
Date and Time: Monday 11 July 2011 18:43
Additional Information: 10.64.96.1: Connection refused

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-07-11 19:21

On 11-07-2011 18:45, Martin Heller wrote:

> Additional Information: 10.64.96.1: Connection refused

Forbindelse bliver jo nægtet!

Har du evt. sat noget lign. "Connect only from IP #.#.#.#" på routeren?

Går ud fra at du kan pinge den positivt?

Får din pc sin IP via dhcp?

Ellers reset routeren og genstart network.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://ranunkelvej.com/b&o/ - Reparation af B&O Red Line højttalere

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-07-11 18:34

Martin Heller wrote:

> Jeg har et bookmark i min browser til http://10.0.0.1:2033/ som
> virkede før jeg pillede ved routeropsætningen.

Har routeren ikke en Reset knap?
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Martin Heller

Dato : 11-07-11 19:46

On 2011-07-11 19:34, Thomas Overgaard wrote:

> Har routeren ikke en Reset knap?

Jo. Og det ender nok også med at være løsningen.

Problemet er, at jeg skiftede fra en DSL forbindelse hos Telenor til
fibernet fra Parknet, så routeropsætningen skulle ændres fra "normal
router" til at være et trådløst access point. Og jeg er ikke sikker på,
hvad jeg ændrede. Jeg er bare glad for, at det virker nu, så hvis jeg
bare kunne finde ud af at logge ind i routeren igen ville det være
nemmere end at nulstille routeren og ændre opsætningen.

Fra : Hekatombe

Dato : 11-07-11 20:07

Den 11-07-2011 20:46, Martin Heller skrev:

> [...]
> bare kunne finde ud af at logge ind i routeren igen ville det være
> nemmere end at nulstille routeren og ændre opsætningen.

Ok, så din router fungere ikke som router men bare som accesspoint, så
kan det være at den stadigvæk har den gamle adresse.

Prøv i en terminal at køre følgende kommando og så se om du kan få
adgang til routeren via den gamle adresse:

sudo ifconfig eth0:1 10.0.0.2 netmask 255.255.255.0

Kommandoen vil tilføje IP adressen 10.0.0.2 til dit netkort eth0, men
ændring vil ikke blive gemt, så næste gang du starter maskinen op vil
maskinen ikke mere havde adressen.

Fra : Martin Heller

Dato : 11-07-11 20:21

On 2011-07-11 21:07, Hekatombe wrote:

> Ok, så din router fungere ikke som router men bare som accesspoint, så

Ja, det var det, der afstedkom, at jeg rodede med opsætningen i første
omgang.

> [...]
>
> Kommandoen vil tilføje IP adressen 10.0.0.2 til dit netkort eth0, men
> ændring vil ikke blive gemt, så næste gang du starter maskinen op vil

Tak for forsøget, men det lader desværre heller ikke til at gøre nogen
forskel.

Jeg kørte ovenstående i en terminal, indtastede min
superbrugeradgangskode og prøvede derefter addresserne 10.0.0.2,
10.0.0.1 og 192.168.1.1 med og uden et efterfølgende :2033. Stadig uden
held.

Fra : Hekatombe

Dato : 11-07-11 20:30

Den 11-07-2011 21:20, Martin Heller skrev:

> [...]
> superbrugeradgangskode og prøvede derefter addresserne 10.0.0.2,
> 10.0.0.1 og 192.168.1.1 med og uden et efterfølgende :2033. Stadig uden

Hvis du har grund til at tro at din router/accesspoint har adressen
192.168.1.1, så kan du prøve at ændre adressen i kommandoen fra 10.0.0.2
til 192.168.1.2

Fra : Martin Heller

Dato : 11-07-11 20:39

On 2011-07-11 21:30, Hekatombe wrote:
> Hvis du har grund til at tro at din router/accesspoint har adressen
> 192.168.1.1, så kan du prøve at ændre adressen i kommandoen fra 10.0.0.2
> til 192.168.1.2

Nu har jeg hul igennem Tak for hjælpen!

Er der noget jeg skal rette i min computer opsætning eller i routeren
for at jeg for fremtiden kan logge på routeren uden ekstra krumspring?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-07-11 20:45

On Mon, 11 Jul 2011 20:46:25 +0200
Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> wrote:

> Problemet er, at jeg skiftede fra en DSL forbindelse hos Telenor til fibernet fra Parknet, så routeropsætningen skulle ændres fra "normal router" til at være et trådløst access point. Og jeg er ikke sikker på, hvad jeg ændrede. Jeg er bare glad for, at det virker nu, så hvis jeg bare kunne finde ud af at logge ind i routeren igen ville det være nemmere end at nulstille routeren og ændre opsætningen.

Du er sikker på, at din "router" stadigvæk kører i router mode? De
fleste ISP routere giver mulighed for at køre i router og bridge mode,
og ifald din "router" kører i bridge mode, har boksen ikke længere sin
egen IP, men fungerer i praksis blot som en bro mellem PPPoE eller
PPPoA og dit lokale Ethernet.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-07-11 21:36

On Mon, 11 Jul 2011 21:39:12 +0200
Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> wrote:

> Er der noget jeg skal rette i min computer opsætning eller i routeren for at jeg for fremtiden kan logge på routeren uden ekstra krumspring?
Kan du ikke blot ændre dens interne IP til en adresse i det segment, du
benytter i dagligdagen?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen