Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til behandling af raw billeder
Fra : michael

Dato : 09-07-11 15:10

Hej!

Jeg vil til at tage mine billeder i raw-format i stedet for jpg. Er der
deefor nogen, der kan anbefale et simpelt program til at behandle
billeder skudt i raw-format. Jeg bruger et Canon 450D og filerne hedder
xxx.cr2.

Jeg har prøvet at kigge på Raw Therapee, men synes godt nok der er mange
forskellige ting at justere på. Så gerne et program, der er lidt mere
enkelt til at begynde med.

/michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-07-11 17:21

"michael" <ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har prøvet at kigge på Raw Therapee, men synes godt nok der er
> mange forskellige ting at justere på.

Ja, det er jo ligesom det, der er ideen med RAW

Jeg bruger Corel Paintshop Pro Photo til billedbehandling - og det er OK
til det og har også nogle auto-funktioner, der kan lave stort set alle
justeringer automatisk med mulighed for at finjustere de sidste småting
manuelt.

Jan

Fra : michael

Dato : 10-07-11 15:25

Den 09-07-2011 18:20, Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> til det og har også nogle auto-funktioner, der kan lave stort set alle
> justeringer automatisk med mulighed for at finjustere de sidste småting

Jeg tager et kig på det. Tak for tippet.

/michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-07-11 15:41

"michael" <ingen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg tager et kig på det. Tak for tippet.

Et sted i menuerne er der en "Smart fix" funktion, når den åbnes, så
viser den et gæt de justeringer, der er nødvendige - og de er i langt de
fleste tilfælde OK - men ellers kan de så justeres med knapperne, mens
du kan se resultatet på skærmen.

Hvis man tror at det gætter rigtigt, at er der også en automatisk fix
funktion, der bare gør det uden at man får mulighed for at korrigere
den.

Det er der sikkert også andre programmer, der kan, men jeg faldt over
dette til en rimelig pris for en del år siden og har siden opdateret det
et par gange, og er godt tilfreds med det.

Jan

Fra : .J.S...

Dato : 09-07-11 19:35

"michael" wrote in message

[...]

Der følger jo et med på CD'en du fik med kameraet, Digital Photo
Proffesional.
Det bliver jævnligt opdateret, så check for nyere version hos Canon.
Du skal dog installere fra CD da det kun er en opdatering man kan hente.

mvh/JS

Fra : N.B.DK

Dato : 09-07-11 19:49

".J.S" <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message
> Du skal dog installere fra CD da det kun er en opdatering man kan
> hente.

Det er faktisk den fulde version man henter, MEN den kigger i reg databasen
om det er installeret i forvejen, er det ikke det, kan det ikke installeres
direkte.

--
MVH
/Nicolai

Fra : Kurd

Dato : 11-07-11 00:26

"N.B.DK" <N.B_DK@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er faktisk den fulde version man henter, MEN den kigger i reg
> databasen om det er installeret i forvejen, er det ikke det, kan det ikke

Så kan man bare lægge Canon-skiven i det optiske drev, når den downloadede
fil skal installeres.

Fra : N.B.DK

Dato : 12-07-11 11:20

"Kurd" <Kurd@Kurt.xy> wrote in message
> Så kan man bare lægge Canon-skiven i det optiske drev, når den
> downloadede fil skal installeres.

Nope, det skal installeres først, eller man skal oprette de nøgler som
programmet kigger efter i regdatabasen.

--
MVH
/Nicolai

Fra : Sus

Dato : 12-07-11 17:44

> "Kurd" <Kurd@Kurt.xy> wrote in message
>
> Nope, det skal installeres først, eller man skal oprette de nøgler som
> programmet kigger efter i regdatabasen.

Jo. Og det gælder både på 32- og 64-bit operativsystemer (Windows).
Så kan du skrive Nope så mange gange, du gider.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 10-07-11 13:38

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det bliver jævnligt opdateret, så check for nyere version hos Canon.
> Du skal dog installere fra CD da det kun er en opdatering man kan hente.

----------------------------------
Jeg har brukt Canon's sitt program, men fikk problemer med det efterhvert.
Surfet litt rundt og fant Bibble. Enkelt å bruke og supergode resultater.
Det koster noen kroner, men er verd hvert øre!
http://bibblelabs.com/

--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Kurd

Dato : 11-07-11 00:25

"michael" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet at kigge på Raw Therapee, men synes godt nok der er mange
> forskellige ting at justere på. Så gerne et program, der er lidt mere

Er der noget galt med det program, der fulgte med kameraet?

Fra : michael

Dato : 11-07-11 09:29

Den 11-07-2011 01:25, Kurd skrev:

> Er der noget galt med det program, der fulgte med kameraet?

Jeg kan ikke lige finde cd'en og tænkte at der sikker var andre gode
programmer. Corel Paintshop Pro Photo ser indtil videre rigtig godt ud.

/michael

Fra : Anders Post

Dato : 12-07-11 18:06

"michael" skrev i meddelelsen

> [...]

Jeg kan ikke lige finde cd'en og tænkte at der sikker var andre gode
programmer. Corel Paintshop Pro Photo ser indtil videre rigtig godt ud.

Enkelt og gratis:

UFRaw.

Mvh
Anders

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 12-08-11 16:06

On Jul 12, 7:06 pm, "Anders Post" <pos...@hjemme.dk> wrote:

> Jeg kan ikke lige finde cd'en og tænkte at der sikker var andre gode
> programmer. Corel Paintshop Pro Photo ser indtil videre rigtig godt ud.

> [...]

Hvorfor ikke bare benytte Picassa?

CHR IV