Kortplotter software med ruteberegning
Fra : Ukendt

Dato : 08-07-11 21:12

Findes der mon ikke noget PC-software, der kan lave automatisk
ruteberegning? Altså som; Peg på et sted, send mig derhen, uden om diverse
forhindringer.
Jeg troede jeg havde fundet svaret i C-Map kort med programmet SOB, men var
blevet fejlinformeret, så sælgeren måtte trække sit tilsagn tilbage.
Har hidtil kørt med, først Det Levende Søkort, senest NV elektronisk søkort,
men ingen af dem kan noget som helst automatisk.
Jeg er næsten klar til at smide penge efter en Garmin med BlueChart G2
Vision, men enten er de for små og gnidrede eller også er de dyre, hvis man
skal op i de modeller, der kan tilkobles ekstern skærm. Det ser ikke ud til,
der findes noget software der kan afvikle BlueChart på PC. (Mon ikke Garmin
har "forbudt" det?)
Findes der alternativer? Det må godt koste "Nogen tusinde kroner".

-- Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.
(Min mailadresse er fejlbehæftet)

Fra : Finn Borch

Dato : 08-07-11 15:58

On 8 Jul., 22:12, "Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk> wrote:
> [...]
> Har hidtil k rt med, f rst Det Levende S kort, senest NV elektronisk s kort,
> men ingen af dem kan noget som helst automatisk.
> Jeg er n sten klar til at smide penge efter en Garmin med BlueChart G2
> Vision, men enten er de for sm og gnidrede eller ogs er de dyre, hvis man
> skal op i de modeller, der kan tilkobles ekstern sk rm. Det ser ikke ud til,
> der findes noget software der kan afvikle BlueChart p PC. (Mon ikke Garmin
> har "forbudt" det?)
> Findes der alternativer? Det m godt koste "Nogen tusinde kroner".

Køb en campingvogn, Ole - eller lær at navigere..
Ude på vandet må vi selv uddanne os til at kunne tage ansvaret for os
selv og familien. På land har du Vejdirektoratet og f.eks. Garmin til
at hjælpe dig.

M.v.h.
Finn B. A.

Fra : Allan Nielsen

Dato : 09-07-11 02:00

On 8 Jul., 23:58, Finn Borch <finnb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Ude på vandet må vi selv uddanne os til at kunne tage ansvaret for os
> selv og familien. På land har du Vejdirektoratet og f.eks. Garmin til

Så kan man jo håbe på at man finder venligere mennesker på land!

Jeg har tit tænkt det samme når min Raymarine gladeligt sender mig
henover grunde, diverse afmærkede fareområder osv uden så meget som et
pip. Min plotter bruger vektorbaserede kort eller på dansk: den kender
de emners positioner og udstrækning som jeg passerer. Så
programmeringsteknisk er det en smal sag at lave.

Svaret er nok at der pt. ikke er software producenter der tør tage det
ansvar som et sådant ruteforslag kan pådrage producenten. Sikker
navigation kræver flere input end det plotteren umiddelbart har som
f.eks. vejr og vind osv.

Men simpltl idiotcheck kunne nu være dejligt

Mvh,
Allan
www.syahead.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-07-11 10:37

Husk på at det kun er ét hjælpemiddel og den der har lagt ruten er den
ansvarlige skipper.
Selv med de nyeste kortplottere, hvor der kan genereres ruter, er det
ikke den eviggyldige sandhed der vises.
Den i øjeblikket sande dybde skal også med fra en tilsluttet
dybdemåler, da kortet kun angiver dybder ved middelvandstand.
Desuden skal tegnefejl i kortene også bedømmes. Det er ikke unormalt
at kortfabrikanternes tegningsformåen. ligger noget fra det som KMS
udgiver. Et eksempel: nord for Avernakø er der en kompasafmærkning ud
for en grund på 0,9 meter. Grunden er rigtig placeret på kortene men
kompasafmærkningen kan stå hhv. Nv og SV for grunden.Her kan man sige
at grunden ligger korrekt men hvilke parametre vil et ruteprogram
indtegne. Vil programmet tage hensyn til bøjeplaceringen eller vil man
sejle ind i bøjen fordi den ligger forkert.
Hvis man anvender OpenCpn og har lagt de forskellige kortfabrikaters
kort ind kan man opdage disse fejl.

Man skal ikke blindt stole på kun et enkelt elektronisk hjælpemiddel.

En lille tilføjelse: Hvad med alle de skydebaner hvis fareområde ikke
er indtegnet på søkortene, altså lige med undtagelse af DLS. Tager et
ruteprogram højde for dette og får programmet også informationer fra
EfS om skydetider.
Der er mange forskellige input der skal anvendes for at kunne udføre
en sikker sejlads.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-11 18:31

"Finn Borch" skrev i meddelelsen

>Køb en campingvogn, Ole - eller lær at navigere..

Seriøst svar på et reelt spørgsmål!
Rigtig mange tak for alle jeres input. Vi lukker tråden her, og glem jeg
nogensinde tillod mig at spørge..........

Fra : Flemming N

Dato : 09-07-11 20:57

Ole Axelsen skrev den 09-07-2011:
> [...]
> Rigtig mange tak for alle jeres input. Vi lukker tråden her, og glem jeg
> nogensinde tillod mig at spørge..........

Det burde jo findet. Nyere kortplottere fra Garmin kan det jo.
/Flemming N

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-07-11 15:32

Ja Garmin har det, men hvilken algoritme anvendes, hvad er grundlaget
for beregningen, det er spørgsmålet og hvilket kort anvendes, er de
tegnet korrekt.
Man skal ikke stole blindt på hvad der ses på et enket kortbillede,
der er desværre fejl på de fleste kort og manglende opdateringer
tillige. Det giver en usikkerhed som navigatøren skal tage højde for.

Mvh/Harding

Fra : Allan Nielsen

Dato : 11-07-11 02:19

On 10 Jul., 23:32, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> der er desværre fejl på de fleste kort og manglende opdateringer
> tillige. Det giver en usikkerhed som navigatøren skal tage højde for.

Det er klart Harding, at intet software kan levere bedre resultater
end de input de bliver præsenteret for - det er ligeså klart at denne
diskussion ikke bør handle om hvordan man navigerer sin båd (eller
campingvogn ) - den handler vel ret beset om hvorvidt en given
software kan give en alarm ud fra de input den nu har til rådighed?
Har OpenCPN noget at byde ind med her ?

Jeg sejlede i februar på et enkelt waypoint fra Tortola til Puerta
Vida på NE siden af Cuba. Det gik særdeles fredeligt derudaf indtil
min AIS begyndte at vise ret mange store skibe der sejlede samme vej.
Det viste sig så at en af mine yndlingsgaster havde slået visningen af
det detaljerede lag fra (Raymarine, Navionics) - og vi var på vej
tværs ind i en trafikeret storskibsrute.
Nej jeg havde ikke zoomet tilstrækkeligt ind da jeg lavede "ruten" der
varede 6 døgn, men det kunne da have været rart med et lille bib fra
softwaren om at jeg var ved at bryde nogle regler.

Det var iøvrigt ret underlgt at opleve forskellen i nøjagtighed på
mine normalt helt præcise Navionics kort - vi kunne let tale 100m ude
af sync med The Real World i vandet omkring Cuba.

Mvh,
Allan
http://www.syahead.dk

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 13-07-11 03:16

> Det burde jo findet. Nyere kortplottere fra Garmin kan det jo.
> /Flemming N

Hej
Jeg sejler lige nu i det sydfynske med min Garmin 420 plotter. Jeg har
netop i går oplevet, at Garmin sendte os ud på et bræk væk fra
sejlrenden syd for Strynø da Garmin ikke kunne finde ud at følge de
grønne stager. Der skete ikke noget og vi kom ikke ud på mindre end
2,00 m vand, men det viser tydeligt, at man ikke skal stole på den
elektroniske ruteberegning.
Derudover har Garmin den fejl, at man ikke kan ligge i en havn og få
angivet en rute til en anden havn. Garmin kan ikke finde ud at få os
ud havnen. Det havde været rart, om man kunne bruge Garmin til at
beregne distancen til den næste distination.

Derudover er jeg glad for min Garmin, som har gjort den daglige
navigation nemmere og gør at alle om bord kan følge med i sejladsen.

Hilsen
Ole Jeppesen
Larsen 28 "Søfie"
Hejlsminde

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-07-11 11:02

Ja hvis vi alene holder os til det oprindelige spørgsmål, ja så er der
p.t. ikke automatisk virkende rutetegningsprogrammer til PC´er.
Til OpenCpn er der kun ankervagt, MOB, dybde og AIS alamer p.t.; men
der sker konstant udvikling af programmer.
Detaljen med Google Earth lagt oven i søkortene, hvis man har internet
ombord, er en detalje som første gang blev foreslået for ca. et år
siden og er nu en realitet i programmet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-07-11 03:58

Hej Ole,

Vi er lige kommet hjem efter en tur Sjælland og Fyn rundt om bagbord.
Man kan se på¨andre sejleres adfærd at de anvender elektronisk
navigation, de bruger ikke så meget det med at sejle fra bøje til bøje
men ligger deres ruter tæt ind til lavvandede områder, eller lister
igennem mellem grundene.
Vi sejlede i lang tid side om side med en tysker der havde en plotter
ombord. Da han kom forbi Ulfsundbroen og op til den røde bøje ved
Søndre Knigge blev hans rute lagt op til bøjen ved Strømjord og nord
om Bredø forbi anduvningsbøjen til Nyord Havn og først ved den røde
bøje øst for græsøerne fik han besked om at gå mod Nyord Havn. Det
virkede ikke hensigtsmæssigt når vi andre sejlede lige fra Søndre
Knigge til anduvningsbøjen.
Han havde lignende problemer som du beskriver.
Jeg har set på de nye Garmin 7xxx serie at den fint kan lave ruter fra
havn til havn.
Det kan være at du skulle prøve at opdatere din Garmin 420 med data
downloaded til et SD-kort på computeren og derefter flytte SD-kortet
over til plotteren for opdatering.
Garmin lave mange forbedringer af plotterprogrammerne ad den vej.

Det er dejligt ukompliceret at sejle med elektronisk navigation, man
skal bare hele tiden være opmærksom på deres angivelser i forhold til
virkeligheden vi sejler i, og i forhold til de autoriserede søkort,
stemmer overens.

Jeg kører med PC med DLS og OpenCpn samtidig og på sidstnævnte mange
forskellige søkort indlagt over samme område, det giver en god
information om hvad man ser på de enkelte kort på det ben man sejler
på. I den forbindelse kan jeg nævne at de tyske Verlag kort er klare
og enkle i farvelægningen; men de er upræcise, bøjerne står ikke
rigtigt og dybdekurver mangler.

Mvh/Harding