Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
faldene aktier ?
Fra : Knud

Dato : 08-07-11 18:17

De sidste 3 dage har yo -yo-aktien Pandora desværre kun gået en vej og det
er nedad. Jeg nåede lige at købe 150 stk inden rutsjeturen.

Jeg er amatør, dér for kommer der et amatørspørgsmål :

Når folk der har invisteret i Pandora aktier bliver nervøse og begynder at
sælge ud af deres Pandoraaktier er det med til at få aktien til at falde
ydeligere ?
Det kan igen svares med et JA eller NEJ

Fra : KT

Dato : 08-07-11 19:52

Ja - det er jo indlysende, at hvis der er flere aktier til salg end ønsker
om køb vil kursen falde indtil ligevægt igen opnås.

Knud

Fra : Knud

Dato : 08-07-11 19:56

"KT" <knt.t@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Ja - det er jo indlysende, at hvis der er flere aktier til salg end ønsker
> om køb vil kursen falde indtil ligevægt igen opnås.
>
> Knud

Tak for svar Knud,

mvh Knud

Fra : Knud

Dato : 08-07-11 19:58

"KT" <knt.t@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Ja - det er jo indlysende, at hvis der er flere aktier til salg end ønsker
> om køb vil kursen falde indtil ligevægt igen opnås.
>
> Knud

Har indtrykket af at Pandora er amatør-spekulanternes ynglingsaktie. Der
er en dansk Facebook-side kun om den aktie.

Fra : Herman Persson

Dato : 10-07-11 15:21

Den 08-07-2011 19:16, Knud skrev:
> [...]
>
> Når folk der har invisteret i Pandora aktier bliver nervøse og begynder
> at sælge ud af deres Pandoraaktier er det med til at få aktien til at

Jeg er også amatør, men har dog puslet med aktier i nogle år nu.
Prisen på en aktie afhænger af mange ting. Én af dem dagens udbud /
efterspørgsel. Når kursen - altså prisen - er faldende, vil nogle sælge
for at undgå tab. Det kan få endnu flere til at sælge, og så har vi
noget, der kan udvikle sig til panikagtige tilstande.
Jeg har tjent en del - og tabt en smule - på at ligge på lur efter en
aktie, der er stærkt faldende. Har så købt den til den 'lave' kurs, som
jeg PÅ FORHÅND havde besluttet.
Pandora har jeg aldrig haft fidus til. På den lange bane er der ikke
basis for at sælge så meget tingel tangel.

Det bedste råd, jeg kan give dig, er at gå på aktieskole. Den arrangeres
af Dansk Aktionærforening - og koster nogle få hundrede kroner. Det
tager ca. tre timer og man behøver ikke at være medlem.

Hilsen Herman.

Fra : Knud

Dato : 11-07-11 02:28

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> af Dansk Aktionærforening - og koster nogle få hundrede kroner. Det tager
> ca. tre timer og man behøver ikke at være medlem.

Hej Herman,

Har heller ikke specielt fidus til Pandora men har set den svinger ret
hurtigt op og ned ,men fejlbedømte situationen i onsdags ( i den grad ) :
købte til 157 hvorefter den styrtdykkede. Spændt på om den ryger ned på all
time low : 137 i den kommende uge. Eller måske endda længere ned. Men sælge
den, det gør jeg ikke før den rette sig op om det så skal tage et år.

Tak for tip med aktie-skole. Sikkert en god ide.

Fra : Herman Persson

Dato : 11-07-11 09:43

Den 11-07-2011 03:27, Knud skrev:

> [...]
> et år.
>
> Tak for tip med aktie-skole. Sikkert en god ide.

Hej Knud.

I skrivende stund ligger Pandora på ca. 143, så hvis du sælger nu, har
du tabt ca. 9 %.
Om et år er kursen måske 50 - og måske 600.
Har du accepteret tab tidligere? Det sker for os alle, og man skal ikke
smide gode penge efter dårlige. De penge, du har bundet i det år, kunne
måske indbringe dig bedre afkast et andet sted.
Husk at tabene modregnes i i gevinsterne - rent skattemæssigt.
Så altså - jeg ville overveje at sælge.

For tiden prøver jeg at vurdere, hvad verden kan få brug for i den
kommende tid.
Cement - F.L. Smith.
Energi - Vestas.
Enzymer - NovoZymes og Danisco.
Skibsfart - Jeg hat tabt stort på Mærsk og tjent styrtende på Norden.
Kabler - NKT
Medicin - jeg kan ikke li' medicinaktier og har aldrig haft dem.
På den ene side investerer jeg i noget, der hjælper mange mennesker.
Men på den anden side 'spiller' man fx på, at flere får diabetes, så man
kan tjene på Novo.
IT - mine Google klares sig fint.
Forsikring og bank gider jeg ikke
Men måske kan man tjene på at købe forsikring nu - efter stormfloden som
koster dem 1 mia.

Hilsen Herman.

Fra : Knud

Dato : 12-07-11 23:51

> [...]
> IT - mine Google klares sig fint.
> Forsikring og bank gider jeg ikke
> Men måske kan man tjene på at købe forsikring nu - efter stormfloden som

Hej Herman,

Tak for et fint indlæg. Det vi jeg studerer nærmere

citat :

> Husk at tabene modregnes i i gevinsterne - rent skattemæssigt.
> Så altså - jeg ville overveje at sælge.

Har du mulighed for at uddybe dette lidt nærmere ?

pt har jeg tabt ca. 1000 kr på Pandora solo. Den tog jo et fint spring opad
i dag 12/7 til ca. 151. Hvilket jo er en fordel ,men du skriver du ville
overveje at sælge da den lå længere nede . Hvordan det ?

venlig hilsen,

Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-07-11 09:58

Den 13-07-2011 00:50, Knud skrev:

> pt har jeg tabt ca. 1000 kr på Pandora solo. Den tog jo et
> fint spring opad i dag 12/7 til ca. 151. Hvilket jo er en
> fordel ,men du skriver du ville overveje at sælge da den lå
> længere nede . Hvordan det ?

Det er jo fint nok, at du var heldig her. Men du kunne lige
så godt have været uheldig, at den var fortsat længere ned.
Og i så fald ville det have været en fordel at sælge.

De største tab, jeg har haft på aktiehandel, har været på
grund af stædighed, og fordi jeg ikke har villet tage et
tab. Det er typisk for uøvede/amatører, fordi de handler med
følelsen og ikke fornuften.

Lad os sige, du havde solgt aktien til 143, og den var
fortsat ned. Hvis du stadig mener, aktien er en god
investering, så kan du købe igen, fx, når den når ned på
133. Du har nu de samme aktier, men du har undgået et tab på
1.500 kr. (minus omkostninger).

Eller sagt på en anden måde, i stedet for at have aktier, du
har købt for 157, har du nu givet 145 for dem (157+133/2).
De skal altså stige mindre, før du har dine penge hjemme igen.

Men det er altid lidt af et gamble. Havde du solgt, og
aktierne så stiger - som i dette tilfælde - står du med et
realiseret tab.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:

Fra : Knud

Dato : 16-07-11 00:47

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Men det er altid lidt af et gamble. Havde du solgt, og aktierne så
> stiger - som i dette tilfælde - står du med et realiseret tab.

Tak for svar, nu har jeg været særdeles heldig med Pandora, da den ved
lukketid fredag eftermiddag lå på godt 169 , hvor jeg valget at sælge :
tjent ca. 2000 kr.
Men det der gør lidt mystisk med Pandora er at der egentlig ingen grund er
til den er steget. Der er intet nyt fra firmaet. Det er efter min mening
rent lotterispil.
Når jeg har tjent , eller håber på at indhente, de ca. 4000 jeg samlet har
tabt, er jeg ude af aktiemarkedet FOREVER !

Jeg går efter den hurtige gevinst ikke langtids beholdning af samme.

Fra : Herman Persson

Dato : 16-07-11 18:24

Den 16-07-2011 01:47, Knud skrev:

> Når jeg har tjent , eller håber på at indhente, de ca. 4000 jeg samlet
> har tabt, er jeg ude af aktiemarkedet FOREVER !

HP: Du risikerer at komme til at tabe endnu mere. Day Trading er en
anden mulighed.

Køb adgang til strakskurser. De kurser, du ser, er 15 minutter gamle.

Hvis du så kan handle i dagtimerne, kan du sidde paprat ved tasterne kl.
9, når børsen åbner.

Vurder om det gå op eller ned. Ofte er der svingninger i den første time.
AL ERFARING viser at amatør day tradere klarer sig skidt

> Jeg går efter den hurtige gevinst ikke langtids beholdning af samme.

HP: Så er det valuta, du skal handle med.
Her er store penge at tjene - OG TABE.

Hilsen Herman.

Fra : Knud

Dato : 20-07-11 19:15

> HP: Du risikerer at komme til at tabe endnu mere. Day Trading er en anden
> mulighed.
>
> Køb adgang til strakskurser. De kurser, du ser, er 15 minutter gamle.

jeg handler aktier via Nordnet hvor jeg har en konto. Såvidt jeg kan se er
det strakskurser dér.

i dag har jeg købt Vestas . Havde nogen i forvejen købt til kurs 131. Har
fået sat den kurs ned til 126 ved køb af aktier til 122.

man skal vist ikke købe Vestas når de ligger over 130 pt.

Hvis den ryger endnu længere ned imorgen ( torsdag ) feks. 119 . Køber jeg
nogle flere.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-11 10:57

Den 16-07-2011 01:47, Knud skrev:

> Tak for svar, nu har jeg været særdeles heldig med Pandora,
> da den ved lukketid fredag eftermiddag lå på godt 169 , hvor
> jeg valget at sælge : tjent ca. 2000 kr.

Jeg går ud fra, at du her små tre uger senere er glad for
den beslutning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridge på computeren:

Fra : Knud

Dato : 02-08-11 19:52

> Jeg går ud fra, at du her små tre uger senere er glad for den beslutning.

Jo, det havde jeg sikkert været hvis jeg ikke i går *mandag* købte 100 stk
da jeg var så naiv at tro på en hurtig gevinst ifbm vedtagelsen af det nye
US-gældsloft. Tabte ca. 10.000 kr i dag på den kæmpe fiasko. Men har valgt
ikke at sælge og håbe på et mirakel.

Fra : Knud

Dato : 02-08-11 19:55

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg går ud fra, at du her små tre uger senere er glad for den beslutning.

Tror forøvrigt der er mange der har brændt fingrene voldsomt. Den
nedjustering var virklig valgt med omhu, netop i dag

Fra : Henrik ;-

Dato : 14-07-11 18:33

On Mon, 11 Jul 2011 03:27:51 +0200, Knud wrote:

> [...]
> time low : 137 i den kommende uge. Eller måske endda længere ned. Men sælge
> den, det gør jeg ikke før den rette sig op om det så skal tage et år.

157>137 er småpenge.

Fra : KT

Dato : 15-07-11 04:19

Det er omkring 15% - så 'småpenge' afhænger vel af investeringens
størrelse - det kan jo være alt fra 20 kroner til flere millioner.

Knud

Fra : Otto

Dato : 18-07-11 13:30

> [...]
>
> Når folk der har invisteret i Pandora aktier bliver nervøse og begynder
> at sælge ud af deres Pandoraaktier er det med til at få aktien til at
Dansk rigmand køber kæmpeyacht
Af MORTEN JOHNSEN
Offentliggjort 18.07.11 kl. 12:07
Milliardæren Rene Sindlev har købt halvdelen af den enorme båd "Parsifal
III" for 135 mio. kr.

Foto: JP
TV-indslag
Gigantisk yacht gæster Danmark
Relaterede artikler
Yacht til 3 mia. på vej til Abramovitj
Her er historiens dyreste Mærsk-skib
Efter at have tjent næsten to milliarder kroner på at børsnotere
smykkesuccesen Pandora har forretningsmanden Rene Sindlev netop
investeret en lille portion af sin svulmende formue i den kæmpe
luksus-yacht "Parsifal III".

Prisen for at købe halvdelen af det luksuriøse skib ligger ifølge
epn.dk's oplysninger på 135 mio. kr., og for den pris, får man en yacht
bygget i Viareggio i Italien 2005, som sejler under engelsk flag og er
54 meter lang og har et dækareal på 397 kvm.

Båden har tidligere været i mediernes søgelys, da kronpris Frederik og
familien i sommeren 2009 holdt ferie på det luksuriøse skib, der koster
1,5 mio. kr. om ugen at leje.

"Jeg kan godt lide investeringer inden for pleasure og fornøjelse, så
her passer "Parsifal" perfekt ind. Jeg kan selv bruge båden og samtidig
også leje den ud, så investeringer givet et godt afkast. Og allerede nu
giver båden overskud," siger Rene Sindlev, der understreger, at hans
kompetencer er inden for salg og markedsføring, og han derfor ikke skal
købe hverken banker, fodboldklubber eller andet.

"Jeg får mellem fire og syv henvendelser om dagen. Det er gode
projekter, men jeg siger nej til det hele. Jeg har ikke brug for at tage
en risiko blot for at tjene flere penge," siger han.

Milliardær på Pandora
Rene Sindlev selv er primært kendt for at have bygget Pandoras
succesfulde amerikanske forretning op og har siden set sine aktier i
smykkegiganten blive mangedoblet i værdi efter kapitalfonden Axcel købte
firmaet og siden førte det på børsen sidste efterår.

Ifølge seneste regnskab fra Rene Sindlevs firma har det
forretningseventyr indtil videre kastet op imod 2 mia. kr. af sig, dog
med forbehold for, at kursen på Pandora-aktier siden årsskiftet er halveret.

Dermed nærmer Sindlevs gevinst sig godt 1 mia. kr. indtil videre.

Hvis du, kære investor, herefter kalder dig amatør, har du sikkert ret.

--
Med venlig hilsen Otto