død batteri
Fra : HO

Dato : 08-07-11 18:40

Jeg havde en helt fantastisk oplevelse med et batteri der var TOTAL død- 4
microvolt, var der tilbage.
Truma laver / forhandler et batteri med navnet OPTIMA, speciel AGM type som
koster det dobbelte af andre GEL typer.
Jeg fandt batteriet frem, det havde vel stået et års tid med et lille
forbrug, så den var total død.
Men på 3 x opladning af ca. 8 timer var den helt på toppen igen, med fuld
power og dykker ikke under 12,7 volt med belastning.
Det er muligt det er dyrt, men F.... godt
(og tjerner sig vel hurtig ind igen)

Venlig hilsen
Hans Olsen

Fra : Aage Andersen

Dato : 08-07-11 19:29

From: "HO"
Subject: død batteri

> [...]
> power og dykker ikke under 12,7 volt med belastning.
> Det er muligt det er dyrt, men F.... godt

Du maa have et godt voltmeter, der kan vise saa smaa spændinger

Jeg ville ogsaa have troet at batteriet var kassabelt. Jeg er selv indehaver
af tre 20 amptimer batterier, fabrikat Varta, fundet kasseret paa havnen.
Efter en opladning kører de som nye.

Det er en god tommelfingerregel aldrig (næsten) at udlade batteriet dybt og
altid sørge for opladning snarest mulig.

Aage

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-07-11 19:43

On Fri, 8 Jul 2011 20:28:47 +0200, "Aage Andersen"
<aaan(REMOVE)@email.dk> wrote:

>Du maa have et godt voltmeter, der kan vise saa smaa spændinger
Ja det er ret godt gået.

>Jeg ville ogsaa have troet at batteriet var kassabelt. Jeg er selv indehaver
>af tre 20 amptimer batterier, fabrikat Varta, fundet kasseret paa havnen.
>Efter en opladning kører de som nye.
Og hvad er "som nye" og hvordan har du konstateret det ?

>Det er en god tommelfingerregel aldrig (næsten) at udlade batteriet dybt
Afh. meget af batteritype, nogle er skabt til det, andre er bestemt
ikke.

>og altid sørge for opladning snarest mulig.
Enig og det gælder stort set alle opladelige batterityper.

/Hans

Fra : Aage Andersen

Dato : 08-07-11 20:25

"Hans Kjaergaard"
> Og hvad er "som nye" og hvordan har du konstateret det ?

Der er tale om tre stk. Varta Accu CF, 12 V 24 Ah.

Efter en fuld opladning belastede jeg det ene batteri med 1 A og efter 16
timer var spændingen sunket til 11,5 V. Saa havde jeg ikke lyst til at
udlade mere. De to andre opførte sig paa lignende maade, dog undlod jeg at
udlade dem saa dybt.

Den indre modstand paa alle batterier blev maalt at være ca. 80 mOhm

Jeg anslaar at kapacitetsmaalingen er bedre end 5 %.

Aage