Nye blæsere til Abit bundkort?
Fra : Per Nielsen

Dato : 22-05-11 17:08

En veninde har et Abit AA8XE bundkort, hvor blæseren til CPU-køleren og
en anden mindre blæser på bundkortet er begyndt at larme meget. så dem
vil hun gerne have skiftet ud.

Hvad vil i foreslå af blæsere som passer til?

Abit AA8XE:

http://tinyurl.com/3nbcnzs

Den lille køler er af gennemsigtig plast, og sidder på køleren hvorpå
der står Abit. Her er 3 billeder:

http://ge.tt/8w9wdR4

Hun har målt den lille køler til 40mm og den store til 80mm.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 22-05-11 17:25

Per Nielsen skrev:

>Hvad vil i foreslå af blæsere som passer til?

At droppe at skifte blæser på cpu-køleren og i stedet sætte en ny køler i,
fx http://www.dustinhome.dk/pd_5010331773.aspx

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-05-11 19:52

Ivan V. Klattrup forklarede den 22-05-2011:
> At droppe at skifte blæser på cpu-køleren og i stedet sætte en ny køler i, fx
> http://www.dustinhome.dk/pd_5010331773.aspx

Tak for svar. Jeg har nu været ude og kigge nærmere på problemet. Det
var i stedet grafikkortets blæser der er problemet, så nu er der
bestilt nyt fanless grafikkort. Derudover var blæseren i
strømforsyningen stået af, så strømforsyningen fik vi også lige skiftet
med en tilsvarende fra en ældre PC hun havde stående i reserve.

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-05-11 23:01

Per Nielsen skrev:

> Tak for svar. Jeg har nu været ude og kigge
> nærmere på problemet. Det var i stedet
> grafikkortets blæser der er problemet, så nu
> er der bestilt nyt fanless grafikkort.

Godt!

Før i tiden gemte jeg alle de defekte bundtkort
jeg udskiftede, bare for at kunne finde en blæser
der kunne bruges til en der larmede eller på
anden måde var defekt.

En blæser til et bestemt bundkort er meget
vanskeligt at skaffe.

I dag er det meste fanless på et bundkort, og
jeg vælger normalt også et grafikkort uden
blæser, medmindre det skal kunne noget helt
specielt.

> Derudover var blæseren i strømforsyningen
> stået af, så strømforsyningen fik vi også lige
> skiftet med en tilsvarende fra en ældre PC hun
> havde stående i reserve.

Jeg har altid en PSU stående i reserve, sådan en
står altid af lørdag efter lukketid

Husk at blæse det hele rent for støv mindst fire
gange om året, så holder det meget længere.

Støv er der største årsag til en defekt pc - jeg
har set mange virkelig grelle eksempler fra
værkstedet, hvor folk stiller maskinen på disken,
og ikke kan forstå at det pludselig ikke virker
mere.

De skifter olie på bilen, men...

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-05-11 08:59

Allan Vebel formulerede spørgsmålet:
> En blæser til et bestemt bundkort er meget
> vanskeligt at skaffe.

Jeg har kun rodet med det en gang før. Jeg havde også et Abit bundkort,
hvor en blæser begyndte at larme meget. Den kunne jeg dog få udskiftet
med en køler uden blæser.

> I dag er det meste fanless på et bundkort, og
> jeg vælger normalt også et grafikkort uden
> blæser, medmindre det skal kunne noget helt
> specielt.

Det er også noget jeg er begyndt at blive meget mere opmærksom på.

> Jeg har altid en PSU stående i reserve, sådan en
> står altid af lørdag efter lukketid

Hun var også glad for at hun havde noget stående i reserve. Det hun
sparede ved ikke at skulle købe ny strømforsyning og blæsere til
bundkort og CPU, er nu i stedet spenderet på nyt gfx, og så er der
endda sparet lidt

> Husk at blæse det hele rent for støv mindst fire
> gange om året, så holder det meget længere.

Det gør jeg nok en eller to gange om året. Og skifter kølepasta mellem
køler og CPU efter et år eller to.