HP Deskjet 615C printer - ASCII eller GDI?
Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 18-05-11 21:47

Jeg har fået sådan en god gammel "blæksprutte" fra 90'erne foræret incl
flere sæt patroner og kan sagtens bruge den hvis det er en ASCII-printer
til DOS modsat næsten alle moderne printere der er GDI eller
Windows-printere. Og jeg kunne godt have en fornemmelse af at det er en
ASCII-printer.
Desværre siger den dokumentation jeg lige har kunne lede frem ikke så
meget på det punkt ud over antydninger.

Kan nogen her i forum bekræfte?

/Lars

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-05-11 08:22

Lars Peter Larsen skrev den 18-05-2011:
> [...]
> kunne godt have en fornemmelse af at det er en ASCII-printer.
> Desværre siger den dokumentation jeg lige har kunne lede frem ikke så meget

HP C6450B HP DeskJet 615C - Medion
Det ser ud til at være en speciel Medion udgave og jeg kan ikke finde
noget hos HP

Den er måske kompatibel med HP Deskjet 610/612c Printer series
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/bpd06792.pdf
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/bpd06771.pdf

> Kan nogen her i forum bekræfte?

Test den med et parallel kabel

Mon ikke man stadig i en kommandoprompt kan printe med, dir>LPT

æøåÆØÅ vil sikkert være det største problem

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-05-11 14:48

Jørgen Nielsen wrote:

> HP C6450B HP DeskJet 615C - Medion
> Det ser ud til at være en speciel Medion udgave og jeg kan ikke finde
> noget hos HP

Det har du nok ret i. I kassen lå nemlig et papir der stod Medion på og
håndbøgerne på Tysk, uanset hvor mangelfulde ligner til forveksling
manualerne i nedenstående link.

> Den er måske kompatibel med HP Deskjet 610/612c Printer series
> http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/bpd06792.pdf
> http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/bpd06771.pdf

> Test den med et parallel kabel

Det har jeg også tænkt mig at prøve en dags tid. Det var bare nemmere
hvis nogen havde paratviden om det da der er stadig en del herinde der
har trådt deres barnesko inden Windows blev en defacto-standard
Min gamle UNI-Comal vil vise om det virker med eller uden
konfigurationsprogrammet til DOS for at indstille printeren og bl.a.
tegnsættet.

> Mon ikke man stadig i en kommandoprompt kan printe med, dir>LPT
>
> æøåÆØÅ vil sikkert være det største problem

Jeg har forlængst opgivet at få min HP720 printer til at virke med
Unicomal men bruger en BJ10-lignende eller BJ200 printer som jeg passer
omhyggeligt på når jeg skal printe ren ASCII. Nåh men det sidste her var
off-topic.

/Lars

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-05-11 22:36

Lars Peter Larsen skrev den 19-05-2011:

> [...]
> Min gamle UNI-Comal vil vise om det virker med eller uden
> konfigurationsprogrammet til DOS for at indstille printeren og bl.a.

Det er ved at være nogle år siden så det er ikke helt frisk længere.
Jeg havde en Laserjet 4L og var sur over at der var en enkelt fejl når
jeg brugt CP 865 (CodePage). Med CP 850 som var default i DOS fandt jeg
ingen fejl.
Jeg mener det var det samme med en HP blæksprutte.

Så vidt jeg husker skal den konfigures, ellers er det amerikanske CP,
og det giver Yen og Cent tegn i stedet for Øø.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-05-11 00:29

Jørgen Nielsen skrev:

> Jeg havde en Laserjet 4L og var sur over at
> der var en enkelt fejl når jeg brugt CP 865

Sådan en har jeg også haft, og havde slet ikke
de problemer. Den holdt fra 1994 til 2009, den
mest robuste printer jeg nogensiden har haft.

Jeg kunne loade forskellige opsætninger ind
i den, med skrifttype, størrelse og mege andet.

Nu har jeg en ældre LaserJet6P til de daglige
udskrifter, plus en HP farvelaser på netværket,
når det skal være rigtig fint.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Heine Svendsen

Dato : 19-05-11 09:20

Den 18-05-11 22:46, Lars Peter Larsen skrev:
> [...]
> Desværre siger den dokumentation jeg lige har kunne lede
> frem ikke så meget på det punkt ud over antydninger.

Bare til din information, så kan Brothers laserprintere
faktisk printe med et tudsegammelt DOS-program, som jeg
kører under Windows XP i Windows (7) Virtual PC. Og det går
også via usb, blot man husker at oprette en virtuel
parallelport-printer, som man så kobler sammen med den
rigtige usb-printerdriver.
Brothers support tlf. er i øvrigt suveræn til at hjælpe med
den slags.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-05-11 14:19

Heine Svendsen wrote:

> [...]
> den rigtige usb-printerdriver.
> Brothers support tlf. er i øvrigt suveræn til at hjælpe med den slags.

Min tanke går mere på om de originale DOS-drivere genererer GDI-data til
printeren for så er jeg i bund og grund lige vidt af to grunde:
1. Gamle DOS-programmer der går direkte på printerportens hardware kan
stadig ikke printe.
2. Vil heller ikke kunne printe ASCII-data fra en microcontroller (AVR,
PIC, fortsæt selv) eller en PC der kører med f.eks. MS-DOS 6.22

Bruger det tussegamle DOS-program Bios-kaldene for at printe er det
ingen sag at redirigere data til en hvilken som helst printer. Hvis det
bruger hardwaren direkte er der et problem.

Modtager den laserprinter du omtaler ASCII-koder omend over et USB-kabel
er den ganske interessant i en anden sammenhæng.

/Lars