Vurdering af Acer pc
Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-05-11 11:42

Hej,

jeg har brug for en stærkere PC og fandt en Acer model på tilbud. Jeg
har tidligere ved forhandlere fået samlet mine tidligere 6-7 pc'ere, der
også koster derefter og vil høre, om det kan svare sig med en færdig
Acer løsning, der virker billigere.

Jeg har forstand på programmeringsdelen, men ikke hardwaredelen og søger
derfor lidt kyndig vejledning af klogere folk på området end mig selv.

Jeg har brug for et dyr med meget hukommelse og til dels stærk
processor, mens jeg ikke har det store behov for stærk grafikkort, idet
jeg ikke spiller, men anvender til arbejde, studie, edb-programmering og
tunge værktøjer på samme tid.

Jeg kan få en Acer Aspire X3910, Intel Pentium Dual Core E5800 med 3,2
GHz, 8 GB DDR3 Ram, 1,5 TB harddisk, Op til 4095 MB GeForce GT420 grafik
(2GB dedikeret) med HDMI, DVD Brænder, 5-i-1 kortlæser, tastatur og mus
samt Windows 7 Home Premium 64 bit. Prisen er 4.899 i Bilka

http://www.acer.dk/ac/da/DK/content/model/PT.SEDE2.139

Hvad er jeres vurdering?

mvh
Michael

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-05-11 11:44

Den 08-05-2011 12:41, Michael Sørensen skrev:
> [...]
> (2GB dedikeret) med HDMI, DVD Brænder, 5-i-1 kortlæser, tastatur og mus
> samt Windows 7 Home Premium 64 bit. Prisen er 4.899 i Bilka

Foruroligende nok fandt jeg på google priser ned til 3.500 kr. for samme
maskine

http://www.wupti.com/Produkter/337803_(Wupti).html?utm_source=pricerunner&utm_medium=partnersite

http://www.pricerunner.dk/pl/223-2699497/Desktop-Computere/Acer-Aspire-X3910-Intel-Pentium-E5800-3.2GHz-4GB-1TB-DVDRW-Sammenlign-Priser

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-05-11 11:54

Den 08-05-2011 12:44, Michael Sørensen skrev:

> Foruroligende nok fandt jeg på google priser ned til 3.500 kr. for samme
> [...]

Så er det 2. gang på 5 minutter, at jeg var for hurtig.

Troede en Acer Aspire X3910, var det samme som en Acer Aspire X3910, men
kan se på specifikationerne, at de billige modeller herover ikke har
samme komponentindhold som den dyre fra Bilka.

Bilkas model har 8 GB RAM i stedet for kun 4 i de billigere.
Harddisken er på1,5 TB i Bilka mod 1 TB i de billigere.
Måske flere andre ting.

Derfor formentlig prisforskellen.

Jeg vil stadig meget gerne have en saglig vurdering. Både af PC'en som
maskine og en vurdering af pris/maskine i sammenhæng

på forhånd tak.

Fra : Ole C

Dato : 08-05-11 12:00

Michael Sørensen skrev blandt andet:

> [...]
> grafik (2GB dedikeret) med HDMI, DVD Brænder, 5-i-1 kortlæser,
> tastatur og mus samt Windows 7 Home Premium 64 bit. Prisen er 4.899 i

- at du ser ud til at få mere for pengene her:
http://aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_19/OFF01.SHTML
http://aldi.medion.com/md8890/dk_01/?refPage=aldi

--
vh
Ole C

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-05-11 12:03

Den 08-05-2011 12:59, Ole C skrev:

> - at du ser ud til at få mere for pengene her:
> http://aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_19/OFF01.SHTML
> http://aldi.medion.com/md8890/dk_01/?refPage=aldi

Desværre har den kun 4GB RAM og har brug for yderligere RAM i næste maskine

Fra : emjeppesen

Dato : 08-05-11 13:18

Michael Sørensen skrev:

>Desværre har den kun 4GB RAM og har brug for yderligere RAM i næste maskine

Så køb en ekstra klods og sæt i.

Hilsen emj

Fra : Kurd

Dato : 08-05-11 13:39

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Så køb en ekstra klods og sæt i.
>
> Hilsen emj

Og smide de eksisterende 4 GB ud?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-05-11 14:40

emjeppesen skrev:

>Så køb en ekstra klods og sæt i.

Der står ingen steder noget om at der er plads til mere ram i den

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-05-11 13:35

Michael Sørensen skrev den 08-05-2011:

> Desværre har den kun 4GB RAM og har brug for yderligere RAM i næste maskine

Hvis du har brug for så meget RAM har du vel også brug for en rimlig
CPU.
Ole linker til en PC hvor CPU'en (nyeste generation) er næsten 7 gange
hurtigere end den du linker til (fra den yngre stenalder).

Det ser dog ud til at den kun har 2 RAM slots og max 8 GB RAM
http://www.tonymacx86.com/viewtopic.php?f=79&t=17547

Der er en AOD test af Aldi PC'en her
http://www.altomdata.dk/forbloeffende-mange-hestekraefter-i-billig-pc

Du kan prøve at sammeligne her... det siger ikke alt men giver vel et
hint om forskellen
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-05-11 13:57

Den 08-05-2011 14:34, Jørgen Nielsen skrev:

> [...]
> http://www.altomdata.dk/forbloeffende-mange-hestekraefter-i-billig-pc
>
> Du kan prøve at sammeligne her... det siger ikke alt men giver vel et

OK - det kunne tyde på, at jeg har fået et forkert indtryk af Medion.

Nok primært pga. "Aldi" prædikatet.

Jeg har dog engang haft en enkelt Medion købt i TDC. Den havde jeg i et
halvt år, hvorefter jeg gav den billigt til min lillebror. Jeg tror som
sådan at maskinen var god nok. Virkede til at være en fin allround
maskine. Jeg havde dog brug for en anden type maskine, men det kan
maskinen jo ikke gøre for.

Hvordan klarer en Medion sig, når den står tændt næsten altid? Jeg
tænder min maskine om morgenen på fridage (eller når jeg kommer fra
arbejde på arbejdsdage) og slukker den om aftenen, inden jeg går i seng.

Fra : RK

Dato : 08-05-11 14:09

Du går IKKE galt i byen når du køber Medion. Det er helt på højde med så
meget andet.

Den første maskine du linker til (Acer aspire) har da kun 4 gb ram...der
står MAX 8 gb. i dens spec.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-05-11 14:15

Den 08-05-2011 15:09, RK skrev:
> Du går IKKE galt i byen når du køber Medion. Det er helt på højde med så
> meget andet.
>
> Den første maskine du linker til (Acer aspire) har da kun 4 gb ram...der
> står MAX 8 gb. i dens spec.

Hej tak for svar. Jeg overvejer nu Medion.

Den første maskine jeg henviser til er en avisreklame fra Bilka, hvor
der står 8GB RAM og 1,5 TB harddisk.

Jeg formoder at det er derfor Bilkas model er dyrere end de linkede
modeller fra nettet, der kun har 4GB RAM og 1 TB harddisk.

Fra : Søren

Dato : 08-05-11 21:49

On 08-05-2011 14:56, Michael Sørensen wrote:

> Hvordan klarer en Medion sig, når den står tændt næsten altid? Jeg
> tænder min maskine om morgenen på fridage (eller når jeg kommer fra
> arbejde på arbejdsdage) og slukker den om aftenen, inden jeg går i seng.

Bortset fra at jeg først slukker om morgenen, når jeg tager på arbejde,
og hvis jeg er hjemme hele dagen, så slukker jeg slet ikke, så ligner
det mit brugsmønster. Min nuværende Medion er 3 år gammel og bortset
fra, at jeg har skiftet strømforsyningen, fordi jeg syntes den begyndte
at støje lidt for meget, så har der ikke været nogen problemer med det.

--
Søren

Fra : Michael Sørensen

Dato : 09-05-11 18:21

Den 08-05-2011 22:48, Søren skrev:

> [...]
> fra, at jeg har skiftet strømforsyningen, fordi jeg syntes den begyndte
> at støje lidt for meget, så har der ikke været nogen problemer med det.

Tak for jeres svar

Fra : Michael Sørensen

Dato : 13-05-11 20:06

For mig at se, er det her den samme maskine

http://aldi.medion.com/md8890/dk_01/?refPage=aldi

http://aldi.medion.com/md8890/dk/?refPage=aldi

Eneste forskel i linkene er, at der i linket øverst står .../dk_01/...
og i linket nederst blot .../dk/...

På selve siderne står der ved den øverste, at den kan først kan købes
fra den 14. maj, mens der på den nederste allerede står 30. marts.

Men bortset fra det, synes jeg bestemt, at det er den samme maskine,
samme nummer og konfiguration.

Blot en sjov detalje. Måske de ikke kunne få varen hjem i første omgang,
og de så får en "gammel" vare hjem 1½ måned senere nu :)

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 13-05-11 20:21

Michael Sørensen skrev:

>og de så får en "gammel" vare hjem 1½ måned senere nu :)

når de ikke har kunnet sælge skidtet må de jo prøve igen.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Michael Sørensen

Dato : 13-05-11 20:44

Den 13-05-2011 21:21, Ivan V. Klattrup skrev:

> når de ikke har kunnet sælge skidtet må de jo prøve igen.

Var forbi 2x Aldi i Horsens i dag. (ved godt, den først kommer i morgen,
men tænkte, det kunne jo være)

Begge steder havde de modeller fra 2010 (4375) i stedet for 4385'eren,
som jeg linkede til.

Link til 4375'eren, som stod i 2 hhv. 1 eksemplarer i de to Aldi'er
http://aldi.medion.com/md8880/dk/?refPage=medionbanner

I Aldi nr. 2 spurgte jeg efter maskinen og fik at vide, at den først kom
i morgen med varer.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-05-11 21:45

Michael Sørensen skrev den 13-05-2011:
> Blot en sjov detalje. Måske de ikke kunne få varen hjem i første omgang, og
> de så får en "gammel" vare hjem 1½ måned senere nu :)

Det kan være planlagt... salget kan være gået for godt eller for
dårligt.
Så er der lige hvad du mener med gammel vare... hvor mange andre
computere finder du i samme prisklasse med i5-???? CPU (bemærk 4
cifre).

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Michael Sørensen

Dato : 13-05-11 22:07

Den 13-05-2011 22:45, Jørgen Nielsen skrev:

> Det kan være planlagt... salget kan være gået for godt eller for dårligt.
> Så er der lige hvad du mener med gammel vare... hvor mange andre
> computere finder du i samme prisklasse med i5-???? CPU (bemærk 4 cifre).

Det jeg mente med gammel vare var blot, at den var annonceret 1,5 måned
tidligere ("sælges fra 30. marts") og bliver nu genannonceret som
"sælges fra 14. maj."

Da EDB fornyer sig / forældes relativt hurtigt mente jeg blot, at det
var en ny "gammel" vare, der først sælges fra den 14. maj, da den
allerede har været til salg i mindst 1,5 måned

Fra : Kurd

Dato : 13-05-11 22:57

"Michael Sørensen" <ms@skindbeni.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en ny "gammel" vare, der først sælges fra den 14. maj, da den allerede har

Vås.
Må man kun annoncere en vare én gang, inden den er gammel?
Hvis fx HP introducerer en datamat 1. maj og annoncerer den igen 15. juni,
er du vist den eneste, der vil kalde den gammel.
Men eller uden anførslestegn omkring "gammel".

Fra : Michael Sørensen

Dato : 13-05-11 23:07

Den 13-05-2011 23:57, Kurd skrev:
> [...]
> er du vist den eneste, der vil kalde den gammel.
> Men eller uden anførslestegn omkring "gammel".

Sludder.

Hvis jeg køber en taske i dag og køber en taske igen om 1½ måned. Så er
tasken jeg køber i dag den "gamle" taske, mens tasken jeg køber om 1½
måned den "nye" taske.